Gå til innhold

Foreldre som skryter av ungers youtube-engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hehe mine unger kan youtube engelsk. Syvåringen snakker godt engelsk, har god uttale og forstår alle aksenter. Treåringen forstår alle ord for dyr og dinosaurer på engelsk. 

Hvorfor ? Jeg har latt de se youtube istede for nrk super hvor ungene har dårlig oppførsel og holdninger vi ikke har i vår familie. 

Ja, det er russiske og thailandske (eller indonesisk, jeg vet ikke) brukere som lager content med leker، ja, mange har aksent, men syvåringen har et godt ordforråd og veldig god språkforståelse og ser filmer og serier på engelsk uten problemer...hun er ei kjempesmart og god jente. Hun snakker engelsk med amerikansk uttale. Hun kan verken lese eller skrive enda, men det kommer seg 😊 

Anonymkode: aa483...07e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er så synd at mange ser ut til å mene at det er kleint å snakke fremmedspråk med norsk eller annen aksent. Aksent som er så spennende og sjarmerende, og har så forsvinnende liten betydning når det kommer til å forstå hva som kommuniseres. Ordforråd er så uendelig mye viktigere. Jeg elsker å høre folk som ikke har norsk og engelsk som morsmål prate i vei likevel, på en måte som faller de naturlig. Det er forfriskende!

Endret av 17.11
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men denne youtube-engelsken er f.eks. tyskere som snakker engelsk, polakker som snakker engelsk osv. Det er ikke briter og amerikanere som produserer innhold, det er folk fra hele verden som med gebrokken engelsk vil slå gjennom på det store nettet.

Anonymkode: f1ce5...4af

Det er selvsagt kjempemange på nettet som snakker gebrokkent, men det er i all hovedsak amerikanere som er på topp, og det er de ungene ser på. Ingen av dem hverken min sønn eller noen av vennene hans ser på snakker gebrokkent, og hele vennegjengen har kjempegod uttale på både amerikansk og britisk. 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jepp. Jeg er lærer og får ofte klager fra foreldre om at barnet deres «bare» fikk en 3 i engelsk når de er sååå gode i engelsk. Joda, de formulerer gode setninger og kommuniserer godt. Men, de skriver ikke på samme nivå, ordforrådet er ofte snevert, og de følger ikke med på det de skal lære i engelsken. Å kunne bruke språket er en ting, men de skal også kunne kompetansemålene om kulturkunnskap +++. Mange av disse elevene slapper av i timene for de vet de kan språket. Hadde det vært så vel hadde vel de fleste nordmenn får 6 i norsk dersom det var bare det som var kravet, for alle her kan jo språket. 

Anonymkode: 03896...2a5

Jeg er lærer i vgs og har akkurat samme erfaring som deg.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

ikke når det kommer før en forståelse av bokstaver og lesing.

Anonymkode: f1ce5...4af

Visste ikke at det var vanlig å lære alfabetet og å lese før man kunne snakke. Takk for din visdom. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig tåpelig ting å irritere seg over. Er det et eller annet du sliter med selv som gjør deg så bitter? 

Ja, det er selvsagt viktig at de lærer grammatikken også, men språk er kjempefint for barna å starte tidlig med, og de lærer det lettest ved å høre. Når de allerede kan en del ord muntlig, er det enklere å lære flere ord, og hvordan det skrives. 

At foreldre er stolte over barna sine er aldeles ikke flaut, uansett hvor lite grunn du mener de har til å være stolte. Ærlig talt. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Åååh, jeg synes det er så pinlig med foreldre som er så stolte av at ungene har lært seg engelsk ved å se på youtube... Dette er barn som kanskje ikke engang kan lese og skrive. 

F.eks. "Barnet mitt ligger så langt fremme i engelsken at hen kjeder seg i timene, bør barnet få spesielt opplegg?" - så kommer det frem at barnet verken kan skrive eller lese... 

Lærerne selv kaller det Youtube-engelsk. Og det er det en grunn til...


Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

Ok

Mine har lært seg mange språk via youtube ikke bare engelsk. 

Og nei de færreste på 40-50+ snakker flytende engelsk, her i Norge 

Anonymkode: 93ae9...2ae

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan man ikke da kalle tråden for "Jeg syns skjerm er upassende for barn?" istedenfor å kamuflere dette i å kalle det bekymring for språk når det i hovedsak handler om å dømme andre foreldre for skjermbruk. 

Cubus barn og YouTube barn og bak disse kallenavnene står vell voksne folk bak, skjerp dere. 

