Gå til innhold

Hvordan få 3 åringen til høre eller forstå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to gutter på 1 og 3 år. Han på 3 er selvsagt inne i en fase der han tester ut grenser og ting, og har helt normal utvikling. 

Men han gjør en del ting - til stross for at vi har sagt nei, eller at han ber om unnskyldning, men likevel gjør det igjen og igjen... og igjen. Da gjerne ting som ikke er alright mot 1 åringen. 

For eksempel: Spruter vann fra bassenget rett i ansiktet hans, lillebror kan "miste" pusten og starte å gråte. Å få vann på kroppen er helt greit, men ikke i ansiktet. Så sier vi i rolig stemme at det ikke er lov, da kan vi ikke være ute, men så skjer det igjen etter kort tid. Da må vi gå inn.  Det nytter altså verken si fra eller kjefte. 

Hvordan kan man få en 3 åring til å forså at han ikke skal gjøre det, og at det ikke bare er å gjøre det igjen og igjen for så å bare be om unnskyldning? Om han på 3 får den minste lille dråpe på seg som 1 åringen søler på han er han HYSTERISK.  

Anonymkode: 1adc1...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg du må ha helt klare grenser på at lillebror skal være ifred. 

Og motsatt for hånvtåker ikje en dråpe selv. 

Ikke noe tulle leking dem imellom. 

Anonymkode: d7fc5...d33

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er våre 3 og 5 år, så jeg har ikke råd, men trøst og det er; det går over. Kan stemme veldig bra at det var sommeren for 2 år siden jeg trodde jeg skulle klikke. Var en 3 åring som absolutt ikke var grei mot minste, følte jeg gjentok og sa ting utallige ganger.

Var bedre i fjor og i år er det nesten ingenting (fysisk er det nå null altså, men er ting som at begge vil være først, og eldste bare suser fra minste som da blir lei seg). De leker nå innmari fint, så bare hold ut ❤️

Anonymkode: 74561...4cb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her tror jeg du må ha helt klare grenser på at lillebror skal være ifred. 

Og motsatt for hånvtåker ikje en dråpe selv. 

Ikke noe tulle leking dem imellom. 

Anonymkode: d7fc5...d33

men hvordan har du klare grenser uten å heve stemmen eller bli sint? Som sagt han gjør ting om igjen og om igjen og tror det er nok og bare si unnskyld. så kan han gjøre det igjen. 

Anonymkode: 1adc1...692

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest effektivt er å si at hvis han fortsetter å gjøre det mot lillebroren sin så gjør du det mot han.

Så når han spruter på lillebror så spruter du på storebror. Når storebror reagerer så sier du at nå forstår han hvordan det er for lillebror og at det er derfor han må slutte å sprute på lillebror. Det er siste gang storebror sprutet på lillebror...

Anonymkode: 37299...704

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det som er mest effektivt er å si at hvis han fortsetter å gjøre det mot lillebroren sin så gjør du det mot han.

Så når han spruter på lillebror så spruter du på storebror. Når storebror reagerer så sier du at nå forstår han hvordan det er for lillebror og at det er derfor han må slutte å sprute på lillebror. Det er siste gang storebror sprutet på lillebror...

Anonymkode: 37299...704

Takk for svar, det er dette svaret jeg lurte på om noen kom med og om det er innafor å ta igjen. Jeg tenker også at dette vil være effektivt, men vært usikker på om det er innafor. Må bare legge til at han på 3 eller er en fin og snill gutt med stor omsorg for lillebror. 

Anonymkode: 1adc1...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt problemet med å heve stemmen for å understreke et poeng. Jeg sier i fra rolig først, og hører de ikke hever jeg stemmen. Jeg hverken roper eller skriker, men blir litt hardere i stemmen. Det ser jeg ingen problemer med. Jeg gir også konsekvenser i form av at den som ikke hører etter f.eks må gå inn, så kan hun som hører etter få fortsette ute. Har to jenter på 5 og 3, og 3-åringen min er viljesterk, sta og trass. De er gode venner og leker stort sett fint, men når de krangler vil ingen av dem egentlig gi seg. 
Har sendt inn 3-åringen min mange ganger pga krangling på trampolina, det samme med 5-åringen min. Straffer ikke begge to med å avslutte lek og moro. 

Anonymkode: 16870...651

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar, det er dette svaret jeg lurte på om noen kom med og om det er innafor å ta igjen. Jeg tenker også at dette vil være effektivt, men vært usikker på om det er innafor. Må bare legge til at han på 3 eller er en fin og snill gutt med stor omsorg for lillebror. 

Anonymkode: 1adc1...692

Selvfølgelig er det ikke innafor å ta igjen på en 3-åring. At det blir siste gang han gjør det, er ikke sant. Det du lærer ham om du gjør det, er at den som er størst og sterkest kan bruke mest makt/vold. 

