AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #1 Del Skrevet 11. juli 2024 Jeg kom hjem fra ferie, og så at begge de to basilikumplantene mine har gått i blomst. Absolutt alle stengene har det. Kan den reddes? Slik at det kommer nye blader? Hvordan bør den klippes? Anonymkode: cf994...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #2 Del Skrevet 12. juli 2024 Ingen som har hatt samme problem? Anonymkode: cf994...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 12. juli 2024 #3 Del Skrevet 12. juli 2024 Klipp av nedover på stenglene. Antar det er synlige sideskudd der de vil vokse når hovedstengelen klippes. Jeg prøver å klippe av når jeg ser knoppene dannes. Klipper litt ned, tar av en god del blader på avklippet (bruker disse bladene), klipper av knoppene / blomstene og setter i vann. Tar ca to uker så har avklippet normalt dannet røtter. Lar den stå kanskje en uke til og så setter jeg i jord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #4 Del Skrevet 12. juli 2024 skrue skrev (2 timer siden): Klipp av nedover på stenglene. Antar det er synlige sideskudd der de vil vokse når hovedstengelen klippes. Jeg prøver å klippe av når jeg ser knoppene dannes. Klipper litt ned, tar av en god del blader på avklippet (bruker disse bladene), klipper av knoppene / blomstene og setter i vann. Tar ca to uker så har avklippet normalt dannet røtter. Lar den stå kanskje en uke til og så setter jeg i jord. Det er mest lange stilker som er blitt ganske grove. Kan kanskje prøve å klippe rett over et bladpar? Anonymkode: cf994...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 12. juli 2024 #5 Del Skrevet 12. juli 2024 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mest lange stilker som er blitt ganske grove. Kan kanskje prøve å klippe rett over et bladpar? Anonymkode: cf994...52a Klipp slikt at sideskudden kan vokse videre. Om du vil prøve å lage nye røtter så er det best å klippe stilken til slik at den starter ca halv cm under et bladfeste. Det gjør jeg generelt med avklipp av alle typer. Trenger ikke være mer enn 2-3 små blader på det man eventuelt vil drive videre. Endret 12. juli 2024 av skrue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Del Skrevet 13. juli 2024 Til en annen gang, humlene ELSKER basilikum, så du bør la de blomstre. 🐝 Anonymkode: d432b...781 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå