Gå til innhold

1,4 mill var single i 2021, hva det er nå er ikke godt å vite, men regner med det vil øke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 hours ago, AnonymBruker said:

Mennene som er skikkelig top notch er særdeles sjelden sammen med en frisør eller en som er ufør. De fleste flotte mannlige advokatene og legene jeg kjenner, er gift med siviløkonomer og leger. De går i operaen, diskuterer doktorgradsavhandlinger og trener sammen til Birken.

Anonymkode: e123c...813

This. De samme mekanismene gjelder for menn som for kvinner, og det er ikke noe biologisk eller miljømessig som tilsier at menn ønsker date nedover. Men, ofte liker en folk som speiler en selv - så folk som "kjører traktor" vil gjerne finne noen andre som navigerer i det samme territoriet.

At menn liksom ikke bryr seg noe om hvem kvinnen faktisk er, er en myte. Det er overhodet ikke sånn at en mann er fornøyd bare dama har store pupper og sprettrumpe, det er slike faktorer som kanskje er det minst viktige.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

Sex på første date er en stor avslører. Rykter er en annen. Men man kan ikke alltid vite det nei

Anonymkode: 2fc1a...6c1

Man avslører jo seg selv som promiskuøs i samme slengen, og. Nytter liksom ikke å slippe unna med "jeg skulle bare teste daten". Sånn om dette er viktig for noen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Katten.2.0 said:

Er de utilnærmelige eller er de utilnærmelige for deg?

Tilsynelatende begge deler. De sier jo selv i tråden her at de sliter med å finne seriøse menn. Samtidig har jeg, som er seriøs, kommet i kontakt med mange kvinner som ikke bor i Oslo. Selv når jeg er i Oslo er det kvinnene fra omkringliggende steder som kunne tenke seg å gå på date. Nå har jeg personlig noe på gang med en seriøs kvinne fra en av Oslos nabokommuner. Jeg har ikke hatt noen problemer med å finne dater utenfor byen, selv om det er færre single kvinner i disse områdene enn i byen. Har truffet flere menn med samme erfaring – nesten ingen dater kvinner fra Oslo da de rett og slett ikke synes å være interesserte overhodet. Det være seg på aktiviteter, på byen eller på Tinder. Jeg aner ikke hvorfor det er slik, men det ser ut til å være helt spesifikt for hovedstaden.

Anonymkode: 98968...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tilsynelatende begge deler. De sier jo selv i tråden her at de sliter med å finne seriøse menn. Samtidig har jeg, som er seriøs, kommet i kontakt med mange kvinner som ikke bor i Oslo. Selv når jeg er i Oslo er det kvinnene fra omkringliggende steder som kunne tenke seg å gå på date. Nå har jeg personlig noe på gang med en seriøs kvinne fra en av Oslos nabokommuner. Jeg har ikke hatt noen problemer med å finne dater utenfor byen, selv om det er færre single kvinner i disse områdene enn i byen. Har truffet flere menn med samme erfaring – nesten ingen dater kvinner fra Oslo da de rett og slett ikke synes å være interesserte overhodet. Det være seg på aktiviteter, på byen eller på Tinder. Jeg aner ikke hvorfor det er slik, men det ser ut til å være helt spesifikt for hovedstaden.

Anonymkode: 98968...6c4

Noen ufrivillig single vil det alltid være - i begge kjønn.

Jeg finner det fascinerende at menn som ikke får seg date med kvinner, velger å tenke at disse kvinnene som ønsker seg forhold må endre på noe selv. Kjemi er vesentlig mer enn at man begge ser etter det samme.

Både jeg og mine nærmeste venner i Oslo har aldri hatt noen problemer med å date kvinner i Oslo, og 3/4 er i forhold med Oslo-kvinner, så tviler på at man kan ta anekdoter som god fisk her.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

img_1_1720888370309.jpg.b235b24343fac19387a60d5a35b64112.jpg

Anonymkode: c4b9a...ee5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (13 timer siden):

Du har en spennende vennekrets. Som er uvanlig. 

Det er lenge siden mannlige leger typisk ble sammen med sykepleiere. Siden mange år er det vanligste yrket hos en partner en kvinnelig lege. Fordi man ble kjent på studium, på jobb eller gjennom felles bekjente. Men noen blir også sammen med sykepleiere som dem møter på jobb, akkurat som kvinnelige leger blir sammen med sykepleiere som dem møter på jobb eller en tømrer dem ble kjent med på treningssenteret (som en av mine gode kvinnelige kirurgvenner er).

"Lenge siden" ... nei, det er det ikke.

