Gå til innhold

Anne ma starter salong i alanya


Anneisabell

Anbefalte innlegg

Trodde man trengte arbeidstillatelse for å jobbe i Tyrkia.  Får ikke det på noen uker med bekjent..skjønner hun gjør som hun vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Tyrkia kan man nesten "gjøre som man vil".

Værre er det med trygden hennes. Får håpe for hennes skyld at hun har ordnet med nav, men skal hun ha inntekt i Tyrkia så krever nav inntekts opplysninger og da blir det værre. Ikke sikkert at hun får med seg trygden dit heller og slikt tar lang tid å søke om og for å beholde helserettigheter så må hun også betale en viss prosent ekstra i måneden av trygden sin. Med andre ord mye å tenke på og er ikke bare bare å flytte dit.

Det har blitt ennå strengere med oppholdstillatelse også og ikamet kontoret endrer regler hele tiden. 

Før holdt det å ha leiekontrakt, så endret de det til at hadde man 4 millioner investert i leilighet/villa så fikk man automatisk oppholdstillatelse, disse reglene kom når krigen i Ukraina utbrøyt pga de mange innvandrerne. Så lenge man hadde nok penger med seg så ble Erdogan fornøyd. I ettertid så man at tyrkerne med utstøtt fra mange kommuner fordi leiligheter/villaer som tyrkerne hadde leiekontrakt på ble solgt til skyhøye priser, så da endret de det igjen til at det ble bosetting stopp i mange kommuner, spesielt i Alanya. 

Akkurat hvordan det er pr i dag kan jeg ikke uttale meg om, men enkelt er det ihvertfall ikke. Er et forferdelig tungt system der nede og alt henger titalls år etter, da tenker jeg på systemet, det meste er på papir ennå og man må innom uendelig mange kontorer bare for å få registrert en adresse, snakker om minimum 4 kontorer fordi ikamet krever stempel på papirene fra alle. Og alle er ute etter å lure deg, så her skal man ha tunga rett i munnen og kjenne de riktige menneskene. 

Å overleve på bare egen salong i Tyrkia skal godt la seg gjøre. Inflasjonen der er skyhøy nå. Og mye er dyrere enn i Norge. Ei venninne av meg bor der og bare bleier koster det dobbelte enn i Norge. 

  • Liker 9
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun arbeidstillatelse og oppholdstillatelse ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprettballen skrev (6 minutter siden):

I Tyrkia kan man nesten "gjøre som man vil".

Værre er det med trygden hennes. Får håpe for hennes skyld at hun har ordnet med nav, men skal hun ha inntekt i Tyrkia så krever nav inntekts opplysninger og da blir det værre. Ikke sikkert at hun får med seg trygden dit heller og slikt tar lang tid å søke om og for å beholde helserettigheter så må hun også betale en viss prosent ekstra i måneden av trygden sin. Med andre ord mye å tenke på og er ikke bare bare å flytte dit.

Det har blitt ennå strengere med oppholdstillatelse også og ikamet kontoret endrer regler hele tiden. 

Før holdt det å ha leiekontrakt, så endret de det til at hadde man 4 millioner investert i leilighet/villa så fikk man automatisk oppholdstillatelse, disse reglene kom når krigen i Ukraina utbrøyt pga de mange innvandrerne. Så lenge man hadde nok penger med seg så ble Erdogan fornøyd. I ettertid så man at tyrkerne med utstøtt fra mange kommuner fordi leiligheter/villaer som tyrkerne hadde leiekontrakt på ble solgt til skyhøye priser, så da endret de det igjen til at det ble bosetting stopp i mange kommuner, spesielt i Alanya. 

Akkurat hvordan det er pr i dag kan jeg ikke uttale meg om, men enkelt er det ihvertfall ikke. Er et forferdelig tungt system der nede og alt henger titalls år etter, da tenker jeg på systemet, det meste er på papir ennå og man må innom uendelig mange kontorer bare for å få registrert en adresse, snakker om minimum 4 kontorer fordi ikamet krever stempel på papirene fra alle. Og alle er ute etter å lure deg, så her skal man ha tunga rett i munnen og kjenne de riktige menneskene. 

Å overleve på bare egen salong i Tyrkia skal godt la seg gjøre. Inflasjonen der er skyhøy nå. Og mye er dyrere enn i Norge. Ei venninne av meg bor der og bare bleier koster det dobbelte enn i Norge. 

Ja vet men uansett så er det lurt å holde seg til reglene

 Arbeidstillatelse ville jeg hatt i orden om jeg skulle annonsert på sosiale medier og ikke minst hvis hun mener de en vakker dag skal få lov å bo sammen i Norge 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessic_a skrev (2 minutter siden):

Har hun arbeidstillatelse og oppholdstillatelse ?

