Gå til innhold

Foreldre som skryter av ungers youtube-engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men denne youtube-engelsken er f.eks. tyskere som snakker engelsk, polakker som snakker engelsk osv. Det er ikke briter og amerikanere som produserer innhold, det er folk fra hele verden som med gebrokken engelsk vil slå gjennom på det store nettet.

Anonymkode: f1ce5...4af

Men det er vel det som er fremtiden og språkets utvikling. Internasjonal engelsk. Det viktigste er vel at man har et internasjonalt språk «alle» forstår, og ikke nødvendigvis at alle skal uttale det på britisk?!

Alt språk er i konstant utvikling, og nå som verden er blitt så liten er det naturlig at det internasjonale språket utvikler seg like raskt. 
 

Anonymkode: cf3b8...6b5

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er vel like irritert på at barn i dag lærer å sykle fortere pga balansesykkel.

Å irritere seg over, eller å synes at kunnskap er en dårlig ting? Utrolig sært. 

Hjernen har plass til nærmest uendelig med kunnskap. Og språk lærer absolutt best i tidlig barneår. I 4. klasse er språkvinduet mye mindre. Det hører man på min generasjon. Jeg holder foredrag på internasjonale konferanser med norske kolleger. Det kan være grammatisk bra, men uttalen er ikke der. 

Når man vet at gebrokkent språk gjør at folk tror de er 10 IQ-poeng dummere enn de er, så ja til engelsk 😊

Anonymkode: 63eb7...9c6

  • Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er vel det som er fremtiden og språkets utvikling. Internasjonal engelsk. Det viktigste er vel at man har et internasjonalt språk «alle» forstår, og ikke nødvendigvis at alle skal uttale det på britisk?!

Alt språk er i konstant utvikling, og nå som verden er blitt så liten er det naturlig at det internasjonale språket utvikler seg like raskt. 
 

Anonymkode: cf3b8...6b5

Hæ? Snakker du om esparanto? Det du skriver gir ingen mening.

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er vel like irritert på at barn i dag lærer å sykle fortere pga balansesykkel.

Å irritere seg over, eller å synes at kunnskap er en dårlig ting? Utrolig sært. 

Hjernen har plass til nærmest uendelig med kunnskap. Og språk lærer absolutt best i tidlig barneår. I 4. klasse er språkvinduet mye mindre. Det hører man på min generasjon. Jeg holder foredrag på internasjonale konferanser med norske kolleger. Det kan være grammatisk bra, men uttalen er ikke der. 

Når man vet at gebrokkent språk gjør at folk tror de er 10 IQ-poeng dummere enn de er, så ja til engelsk 😊

Anonymkode: 63eb7...9c6

Irriterer meg ikke, bare synes det er så sjukt flaut.

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 


Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

Nei, flytende snakker du nok ikke.

Anonymkode: d38f7...3a4

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er laaangt fra flytende i engelsk selv om jeg startet i 4. klasse. Jeg misunner datteren min som det faller så naturlig for.

Anonymkode: cf3b8...6b5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, flytende snakker du nok ikke.

Anonymkode: d38f7...3a4

Jeg har jobbet med å oversette i FN i New York, så det tror jeg.

Anonymkode: f1ce5...4af

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Snakker du om esparanto? Det du skriver gir ingen mening.

 

Anonymkode: f1ce5...4af

Nei det er sant, det gir ikke noen mening 🙄

Anonymkode: cf3b8...6b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss alle slutte å lære språk og språkferdigheter av hverandre, og spesielt om man snakker litt gebrokkent! Herreminhatt. Tenk om folk skulle gå rundt å gjøre seg forstått på gebrokken engelsk! Begge barna her har snakket "YouTube" engelsk, og takket være "YouTube" engelsk klarte de begge å kommunisere med utvekslingsstudenter som bodde her, en fra Taiwan og en fra Begliga. Jeg jobber i et globalt selskap hvor språkferdighetene er utrolig ulike, jeg skal melde fra til ledelsen at jeg heretter bare vil konversere med de som har konsekvent GB eller US engelsk for jeg vil ikke bli besudlet med sånn gebrokken og dårlig engelsk. 

