Gå til innhold

Sommerjobb på sykehjem. Tristeste jeg har sett..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hovedskylden er uansett på familien som satt gamlingen på hjem. I alle andre kulturer ville hen blitt tatt hånd av hjemme av hele familien.

Å forvente at ens foreldre blir tatt hånd om gratis av staten, og så bli forundret over at det ikke er helt optimalt, er komplett galskap.

Anonymkode: abf75...797

Mottar hele familien Trygd fra NAV så er jo det mulig. I de fleste norske familier derimot jobber majoriteten av potensielle arbeidstakere 

Anonymkode: c1f58...269

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Mottar hele familien Trygd fra NAV så er jo det mulig. I de fleste norske familier derimot jobber majoriteten av potensielle arbeidstakere 

Anonymkode: c1f58...269

- Du må på gamlehjem bestemor, alle vi barna og barnebarna er så opptatt med å jobbe 37,5 timer i uka, skjønner du.

Dårligste unskyldningen jeg har hørt.

Anonymkode: abf75...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på et sykehjem i 4. dager før jeg innså at det ikke var noe for meg. For det første, så har jeg inntrykk av at mange som jobber i eldreomsorgen misliker jobben sin. Jeg forstår det veldig godt også - de er underbetalte , gjør masse fysisk tungt arbeid og det er ubemannet hele tiden , slik at de få ansatte igjen jobber seg i hjel. Jeg tror staten må gå inn i seg selv og anerkjenne at løsningen vi har for eldre mennesker og ansatte på sykehjem er alt for dårlig. 

Anonymkode: 8a17b...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden, men tar meg i å undres kraftig når jeg leser hi. Hvorfor er de ansatte så slemme/likegyldige til de gamle?

Har selv jobbet mange år i fengsel og kan melde om langt varmere ansatte der. Vi hadde også knappe ressurser, men vi forsøkte å hjelpe de innsatte så godt vi kunne. Vi sto på hodet for å skape verdige forhold for kriminelle forbrytere, fordi de er mennesker.

Hvordan i all verden får ansatte på sykehjem seg til å gi en kald skulder til våre gamle som helt sikkert har bidratt med mye på sin måte gjennom et langt liv?

Anonymkode: b2a16...51c

Det er ikke slik at alle på sykehjem ikke bryr seg. Har selv jobbet på sykehjem, og det er MANGE som virkelig bryr seg, som jobber r*va av seg, og ikke tar sin ubetalte pause fordi de er så pliktoppfyllende.

Men ja, dessverre, så er det noen individer som ikke passer til å jobbe på sykehjem. I tillegg har du de ,som det skrives en del om her, som sliter med omsorgstretthet. Det er ikke alle som har like høy energi som andre, og må derfor passe på seg selv og distansere seg litt, for å kunne overleve i et slikt yrke som er både mentalt og fysisk krevende.

Bemanningen er helt elendig, og det sliter ut folk. Måtte selv kaste inn håndkleet for noen år siden, og det har gjort meg godt!

Anonymkode: dceb5...e40

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er der (litt mindre dramatisk da) stort sett overalt i helsevesenet pga undrebemanning/lavbemanning og spesielt i sommermånende med sommervikarer, som fører til mer ekstraarbeid på de faste som er igjen med sommervikarene som ikke kan rutiner, kjøkken, lager, ser ikke ting som må bli gjort uten å bli bedt om det, småting, organisere, rydde klesskap så pårørende ikke blir sure osv. Såklart ikke sommervikarene sin feil som ikke får lært alt før sommern, men det går ut over de andre ansatte og igjen ut over pasientene. Så blir mange av de faste mer "Grinete" og utslitte om sommern pga ekstraarbeid pga sommervikarene,og da virker jo ting ekstra ille. Vi har mange sommervikarer som syntes det er "ekkelt" å vaske pasienter nedentil, mange 17/18/19 år gamle gutter, og noen jenter som ikke vil vaske eller tørke underliv, da blir det jo fort dårlig stemning.

Anonymkode: b749d...c3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

- Du må på gamlehjem bestemor, alle vi barna og barnebarna er så opptatt med å jobbe 37,5 timer i uka, skjønner du.

Dårligste unskyldningen jeg har hørt.

Anonymkode: abf75...797

De fleste som er på sykehjem er der fordi de må ha pass 24/7, for er de aleine så smører de avføring rundt på vegger og gulv, brenner ned hus, slår og sparker, ødelegger/demonterer ting, eller klatrer over balkonger/ned trapper eller ut i skogen aleine osv. for å ikke snakke om medisinsk oppfølging, Vanlige famlier kan ikke være nattevakter og passe på 24/7. Hvis du forventer at barnebarna dine skal være slevmordvakt for olga på 97 er det omsorgssvikt. Er en ting om noen trenger litt hjep til dusj/do og mat, men de kvalifiserer uansett ikke for sykehjemsplass. Du burde ikke uttale deg om ting og pleiebehov du ikke vet noe om.

Anonymkode: b749d...c3e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge a/s er ivrig etter å holde utgiftene nede der det passer de best. Helst hos de som allerede ligger nede og ikke kan yte så mye motstand.

