Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert hvis noen viste interesse for boligen din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Peanut skrev (4 timer siden):

Siden det huset jeg bor i er mitt drømmehus, hadde et hvert tenkelig fremstøt blitt vennlig og bestemt avvist.

Jeg kom endelig hjem. Da er det ikke et sted man selger, uansett hvor mye som bys. 

Men hva om økonomien din ikke rekker til å beholde dette huset?

Anonymkode: 91aa0...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva om økonomien din ikke rekker til å beholde dette huset?

Anonymkode: 91aa0...006

Hva har du med det å gjøre? gruble.gif.f248ac8556a006935e2748058f4d64c9.gif

Endret av Peanut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et muntlig bud på eiendommen vår laaaaaaangt under hva den er verdt pr idag. Bare flirte og sa at han fikk komme tilbake når han kunne betale laaaaaangt over takst. Han forsto raskt at vi aldri kommer til å selge. 
Poenget er vel at her må du trå forsiktig og gjøre det riktig. Hadde rett og slett sendt et brev og bedt de ta kontakt dersom de vil selge, at du isåfall er svært intr., uten å utbrodere så veldig mye mer. Så får det være opp til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 14.41):

Hei. 
Vi har lenge sett et drømmehus vi veldig gjerne skulle ønske var til salgs. 
Kan man kontakte eier av huset for å vise interesse, selvom huset ikke er til salgs? 

Eller er dette frekt og IKKE innafor? 

Anonymkode: d351d...07a

Dere må se an situasjonen til hvem som bor der. Bor det èn eller et par i en altfor stor bolig, så går det an å ta kontakt. 

Det sitter egentlig veldig mange i for store boliger som ønsker at de bodde i mindre boliger, men som ikke orker å forholde seg til en slagsprosess. Samt det å kjøpe hus før de får solgt det de eier først. Er risikabelt. 

Men når det kommer en konkret henvendelse direkte, så blir forespørselen reell. 

Jeg tenker det skader ikke å spørre!

Jeg ville ønsket å få en hyggelig skriftlig henvendelse. Gjerne via mail eller brev, faktisk, og ikke Facebook. Ikke ring eller møt opp på døra, for da må man svare spontant, og da preges man over å bli møtt med en "sjokkerende" henvendelse uten ettertanke, som igjen nær garanterer deg et avslag for å få deg unna veien. En skriftlig henvendelse er ikke så voldsom, og man får tid til å fordøye og vurdere før man svarer. 

Husk for øvrig at får dere ikke svar så må dere ikke purre! Huseier er ikke skyldig dere et svar. Og får dere et nei så respekter det.

Men skal dere gå inn i noe slikt så må dere være klar på å betale. Og da mener jeg over takst. For å kompensere for "bakveien" dere tar uten at boligen har vært på markedet, og for å tilby en god deal til selger. Dere kan for all del ikke begynne å prute pris ved en slik henvendelse. 

Nær sagt alt i dag er til salgs, det bare dreier seg om prisen.

Jeg er en som fort kunne funnet på å solgt huset mitt ved en slik henvendelse for å kjøpe meg noe mindre, uten at jeg egentlig har tanker om å selge, hvis jeg hadde fått en god pris for huset. Samt hvis jeg hadde en alternativ bolig innenfor rekkevidde.

Hadde jeg ikke vært åpen for tanken så ville jeg sett på henvendelsen som et artig kompliment.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde tatt det som et kompliment og takket nei pr nå. Men hadde hatt det i bakhodet hvis det en gang ble aktuelt.

Anonymkode: dd09c...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peanut skrev (7 timer siden):

Siden det huset jeg bor i er mitt drømmehus, hadde et hvert tenkelig fremstøt blitt vennlig og bestemt avvist.

Jeg kom endelig hjem. Da er det ikke et sted man selger, uansett hvor mye som bys. 

Nei, men ved en slik forespørsel takker man bare høflig nei da. Det er da ingen tvang, bare en forespørsel. 

Anonymkode: 68d98...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk en telefon fra en som ville kjøpe mitt hus. Huset var mitt særeie og han jeg var gift med hadde mast lenge om å selge det og til slutt fikk jeg en telefon fra en bekjent av han som ville kjøpe det. Budet var ok men denne personen sa at min mann hadde sagt det var til salgs...gjett om jeg ble pisst 🤬

Anonymkode: 071b3...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde noen ringt på å spurt meg om hva jeg ville hatt for huset vårt så hadde jeg ikke blitt sur eller sint, men kanskje overrasket. 
Huset vårt er ikke bare et hus, det er hjemmet vårt og barndomshjemmet til barna. 
Hadde solgt det for det dobbelte av taksten. Vil ikke flytte herfra 

Anonymkode: d5df1...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort dette. Vår situasjon var kanskje litt spesiell da det ikke bare dreide seg om ett «tilfeldig» hus, men nabogården. Men det er altså mulig.

Skal dere gjøre noe slikt, så må dere være seriøse. Dere kan ikke først ta kontakt og etterpå komme med «neeeh, var ikke helt det vi så for oss likevel», eller «oj, det ble for dyrt».

Vi tok det i brevform, la ikke inn ett bud på ett konkret beløp, men skrev at vi ønsket å kjøpe, hvorfor vi ønsket å kjøpe og at vi håpet på tilbakemelding. Fikk derfra svar via telefon, men det tok tid før vi fikk svar, dem måtte tenke på det en stund (måneder).

Videre dekket vi alt av kostnader (som megler o.l) siden det tross alt var oss som satte i gang salgsprossessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg fått forespørsel fra en privatperson ville jeg satt prisen langt over det jeg kunne forvente ved salg, ved henvendele fra eiendomspusher ville jeg kontaktet Forbrukertilsynet og varslet om at pusheren sender reklame til folk som har reservert seg.
Min tante fikk henvendelser fra pushere bare ett par uker etter at hun ble enke, det var tips om at det var folk som var interessert i hus i akkurat det område og informasjon om at det var ledige leiligheter i området. 

Anonymkode: 2bbbb...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her: 

Tusen takk for mange fine tips! 
Veldig mange som hadde en mening om dette og dette skapte jammen diskusjon:) 

Selvom de fleste kommentarene her gikk på at man kun hadde tatt dette positivt opp, såå kjenner jeg at jeg er redd for at eierne av huset ikke ville likt det. 

Siden jeg ikke er mange millionær og ikke kan tilby de store summer, såå har jeg avventet litt. 

Men det har dukket opp en tomt i nabolaget som vi har sett litt på, så kanskje det blir løst på den måten isteden. 

Tusen takk for alle som har engasjert seg😊

Anonymkode: 424da...c6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i blokk og mistrives veldig. Hadde blitt sjeleglad om noen ville kjøpe leiligheten min. Hadde glatt solgt såfremt det var litt over det jeg ga for den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er det et populært nabolag, og et fint hus så er det trolig lettsolgt. 
Jeg ville ikke likt den type tilnærming, men en lapp i postkassen, og ikke flere forsøk om ikke hører noe kan være ok. 
Dere må uansett kunne tilby en veldig god pris som er mer enn de vil få gjennom megler. 
Hvem bor det nå? har barn som er etablert i området? Isåfall ville jeg latt være og spørre. Også relevant hvor lenge har de bodd der, du kan se hva eiendommen ble kjøpt for på eiendomspriser.no. 

Anonymkode: b6b10...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...