Gå til innhold

Foreldre som skryter av ungers youtube-engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men det er vel det som er fremtiden og språkets utvikling. Internasjonal engelsk. Det viktigste er vel at man har et internasjonalt språk «alle» forstår, og ikke nødvendigvis at alle skal uttale det på britisk?!

Alt språk er i konstant utvikling, og nå som verden er blitt så liten er det naturlig at det internasjonale språket utvikler seg like raskt. 
 

Anonymkode: cf3b8...6b5

Vi «gamle» lærte britisk engelsk på skolen. I dag lærer barna fra tv-serier og tiktok og youtube, og det er mer amerikansk.

Anonymkode: eb8d3...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hæ? Snakker du om esparanto? Det du skriver gir ingen mening.

 

Irriterer meg ikke, bare synes det er så sjukt flaut.

Anonymkode: f1ce5...4af

Hvorfor er det flaut for deg? Jeg tror egentlig ikke du mener at det er flaut for deg, jeg tror du mener foreldrene er lite intelligente og harry, og bare har lyst til å si det til noen 😂

Anonymkode: eb8d3...23c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, flytende snakker du nok ikke.

Anonymkode: d38f7...3a4

Hvordan vet du det?

Anonymkode: eb8d3...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du er vel like irritert på at barn i dag lærer å sykle fortere pga balansesykkel.

Å irritere seg over, eller å synes at kunnskap er en dårlig ting? Utrolig sært. 

Hjernen har plass til nærmest uendelig med kunnskap. Og språk lærer absolutt best i tidlig barneår. I 4. klasse er språkvinduet mye mindre. Det hører man på min generasjon. Jeg holder foredrag på internasjonale konferanser med norske kolleger. Det kan være grammatisk bra, men uttalen er ikke der. 

Når man vet at gebrokkent språk gjør at folk tror de er 10 IQ-poeng dummere enn de er, så ja til engelsk 😊

Anonymkode: 63eb7...9c6

Hvor gammel er du? Jeg husker ikke når jeg begynte med engelsk på skolen. Men både jeg og de fleste jeg kjenner snakker flytende engelsk på høyt nivå. Mulig pga internasjonalt miljø. 

Anonymkode: 821eb...ad0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barnebarn i føsteklasse snakker bra engelsk. Syntes hun er veldig flink som kan det. 

Anonymkode: bdfd6...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (40 minutter siden):

Jeg kjenner svært få som kan flyttende engelsk som ikke har bodd i engelsktalende land i deler av oppveksten. Min typisk bekjente tilhører dem som var best i klassen sin på VGs og nå har master eller doktorgrad. Som leser vitenskapelig engelsk daglig, og som selvfølgelig har publisert på engelsk. Men flyttende engelsk kan få av dem. 

Posten bærer preg av nok så typisk frykt for det moderne. Som barn som lærer seg engelsk slik vi mennesker er programert å lære språk, og som vi lærer oss et eller flere morsspråk. 

Flytende, ikke flyttende :)

Og flytende engelsk betyr ikke perfekt engelsk. 

Anonymkode: eb8d3...23c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skryte er dumt, men at de er stolte av barna a er bra.

Prøv å ikke bli flau over dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og elsker at barna kan «YouTube-engelsk», «musikk-engelsk» og «film-engelsk»! Jevnt over har barn i dag et STORT ordforråd, og det må man jo bare utnytte i undervisning!

Trenger ikke like mye glosepugging, men kan jobbe med f.eks setningsoppbygging. 

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi «gamle» lærte britisk engelsk på skolen. I dag lærer barna fra tv-serier og tiktok og youtube, og det er mer amerikansk.

Anonymkode: eb8d3...23c

Jeg lærte engelsk av å se på u-dubbede disney filmer, Home and Away, Days of our Lives, Macgyver, LoveBoat..

Lærte å skrive engelsk på skolen, men ikke å snakke det.

Vi setter konsekvent på engelsktalende barneTV hos oss. All den dubbingen er en uting. Syns det er flaut at svenske og danske serier blir dubbet norsk dialekter.

Anonymkode: cbbde...f37

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at dagens barn får inn engelsk så tidlig. Grammatikk og rettskriving kan man korrigere og øve på i skolen. Det må man jo uansett med norsk også. 

Min generasjon som er født tidlig på 70-tallet, hadde ikke engelsk før i fjerde klasse (tilsvarer dagens femte klasse). Jeg leser og forstår engelsk tilnærmet flytende, og snakket det også rimelig greit, men strever jeg med uttalelsen av flere lyder. Det gjelder særlig th og ch, men også r-lyden. Jeg tror det hadde vært lettere hvis jeg hadde lært engelsk tidligere. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åååh, jeg synes det er så pinlig med foreldre som er så stolte av at ungene har lært seg engelsk ved å se på youtube... Dette er barn som kanskje ikke engang kan lese og skrive. 

F.eks. "Barnet mitt ligger så langt fremme i engelsken at hen kjeder seg i timene, bør barnet få spesielt opplegg?" - så kommer det frem at barnet verken kan skrive eller lese... 

Lærerne selv kaller det Youtube-engelsk. Og det er det en grunn til...


Vi som ikke begynte med engelsk før i fjerde klasse kan alle i dag flytende engelsk. Så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å skryte av at 4-åringen kan engelsk, det kommer...!

Anonymkode: f1ce5...4af

Jeg synes det er pinlig med smålige voksne som ikke klarer formulere seg på en skikkelig måte. 
 

Jeg sitter her å forsøker å gjette meg til hva du vil frem til; hvorfor dette er et problem, for å forsøke å forstå deg. 
 

Jeg tror faktisk YouTube ungene ville evnet å forklare bedre enn deg hva det er du vil frem til. For mange av dem er bedre enn oss voksne på å ordlegge seg, beskriver opplevelser og refleksjoner.

La meg gjette: du mener problemet er at foreldre lar barna se YouTube ukritisk og som følge av det lærer de seg en noe begrenset «YouTube» engelsk, som foreldre egentlig ikke burde være stolt av (fordi YouTube er noe drit?)
 

Problemet er altså ikke engelsken, men at det å skryte av at barna er god i engelsk potensielt beviser at de eksponeres for det du anser som for mye YouTube titting? 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du? Jeg husker ikke når jeg begynte med engelsk på skolen. Men både jeg og de fleste jeg kjenner snakker flytende engelsk på høyt nivå. Mulig pga internasjonalt miljø. 

Anonymkode: 821eb...ad0

Jeg er født tidlig 1980.

Mine kolleger snakker godt engelsk. Ingenting å utsette på grammatikken. Men uttalen og evnen til å snakke like lett sosialt er litt redusert. De fremstår stivere på engelsk enn norsk. De er bedre enn Jagland, men ikke helt Aksel Hennie

Og dette er helt greit altså. Vi er nordmenn (noen av oss med britisk forelder). 

Men det hadde selvfølgelig vært en fordel for dem om de snakket like uanstrengt engelsk som norsk. Ved at de feks lærte engelsk fra barnehagealder slik mange gjør i dag. 

Anonymkode: 63eb7...9c6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Flaut at de lærer seg språk? Flaut at foreldre er stolte av sine barn?

Skal ikke bli hobbypsykolog her, men hva i alle dager kommer dette av? Fristet til å tro det handler om din egen selvfølelse. 

Anonymkode: 63eb7...9c6

Flaut at små barn bruker så mye tid på skjerm/youtube.

Anonymkode: 6e6c5...4b6

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er født tidlig 1980.

Mine kolleger snakker godt engelsk. Ingenting å utsette på grammatikken. Men uttalen og evnen til å snakke like lett sosialt er litt redusert. De fremstår stivere på engelsk enn norsk. De er bedre enn Jagland, men ikke helt Aksel Hennie

Og dette er helt greit altså. Vi er nordmenn (noen av oss med britisk forelder). 

Men det hadde selvfølgelig vært en fordel for dem om de snakket like uanstrengt engelsk som norsk. Ved at de feks lærte engelsk fra barnehagealder slik mange gjør i dag. 

Anonymkode: 63eb7...9c6

Jeg studerte 5 år i Australia. Mange av oss nordmenn var mye bedre i engelsk enn våre australske medstudenter - bedre grammatikk, betraktelig større ordforråd, bedre til å formulere setninger. Selv om man inn i mellom kanskje kan høre at personen er fra Norge og ikke fra Darwin.

Anonymkode: 6e6c5...4b6

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Flaut at små barn bruker så mye tid på skjerm/youtube.

Anonymkode: 6e6c5...4b6

Jeg lar gjerne ungene mine se NumberBlocks på youtube. Det har gjort dem veldig gode i både engelsk og regning. (Har kommet en dubbet versjon på norsk NRK super, men den er ikke like avansert. Bare opp til 10, tror jeg) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine lærte "youtube-engelsk" (fra både filmer og serier, ikke så mye fra youtube såpass ung, og vi sang mange engelske sanger og på et tidspunkt begynte vi også å kommunisere enkelte setninger og sånt på engelsk) fra nesten spedbarns av, og har vist seg å være fantastisk dyktig i språk! Begynner nå i 5. og 7. klasse og begge er flytende i engelsk. De har digert ordforråd og kan mye mer enn jeg kan. De snakker langt ifra typisk norwenglish. Skriftlig måtte de begynne fra start, som de fleste andre, fra 1. klasse av. De klarte tidlig å skrive også, men her er det fremdeles mye å lære og de ligger ikke lenger fremme enn de andre flinkeste i klassen. Eldste har nå holdt på med Duolingo ei stund, og lærer nå både spansk og japansk på siden. Hun kan føre enkle samtaler i begge språk. Yngste lærer fransk, da hun har så lyst til å reise til Frankrike. Jeg har sagt til barna at de skal få lov til å velge en reise til et av landene de lærer språkene til når de er 16 (som en del av bursdagsgave), evt. England/USA. Jeg  begynte å spare så fort Duolingo kom i hus 😅

Flerspråklige barn har oftest enklere for å lære språk, så å lære to språk fra de er veldig små, synes jeg er rart at skal være en negativ faktor. 

Anonymkode: e835f...d6f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber som logoped, og en stor del av jobben min er å kartlegge små barns språkferdigheter, deriblant ordforråd og forståelse av begreper. Jeg møter ofte barn ned i 3-4-årsalderen med såkalt you tube-engelsk, og ser ikke på det som noe negativt, hvis de også har det norske ordforrådet på plass. Dét er det endel barn med you tube-engelsk som ikke har. De kjenner f.eks. ikke til de norske ordene for vanlige norske husdyr, men kan bare de engelske ordene. Da har det gjerne vært litt for mye skjerm, og for lite titting i bildebøker sammen med en voksen.

Anonymkode: d27e6...8f8

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sententia skrev (4 minutter siden):

Jeg lar gjerne ungene mine se NumberBlocks på youtube. Det har gjort dem veldig gode i både engelsk og regning. (Har kommet en dubbet versjon på norsk NRK super, men den er ikke like avansert. Bare opp til 10, tror jeg) 

Man kan også lære engelsk og matematikk tidlig uten youtube.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begge mine lærte "youtube-engelsk" (fra både filmer og serier, ikke så mye fra youtube såpass ung, og vi sang mange engelske sanger og på et tidspunkt begynte vi også å kommunisere enkelte setninger og sånt på engelsk) fra nesten spedbarns av, og har vist seg å være fantastisk dyktig i språk! Begynner nå i 5. og 7. klasse og begge er flytende i engelsk. De har digert ordforråd og kan mye mer enn jeg kan. De snakker langt ifra typisk norwenglish. Skriftlig måtte de begynne fra start, som de fleste andre, fra 1. klasse av. De klarte tidlig å skrive også, men her er det fremdeles mye å lære og de ligger ikke lenger fremme enn de andre flinkeste i klassen. Eldste har nå holdt på med Duolingo ei stund, og lærer nå både spansk og japansk på siden. Hun kan føre enkle samtaler i begge språk. Yngste lærer fransk, da hun har så lyst til å reise til Frankrike. Jeg har sagt til barna at de skal få lov til å velge en reise til et av landene de lærer språkene til når de er 16 (som en del av bursdagsgave), evt. England/USA. Jeg  begynte å spare så fort Duolingo kom i hus 😅

Flerspråklige barn har oftest enklere for å lære språk, så å lære to språk fra de er veldig små, synes jeg er rart at skal være en negativ faktor. 

Anonymkode: e835f...d6f

Hvor har noen sagt at å lære to språk tidlig er en negativ faktor? Mye skjermtid tidlig ER en negativ ting, selv om det kan ha positive bivirkninger, som å lære språk. Men å skryte av det er som å skryte av at ungen med kreft er slankere enn de andre barna. En positiv bivirkning veier ikke opp for det negative.

Anonymkode: 6e6c5...4b6

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whaaat? For å reagere på youtube engelsk 😂 Jeg synes det er jævlig bra jeg, at unger i barnehagealder suger opp et fremmedspråk bare via passiv læring. Da kommer ialf den stillesittende skjermtiden til nytte. Hva prater du om når du skriver at det ikke er noe å skryte av fordi de ikke har lært seg å lese og skrive engelsk enda? Lærte ungene dine å skrive og lese norsk paralellt med at de begynte å danne sine første setninger? Hvorfor være stolt over at treåringen begynner å prate godt norsk når de ikke engang kan lese eller skrive på språket liksom? Det er jo et fullstendig skjevt syn på naturlig språklæring. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (2 timer siden):

Om de ser på "brain rot" videoer så vil de heller ikke bli gode til å kommunisere. Det eneste de kan bli god på med slike videoer er uttale.

Men det finnes gode YouTube videoer og andre platformer som Netflix som kan hjelpe med å gjøre barn sterke i engelsk. Problemet man kan da oppleve er at de har et sterkt ordforråd, men de er svake skriftlig.

Men er ikke det bedre enn at de er svake både skriflig og muntlig?

Anonymkode: 30efa...0a5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...