Du må fjerne ham fra situasjonen og faktisk forstå at en 3-åring trenge mange beskjeder og tydelige grenser. Du trenger ikke å heve stemmen eller «ta igjen», men du må være tydelig og konsekvent. 

Anonymkode: 7dfa7...fe7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

men hvordan har du klare grenser uten å heve stemmen eller bli sint? Som sagt han gjør ting om igjen og om igjen og tror det er nok og bare si unnskyld. så kan han gjøre det igjen. 

Anonymkode: 1adc1...692

Timeout.

Og det er ikke noe galt i å heve stemmen hvis de oppfører seg som tunghørte gamlinger. 

Anonymkode: d7fc5...d33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få en 3-åring til å høre eller forstå. Det er det flotte med det indivudelle selvet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det som er mest effektivt er å si at hvis han fortsetter å gjøre det mot lillebroren sin så gjør du det mot han.

Så når han spruter på lillebror så spruter du på storebror. Når storebror reagerer så sier du at nå forstår han hvordan det er for lillebror og at det er derfor han må slutte å sprute på lillebror. Det er siste gang storebror sprutet på lillebror...

Anonymkode: 37299...704

nei nei nei nei!!! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for svar, det er dette svaret jeg lurte på om noen kom med og om det er innafor å ta igjen. Jeg tenker også at dette vil være effektivt, men vært usikker på om det er innafor. Må bare legge til at han på 3 eller er en fin og snill gutt med stor omsorg for lillebror. 

Anonymkode: 1adc1...692

NEI! det er langt utafor å ta igjen med samme mynt. Man er da voksen og trygg rollemodell, og oppfører seg ikke som en 3-åring. Gjør man vel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar, det er dette svaret jeg lurte på om noen kom med og om det er innafor å ta igjen. Jeg tenker også at dette vil være effektivt, men vært usikker på om det er innafor. Må bare legge til at han på 3 eller er en fin og snill gutt med stor omsorg for lillebror. 

Anonymkode: 1adc1...692

Man tar ikke igjen med full styrke, så det er helt innafor. Du sier han ikke tåler å få en liten dråpe på seg, så du vil ikke gjøre store greiene mot han.

"Lillebror blir lei seg når du spruter på han, slutt å sprute på han! Hvis du fortsetter å sprute må jeg sprute på deg slik at du forstår hvorfor lillebror blir lei seg."

Barn erfarer verden lettere gjennom opplevelser og ikke ved å fortelle dem ting.

Man ser det hele tiden. F.eks. barna som biter andre barn i barnehagen slutter ikke før de til slutt blir bitt selv. Da forstår de faktisk rekkevidden av det de gjør. For før det så handler det om handling og reaksjon og at de tester ut verden og grenser.

Se hvordan dyr leker og tester grenser, går de for langt så får de samme medisin tilbake. Vi mennesker kaller det krangling og vi ser på det som uønsket adferd. Men små barn er som små dyr, de skal lære absolutt alt.

Vi i Norge skal være så pedagogiske hele tiden og vi blir fortalt at vi ikke skal heve stemmen, ta igjen, bli sinte osv. Men det er ingenting unaturlig med det, trangen til å heve stemmen og ta "hevn" ligger latent i oss av en grunn. Det er ingenting unaturlig ved det og vi trenger ikke så være redde for naturlige følelser og handlinger. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser, men poenget er at det å vise storebror hva han faktisk gjør mot lillebror kan være veldig effektivt.

Å snakke til en som må sanse verden er nytteløst for de fleste, la han sanse hva han gjør mot lillebror.

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser ikke helt problemet med å heve stemmen for å understreke et poeng. Jeg sier i fra rolig først, og hører de ikke hever jeg stemmen. Jeg hverken roper eller skriker, men blir litt hardere i stemmen. Det ser jeg ingen problemer med. Jeg gir også konsekvenser i form av at den som ikke hører etter f.eks må gå inn, så kan hun som hører etter få fortsette ute. Har to jenter på 5 og 3, og 3-åringen min er viljesterk, sta og trass. De er gode venner og leker stort sett fint, men når de krangler vil ingen av dem egentlig gi seg. 
Har sendt inn 3-åringen min mange ganger pga krangling på trampolina, det samme med 5-åringen min. Straffer ikke begge to med å avslutte lek og moro. 

Anonymkode: 16870...651

Dette funker også.

 

Kaisada skrev (Akkurat nå):

NEI! det er langt utafor å ta igjen med samme mynt. Man er da voksen og trygg rollemodell, og oppfører seg ikke som en 3-åring. Gjør man vel?

Det handler ikke om det.

Anonymkode: 37299...704

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du behøver ikke heve stemmen, men å si ifra med rolig pusestemme er tull. Du må si ifra med en bestemt og litt dypere stemme, men i normalt volum. Få øyekontakt og se at han hører på deg. "Nei, sånn gjør du ikke, gjør du det igjen, går vi inn". Evnt hvis en annen voksenperson er der må han gå og du og bror kan fortsette å ha det koselig. 

