Gå til innhold

Hva er det som gjør at folk tar forbrukslån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du tror det er billigere med større barn, så tar du grundig feil…

Anonymkode: 87564...609

Jeg har også en 11-åring, og bruker atskillig mindre i måneden på det barnet enn på det i barnehagen - så ja, det tror jeg. Med godt belegg for det. 11-åringen koster omtrent 5000,- i året på aktiviteter og spiser for kanskje 500 kr mer i måneden enn barnehagebarnet. Det er atskillig mindre enn 3000,- i måneden. 

Anonymkode: 902ef...363

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde aldri tatt i et forbrukslån med ei tang engang. Hva gjør at folk tar opp dette?
Jeg hadde forhørt meg med halve verden først om jeg kunne låne, før jeg tok et forbrukslån med den sjuke renta. Hva gjør at folk tenker de skal klare det?

Anonymkode: cd674...dc6

At dette er totalt uforståelig for deg, vitner mer omdin intelligens kontra mange av de som tar forbrukslån.

Anonymkode: f6122...daa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da ikke å ta forbrukslån med den høyeste renta. Jeg har hatt lån uten sikkerhet til 6 % effektiv rente. Du får ikke det i dag pga styringsrenta er høy, men det høres ut som du tror alle lån uten sikkerhet er rent på opp under 20-30% det er de ekstreme som har dette ;) 

Anonymkode: d8338...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke

For meg så er beundringsverdig når folk sier de må selge feks bilen eller gjøre andre justeringer for å få det til å gå rundt fordi de skal studere, mistet jobben, dårlig økonomi eller andre grunner til at livssituasjonen har endret seg

Anonymkode: 78c8c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp 15K i forbrukslån for å dekke utgifter til advokat og sakkyndig.

Tenker det er annerledes å ta opp forbrukslån som sløses bort, enn å ta opp til nødvendige utgifter (medisinske behandlinger eller advokat).

Har forresten nedbetalt mye, og vil i løpet av mandager ha nedbetalt resten av lånet. Greit å slippe å tenke mer på det :) 

Så lenge man betaler innen fristen og prioriterer nedbetaling fremfor andre ting, så er det ikke noe problem med forbrukslån. Problemet er når folk tar seg gjeld over ørene som de ikke har økonomisk forutsetning for å skulle kunne klare å nedbetale.

Endret av Paneera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som har veldig lav IQ, også er det noen som absolutt trenger det. 

Anonymkode: c7329...bbc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på forbrukslån som et (!) finansinstrument. Det kan brukes på rett måte men det kan også misbrukes. Finansinstitusjoner markedsfører slike lån gjerne slik som oppfordrer til misbruk. 

Lån kan være fordelaktig selv om du egentlig har råd selv. Men det hadde trolig sprengt tråden å forklare. 

Jeg synes at forbrukslån generelt er lite attraktive men ser dog nytten av å ha et kredittkort til reising og nettbetalinger.

Schnuhu

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har også en 11-åring, og bruker atskillig mindre i måneden på det barnet enn på det i barnehagen - så ja, det tror jeg. Med godt belegg for det. 11-åringen koster omtrent 5000,- i året på aktiviteter og spiser for kanskje 500 kr mer i måneden enn barnehagebarnet. Det er atskillig mindre enn 3000,- i måneden. 

Anonymkode: 902ef...363

Drar seg på fra 14-15års alderen hvertfall. 

Starter de å ha et aktivitetsliv på linje med voksne og vel så det 

Nytter ikke med en fortnite t skjorte da

Anonymkode: 78c8c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de er arbeidsledige og ikke får jobb. Det vil være det eneste som får meg til å ta et sånt valg, og det kan skje i nærmeste fremtid. Jeg er ikke en person som tar forbrukslån egentlig, men jeg vil heller ha gjeld enn å måtte ty til prostitusjon for å overleve.

Anonymkode: 438d4...53a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har også en 11-åring, og bruker atskillig mindre i måneden på det barnet enn på det i barnehagen - så ja, det tror jeg. Med godt belegg for det. 11-åringen koster omtrent 5000,- i året på aktiviteter og spiser for kanskje 500 kr mer i måneden enn barnehagebarnet. Det er atskillig mindre enn 3000,- i måneden. 

Anonymkode: 902ef...363

Hehe, vent et år eller to, du. Når barnet ikke lenger kan bruke barnestørrelser, men går over i ungdom/voksen. Sko i størrelse 44, det er dyrt, det… Når aktivitetene tredobles i pris. Det samme gjør alt utstyr (ski, sykkel etc). Når barnet skal konfirmeres, ha tannregulering, og vokser mye raskere enn det gjør nå, slik at det også må ha nye klær/sko/utstyr oftere enn nå. Når barnet spiser et halvt brød per måltid. Og når brukte klær eller klær av et ukjent merke du kjøpte på salg for et par år siden ikke lenger er bra nok.

Anonymkode: 87564...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forbrukslån på 250k. Vi hadde ikke egenkapital, og lånte mye penger fra venner til EK. Vi er ikke etnisk norske og hadde ingen foreldre å arve av eller låne penger av.
Etter at vi hadde kjøpt huset, tok vi forbrukslån for å tilbake betale pengene fra vennene. 
Huset trengte vi for at barna skal ha stabilitet. 
Vi har 5 jobber til sammen, og regner med at vi har betalt lånet om max 1.5år

Anonymkode: 7054b...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har forbrukslån på 250k. Vi hadde ikke egenkapital, og lånte mye penger fra venner til EK. Vi er ikke etnisk norske og hadde ingen foreldre å arve av eller låne penger av.
Etter at vi hadde kjøpt huset, tok vi forbrukslån for å tilbake betale pengene fra vennene. 
Huset trengte vi for at barna skal ha stabilitet. 
Vi har 5 jobber til sammen, og regner med at vi har betalt lånet om max 1.5år

Anonymkode: 7054b...f64

Hvis dere hadde ventet med å kjøpe og spart i ett år til hadde dere spart masse penger.

Anonymkode: d8489...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...