Kan kanskje hjelpe deg med å si at fra YouTube engelsk, til å lære å prate setninger med flyt til å lære grammatikk er en kurve. Begge barna har har tatt den kurven og har begge 6 i engelsk i dag. 

Av alle idiotiske ting vi skal rakke ned på hverandre for. En forelder SKAL være stolt av barnet ditt, kjør på med YouTube engelsk med stjerner i øynene sier nå jeg!

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åååh, jeg synes det er så pinlig med foreldre som er så stolte av at ungene har lært seg engelsk ved å se på youtube... Dette er barn som kanskje ikke engang kan lese og skrive. 

F.eks. "Barnet mitt ligger så langt fremme i engelsken at hen kjeder seg i timene, bør barnet få spesielt opplegg?" - så kommer det frem at barnet verken kan skrive eller lese... 

Lærerne selv kaller det Youtube-engelsk. Og det er det en grunn til...


Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

Jeg kjenner svært få som kan flyttende engelsk som ikke har bodd i engelsktalende land i deler av oppveksten. Min typisk bekjente tilhører dem som var best i klassen sin på VGs og nå har master eller doktorgrad. Som leser vitenskapelig engelsk daglig, og som selvfølgelig har publisert på engelsk. Men flyttende engelsk kan få av dem. 

Posten bærer preg av nok så typisk frykt for det moderne. Som barn som lærer seg engelsk slik vi mennesker er programert å lære språk, og som vi lærer oss et eller flere morsspråk. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er typisk i dag. Norske ungdommer / unge voksne har mye bedre uttale og i mange tilfeller mye bedre ordforråd når de snakker engelsl enn vi som er eldre, men det er kun muntlig. De kan som oftest verken grammatikk eller staving, så det er lett å bli lurt hvis man selv ikke kan så mye.

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (2 minutter siden):

Men det er typisk i dag. Norske ungdommer / unge voksne har mye bedre uttale og i mange tilfeller mye bedre ordforråd når de snakker engelsl enn vi som er eldre, men det er kun muntlig. De kan som oftest verken grammatikk eller staving, så det er lett å bli lurt hvis man selv ikke kan så mye.

Dette tenker jeg vi kan ta med knusende ro. Vi har jo fått Chatgpt 😉😅😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har jobbet med å oversette i FN i New York, så det tror jeg.

Anonymkode: f1ce5...4af

Men hvis alle voksne nordmenn kan flyttende engelsk, hvorfor jobbet du med dette? 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er laaangt fra flytende i engelsk selv om jeg startet i 4. klasse. Jeg misunner datteren min som det faller så naturlig for.

Anonymkode: cf3b8...6b5

Hadde man selv blitt eksponert for flere språk i yngre alder hadde det kommet naturlig, skal man lære flere språk er det uten tvil de første årene. Familier med 2 til 3 språk har en fordel med at barna blir eksponert for mye språk de første årene. De blander først men etterhvert klarer hjernen å skille språkene men de har lånord fra de ulike tilærte språkene.

Språklære generelt er mer komplisert enn såkalt YouTube engelsk og interessen for språk er jo noe man burde fremme og ikke legge skam på. Det er utvikling hele tiden og nå har den fått skikkelig fart etter Internett som kom for sånn ja i forrige århundre. 

Anonymkode: ef21f...075

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en unge som er rå i YouTube-engelsk. Men vi utfordret han til å se filmer på originalspråket (feks Zootropia, Harry Potter, Sonic) i tillegg. Og selv om det bare skjer to ganger måneden så merker vi godt at setninger og utrykk har gått fra "streamersk" til dagligdags og mer naturlig. 

Nå hjelper det sikkert at min bror har engelsktalende kjæreste som vi treffer en gang i mnd og ofte tilbringer helger sammen med, så ungen får brukt engelsken til mer enn friminutt-skryting. 

Men jeg vil bare påpeke at det å høre svensker, polakker, norwenglishe engelsklærere osv osv som snakker engelsk på ulike måter er helt fantastisk for språkørene til barna. Og mange som feks Jens Stoltenberg (eller Mentourpilot på YT for svensk eksempel) snakker rik, korrekt og flott engelsk - med med nordisk tonefall. Tonefallet ødelegger ingenting, og om noe kan det hjelpe barna med å ikke avvise folk med aksenter som mindre smarte, samt de tør å snakke med den aksenten de har selv. 