Anonymkode: 2478a...ffa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette, jeg rives mellom det å ta igjen eller ikke mtp at det ikke er helt innafor. men jeg tenker han får en større forståelse for at det er ubehagelig å få masse vann i ansiktet dersom han får det selv, og dermed kanskje skjønner at han ikke skal gjøre det mot lillebror.

Ville jo aldri tatt mye vann eller vært slem som i ren hevnaksjon. Derfor jeg også spør her.  Jeg hever stemmen uten å skrike, men føler ikke det hjelper. Han gjør det jo bare på nytt etter å ha bedt om unnskyldning. 

Anonymkode: 1adc1...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Takk for svar, det er dette svaret jeg lurte på om noen kom med og om det er innafor å ta igjen. Jeg tenker også at dette vil være effektivt, men vært usikker på om det er innafor. Må bare legge til at han på 3 eller er en fin og snill gutt med stor omsorg for lillebror. 

Anonymkode: 1adc1...692

Det er bare når han får kred for det

Anonymkode: d7fc5...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare når han får kred for det

Anonymkode: d7fc5...d33

Hva mener du? 

Anonymkode: 1adc1...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klare tydelige grenser og forventninger til han - med konsekvenser som man faktisk følger opp og gjennomfører. 

Det går helt fint an å være bestemt og konsekvent med barna sine uten å heve stemmen. Og det er helt ok og bruke en noe klarere stemme ved slike situasjoner enn vanlig uten at man skriker/roper/bruker sint stemme. 

Spruter han vann og ikke hører - vel da får han ikke være mer i vannet da. Gi klar beskjed før de får bade, gi én muntlig beskjed når det skjer, ved neste tilfelle vipps ut av vannet. 

Hjelper ikke å si ifra til en 3 åring og ikke følge opp hva man sier. En unnskyldning skal ikke fjerne konsekvensen. Da lærer du dem bare at en unnskyldning egentlig ikke betyr noe - men slipper dem løs fra konsekvensen sin. 

 

Anonymkode: 5135c...0d9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har to gutter på 1 og 3 år. Han på 3 er selvsagt inne i en fase der han tester ut grenser og ting, og har helt normal utvikling. 

Men han gjør en del ting - til stross for at vi har sagt nei, eller at han ber om unnskyldning, men likevel gjør det igjen og igjen... og igjen. Da gjerne ting som ikke er alright mot 1 åringen. 

For eksempel: Spruter vann fra bassenget rett i ansiktet hans, lillebror kan "miste" pusten og starte å gråte. Å få vann på kroppen er helt greit, men ikke i ansiktet. Så sier vi i rolig stemme at det ikke er lov, da kan vi ikke være ute, men så skjer det igjen etter kort tid. Da må vi gå inn.  Det nytter altså verken si fra eller kjefte. 

Hvordan kan man få en 3 åring til å forså at han ikke skal gjøre det, og at det ikke bare er å gjøre det igjen og igjen for så å bare be om unnskyldning? Om han på 3 får den minste lille dråpe på seg som 1 åringen søler på han er han HYSTERISK.  

Anonymkode: 1adc1...692


Når du sier - ‘da må vi gå inn’ så håper jeg ikke badingen blir avsluttet for lillebror også…?

For den naturlige konsekvensen her er at den som ikke oppfører seg i bassenget må ut av bassenget. Mens badingen for minstemann fortsetter som før.

Største må gjerne få være ute, og se på at minste får lov til å fortsette å bade.

Dessuten tenker jeg du må lage regelen tydeligere - null og niks spruting av vann på andre overhodet.

Sånn du har det med at på kroppen er greit, men ansiktet er fy bare åpner for gråsoner, misforståelser og at han prøver seg hele tiden.

 

 

Anonymkode: 49d73...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):


Når du sier - ‘da må vi gå inn’ så håper jeg ikke badingen blir avsluttet for lillebror også…?

For den naturlige konsekvensen her er at den som ikke oppfører seg i bassenget må ut av bassenget. Mens badingen for minstemann fortsetter som før.

Største må gjerne få være ute, og se på at minste får lov til å fortsette å bade.

Dessuten tenker jeg du må lage regelen tydeligere - null og niks spruting av vann på andre overhodet.

Sånn du har det med at på kroppen er greit, men ansiktet er fy bare åpner for gråsoner, misforståelser og at han prøver seg hele tiden.

 

 

Anonymkode: 49d73...ab4


 

For sånn dere gjør det idag, blir det liten reell konsekvens, om badingen avsluttes og dere bare går inn - og antakelig over i ny lek/aktivitet.

La største sitte ute og se på at minste bader videre heller.

Gi en ny sjanse etter 5 minutter eller noe.

Gjenta. 

Anonymkode: 49d73...ab4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...