De er i hovedsak 39/40 som meg og "gamle venner". Noen kommer fra en vennegjeng på VGS og resten fra tidlig studietid etterpå. En møtte dama i skolesammenheng og da er det jo naturlig at hun også er sivilingeniør. Jeg vet om mange slike eksempler der folk har møtt hverandre i studietiden (det er bra studiemiljø for slikt på NTNU og det er nok mange som finner hverandre).

De fleste har helt "vanlige" koner dog, utdanningsmessig. Da jeg var student selv var det aldri snakk om partners utdannelse blant noen venner, og vi hadde kjærester fra alle steder. Det var et ikke-tema og helt uinteressant for oss. Fagstoff diskuterte vi med hverandre. Jeg kjenner meg ikke igjen i noe "statusjag" blant de jeg kjenner i alle fall, og de er et representativt utvalg. Selvfølgelig er det leger som møter andre leger på studier, sikkert mange slike par, men at hun er lege er mer tilfeldig.

Anonymkode: 9bba8...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

img_1_1720888370309.jpg.b235b24343fac19387a60d5a35b64112.jpg

Anonymkode: c4b9a...ee5

Hvis man tror at det som gjør en til en god partner er at man ikke er "full of yourself", har mål i livet, liker å ta date på dagtid og kan prate om følelser, og at dette holder for å forføre og skape gode relasjoner, så er det ikke rart at man blir sett på som en venn.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (6 timer siden):

This. De samme mekanismene gjelder for menn som for kvinner, og det er ikke noe biologisk eller miljømessig som tilsier at menn ønsker date nedover. Men, ofte liker en folk som speiler en selv - så folk som "kjører traktor" vil gjerne finne noen andre som navigerer i det samme territoriet.

At menn liksom ikke bryr seg noe om hvem kvinnen faktisk er, er en myte. Det er overhodet ikke sånn at en mann er fornøyd bare dama har store pupper og sprettrumpe, det er slike faktorer som kanskje er det minst viktige.

Det er ikke min erfaring. Er selv høyt utdannet og alle mine guttevenner har "prestisjeyrker". De dater ikke nødvendigvis "nedover", men de gir en blank F i om dama er lege eller lærer.

Kanskje jeg tar feil, men i så fall vil jeg gjerne ha litt mer dokumentasjon enn en påstand.

KLART mannen bryr seg om hvem kvinnen er. Klart man vil ha en god mor, en støttende kjæreste, noen å være stolt av og vise frem etc., men menn bryr seg generelt ikke om titler og statusutdanninger. De bryr seg om hvem hun faktisk er, uavhengig om hun er advokat eller lærer.

Anonymkode: 9bba8...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tilsynelatende begge deler. De sier jo selv i tråden her at de sliter med å finne seriøse menn. Samtidig har jeg, som er seriøs, kommet i kontakt med mange kvinner som ikke bor i Oslo. Selv når jeg er i Oslo er det kvinnene fra omkringliggende steder som kunne tenke seg å gå på date. Nå har jeg personlig noe på gang med en seriøs kvinne fra en av Oslos nabokommuner. Jeg har ikke hatt noen problemer med å finne dater utenfor byen, selv om det er færre single kvinner i disse områdene enn i byen. Har truffet flere menn med samme erfaring – nesten ingen dater kvinner fra Oslo da de rett og slett ikke synes å være interesserte overhodet. Det være seg på aktiviteter, på byen eller på Tinder. Jeg aner ikke hvorfor det er slik, men det ser ut til å være helt spesifikt for hovedstaden.

Anonymkode: 98968...6c4

Det er jo veldig rart da, for de er jo ulike kvinner med ulike liv og er jo ikke samme person bare fordi de bor i Oslo. Må være tilfeldigheter.

Anonymkode: 0baa0...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo veldig rart da, for de er jo ulike kvinner med ulike liv og er jo ikke samme person bare fordi de bor i Oslo. Må være tilfeldigheter.

Anonymkode: 0baa0...fff

Men det er en ting. Når du er omringet av så mange mennesker, så tror jeg folk stenger folk litt mer ute.. det fortalte ei som bor i Oslo meg. 

Blir sliten mentalt av mange mennesker. 

Anonymkode: 0baa0...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo veldig rart da, for de er jo ulike kvinner med ulike liv og er jo ikke samme person bare fordi de bor i Oslo. Må være tilfeldigheter.

Anonymkode: 0baa0...fff

Meget mulig. Bare pussig at det er såpass konsekvent og over mange år, og det er som sagt ikke kun meg med samme erfaring. Det er jo ikke så logisk, men så vidt jeg har forstått er det også statistisk sett vanligere å være singel i byen. Det kan jo tyde på at det å bo i Oslo gjør at man i mindre grad er åpen for å treffe andre, men jeg har overhodet ingen fornuftig resonnering rundt dette.

