Gå til innhold

Basilikum i blomst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kom hjem fra ferie, og så at begge de to basilikumplantene mine har gått i blomst. Absolutt alle stengene har det. Kan den reddes? Slik at det kommer nye blader? Hvordan bør den klippes? 

Anonymkode: cf994...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen som har hatt samme problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp av nedover på stenglene. Antar det er synlige sideskudd der de vil vokse når hovedstengelen klippes. Jeg prøver å klippe av når jeg ser knoppene dannes. Klipper litt ned, tar av en god del blader på avklippet (bruker disse bladene), klipper av knoppene / blomstene og setter i vann. Tar ca to uker så har avklippet normalt dannet røtter. Lar den stå kanskje en uke til og så setter jeg i jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skrue skrev (2 timer siden):

Klipp av nedover på stenglene. Antar det er synlige sideskudd der de vil vokse når hovedstengelen klippes. Jeg prøver å klippe av når jeg ser knoppene dannes. Klipper litt ned, tar av en god del blader på avklippet (bruker disse bladene), klipper av knoppene / blomstene og setter i vann. Tar ca to uker så har avklippet normalt dannet røtter. Lar den stå kanskje en uke til og så setter jeg i jord.

Det er mest lange stilker som er blitt ganske grove. Kan kanskje prøve å klippe rett over et bladpar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mest lange stilker som er blitt ganske grove. Kan kanskje prøve å klippe rett over et bladpar?

Klipp slikt at sideskudden kan vokse videre. Om du vil prøve å lage nye røtter så er det best å klippe stilken til slik at den starter ca halv cm under et bladfeste.  Det gjør jeg generelt med avklipp av alle typer. Trenger ikke være mer enn 2-3 små blader på det man eventuelt vil drive videre. 

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til en annen gang, humlene ELSKER basilikum, så du bør la de blomstre. 🐝

Anonymkode: d432b...781

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...