Gå til innhold

Foreldre som skryter av ungers youtube-engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gir mening. Dialekter oppstod fordi folk kun snakket med lokale og ikke reiste, hadde tv, radio osv. Til slutt vil alle snakke Engelsk.

Anonymkode: 9cf0e...c98

Sant, men vi mister ord. Ordforrådet i dialektene er mye større enn i tradisjonelt bokmål. 

Anonymkode: eb8d3...23c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så alternativene er å være stolt eller flau?

Jeg er ganske nøytral til at barnet mitt har lært en del engelsk fra youtube. 

Jeg skryter ikke av det, men skammer meg heller ikke. 

Anonymkode: 6b7ca...c2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er vel like irritert på at barn i dag lærer å sykle fortere pga balansesykkel.

Å irritere seg over, eller å synes at kunnskap er en dårlig ting? Utrolig sært. 

Hjernen har plass til nærmest uendelig med kunnskap. Og språk lærer absolutt best i tidlig barneår. I 4. klasse er språkvinduet mye mindre. Det hører man på min generasjon. Jeg holder foredrag på internasjonale konferanser med norske kolleger. Det kan være grammatisk bra, men uttalen er ikke der. 

Når man vet at gebrokkent språk gjør at folk tror de er 10 IQ-poeng dummere enn de er, så ja til engelsk 😊

Anonymkode: 63eb7...9c6

Det må da mest av alt være flaut dersom du har et barn under skole alder som snakker YouTube engelsk. Det betyr jo bare at ungen har blitt satt for mye foran skjermen..

Anonymkode: 5609a...ab9

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis man først skal la ungen se på skjerm, hvorfor ikke se på engelsk? 5 åringen (skolestarter) har i hovedsak sett TV/film/YouTube (ikke ukritisk) på engelsk. Vi leser på norsk og engelsk. Barnet har  et søsken som er en del eldre, som gikk på internasjonal skole da vi bodde i utlandet (ikke engelskspråklig land). Det eldste barnet snakker flytende engelsk fra tiden på den skolen, og snakker litt engelsk hjemme. Så 5 åringen får engelsk fra litt ulike kilder, og snakker flytende engelsk. Skriver og leser en den selv på både norsk og engelsk. 

Anonymkode: dcc94...de3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det må da mest av alt være flaut dersom du har et barn under skole alder som snakker YouTube engelsk. Det betyr jo bare at ungen har blitt satt for mye foran skjermen..

Anonymkode: 5609a...ab9

Kan man ikke da kalle tråden for "Jeg syns skjerm er upassende for barn?" istedenfor å kamuflere dette i å kalle det bekymring for språk når det i hovedsak handler om å dømme andre foreldre for skjermbruk. 

Cubus barn og YouTube barn og bak disse kallenavnene står vell voksne folk bak, skjerp dere. 

Anonymkode: ef21f...075

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må da mest av alt være flaut dersom du har et barn under skole alder som snakker YouTube engelsk. Det betyr jo bare at ungen har blitt satt for mye foran skjermen..

Anonymkode: 5609a...ab9

Hvorfor er det skadelig for et barn å lære seg et annet språk? Skjerm er noe av det mest meningsløse begrep som foreldre bruker idag. Det er et verktøy for å vise frem ulike typer av informasjon. 

Snakk istedenfor om hva barnet faktisk gjør.

"Hvorfor startet egentligen det tredje puniske krig" 

Om sønnen min hadde fått kunnskapen til å spørre dette spørsmålet fra en skjerm eller enn bok er rivende likegyldig. Akkurat hvorfra han har lært seg om DNA, eller noe av det andre han har lært seg på disse livsfarlige skjermene. Som et nytt triks med ballen som han vil prøve på fotballbanen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man ikke da kalle tråden for "Jeg syns skjerm er upassende for barn?" istedenfor å kamuflere dette i å kalle det bekymring for språk når det i hovedsak handler om å dømme andre foreldre for skjermbruk. 

Cubus barn og YouTube barn og bak disse kallenavnene står vell voksne folk bak, skjerp dere. 

Anonymkode: ef21f...075

Man kan også kalle tråden "Jeg synes ikke det er nok om foreldrene slutter å være stolte, jeg vil at de skal SKAMME seg."

Anonymkode: 6b7ca...c2a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forstår at du ønsker å fremstå som høyt utdannet og fryktelig intellektuell i denne tråden, men det som kommer frem er ikke helt det, egentlig. 
Dette er noe av det enkleste og mest arrogante jeg har lest på kg på en stund (ikke bare innlegget jeg siterer her, men innleggene i sin helhet).  Anbefaler deg å jobbe med å finne trygghet i deg selv. 

Anonymkode: cf3b8...6b5

Svei det litt?

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er pinlig med smålige voksne som ikke klarer formulere seg på en skikkelig måte. 
 

Jeg sitter her å forsøker å gjette meg til hva du vil frem til; hvorfor dette er et problem, for å forsøke å forstå deg. 
 

Jeg tror faktisk YouTube ungene ville evnet å forklare bedre enn deg hva det er du vil frem til. For mange av dem er bedre enn oss voksne på å ordlegge seg, beskriver opplevelser og refleksjoner.

La meg gjette: du mener problemet er at foreldre lar barna se YouTube ukritisk og som følge av det lærer de seg en noe begrenset «YouTube» engelsk, som foreldre egentlig ikke burde være stolt av (fordi YouTube er noe drit?)
 

Problemet er altså ikke engelsken, men at det å skryte av at barna er god i engelsk potensielt beviser at de eksponeres for det du anser som for mye YouTube titting? 

Er det virkelig så vanskelig å lese? Barna kan ikke alfabetet engang, men engelsk. De bygger et hus uten grunnmur.

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det virkelig så vanskelig å lese? Barna kan ikke alfabetet engang, men engelsk. De bygger et hus uten grunnmur.

Anonymkode: f1ce5...4af

Så du mener at for å forstå språk så må barn først lese det også høre det?
 

Jeg tror ikke det fungerer slik; faktisk vil jeg våge å påstå det motsatte: jo mer de har hørt språket jo lettere blir nok lesingen av det.
 

For noen barn kan faktisk det å lese underteksten på en film være en kjempefin inngangsport til å lære seg både å lese og å snakke et nytt språk; vi ser ofte engelsk film med engelsk teksting til. 

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan man ikke da kalle tråden for "Jeg syns skjerm er upassende for barn?" istedenfor å kamuflere dette i å kalle det bekymring for språk når det i hovedsak handler om å dømme andre foreldre for skjermbruk. 

Cubus barn og YouTube barn og bak disse kallenavnene står vell voksne folk bak, skjerp dere. 

Anonymkode: ef21f...075

Nå var det ikke jeg som laget tråden. Det er da fakta at det er litt flaut om ungene ser for mye skjerm. Det er andre forventninger i samfunnet knyttet til dette. 

Anonymkode: 5609a...ab9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det er negativt i det hele tatt.

Det jeg syns er helt på trynet er at alt ska dubbes til norsk. I dag klarer faen meg ikke en del ungdom å forstå svensk eller dansk.  Jeg vokste opp med å ikke se dubbet. Og det gjør at jeg fint forstår hva en svenske og det meste en danske sier. Mens mange unge klarte ikke der.

Var som en språkforsker sa for et parbår siden mange unge får ødelagt språkøret for så og si alt blir dubbet på barnetv. Og norske kanaler sim disny, osv.

 

Anonymkode: 51795...65a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke? Vi lærer jo morsmål før vi kan skrive det?

Anonymkode: 58c0e...204

Vel, vi kan gå til neste diskusjon da; alle disse engelske barneprogrammene med Google-translate type norsk. Det er så forferdelig lavmåls at ungene ender jo opp med å bli forvirret. 
Når «you are Welcome» (bare hyggelig/værsegod) oversettes konsekvent med «du er velkommen» kan man bli helt gal. Når man så hører unger anvende det i en liknende setting får man bare lyst å slå av alt. 
 

mitt barn får forresten ikke se på YouTube kids. Hen er 6. og jeg fatter ikke at dere andre vil eksponere ungene for dette sprøytet. 

Anonymkode: 41283...ae1

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel, vi kan gå til neste diskusjon da; alle disse engelske barneprogrammene med Google-translate type norsk. Det er så forferdelig lavmåls at ungene ender jo opp med å bli forvirret. 
Når «you are Welcome» (bare hyggelig/værsegod) oversettes konsekvent med «du er velkommen» kan man bli helt gal. Når man så hører unger anvende det i en liknende setting får man bare lyst å slå av alt. 
 

mitt barn får forresten ikke se på YouTube kids. Hen er 6. og jeg fatter ikke at dere andre vil eksponere ungene for dette sprøytet. 

Anonymkode: 41283...ae1

Kildekritikk er nøkkelordet i det meste når det kommer til det å få ny kunnskap om ting, dette gjelder også YouTube som med diverse nyhetssider og lærebøker. Når man ser hvilken sider voksne folk siterer ifra så kan man jo undre litt hvor de datt av i forhold til å være kritisk til informasjon. Men utviklingen går over hodene til de fleste og man vet enda ikke konsekvensene og alt nytt kan være skummelt når man ikke vet utfallet. Internett var jo bare en døgnflue som kom til å forsvinne og de kalte det for sprøyt når det kom. 

Anonymkode: ef21f...075

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hæ? Snakker du om esparanto? Det du skriver gir ingen mening.

Anonymkode: f1ce5...4af

Jeg vet ikke om du kan skryte på deg så gode rettskrivingskunnskaper når du ikke klarer å skrive navnet på språket du prøver briefe med riktig en gang...

Anonymkode: b6fd6...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn er tospråklige (norsk og albansk). De har lært seg engelsk på YouTube. Kommer greit med når man skal kommunisere på øvrige familiemedlemmer som ikke prater hverken norsk eller albansk. Skryter ikke av det, er bare en fakta opplysning. Vi har ikke gjort en dritt for at de skal lære seg det, noen fordeler med "internetten". 

Anonymkode: a0f5a...719

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig så vanskelig å lese? Barna kan ikke alfabetet engang, men engelsk. De bygger et hus uten grunnmur.

Anonymkode: f1ce5...4af

Vi lærer jo alle å prate før vi lærer alfabetet ? 

Anonymkode: a0f5a...719

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi lærer jo alle å prate før vi lærer alfabetet ? 

Anonymkode: a0f5a...719

Hæ, lærte ikke du alfabetet på fødestuen før din mor tok deg med hjem? 🤭

Anonymkode: 9dc24...172

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fint å lære seg ordene incel og karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det virkelig så vanskelig å lese? Barna kan ikke alfabetet engang, men engelsk. De bygger et hus uten grunnmur.

Anonymkode: f1ce5...4af

Nevøene mine kan tre språk og de er 3 og 5 år.  De snakker koreansk med sin mor, norsk med sin far og så bor de i London og snakker engelsk i skole og barnehage.  Dette greier de uten å kunne bokstavene. De trenger ikke bokstavene for å lære å snakke. 

Learning by doing er viktig pedagogisk retning. Der formelle kan komme etterhvert.  

 

Anonymkode: 62e22...048

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...