For andre YouTube-foreldre, kjør filmkveld på engelsk og tål å forklare handling når det er hektisk og oppfordre ungene til å skrive. Sjuåringen her lager ofte "pokemon-kort" og ber meg stave shield, damage, fire, health... Også ber jeg han lese ordet på engelsk og norsk. Ble en spennende tankerekke rundt at engelske fire (ild) er et helt vanlig lite tall når man leser det med norsk bokstavlyd. 

Sier ikke at YT er en god lærer, og min er ennå ung. Men jeg synes læreren i første klasse her har gjort en god jobb rundt samlet læring. De har lært mye min sønn kunne (muntlig) fra før, men han fikk øve på å stave de ordene han kunne og har lært om årstider, ukedager, matvarer og familiemedlemmer på lik linje med de andre og har ikke kjedet seg det spor. 

Ung og godt utdannet lærer - det hjelper stort ❤️

Anonymkode: 0fb2d...186

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo super språktrening om de øver på å lytte og prate tidlig! Om det så er 100 % korrekt eller ikke, så vil de nok korrigeres i riktig retning når de blir større og får engelsk på skolen og ser på engelske/amerikanske ting på tv. Man har et hekt annet utgangspunkt når man har øvd og lært uttale tidlig.

Eldstemann her er oppvokst før YouTube ble veldig stort, og han turde ikke prate i timene. Da får man mye mindre øvelse. Mellomste snakker veldig bra og forstår mye, og minste på 4 sier plutselig hele setninger og legger inn engelske ord her og der. Synes ikke det er noen ulempe, jeg. Kanskje ikke det samme som høye karakterer på skolen, men de kan jo faktisk snakke med folk.

Og enig med de som sier man skal lære tidlig. Det går an å lære sent, men uttalen blir aldri bra. Bare se på Stoltenberg og Jagland som snakker utmerket engelsk utenom aksenten sin. Den slipper våre barn som hermer etter lyder fremfor å lære fra en skrevet tekst. 

Anonymkode: aab5d...3ff

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skulle ønske jeg hadde begynt med engelsk tidligere enn i førsteklasse. Da vi først startet med engelsktimer, hadde vi dessuten en lærer som ikke var særlig god i engelsk. Jeg ble heller aldri så god. Jeg fikk 6'er på eksamen på videregående, fordi jeg hadde øvd og øvd og øvd. Men jeg blir satt ut og stotrer på norwenglish om noen spør meg om noe på engelsk i dag. Jeg burde holdt det mer ved like. Men jeg tror nok uansett det hadde vært lettere om jeg hadde fått det inn under huden som lite barn. 

Mine barn har ikke lært engelsk av Youtube, de er begge i barnehagealder, og ser ikke på Youtube. Men akkurat det å lære engelsk slik, tenker jeg bare er en fordel. Ikke en så stor fordel i mannens og mine øyne til at vi vil sette barna foran Youtube. Men likevel, det må være fullt lov å være fornøyd med at barna snakker engelsk, selv om det er det er Youtube-engelsk. De jeg kjenner som har det slik, oppmuntrer det ved å snakke litt engelsk med barna selv også. 

Anonymkode: 47ca4...688

Jeg stotrer også på Norwenglish. Stotringen gir seg etter noen minutter, men aksenten vedvarer.

Jeg har lært meg med tiden at dette ikke er et problem. Man kan høre at noen kommer fra London, fra Newcastle eller fra Liverpool. Man kan høre forskjell på skotter og irer. Det finnes distinkte amerikanske dialekter, australiere har sitt særpreg. Hvorfor skulle det være et problem at jeg høres norsk ut? Jeg er jo norsk!

Ordforrådet mitt er ok, og jeg har null problemer med å lese bøker på engelsk. Fagtekst innen mitt eget fagfelt er problemfritt, og fagtekst på felt som ikke er mitt eget sliter jeg med på samme nivå som jeg sliter på norsk. 

Jeg vil si at mine engelskferdigheter er helt ok. Mine barn har mye av sine ferdigheter fra Youtube og filmer. Men de har absolutt nytte av engelskundervisningen på skolen. Det man lærer via youtube blir gjerne noe snevert, da de selv velger tema hele veien. 

