Gå til innhold

Foreldre som skryter av ungers youtube-engelsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 9.52):

Poenget er vel at man har en forståelse for språket? Og det er vel bra?

Anonymkode: 58c0e...204

Det gjør alle barn som er født i Norge før eller siden. 

Anonymkode: e0b02...f6e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Det er ganske pinlig. Jeg tenker mitt om de med førskolebarn med to norske foreldre som snakker engelsk. At ungen har rundet YouTube før skolestart er ikke en flex. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 9.57):

Følg med utviklingen, vi kunne flytende svensk fordi det var eneste underholdningen gjennom Astrid Lindgren mens barn idag skjønner vell knapt hva en svenske sier.

Barn nå vokser opp med verden tilgjengelig med ett trykk med fingeren er ikke verre enn det, barnas hjerner er svamper i forhold til språk i den alderen der. Engelsk er internasjonalt så enkelt å greit er det, så derfor kommer underholdningen barna velger på engelsk når de ukritisk trykker selv. 

Anonymkode: ef21f...075

Men med Astrid Lindgren fikk vi godt språk. Barna i dag har ikke godt språk. De snakker som influencere og gamere, men kan ikke snakke om noe ekte eller verdifullt. 

Anonymkode: b66e6...054

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men med Astrid Lindgren fikk vi godt språk. Barna i dag har ikke godt språk. De snakker som influencere og gamere, men kan ikke snakke om noe ekte eller verdifullt. 

Å snakke om noe ekte og verdifullt har da mer med interesse å gjøre, og ikke hvor god man er i engelsk. Jeg syns dere som er så kritiske her utviser lav forståelse for språkvitenskap og hvordan hjernen til et barn fungerer. 

Anonymkode: 0d8e3...ef8

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig. Det er ganske pinlig. Jeg tenker mitt om de med førskolebarn med to norske foreldre som snakker engelsk. At ungen har rundet YouTube før skolestart er ikke en flex. 

Pinlig å ikke bruke ressursene vi er så heldige å ha til læring. Finnes utrolig mange nyttige programmer/apper for språk, regning, lesing, skriving, dans og sang.

Tenker du snakker om passiv skjermtid i timesvis med Paw Patrol e.l. 

Stor forskjell på disse to.

Anonymkode: cbbde...f37

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pinlig å ikke bruke ressursene vi er så heldige å ha til læring. Finnes utrolig mange nyttige programmer/apper for språk, regning, lesing, skriving, dans og sang.

Tenker du snakker om passiv skjermtid i timesvis med Paw Patrol e.l. 

Stor forskjell på disse to.

Skjermtid er et av tidens mest meningsløse begrep. Når jeg har gjort ulike former av bildeveiledet kirurgi, så var det selvfølgelig skjermtid, akkurat som hvis jeg skriver noe til statsforvalteren eller sitter og gjør noen analyser av et materiale til en studie. 

Det at skjermtid som uspesifikt begrep skal være farlig for barn er selvfølgelig bare tull. 

Papirtid. 

Papyrusrulltid

..... 

Er kun sprøtt hva folk som ikke har kunnskap kommer frem til.

På tur idag spurte 8 åringen om mennesker levde på Pangea. Så fortalte han greit om delingene av det som er dagens kontinenter. Har han lært det på skolen eller lest på papir, nei lært det på det enorme bibliotek som er Youtube. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. :ler: 

Et barn behøver ikke nødvendigvis ha «rundet YouTube» for å ha lært seg en del engelsk, det holder å ha et godt språkøre. Hvor godt barnet kan språket behøver altså ikke ha noen sammenheng med skjermtid. Selv har jeg to barn hvor den ene er langt mer interessert i skjerm enn den andre og førstnevnte forstår omtrent ikke et kvekk engelsk. Yngstemann, derimot, som ikke finner skjerm særlig fengende, kan vi ha lange samtaler med på engelsk. 

