Gå til innhold

Sommerjobb på sykehjem. Tristeste jeg har sett..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å svare deg mer.

Anonymkode: d61b6...9d9

Helt i orden for meg. 

Anonymkode: abe18...0f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det som hindrer pårørende i å gjøre trivelige ting med sine spreke familiemedlemmer da? Og husk på, de pengene dere bruker på kake og snacks for å hindre vold og utagering, de pengene blir tatt fra et sted. Sannsynligvis blir de kuttet fra tilbudet til andre grupper. Som ikke ville finne på å utagere, men som lider likevel. 

Anonymkode: abe18...0f8

???

Da jeg jobbet i hjemmetjenesten var vi hjemme hos en dame, sprek som bare det, som ikke lenger kjente igjen ektemannen sin. Jeg hjalp hun med stell og da jeg skulle hjelpe hun over i senga si begynte hun å gråte og ba meg få hun vekk fra han skumle mannen som var i stua hennes. 

Her tenker du det er bedre at hun er hjemme med pårørende, som hun er livredd for, og hvor pårørende selv er slitne og opprørt over situasjonen? Hun vandret også, så vi var ofte på leit i gatene etter hun. Ikke mulig for hjemmetjenesten å tilrettelegge for sånt annet enn å låse de inne på rommet sitt 

Anonymkode: 9a49e...8f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

???

Da jeg jobbet i hjemmetjenesten var vi hjemme hos en dame, sprek som bare det, som ikke lenger kjente igjen ektemannen sin. Jeg hjalp hun med stell og da jeg skulle hjelpe hun over i senga si begynte hun å gråte og ba meg få hun vekk fra han skumle mannen som var i stua hennes. 

Her tenker du det er bedre at hun er hjemme med pårørende, som hun er livredd for, og hvor pårørende selv er slitne og opprørt over situasjonen? Hun vandret også, så vi var ofte på leit i gatene etter hun. Ikke mulig for hjemmetjenesten å tilrettelegge for sånt annet enn å låse de inne på rommet sitt 

Anonymkode: 9a49e...8f6

Var mannen slem med henne? Hvis han var det, bør de ikke bo sammen. Hvis ikke han var det, ville hun sannsynligvis blitt redd for noe på institusjon også. Vandring ja, men hva med GPS? 

Anonymkode: abe18...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eldrebølgen kan håndteres, men det krever ekstremt upopulære tiltak. Blant annet må sykehjem bli forbeholdt dem som er altfor syke til å klage over manglende vaffelsteking. Fokus på godt, kompetent stell og pleie, ikke kos og dill. Da frigjør man en god del plass og ressurser. Og pårørende MÅ på banen mye mer enn de fleste er i dag. 

Anonymkode: abe18...0f8

Vås og vås. Du sier ingenting konkret hvordan man skal håndtere dem.

Anonymkode: 6ab99...f92

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 9.39):

Kommunen kutter og kutter i eldre omsorgen her vi bor. Vi får hele tiden beskjed om å spare inn der vi kan. Ikke bland så sterk saft, ikke gi twist når ikke det er lørdag osv. osv. Så betaler de gamle nesten hele pensjonen sin for å bo der...

Anonymkode: 5cf86...c61

Det kan du skylde på lønnsøkning og prisøkningen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er klart de kan. Hvis en som er for skrøpelig til å hente et glass vann kan bo hjemme og vente på hjemmesykepleien? Da kan også en sprek dement bo hjemme med tiltak. Hvorfor mener du demente skal være mer verd enn andre? 

Anonymkode: abe18...0f8

Hvaslags tiltak skulle det vært uten at en bryter masse menneskerettigheter? 

Å låse mennesker inne i polstrede rom er faktisk ikke lov sånn uten videre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vås og vås. Du sier ingenting konkret hvordan man skal håndtere dem.

Anonymkode: 6ab99...f92

Ikke? Jeg sier at spreke demente bør bo hjemme med oppfølging av pårørende, hjemmesykepleie og velferdsteknologi. Men at de som er somatisk syke med store pleiebehov og for eksempel ikke kan snu seg i sengen uten hjelp, de bør få komme på sykehjem hvis de vil selv. Uansett bør ikke sykehjemmene være noe fritidsklubb hvor man koser seg i hjel med kake og bingo. Sykehjem skal være for de aller sykeste. 

Anonymkode: abe18...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 23.33):

Det er så mange ansatte som nr. 1 ikke kan snakke godt nok norsk til å kommunisere med beboere og kolleger. De går glipp av viktig informasjon og kan ikke trøste eller forstå beboerene. 

