Gå til innhold

Foreldre som skryter av ungers youtube-engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 90-tallet lærte jeg engelsk via dataspill. Dette er ikke noe nytt. Bra at barna blir gode i engelsk. Bare viktig å følge med på hva de ser på youtube. Mye der som ikke er egnet for barn selv om det er laget for barn(les tjene mest mulig)

https://www.mother.ly/news/viral-trending/viral-tiktok-youtube-kids/

 

Anonymkode: 9cf0e...c98

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du sier gir null mening. Skal man bli god i et språk må man både høre og praktisere det ofte. Skoletimer alene gir "Nordmann i syden"-engelsk og det er langt verre enn YouTube-engelsk. Dessuten pleier mange nordmenn å påberope seg å snakke flyttende engelsk selv om de er på et svært lavt nivå.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Camlon said:

Dette gir ikke mening. Hvis de har lært fra videoer så er det ofte motsatt. De har et godt ordforråd, men de er svakere i grammatikk og skriveferdigheter.

Ordforrådet er snevert når det kommer til å bruke faglige begrep og å reflektere, de er veldig gode i sin kategori men klarer ikke nødvendigvis henge med i andre felt.
 

De er god på «gamingspråk». De kan gi instruksjoner, diskutere strategi, snakke om våpen, diverse objekter, hvordan bygge ditt og datt, og de kan enkelt Google seg fram til ting de lurer på. De er gode på dagligdagse situasjoner, og gjør seg forstått i «sin» verden, spesielt muntlig.
 

Anonymkode: 03896...2a5

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg lærte engelsk av å se på u-dubbede disney filmer, Home and Away, Days of our Lives, Macgyver, LoveBoat..

Lærte å skrive engelsk på skolen, men ikke å snakke det.

Vi setter konsekvent på engelsktalende barneTV hos oss. All den dubbingen er en uting. Syns det er flaut at svenske og danske serier blir dubbet norsk dialekter.

Anonymkode: cbbde...f37

Jeg skrev «vi gamle» :) Programmene du skriver om, er fra nittitallet. Da var jeg ferdig på skolen for lengst. Vi hadde bare NRK hele min oppvekst.

Anonymkode: eb8d3...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

.

Vi setter konsekvent på engelsktalende barneTV hos oss. All den dubbingen er en uting. Syns det er flaut at svenske og danske serier blir dubbet norsk dialekter.

Anonymkode: cbbde...f37

Det er vel også ganske «flaut» at norske dialekter og dermed en hel haug norske ord forsvinner fordi alle snakker mer og mer likt?

Anonymkode: eb8d3...23c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet. Det finnes MASSE kvalitetsinnhold på YouTube, også for barn. Barn får vel ikke se hva som helstnpå TV og det samme burde vel gjelde YT?

Selvsagt lærer barn engelsk gjennom media. Alle som har lært seg et nytt språk i voksen alder vet at det er lite som er så effektivt som eksponering gjennom media og litteratur. Jada, skoleundervisning er også viktig, men det er på ingen måte det viktigste komponentet for å lære et nytt språk.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

Det er VIRKELIG ikke sant. Mange nordmenn tror de snakker langt bedre engelsk enn de faktisk gjør, mens virkeligheten er at de fleste nordmenn snakker en klein Thor Heyerdahl «nårvinglisj» med svært begrenset ordforråd.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men denne youtube-engelsken er f.eks. tyskere som snakker engelsk, polakker som snakker engelsk osv. Det er ikke briter og amerikanere som produserer innhold, det er folk fra hele verden som med gebrokken engelsk vil slå gjennom på det store nettet.

Anonymkode: f1ce5...4af

Jeg er lærer på barneskolen,  og mange barn i dag har en veldig god uttale i engelsk. Mange av dem ser på tegnefilmer fra både USA og Storbritannia,  og forstår godt hva som blir sagt. De behøver ikke følge undertekster på engelske filmer, da de heller lytter til det som blir sagt. Greit at mange ikke skriver like flytende, men svært mange gjør det også.  Ser ikke noe problem med at barn er gode engelsk,  ved at de har lært det ved å se på YouTube. 

Skjønner ikke problemet ditt egentlig.  Jeg opplever at de fleste elevene i dag er sterke i engelsk,  og de leser gjerne engelske bøker. Og når de er sterke i engelsk, synes de også at faget er morsomt, og ønsker å lære det enda bedre.  

  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel også ganske «flaut» at norske dialekter og dermed en hel haug norske ord forsvinner fordi alle snakker mer og mer likt?

Anonymkode: eb8d3...23c

Gjør de? Trenger ikke dra lenger enn til Sandnes for å høre en ny dialekt jeg. Hilsen Stavanger.

Anonymkode: cbbde...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldre er stolte uten grunn er intet nytt

Men å lære seg litt av språket tidlig gjennom sosiale medier osv, det er alltid en fordel

Anonymkode: e599f...379

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men denne youtube-engelsken er f.eks. tyskere som snakker engelsk, polakker som snakker engelsk osv. Det er ikke briter og amerikanere som produserer innhold, det er folk fra hele verden som med gebrokken engelsk vil slå gjennom på det store nettet.

Anonymkode: f1ce5...4af

At de evt. kommer fra land hvor Engelsk er hovudmål, betyr ikke at de er bedre/best enn land hvor det ikke er hovedmål. 

14trwg7xi0bd1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, kjære debatt. Ikke si at Jens Stoltenberg har dårlig engelsk. Han snakker bedre engelsk enn flertallet av politikere i det amerikanske senatet. Bare forsøk å lytte til hvor naturlig han snakker, hvor grammatisk feilfritt han snakker, hvor tydelig han uttaler ordene og hvor vanvittig rikt ordforråd han har. Mannen har toppnivå på engelsk - men dere hører dere blinde på tonefallet og blir puteflaue av det som om han er rallyfører fra Østfold som sier "It wasn't just-just" og tror han blir internasjonalt forstått. 

Tonefall og aksent er ellevill rikt på engelsk over globen og det er flott at ungene får høre øst-europeere, indere og mexicanere snakke engelsk på sitt tonefall. 

Måtte ungene mine bli halvparten så gode i engelsk som Jens. 

Anonymkode: 0fb2d...186

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er amerikansk og lærte norsk som 10åring. Jeg brukte mye tv, lydbøker, norsk musikk for å lære meg "flyten". Jeg lærte ord gjennom norsk undervisning, men også og kanskje i større grad, gjennom dagligtale. Jeg hørte forskjellige dialekter (tv/radio) og brukte språket aktivt. Slik lærte jeg norsk og snakker i dag flytende.

Nynorsk fikk jeg stort sett kun presentert gjennom skolen og da i form av nedskrevet tekster (kjedelig, lite interessante tekster som ikke vekket noe interesse hos 15-16 årige jeg.

Poenget mitt med dette er at jeg er glad barn blir utsatt for språk, både muntlig og skriftlig, dagligtale itillegg til korrekt grammatikk. La dem leke med språket og bli kjent med det mens de er små uten krav. Min sønn snakker "Heyerdal-engelsk" iblandet "youtube-engelsk" og selv om det skjærer i ørene er jeg glad han bruker språket aktivt. At han tør bruke ordene han kan og at han bygger opp sin forståelse og ordforråd.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør de? Trenger ikke dra lenger enn til Sandnes for å høre en ny dialekt jeg. Hilsen Stavanger.

Anonymkode: cbbde...f37

Ja, dialektene er på vei ut. Du kan bare se innslag på Dagsrevyen der unge intervjues. Veldig svake dialekter…

Anonymkode: eb8d3...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har noen sagt at å lære to språk tidlig er en negativ faktor? Mye skjermtid tidlig ER en negativ ting, selv om det kan ha positive bivirkninger, som å lære språk. Men å skryte av det er som å skryte av at ungen med kreft er slankere enn de andre barna. En positiv bivirkning veier ikke opp for det negative.

Anonymkode: 6e6c5...4b6

HI viser til at youtube-engelsk er negativt. Det vil da være et andrespråk, eller? Kanskje tredje for noen. Skjermtid henvises det ikke til.

Noe har du misforstått her, enten i tråden eller i mitt innlegg. Kan jo gjenta noe av det jeg skrev: "fra både filmer og serier, ikke så mye fra youtube såpass ung, og vi sang mange engelske sanger og på et tidspunkt begynte vi også å kommunisere enkelte setninger og sånt på engelsk)". Hvor leser du mye skjermtid...? Barna trenger ikke stirre timevis i hjernedød skjerm for å lære. Det finnes også innhold fra skjerm som ikke er hjernedødt (og heller ikke pedagogisk for de små, noe som gir større ordforråd og annen læringskurve), f.eks så står det ofte dokumentarer på tv-en her hjemme. Alt fra reiseliv, dyr og natur, hvordan ting lages. Vi kan sette på mye forskjellig, engelske lydbøker også, som bakgrunnslyd. Så følger man med eller ikke, litt eller mye. Vi liker å ha på bakgrunnslyd her når vi har rolig tid, med rolige inneaktiviteter, evt. husarbeid.
Kunne også lagt ved at vi leste en del engelske bøker også fra de var små. Nå går det hovedsakelig i engelske lydbøker om de ikke leser fysiske bøker. Noe de også gjør. De har fått god, dyrebar innføring i både norsk og engelsk fra svært ung alder. Jeg har også blitt bedre i engelsk, men kan ikke sammenligne med deres nivå.

At du sammenligner med kreftpasient, synes jeg er horribelt, og irrelevant. Jeg ser ikke koblinga, og ikke har jeg lyst til det heller. Det ene er omstridt, det andre er dødelig. Alvorlig talt.