Anonymkode: ef21f...075

Det er da ikke kamuflert, det er en helt tydelig kritikk av voksne som lar barna glo på skjerm alt for mye og så presterer å skryte av det i tillegg.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hehe mine unger kan youtube engelsk. Syvåringen snakker godt engelsk, har god uttale og forstår alle aksenter. Treåringen forstår alle ord for dyr og dinosaurer på engelsk. 

Hvorfor ? Jeg har latt de se youtube istede for nrk super hvor ungene har dårlig oppførsel og holdninger vi ikke har i vår familie. 

Ja, det er russiske og thailandske (eller indonesisk, jeg vet ikke) brukere som lager content med leker، ja, mange har aksent, men syvåringen har et godt ordforråd og veldig god språkforståelse og ser filmer og serier på engelsk uten problemer...hun er ei kjempesmart og god jente. Hun snakker engelsk med amerikansk uttale. Hun kan verken lese eller skrive enda, men det kommer seg 😊 

Anonymkode: aa483...07e

Alternativet ditt til å se mye på youtube er å se på NRK-super? Virkelig? Du har ikke vurdert å heller…. Lese bøker?

MariaIsabel skrev (7 minutter siden):

At foreldre er stolte over barna sine er aldeles ikke flaut, uansett hvor lite grunn du mener de har til å være stolte. Ærlig talt. 

Å være stolt over at ungen har sett alt for mye på youtube i barnehagealder er ganske merkelig.

Anonymkode: 6e6c5...4b6

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok

Mine har lært seg mange språk via youtube ikke bare engelsk. 

Og nei de færreste på 40-50+ snakker flytende engelsk, her i Norge 

Anonymkode: 93ae9...2ae

Wow, hvor mange språk snakker barnehagebarna ditt flytende? 

Hvis barna, i flertall, er så ekstremt begavet, har du noen gang tenkt over hvor langt de kunne ha kommet om du heller hadde gitt dem bøker? Kanskje hadde de vært ferdige på legestudiet før de blir 10 år? 

Anonymkode: 6e6c5...4b6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da ikke kamuflert, det er en helt tydelig kritikk av voksne som lar barna glo på skjerm alt for mye og så presterer å skryte av det i tillegg.

Alternativet ditt til å se mye på youtube er å se på NRK-super? Virkelig? Du har ikke vurdert å heller…. Lese bøker?

Å være stolt over at ungen har sett alt for mye på youtube i barnehagealder er ganske merkelig.

Anonymkode: 6e6c5...4b6

Altså 😂 dersom barna skal se skjerm. Vi gjør jo mye annet, og de er utrolig glade i bøker. Vi leser nesten hver dag 😊 noe av det beste de vet er å være på biblioteket 😊

Anonymkode: aa483...07e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som engelsklærer syntes jeg bare det er positivt at barn blir tidligere eksponert for engleks, enten det er via youtube eller netflix. Jeg underviser i engelsk i Asia, og her jeg bor er barna mye mindre eksponert for engelsk, de fleste filmer blir dubbet, og på youtube ser dem mest på innhold med eget språk. Det  hadde gjort jobben min mye morsommere om de hadde bedre ordforråd og var mer vant til engelsk tidligere. 

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Men denne youtube-engelsken er f.eks. tyskere som snakker engelsk, polakker som snakker engelsk osv. Det er ikke briter og amerikanere som produserer innhold, det er folk fra hele verden som med gebrokken engelsk vil slå gjennom på det store nettet.

Anonymkode: f1ce5...4af

det er tull, de mest populære kanalene er drevet av amerikanere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

ikke når det kommer før en forståelse av bokstaver og lesing.

Anonymkode: f1ce5...4af

sånn er det jo ofte når man lærer språk, lytting og snakking er lettere enn gramatikk og skriving. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Åååh, jeg synes det er så pinlig med foreldre som er så stolte av at ungene har lært seg engelsk ved å se på youtube... Dette er barn som kanskje ikke engang kan lese og skrive. 

F.eks. "Barnet mitt ligger så langt fremme i engelsken at hen kjeder seg i timene, bør barnet få spesielt opplegg?" - så kommer det frem at barnet verken kan skrive eller lese... 

Lærerne selv kaller det Youtube-engelsk. Og det er det en grunn til...


Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

nei, mange nordmenn er gode i engelsk, men å snakke flytende er ikke vanlig blandt dem som er 40+

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nevøene mine kan tre språk og de er 3 og 5 år.  De snakker koreansk med sin mor, norsk med sin far og så bor de i London og snakker engelsk i skole og barnehage.  Dette greier de uten å kunne bokstavene. De trenger ikke bokstavene for å lære å snakke. 