Hos NAV, i enkelte sammenhenger, og bistand utenlands er vi derimot kjempe generøse..

Myndighetene i Norge er like mye landssvikere som Quisling.

Anonymkode: ce2fd...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du egentlig peiling på hva du snakker om her? De spreke demens pasientene bor allerede hjemme med velferdsteknologi, hjemmetjeneste og pårørende som stiller opp. Etter å ha jobbet i forskjellige kommuner så er heller problemet med demens pasientene at de ikke får plass på sykehjem før det er helt prekært og flytting blir ekstremt vanskelig. Det er et enormt behov for sykehjemsplasser for demenspasienter. De som får plass på sykehjem i dag er veldig syke, enten somatisk eller med alvorlig demens. Bare spør gamle travere pp et sykehjem, pasientgruppen er mye sykere når de kommer inn i dag enn for bare 20 år siden. De aller sykeste har fortsatt rett på livskvalitet og glede, om det er bingo eller kake. 

Anonymkode: 3f81d...52c

Men de aller sykeste har ikke noe utbytte av kake og bingo og gullrekka. De aller sykeste på sykehjem har mista kontroll over alle funksjoner, ligger konstant i en seng eller gapende og sovende i en comfortrullestol og lager gryntelyder. De klarer ikke å flytte på et eneste lem med egen hjelp. Det er grøt i hodet, og kroppen har gitt opp for lengst. De gaper bare når/hvis det kommer noen pårørende. Disse skulle egentlig vært døde for lenge siden, men de er ofre for vanvittig overbehandling, antibiotikakur nummer 358 i rekken. 
Folk utenfra blir helt fra seg over at pasienter legges klokka 1730, men da er disse laaangt på overtid og er kjempeslitne av stolen. 
 

Vi må bli flinkere til å la folk få slippe unødig overbehandling. Både etisk for individet selv, men også samfunnsmessig for å frigjøre plasser på sykehjem. 

Anonymkode: 20ce7...153

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far kom nylig på sykehjem og pga alle skrekkhistorier rundt omsorgen på sykehjem her i Norge, var jeg kjempe bekymret over hvordan han ville få det der. Men han har det faktisk veldig bra der. De stuller og steller med han. Han spiser godt og føler seg godt ivaretatt. De som jobber der virker veldig empatiske og hyggelige. Så det er heldigvis ikke så ille overalt

Anonymkode: 3d8a8...541

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 2.26):

Jeg blir forbanna av å lese slikt. Hvordan kan vi sende hundrevis av millarder til andre land og vindkraftutbygging, men ikke ansette nok personell til å ta vare på våre eldre i livets siste dager? Begynner å forstå at mange vil ned i stilling eller bli tradwives, da får jo man tatt seg av foreldrene sine selv, og i det minste gitt de en verdig avslutning på livet. ♥️

Anonymkode: 765bb...70b

Husk dette når du skal stemme på våre kjære politikkere som bryr seg om nordmenn.

Anonymkode: 937e0...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten, og gråter ofte når jeg kommer hjem fra jobb. Er hjerteskjærende hvordan vi behandler de gamle

Anonymkode: 8aa38...5ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 5.07):

Jeg skal ikke på hjem, det er nå helt sikkert. Grusomme forhold! De blir færre og færre ansatte, og bare mer og mer oppgaver. Dette vil bare bli verre. 

Det er viktigere at de rike pampene forblir rike, enn at gamle Olga og Per skal få en verdig alderdom. 

Anonymkode: 38939...315

Det er de dårlige enkeltsakene som slås opp i pressen.
Mitt klare inntrykk er at det store flertallet har en trygg, sosial og god alderdom på institusjon hvis alternativet er ensomhet og utrygghet hjemme.
Jeg har derfor sagt klart fra til mine nærmeste at jeg skal på institusjon hvis jeg skulle bli pleietrengende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er klart de kan. Hvis en som er for skrøpelig til å hente et glass vann kan bo hjemme og vente på hjemmesykepleien? Da kan også en sprek dement bo hjemme med tiltak. Hvorfor mener du demente skal være mer verd enn andre? 

Anonymkode: abe18...0f8

Faktisk er det helt motsatt av det du tenker. Sett veldig fysisk syke mennesker bo hjemme lenge. Hjemmesykepleien hjelper de å drikke, spise osv. når de er innom, samt pårørende. De demente derimot går ut midt på natta på svarte vinteren og fryser nesten i hjel. Det er umulig for enn pårørende å holde seg våken hele natta 24/7 å passe på dette. De kan ha sinneutbrudd, nekte å stelle seg, starte brann osv. Det er faktisk mye farligere i mange tilfeller for en med langtkomment demens å bo hjemme enn noen som er veldig fysisk skrøpelig.  Men de veldig fysisk skrøpelige jeg har sett bo hjemme har en del støtte fra pårørende i tillegg til hjemmesykepleien, men med de demente hjelper liksom ikke det heller. For de kan finne på så mye rart at de må ha 24/7 tilsyn. Ikke er det lov å låse de inne (brannfarlig er det og) så noen må bo med de og passe på de 24/7. Også på natt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men de aller sykeste har ikke noe utbytte av kake og bingo og gullrekka. De aller sykeste på sykehjem har mista kontroll over alle funksjoner, ligger konstant i en seng eller gapende og sovende i en comfortrullestol og lager gryntelyder. De klarer ikke å flytte på et eneste lem med egen hjelp. Det er grøt i hodet, og kroppen har gitt opp for lengst. De gaper bare når/hvis det kommer noen pårørende. Disse skulle egentlig vært døde for lenge siden, men de er ofre for vanvittig overbehandling, antibiotikakur nummer 358 i rekken. 
Folk utenfra blir helt fra seg over at pasienter legges klokka 1730, men da er disse laaangt på overtid og er kjempeslitne av stolen. 
 