Anonymkode: e835f...d6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, dialektene er på vei ut. Du kan bare se innslag på Dagsrevyen der unge intervjues. Veldig svake dialekter…

Anonymkode: eb8d3...23c

Det gir mening. Dialekter oppstod fordi folk kun snakket med lokale og ikke reiste, hadde tv, radio osv. Til slutt vil alle snakke Engelsk.

Anonymkode: 9cf0e...c98

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an hva dem ser på på YouTube. Poden her i huset ser mye på innhold som går på historie og geografi i tillegg til underholdning, og han har et enormt vokabular, både skriftlig og muntlig. Grammatikken er det også kontroll på. Med dette har han lært utrolig mye om verdenshistorie og krigshistorie, men nå har han jo en særskilt interesse for feltet også da.

Bekymringa her er faktisk at all engelsken går ut over norsken…

Anonymkode: 90a0b...394

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flytende, ikke flyttende :)

Og flytende engelsk betyr ikke perfekt engelsk. 

Anonymkode: eb8d3...23c

Takk, jeg vet at jeg er særdeles dårlig på dobbelkonsonanter. Så var perfekt med påminnelse om det. Hva var ditt poeng med den kommentaren. 

Flytende betyr akkurat det, og kjenner svært få nordmenn som kan engelsk flytende som ikke har hatt en levetid der i ung alder. Som jeg skrev er min gjennomsnittlige bekjente dem som var skoleflinkest på VGs (felles utdanningsbakgrunn med høye opptakskrav som du sikkert skjønte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jepp. Jeg er lærer og får ofte klager fra foreldre om at barnet deres «bare» fikk en 3 i engelsk når de er sååå gode i engelsk. Joda, de formulerer gode setninger og kommuniserer godt. Men, de skriver ikke på samme nivå, ordforrådet er ofte snevert, og de følger ikke med på det de skal lære i engelsken. Å kunne bruke språket er en ting, men de skal også kunne kompetansemålene om kulturkunnskap +++. Mange av disse elevene slapper av i timene for de vet de kan språket. Hadde det vært så vel hadde vel de fleste nordmenn får 6 i norsk dersom det var bare det som var kravet, for alle her kan jo språket. 

Anonymkode: 03896...2a5

Nettopp pga dette har jeg aldri bedd om noe eget opplegg for ungen min som i utgangspunktet er veldig god i engelsk (og matte). Selv om hun har lært masse, er det nok en del grunneleggende som ikke er der. Og selv om ting kan oppleves som en repetisjon for henne, så sier jeg at det er bra for da læres det enda bedre. Det grunnleggende er hele fundamentet for videre læring.

Jeg har dog i alle år spurt om å få noe mer utfordrende oppgaver, for slik det har vært er at leksene tar tre minutter og ungen lærer ikke å måtte jobbe seg gjennom motstand. Alt er lekende lett henne. Hun har fem i alle fag, uten å måtte jobbe for det.

Anonymkode: 4dc68...121

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underviser på VGS. Vokste opp nord i England, men etter mange år i Norge har jeg ikke lenger så kraftig dialekt. Elevene forstår meg ikke når jeg snakker engelsk med min egen dialekt.

Jeg er enig med TS. Elevene har stor tro på egne ferdigheter, men de faktiske kunnskapene er dårlige. Denne mangelen på ydmykhet gjør at de er lite lærevillige. De blir sure når jeg gir råd om hva de bør øve på.

Jeg har kun vært lærer i Norge i elleve år. Mine eldre kolleger sier elevene i dag er vanskelige å lære bort til fordi de selv mener de kan engelsk flytende.

Ordforrådet (både det engelske og det norske!) er dårlig hos nesten alle elevene. Det er tydelig at det er få som leser bøker, og hvis de leser så er det underholdning og ikke ordentlig litteratur.

Selve språkkunnskapene er altså dårlige. Pensum er jo veldig mye mer enn det, men elevene er ikke interessert i å lære historien til det engelske språket eller alt det andre vi skal gjennom.

De sier «Vi kan allerede engelsk.», men når jeg tester dem gjør de det dårlig. De fanger ikke opp nyanser, forstår ikke forskjellen mellom ulike synonymer (og jeg har faktisk opplevd flere ganger at elever har trodd at to ord som er antonymer var synonymer).

Så denne mangelen på vilje til å lære er et reellt problem. 

Anonymkode: a4411...5f1

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Åååh, jeg synes det er så pinlig med foreldre som er så stolte av at ungene har lært seg engelsk ved å se på youtube... Dette er barn som kanskje ikke engang kan lese og skrive. 

F.eks. "Barnet mitt ligger så langt fremme i engelsken at hen kjeder seg i timene, bør barnet få spesielt opplegg?" - så kommer det frem at barnet verken kan skrive eller lese... 

Lærerne selv kaller det Youtube-engelsk. Og det er det en grunn til...


Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

Og du har seeeeeeelvsagt ikke lært noe på tv?

Anonymkode: 6cd8b...27e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...