Veldig enig! Jobber selv på sykehjem og dette er noe flere har tatt opp med avdelingsleder. Det er veldig slitsomt å måtte bruke nye tid på "unødvendig" kommunikasjon, som å spørre flere ganger eller dobbeltsjekke at de har forstått hva som blir sagt. Det verste er når beboerne blir misforstått. Og derfor kan noen bli mer urolig og redd. Det er dessverre lite som kan gjøres. 

Nr. 2. Mange er bare på jobb for å tjene penger og gidder ikke bry seg om beboerne noe mer enn de må. Det er så trist at jeg kunne begynt å grine. Har sett ansatte som går rett forbi beboer som forsøker få kontakt. Har sett ansatte som går inn å steller uten å si et ord til beboeren under hele stellet. Har sett de le av demente som spør etter mamma.

Vil bare at du skal ha i bakhodet at noe faktisk kan være tillært. Det er ofte travelt, man skal gjøre mye på en gang. Da kan det være "lettere" å overse bare for å få gjort den andre oppgaven ferdig. Begge kan være like viktig. En trenger kontakt, den andre er på vei ut av sengen alene og svak. Men ja, det finnes de som bare jobber for penger. Når det gjelder å ikke si noe, så kan det i noen tilfeller være det beste. For nlen blir det for mye med småprat og de klarer ikke å fokusere. Jeg vil råde deg til å spørre neste gang. "Jeg ser at du er stille nær du steller .... , er det en grunn til det?". Mulig de har en grunn, om ikke så begynner de kanskje å reflektere litt.

3. Hvem som helst kan få jobb, mange assistenter er kjempe kjempe flinke, men endel driter i de gamle. Jeg går på jobb og føler ofte jeg aldri kommer i mål. Jeg vil så gjerne sitte ned å holde Olga 93 i hånda når hun er urolig og trenger en klem. Men jeg har ikke tid. Og hjertet mitt knuses. 

Jeg måtte bare få et lite utløp. Jeg vet eldreomsorgen bare vil bli verre. Folk skulle visst hvor j#### det er på mange sykehjem. Uverdig og grusomt.

Vi snakker mye om det på jobb. All galskapen som skjer. Vi skriver avvik etter avvik uten at noe som helst blir bedre av det. 

Jeg ber en stille bønn i hjertet mitt for alle som bor på sykehjem i Norge. 

Anonymkode: 5cf86...c61

Det er bemanningskrise mange plasser. Alt skal spares på. Assistenter er billigere. Vi har allerede for få helsearbeidere. Men det er synd at noen søker seg til sykehjem uten å bry seg særlig om menneskene. Man må jo ikke jobbe på sykehjem om man ikke liker jobben. Men ja, det er jo lett å få jobb og ok inntekt uten utdanning grunnet tillegg.

Anonymkode: 29b76...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (1 minutt siden):

Hvaslags tiltak skulle det vært uten at en bryter masse menneskerettigheter? 

Å låse mennesker inne i polstrede rom er faktisk ikke lov sånn uten videre. 

Låse inn? Det finnes GPS. Og du tror ikke de låser inn på sykehjem? 

Anonymkode: abe18...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Låse inn? Det finnes GPS. Og du tror ikke de låser inn på sykehjem? 

Anonymkode: abe18...0f8

Jo nettopp derfor bor de på sykehjem og ikke hjemme. Der har de døgnovervåkning av mennesker. Eller tenker du vi fint bare kan sette gps på alle eldre og slutte å ha nattevakter også kanskje? 

Viser en gps om en har falt ned en trapp? 

Skal du sy denne gps inn i huden? For demente går gjerne ut midt på vinteren uten jakke og sko. 

Og vil gps passe på at de spiser maten hjemmetjenesten har satt frem? For de har nemlig ikke tid til å se at de spiser, da må en på sykehjem. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 5.22):

Det høres veldig illevarslende ut. Dere som har peiling her. Hvordan unngå at mine foreldre en gang havner på slike skrekksykehjem? Finnes det private sykehjem i Norge? Andre løsninger istedet for slike triste sykehjem? 

Anonymkode: 257a5...400

Får ta deg av dem selv, kanskje. Pleie dem, og gi dem mat og omsorg. Så slipper man å bekymre seg.

Anonymkode: 8ae5e...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 5.07):

Jeg skal ikke på hjem, det er nå helt sikkert. Grusomme forhold! De blir færre og færre ansatte, og bare mer og mer oppgaver. Dette vil bare bli verre. 

Det er viktigere at de rike pampene forblir rike, enn at gamle Olga og Per skal få en verdig alderdom. 

Anonymkode: 38939...315

Siste avsnitt - hvordan henger dette sammen?  Altså, det vil ikke bli brukt mer penger på sykehjem dersom vi gjør de rikeste mindre rike. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kan grue oss alle sammen som ikke dør før vi havner der.