Anonymkode: 279ab...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Godt språk er da svensk? Mange gode ord har du fra Emil? Pippi? Har du fått bruk for den kunnskapen i voksen alder? Dette er fiksjon og barnetv fra 60 tallet som jeg også er veldig glad i. Sukkerdrikka er jo fortsatt godt på en varm sommerdag. 

Men jeg er gudskjelov ikke så gammel enda at jeg ikke henger med i hva ungene mine liker og er interessert i. Om mitt barn elsker å lære om ulike jordtyper så må jeg sammen med dem lære noe. Da har vi faktabøker, ulike professorer på YouTube blant annet og vi søker om det på Google. Jeg lærer noe nytt sammen med de. 

Kan ikke skjønner hvorfor dette ønsket om kunnskap skal være dårlig? Hadde man eksponert barna for spansk i tidlig alder hadde de slukt også dette til seg. Det handler om hjernens evne til å oppfatte språk og høre lyden i språket, barn frem til en viss alder har ett utrolig godt utgangspunkt for å lære seg språk. Det ligger også naturlig i dem om man faktisk tenker over det. Internett er og har kommet for å bli, hva man selv gjør det blir opp til en hver enkelt. 

Er ikke alle ting man trenger å bli slengt i snikkerboden for. 

Anonymkode: ef21f...075

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her var det mye rart. :ler: 

Et barn behøver ikke nødvendigvis ha «rundet YouTube» for å ha lært seg en del engelsk, det holder å ha et godt språkøre. Hvor godt barnet kan språket behøver altså ikke ha noen sammenheng med skjermtid. Selv har jeg to barn hvor den ene er langt mer interessert i skjerm enn den andre og førstnevnte forstår omtrent ikke et kvekk engelsk. Yngstemann, derimot, som ikke finner skjerm særlig fengende, kan vi ha lange samtaler med på engelsk. 

Anonymkode: 279ab...14b

Og jeg vet om en som har lært seg engelsk ved å se på youtube, men bare ræl som handler om å pakke opp leker, minecraft eller å se på andre som gamer. Virkelig givende. 

Anonymkode: 1c2af...3f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og jeg vet om en som har lært seg engelsk ved å se på youtube, men bare ræl som handler om å pakke opp leker, minecraft eller å se på andre som gamer. Virkelig givende. 

Ok. Jeg vet om en gutt som har blitt lært opp til å bare spise pølser, pomfri, klemme-smoothie, saft, brus, melkesjokolade og softis.

Hver gang jeg ser et barn som spiser pølser, så tenker jeg mitt. Regner selvfølgelig med at ungen får dette hver dag...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Jeg vet om en gutt som har blitt lært opp til å bare spise pølser, pomfri, klemme-smoothie, saft, brus, melkesjokolade og softis.

Hver gang jeg ser et barn som spiser pølser, så tenker jeg mitt. Regner selvfølgelig med at ungen får dette hver dag...

Morsomt, denne ungen får faktisk timesvis med dette youtube-rælet nettopp hver dag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Morsomt, denne ungen får faktisk timesvis med dette youtube-rælet nettopp hver dag. 

Og det betyr at alle små barn som kan engelsk ser på dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Morsomt, ditt anekdotiske bevis ble gjort narr av for å bli brukt som stereotyping, og du ble snurt og dro frem anekdoten igjen. 

Si en gang til, hvor mange timer er gutten på skjerm? Det er noen bakerst som ikke gispet og korset seg stille. 

Anonymkode: 0fb2d...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Morsomt, ditt anekdotiske bevis ble gjort narr av for å bli brukt som stereotyping, og du ble snurt og dro frem anekdoten igjen. 

Si en gang til, hvor mange timer er gutten på skjerm? Det er noen bakerst som ikke gispet og korset seg stille. 

Anonymkode: 0fb2d...186

Ihvertfall 4 timer om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og det betyr at alle små barn som kan engelsk ser på dette?