Learning by doing er viktig pedagogisk retning. Der formelle kan komme etterhvert.  

 

Anonymkode: 62e22...048

Utfordringen som tas opp i denne tråden er vel nettopp at det formelle ikke nødvendigvis komme etterhvert. Språket blir jo ubrukelig i jobbsammenheng eller i forhold til å kommunisere skriftlig dersom barna stort sett lærer det muntlig.

Anonymkode: 10f91...ad3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså 😂 dersom barna skal se skjerm. Vi gjør jo mye annet, og de er utrolig glade i bøker. Vi leser nesten hver dag 😊 noe av det beste de vet er å være på biblioteket 😊

Anonymkode: aa483...07e

Norske bøker? I så tilfelle kommer de ingen vei.

Anonymkode: 10f91...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tanuki skrev (3 timer siden):

sånn er det jo ofte når man lærer språk, lytting og snakking er lettere enn gramatikk og skriving. 

 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Utfordringen som tas opp i denne tråden er vel nettopp at det formelle ikke nødvendigvis komme etterhvert. Språket blir jo ubrukelig i jobbsammenheng eller i forhold til å kommunisere skriftlig dersom barna stort sett lærer det muntlig.

Anonymkode: 10f91...ad3

Det er vel noe helt annet og gjelder også morsmål. Det holder ikke med god muntlig hverdagsspråk i mange sammenhenger. 

Men ser vi på morsmål så trenger vi ikke noen ekstra forskning for å vite at det er lettere å lære seg skriftspråk hvis man kan språket muntlig først. 

Nei, jeg er ikke stolt men glad fordi min sønn har lært seg engelsk på youtube. Han fikk en mulighet som jeg ikke fikk som barn. Husker hvor jeg slett meg gjennom Adam Smiths Wealth of Nations på original engelsk første året på ungdomsskolen (ble litt skuffet at den teksten var så tung for meg den gang). Han kommer klare å lese den mye lettere langt innen han begynner på ungdomsskolen, hvis han føler behovet. 

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er da ikke kamuflert, det er en helt tydelig kritikk av voksne som lar barna glo på skjerm alt for mye og så presterer å skryte av det i tillegg.

Alternativet ditt til å se mye på youtube er å se på NRK-super? Virkelig? Du har ikke vurdert å heller…. Lese bøker?

Å være stolt over at ungen har sett alt for mye på youtube i barnehagealder er ganske merkelig.

Anonymkode: 6e6c5...4b6

Unger trenger ikke mer enn 30 minutter med YouTube engelsk for å lære det. 

Anonymkode: cbbde...f37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Wow, hvor mange språk snakker barnehagebarna ditt flytende? 

Hvis barna, i flertall, er så ekstremt begavet, har du noen gang tenkt over hvor langt de kunne ha kommet om du heller hadde gitt dem bøker? Kanskje hadde de vært ferdige på legestudiet før de blir 10 år? 

Anonymkode: 6e6c5...4b6

Barn har ikke vanskelig for å lære seg språk, om de blir eksponert for det. Trenger ikke være begavet. 

Anonymkode: cbbde...f37

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 12.55):

Men seriøst, kjære debatt. Ikke si at Jens Stoltenberg har dårlig engelsk. Han snakker bedre engelsk enn flertallet av politikere i det amerikanske senatet. Bare forsøk å lytte til hvor naturlig han snakker, hvor grammatisk feilfritt han snakker, hvor tydelig han uttaler ordene og hvor vanvittig rikt ordforråd han har. Mannen har toppnivå på engelsk - men dere hører dere blinde på tonefallet og blir puteflaue av det som om han er rallyfører fra Østfold som sier "It wasn't just-just" og tror han blir internasjonalt forstått. 

Tonefall og aksent er ellevill rikt på engelsk over globen og det er flott at ungene får høre øst-europeere, indere og mexicanere snakke engelsk på sitt tonefall. 

Måtte ungene mine bli halvparten så gode i engelsk som Jens. 

Anonymkode: 0fb2d...186

Jeg tror også det.  Dessuten snakker han flytende bosnisk. Det er det ikke alle som vet.  Han har  bodd over lengre tid i Jugoslavia. Har en kollega fra Bosnia som engang ble utrolig imponert da hun tilfeldigvis så han snakke nærmest feilfritt bosnisk på TV. Folk gjør narr av at han er dårlig på språk, men det stemmer jo ikke.  

Endret av Laraa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...