Dere snakker om gamle og om foreldre - det er deres tur om også om 20-40 år.

Anonymkode: abcba...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke? Jeg sier at spreke demente bør bo hjemme med oppfølging av pårørende, hjemmesykepleie og velferdsteknologi. Men at de som er somatisk syke med store pleiebehov og for eksempel ikke kan snu seg i sengen uten hjelp, de bør få komme på sykehjem hvis de vil selv. Uansett bør ikke sykehjemmene være noe fritidsklubb hvor man koser seg i hjel med kake og bingo. Sykehjem skal være for de aller sykeste. 

Anonymkode: abe18...0f8

Har du egentlig peiling på hva du snakker om her? De spreke demens pasientene bor allerede hjemme med velferdsteknologi, hjemmetjeneste og pårørende som stiller opp. Etter å ha jobbet i forskjellige kommuner så er heller problemet med demens pasientene at de ikke får plass på sykehjem før det er helt prekært og flytting blir ekstremt vanskelig. Det er et enormt behov for sykehjemsplasser for demenspasienter. De som får plass på sykehjem i dag er veldig syke, enten somatisk eller med alvorlig demens. Bare spør gamle travere pp et sykehjem, pasientgruppen er mye sykere når de kommer inn i dag enn for bare 20 år siden. De aller sykeste har fortsatt rett på livskvalitet og glede, om det er bingo eller kake. 

Anonymkode: 3f81d...52c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men tar meg i å undres kraftig når jeg leser hi. Hvorfor er de ansatte så slemme/likegyldige til de gamle?

Har selv jobbet mange år i fengsel og kan melde om langt varmere ansatte der. Vi hadde også knappe ressurser, men vi forsøkte å hjelpe de innsatte så godt vi kunne. Vi sto på hodet for å skape verdige forhold for kriminelle forbrytere, fordi de er mennesker.

Hvordan i all verden får ansatte på sykehjem seg til å gi en kald skulder til våre gamle som helt sikkert har bidratt med mye på sin måte gjennom et langt liv?

Anonymkode: b2a16...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævlig, var slik for 20 år siden også. Måtte gi meg som sykepleier pga. det ødela min egen psyke å alltid måtte gå hjem med følelsen av at en gjorde en dårlig jobb, og var uvel med tanke på leveforholdene til pasientene. Slet med å sove.

Når du reagerer på at de ler av demente som spør etter mamma, har jeg gjort lignende. Det  er mange måter å takle demens, man må prøve seg frem i hvert tilfelle. Hos noen kan det hjelpe med humor, le, godt humør og minne dem på hvordan ståa er nå. Kanskje får de noen gidd sekunder før spørsmålet gjentar seg. 

Anonymkode: 36810...467

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nettopp TS, godt observert. Mine foreldre skal aldri i verden på offentlig sykehjem. Er så sjeleglad for at jeg har midler til å betale det det måtte koste å få god omsorg i privat regi. Dessverre er ikke den muligheten for alle. Dette er dessverre bare en smakebit på hvordan det blir fremover. Lønningene må opp og flere må bli sykepleiere.

Jeg er sykepleier selv og man skulle tro jeg da ville søke meg til sykehjem for å muligens utgjøre en ørliten forskjell. Sannheten er at jeg ikke tror jeg hadde maktet det mentalt og har tre barn (Hvor ene har spesielle behov) Disse trenger en mor som er opplagt, med overskudd og livsglede 

Anonymkode: c1f58...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden, men tar meg i å undres kraftig når jeg leser hi. Hvorfor er de ansatte så slemme/likegyldige til de gamle?

Har selv jobbet mange år i fengsel og kan melde om langt varmere ansatte der. Vi hadde også knappe ressurser, men vi forsøkte å hjelpe de innsatte så godt vi kunne. Vi sto på hodet for å skape verdige forhold for kriminelle forbrytere, fordi de er mennesker.

Hvordan i all verden får ansatte på sykehjem seg til å gi en kald skulder til våre gamle som helt sikkert har bidratt med mye på sin måte gjennom et langt liv?

Anonymkode: b2a16...51c

Det kalles omsorgstretthet og er ikke spesielt uvanlig blant helsepersonell. Dessverre. 

Anonymkode: c1f58...269

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sier at spreke demente bør bo hjemme med oppfølging av pårørende, hjemmesykepleie og velferdsteknologi.

Søk på dement funnet død

Anonymkode: bf781...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedskylden er uansett på familien som satt gamlingen på hjem. I alle andre kulturer ville hen blitt tatt hånd av hjemme av hele familien.

Å forvente at ens foreldre blir tatt hånd om gratis av staten, og så bli forundret over at det ikke er helt optimalt, er komplett galskap.

Anonymkode: abf75...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...