Endret av ♥
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Snakker du om esparanto? Det du skriver gir ingen mening.

 

Irriterer meg ikke, bare synes det er så sjukt flaut.

Anonymkode: f1ce5...4af

Flaut at de lærer seg språk? Flaut at foreldre er stolte av sine barn?

Skal ikke bli hobbypsykolog her, men hva i alle dager kommer dette av? Fristet til å tro det handler om din egen selvfølelse. 

Anonymkode: 63eb7...9c6

  • Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (18 minutter siden):

Men hvis alle voksne nordmenn kan flyttende engelsk, hvorfor jobbet du med dette? 

Tror du jeg jobbet med å oversette fra engelsk til norsk? 🤣

Anonymkode: f1ce5...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det kan være en negativ ting å lære seg et annet språk selv om det ikke er perfekt? Jeg har nevøer og nieser i barnehage og småskolealder som har lært seg engelsk gjennom YouTube og som helt fra de var små har kunnet gjort seg forstått på ferie osv. Det er jo kjempebra!

At engelsken ikke er perfekt gjør jo ingenting så lenge de kan forklare at de har gått seg bort eller hvordan mamma ser ut om noe skjer på tur. Eller at de kan bestille mat til bestemor fordi hun snakker mye dårligere engelsk enn de gjør 😅 Perfeksjonismen i språket får de heller få inn på skolen.

Dette var en veldig rar ting å irritere seg over.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har en unge som er rå i YouTube-engelsk. Men vi utfordret han til å se filmer på originalspråket (feks Zootropia, Harry Potter, Sonic) i tillegg. Og selv om det bare skjer to ganger måneden så merker vi godt at setninger og utrykk har gått fra "streamersk" til dagligdags og mer naturlig. 

Nå hjelper det sikkert at min bror har engelsktalende kjæreste som vi treffer en gang i mnd og ofte tilbringer helger sammen med, så ungen får brukt engelsken til mer enn friminutt-skryting. 

Men jeg vil bare påpeke at det å høre svensker, polakker, norwenglishe engelsklærere osv osv som snakker engelsk på ulike måter er helt fantastisk for språkørene til barna. Og mange som feks Jens Stoltenberg (eller Mentourpilot på YT for svensk eksempel) snakker rik, korrekt og flott engelsk - med med nordisk tonefall. Tonefallet ødelegger ingenting, og om noe kan det hjelpe barna med å ikke avvise folk med aksenter som mindre smarte, samt de tør å snakke med den aksenten de har selv. 

For andre YouTube-foreldre, kjør filmkveld på engelsk og tål å forklare handling når det er hektisk og oppfordre ungene til å skrive. Sjuåringen her lager ofte "pokemon-kort" og ber meg stave shield, damage, fire, health... Også ber jeg han lese ordet på engelsk og norsk. Ble en spennende tankerekke rundt at engelske fire (ild) er et helt vanlig lite tall når man leser det med norsk bokstavlyd. 

Sier ikke at YT er en god lærer, og min er ennå ung. Men jeg synes læreren i første klasse her har gjort en god jobb rundt samlet læring. De har lært mye min sønn kunne (muntlig) fra før, men han fikk øve på å stave de ordene han kunne og har lært om årstider, ukedager, matvarer og familiemedlemmer på lik linje med de andre og har ikke kjedet seg det spor. 

Ung og godt utdannet lærer - det hjelper stort ❤️

Anonymkode: 0fb2d...186

Vi som er voksne nå så jo også TV og film med engelsk tale. Ikke i barnehagealder kanskje, men senere. Dubbing av barneserier er mye vanligere nå.

Jeg tror det er bedre å se ordentlige filmer og serier enn sånne spillgreier som barn ofte ser på på YouTube. Da blir språket mer naturlig og variert og det brukes ulike dialekter og språkformer også. I My Little Pony f.eks. snakker den "bondske" Applejack annerledes enn de andre ponniene, og bestemoren hennes forskjellig fra det igjen. I Peppa Pig har vel omtrent alle bifigurene forskjellige dialekter. I Luca snakker landmenneskene med italiensk aksent (i større eller mindre grad). Man kan se slike ting på YouTube også, men da må foreldrene følge med og styre det litt.

Anonymkode: 4e1de...936

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...