Vi må bli flinkere til å la folk få slippe unødig overbehandling. Både etisk for individet selv, men også samfunnsmessig for å frigjøre plasser på sykehjem. 

Anonymkode: 20ce7...153

Når det kommer til de eksemplene du nevner er jeg enig. Men det er faktisk ikke flertallet som er så syke heller. De fleste (der jeg har jobbet) er enten oppe i rullestol eller med rullator og kan holde en slags samtale. 1-3 stk er kanskje fullstendig sengeliggende eller slik du beskriver  (av 20-30 pasienter, størrelser på avdelinger varierer noe). De har mer livskvalitet av betydning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men de aller sykeste har ikke noe utbytte av kake og bingo og gullrekka. De aller sykeste på sykehjem har mista kontroll over alle funksjoner, ligger konstant i en seng eller gapende og sovende i en comfortrullestol og lager gryntelyder. De klarer ikke å flytte på et eneste lem med egen hjelp. Det er grøt i hodet, og kroppen har gitt opp for lengst. De gaper bare når/hvis det kommer noen pårørende. Disse skulle egentlig vært døde for lenge siden, men de er ofre for vanvittig overbehandling, antibiotikakur nummer 358 i rekken. 
Folk utenfra blir helt fra seg over at pasienter legges klokka 1730, men da er disse laaangt på overtid og er kjempeslitne av stolen. 
 

Vi må bli flinkere til å la folk få slippe unødig overbehandling. Både etisk for individet selv, men også samfunnsmessig for å frigjøre plasser på sykehjem. 

Anonymkode: 20ce7...153

Jeg er helt enig med deg angående overbehandling i eldreomsorgen. 

Anonymkode: 3f81d...52c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ansatte på sykehjem gjør en altfor god innsats. Den eneste måten å selge for verdige forhold på er dersom velgerne og politikerne forstår realitetene. For at det skal skje må forholdene først bli enda dårligere. Som helsepersonell har man en plikt til å hjelpe, men den plikten strekker seg lenger enn dag for dag. Man må tenke langsiktig 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hovedskylden er uansett på familien som satt gamlingen på hjem. I alle andre kulturer ville hen blitt tatt hånd av hjemme av hele familien.

Å forvente at ens foreldre blir tatt hånd om gratis av staten, og så bli forundret over at det ikke er helt optimalt, er komplett galskap.

Anonymkode: abf75...797

Nei det er faktisk ikke rett. Det er svært krevende å ta vare på familien sin selv, de fleste har ikke råd til å drive på med det heller. For enten må alle bo under samme tak (krever STOR bolig som er svindyrt) eller så må man drive å reise til foreldrene i hytt og pine. Dessuten har de fleste enn jobb de er avhengig av for å tjene penger så ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

- Du må på gamlehjem bestemor, alle vi barna og barnebarna er så opptatt med å jobbe 37,5 timer i uka, skjønner du.

Dårligste unskyldningen jeg har hørt.

Anonymkode: abf75...797

Dummeste unnskyldningen? Man må jo betale for mat, strøm, husly. Hvor skal man bo med bestemor tenker du. På gata?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

- Du må på gamlehjem bestemor, alle vi barna og barnebarna er så opptatt med å jobbe 37,5 timer i uka, skjønner du.

Dårligste unskyldningen jeg har hørt.

Anonymkode: abf75...797

Så du mener at barna skal si opp jobben, selge huset og gå på trygd for å passe sin syke mor ?
En mor som har betalt skatt hele livet og bygget velferdsstaten ?
Forslaget ditt er urealistisk i et i-land som Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 timer siden):

Jeg tenker ansatte på sykehjem gjør en altfor god innsats. Den eneste måten å selge for verdige forhold på er dersom velgerne og politikerne forstår realitetene. For at det skal skje må forholdene først bli enda dårligere. Som helsepersonell har man en plikt til å hjelpe, men den plikten strekker seg lenger enn dag for dag. Man må tenke langsiktig 

Jeg skjønner hva du mener. Dessverre blir dette vanskelig for omsorgsfulle mennesker, som det er mange av på sykehjem, de ønsker å hjelpe beboerne sine så mye som mulig, derfor blir de utnyttet for sin "godhet".

Anonymkode: dceb5...e40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...