Gå til innhold

Søvnløs alenemamma: Jeg jobber. Ungdommene har ferie og er oppe hele natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 7.18):

Jeg lurer på om flere opplever det samme. Jeg er alene med tenåringer, de har ferie og jeg jobber. Og vi har helt forskjellig døgnrytme. 

En er 15 og synes det er så hyggelig å ha venner her på overnatting. Da har de det veldig fint sammen, så jeg er egentlig veldig positiv til det. MEN de ender oftest med å være våkne til langt utpå morgenkvisten. 

Problemet mitt er at jeg får rett og slett ikke sove når de er oppe. Hjernen går i «vaktmodus», jeg klarer ikke å skru av og sovne. Selv om de ikke gjør noe galt. Men jeg tenker på stearinlys, matlaging, redd de skal falle for fristelsen til å gå ut etc. Kort sagt, kontrollfrik.  Min andre hjemmeboende er myndig og ute på fest etc., og kommer da gjerne hjem utpå natta en gang, så ligger og lytter litt etter det også.

Ungdommene prøver å ta hensyn og være stille. Jeg har prøvd ørepropper osv, men blir bare liggende og vente desperat på at huset skal falle til ro så jeg kan «gå av vakt».
 

Er det flere som har erfaring med dette, og har dere noen tips til hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 108c5...553

Tror du trenger noen øreplugger, og samt gjøre tenåringene bevist på å være stille og rolige om de er oppe om natta. De skal så klart ikke bruke stearinlys om natta, og slå på komfyr. Det er unødvendig. Det kan være en regel du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi ferie, men ungdommen får ikke rangle til morrakvisten fordiom. De får pent lære seg å ta hensyn. Da skaper du også ansvarlige unge voksne :) 

Anonymkode: 4673f...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke være våken til langt ut på "morgenkvisten" på jevnlig basis da jeg var 15 år. Si at det må være ro (= soving) senest kl 01.30.

Anonymkode: fb740...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...