Nei. Men det ble så fint poengtert at man lærte så mye nyttig på youtube. Ville bare påpeke at det ikke er alle som ser på nyttige ting mens de lærer engelsk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke den voldsomme kritikken mot YouTube, som faktisk er en av de beste læringsplattformene som finnes og egentlig en ganske stor revolusjon for tilgjengeliggjøring og demokratisering av informasjon.

Takket være YouTube som en stor del av læringsmiksen fikk jeg tatt opp flere fag med toppkarakter, snakker flere språk og har hatt fantastiske karrieremuligheter. Mye av denne læringen hadde ikke vært tilgjengelig for meg uten YouTube.

YouTube er et medium. Ja, det finnes søppel på YouTube, men det gjør det også på TV, i bokform og alle andre mediekanaler også.

Anonymkode: 858d7...a8d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner ikke den voldsomme kritikken mot YouTube, som faktisk er en av de beste læringsplattformene som finnes og egentlig en ganske stor revolusjon for tilgjengeliggjøring og demokratisering av informasjon.

Takket være YouTube som en stor del av læringsmiksen fikk jeg tatt opp flere fag med toppkarakter, snakker flere språk og har hatt fantastiske karrieremuligheter. Mye av denne læringen hadde ikke vært tilgjengelig for meg uten YouTube.

YouTube er et medium. Ja, det finnes søppel på YouTube, men det gjør det også på TV, i bokform og alle andre mediekanaler også.

Anonymkode: 858d7...a8d

Selvsagt. Men en ukritisk 5-6 åring har ikke noe på youtube å gjøre! De ser konkvent bare på møkk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 14.33):

Jeg underviser på VGS. Vokste opp nord i England, men etter mange år i Norge har jeg ikke lenger så kraftig dialekt. Elevene forstår meg ikke når jeg snakker engelsk med min egen dialekt.

Jeg er enig med TS. Elevene har stor tro på egne ferdigheter, men de faktiske kunnskapene er dårlige. Denne mangelen på ydmykhet gjør at de er lite lærevillige. De blir sure når jeg gir råd om hva de bør øve på.

Jeg har kun vært lærer i Norge i elleve år. Mine eldre kolleger sier elevene i dag er vanskelige å lære bort til fordi de selv mener de kan engelsk flytende.

Ordforrådet (både det engelske og det norske!) er dårlig hos nesten alle elevene. Det er tydelig at det er få som leser bøker, og hvis de leser så er det underholdning og ikke ordentlig litteratur.

Selve språkkunnskapene er altså dårlige. Pensum er jo veldig mye mer enn det, men elevene er ikke interessert i å lære historien til det engelske språket eller alt det andre vi skal gjennom.

De sier «Vi kan allerede engelsk.», men når jeg tester dem gjør de det dårlig. De fanger ikke opp nyanser, forstår ikke forskjellen mellom ulike synonymer (og jeg har faktisk opplevd flere ganger at elever har trodd at to ord som er antonymer var synonymer).

Så denne mangelen på vilje til å lære er et reellt problem. 

Anonymkode: a4411...5f1

Synes dette innlegget underbygger HI godt, slik jeg forstår det, og at flere virker å ha misforstått litt. Det flaue er foreldres ignoranse ifht egne barns reelle læringsbehov fordi de allerede kan engelsk etter å ha sett på yt og skryter av dette, og ikke nødvendigvis at ungene har plukket opp engelsk på yt.

Anonymkode: 46284...ebe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"YouTube is beneficial if you are not a fluent English speaker, and want a more fluent model of English for your child. Helped along by the visuals of their favourite cartoon, children can watch their favourite characters involved in adventures, while absorbing the language."

https://www.britishcouncil.org/voices-magazine/how-to-help-your-child-learn-english-with-youtube-videos

Så nært en offisiell britisk standpunkt på dette som man kan finne. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...