Hun kan umulig å rukket å få det siden hun kom ned i begynnelsen av juli

 Eller oppholdstillatelse som turist på 90 dager har hun jo..men arbeidstillatelse, skeptisk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (1 time siden):

Hun kan umulig å rukket å få det siden hun kom ned i begynnelsen av juli

 Eller oppholdstillatelse som turist på 90 dager har hun jo..men arbeidstillatelse, skeptisk 

Ser ut som hun kom ned tidligere. Hvertfall så har hun postet masse derfra i mai. Så skjønner ikke helt det. 
edit: ser det må ha vært en ferietur nå. 

Endret av Zenhouse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sprettballen skrev (1 time siden):

I Tyrkia kan man nesten "gjøre som man vil".

Værre er det med trygden hennes. Får håpe for hennes skyld at hun har ordnet med nav, men skal hun ha inntekt i Tyrkia så krever nav inntekts opplysninger og da blir det værre. Ikke sikkert at hun får med seg trygden dit heller og slikt tar lang tid å søke om og for å beholde helserettigheter så må hun også betale en viss prosent ekstra i måneden av trygden sin. Med andre ord mye å tenke på og er ikke bare bare å flytte dit.

Det har blitt ennå strengere med oppholdstillatelse også og ikamet kontoret endrer regler hele tiden. 

Før holdt det å ha leiekontrakt, så endret de det til at hadde man 4 millioner investert i leilighet/villa så fikk man automatisk oppholdstillatelse, disse reglene kom når krigen i Ukraina utbrøyt pga de mange innvandrerne. Så lenge man hadde nok penger med seg så ble Erdogan fornøyd. I ettertid så man at tyrkerne med utstøtt fra mange kommuner fordi leiligheter/villaer som tyrkerne hadde leiekontrakt på ble solgt til skyhøye priser, så da endret de det igjen til at det ble bosetting stopp i mange kommuner, spesielt i Alanya. 

Akkurat hvordan det er pr i dag kan jeg ikke uttale meg om, men enkelt er det ihvertfall ikke. Er et forferdelig tungt system der nede og alt henger titalls år etter, da tenker jeg på systemet, det meste er på papir ennå og man må innom uendelig mange kontorer bare for å få registrert en adresse, snakker om minimum 4 kontorer fordi ikamet krever stempel på papirene fra alle. Og alle er ute etter å lure deg, så her skal man ha tunga rett i munnen og kjenne de riktige menneskene. 

Å overleve på bare egen salong i Tyrkia skal godt la seg gjøre. Inflasjonen der er skyhøy nå. Og mye er dyrere enn i Norge. Ei venninne av meg bor der og bare bleier koster det dobbelte enn i Norge. 

Har hun uføretrygd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (49 minutter siden):

Ser ut som hun kom ned tidligere. Hvertfall så har hun postet masse derfra i mai. Så skjønner ikke helt det. 
edit: ser det må ha vært en ferietur nå. 

Hun var der i mai dro hjem og så flytta hun i begynnelsen av juli. Der tar lang tid å få svar på ikam, vet ikke om ma  kan jobbe  når man har ikam, eller om det er egen søknad

 Fritt frem er det hvertfall ikke 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (3 timer siden):

Har hun uføretrygd? 

Beklager om jeg tar feil, jeg trodde hun hadde trygd av ett eller annet slag. 

Men å overleve som negl designer i alanya skal godt la seg gjøre. 

Å bygge seg opp kundekrets tar veldig lang tid for rykte må også bygges opp. 

Det er veldig dårlig betalt og med skyhøye husleier så skal hun ha mange kunder. Hva han jobber med vet jeg ikke. 

Ett eksempel er en turist guide ansatt av svensk firma som fikk 700 euro i måneden. Og av dette skal alt av mat og husleie/strøm osv betales. Blir ikke akkurat rik av det og som nevnt den skyhøye inflasjonen som er der nå så får en ikke endene til å møtes. 

Men hun har vel tjent en del på tv programmene hun har vært med på også. Så får håpe hun har en del start kapital.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprettballen skrev (52 minutter siden):

Beklager om jeg tar feil, jeg trodde hun hadde trygd av ett eller annet slag. 

Men å overleve som negl designer i alanya skal godt la seg gjøre. 

Å bygge seg opp kundekrets tar veldig lang tid for rykte må også bygges opp. 

Det er veldig dårlig betalt og med skyhøye husleier så skal hun ha mange kunder. Hva han jobber med vet jeg ikke. 

Ett eksempel er en turist guide ansatt av svensk firma som fikk 700 euro i måneden. Og av dette skal alt av mat og husleie/strøm osv betales. Blir ikke akkurat rik av det og som nevnt den skyhøye inflasjonen som er der nå så får en ikke endene til å møtes. 

Men hun har vel tjent en del på tv programmene hun har vært med på også. Så får håpe hun har en del start kapital.

Jeg tror ikke hun har tjent mye på TV-programmer. Hun må jo ha trygd av noe slag ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessic_a skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke hun har tjent mye på TV-programmer. Hun må jo ha trygd av noe slag ?

Hun har hatt hjemmebasert neglesalong, hatt både kunder der + og hatt et nettbasert salg av press-on negler til en stiv pris, 1500 kr  ( helt til folk oppdaget omtrent  samme negler på  Temu tenker jeg). Hun har deltatt i Grenseløs kjærlighet, Sistemann ut, 71 g nord og Camp Culinaris, er det flere programmer tro? 
Annema har også solgt  videohilsener til en pris av 700 kr pr stk. Jeg har aldri hørt at hun har vært trygdet.  Den andre eldre damen som var med i GK ( Alicia og Nosa) er derimot uføretrygdet, kanskje derfor man blander litt? 

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (3 minutter siden):

Hun har hatt hjemmebasert neglesalong, hatt både kunder der + og hatt et nettbasert salg av press-on negler til en stiv pris, 1500 kr  ( helt til folk oppdaget omtrent  samme negler på  Temu tenker jeg). Hun har deltatt i Grenseløs kjærlighet, Sistemann ut, 71 g nord og Camp Culinaris, er det flere programmer tro? 
Annema har også solgt  videohilsener til en pris av 700 kr pr stk. Jeg har aldri hørt at hun har vært trygdet.  Den andre eldre damen som var med i GK ( Alicia og Nosa) er derimot uføretrygdet, kanskje derfor man blander litt? 

 

 

Og kvaliteten på neglene er så som så av bildene jeg har sett henne legge ut (før hun blokkerte meg 😁)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenhouse skrev (32 minutter siden):

Hun har hatt hjemmebasert neglesalong, hatt både kunder der + og hatt et nettbasert salg av press-on negler til en stiv pris, 1500 kr  ( helt til folk oppdaget omtrent  samme negler på  Temu tenker jeg). Hun har deltatt i Grenseløs kjærlighet, Sistemann ut, 71 g nord og Camp Culinaris, er det flere programmer tro? 
Annema har også solgt  videohilsener til en pris av 700 kr pr stk. Jeg har aldri hørt at hun har vært trygdet.  Den andre eldre damen som var med i GK ( Alicia og Nosa) er derimot uføretrygdet, kanskje derfor man blander litt? 

 

 

Kan være, men hun andre fikk vel ikke avslag på familiegjenforening ? Mannen hennes var jo nettopp i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessic_a skrev (1 time siden):

Kan være, men hun andre fikk vel ikke avslag på familiegjenforening ? Mannen hennes var jo nettopp i Norge 

De fikk avslag på familie gjenforening jo. Han har vært på besøksvisum 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (7 minutter siden):

De fikk avslag på familie gjenforening jo. Han har vært på besøksvisum 

Åja. Jeg følger dårlig med. Anne ma la nettopp ut ny annonse så hun må ha arbeidstillatelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Zenhouse skrev (2 timer siden):

Hun har hatt hjemmebasert neglesalong, hatt både kunder der + og hatt et nettbasert salg av press-on negler til en stiv pris, 1500 kr  ( helt til folk oppdaget omtrent  samme negler på  Temu tenker jeg). Hun har deltatt i Grenseløs kjærlighet, Sistemann ut, 71 g nord og Camp Culinaris, er det flere programmer tro? 
Annema har også solgt  videohilsener til en pris av 700 kr pr stk. Jeg har aldri hørt at hun har vært trygdet.  Den andre eldre damen som var med i GK ( Alicia og Nosa) er derimot uføretrygdet, kanskje derfor man blander litt? 

 

 

Jeg aner ikke hva hun tjener på tv. Men husker John Arne Riise fikk over en halv mill på 71 og trakk seg ganske tidlig https://kampanje.com/medier/2018/03/john-arne-riise-fikk-500.000-for-deltakelsen-i-71-grader-nord

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (5 minutter siden):

Jeg aner ikke hva hun tjener på tv. Men husker John Arne Riise fikk over en halv mill på 71 og trakk seg ganske tidlig https://kampanje.com/medier/2018/03/john-arne-riise-fikk-500.000-for-deltakelsen-i-71-grader-nord

John Arne Riise og Anne Ma har jo helt ulik markedsverdi i kjendisverdenen, da. To kjendiser i samme program kan få helt ulik betaling.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke Annama at hun var uføretrygdet på 90 dager? Husker jeg feil, eller fikk jeg utifra det? Hun lever jo ikke på negldesign alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...