Anonymkode: 98968...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Meget mulig. Bare pussig at det er såpass konsekvent og over mange år, og det er som sagt ikke kun meg med samme erfaring. Det er jo ikke så logisk, men så vidt jeg har forstått er det også statistisk sett vanligere å være singel i byen. Det kan jo tyde på at det å bo i Oslo gjør at man i mindre grad er åpen for å treffe andre, men jeg har overhodet ingen fornuftig resonnering rundt dette.

Anonymkode: 98968...6c4

Vanskelig å si uten å ha alle situasjonene på bordet å se om det er tydelige grunner til at det ikke går, tilfeldig manglende kjemi eller noe annet. 

Anonymkode: 0baa0...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Lenge siden" ... nei, det er det ikke.

De er i hovedsak 39/40 som meg og "gamle venner". Noen kommer fra en vennegjeng på VGS og resten fra tidlig studietid etterpå. En møtte dama i skolesammenheng og da er det jo naturlig at hun også er sivilingeniør. Jeg vet om mange slike eksempler der folk har møtt hverandre i studietiden (det er bra studiemiljø for slikt på NTNU og det er nok mange som finner hverandre).

De fleste har helt "vanlige" koner dog, utdanningsmessig. Da jeg var student selv var det aldri snakk om partners utdannelse blant noen venner, og vi hadde kjærester fra alle steder. Det var et ikke-tema og helt uinteressant for oss. Fagstoff diskuterte vi med hverandre. Jeg kjenner meg ikke igjen i noe "statusjag" blant de jeg kjenner i alle fall, og de er et representativt utvalg. Selvfølgelig er det leger som møter andre leger på studier, sikkert mange slike par, men at hun er lege er mer tilfeldig.

Anonymkode: 9bba8...4bc

Jepp, det skiftet skjedde for over 20 år siden. Er god statistikk på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke min erfaring. Er selv høyt utdannet og alle mine guttevenner har "prestisjeyrker". De dater ikke nødvendigvis "nedover", men de gir en blank F i om dama er lege eller lærer.

Kanskje jeg tar feil, men i så fall vil jeg gjerne ha litt mer dokumentasjon enn en påstand.

KLART mannen bryr seg om hvem kvinnen er. Klart man vil ha en god mor, en støttende kjæreste, noen å være stolt av og vise frem etc., men menn bryr seg generelt ikke om titler og statusutdanninger. De bryr seg om hvem hun faktisk er, uavhengig om hun er advokat eller lærer.

Anonymkode: 9bba8...4bc

Menn bryr seg omtrent like mye som kvinner, men i likhet med kvinner som såkalt "bryr seg om utdanning og vil ha statusmenn", handler det ikke om hverken utdanning eller status i bunn og grunn, men om noen som er personlig kompatibel, og den kompatibiliteten er lettere å finne enkelte steder enn andre. Det er forsvinnende få som blir sammen med noen bare for å kunne si "se, jeg har en siving-kjæreste" til sine venner/venninner. Selv om narrativet fra dem som påstår at kvinner er "kravstore" er at de faktisk går etter status.

Men, skal en f.eks. sveipe på Tinder, er jo poenget å maksimere sjansen for at de få som blr en match faktisk er folk som passer ekstra godt, og for mange med høyere utdanning selv som kanskje har et ønske om en partner som har verdier man typisk finner der, vil det være naturlig å filtrere vekk "livets harde skole" og liknende fordi suksessraten der er mye lavere enn hos "statusmennesker". Men det betyr jo ikke at man dumper noen man tilfeldigvis traff i hverdagen som har et lavstatusyrke og den personen viste seg å være ett av unntakene og viser frem de verdiene som noen er ute etter. Det er jo fullt mulig å velge et lavstatusyrke fordi man liker yrket, selv om man kunne blitt fysikkprofessor eller hjernekirurg ut fra karakterkortet sitt, det er bare ikke hensiktsmessig å faktisk lete etter disse på f.eks. en datingapp, fordi du må bla gjennom så mye støy for å faktisk få kloa i en av dem.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (23 timer siden):

Man avslører jo seg selv som promiskuøs i samme slengen, og. Nytter liksom ikke å slippe unna med "jeg skulle bare teste daten". Sånn om dette er viktig for noen.

For femten år og bakover var det helt vanlig å «teste» daten tidlig i datingfasen, og nå er det plutselig snudd til noe promiskuøst og skammelig som om vi plutselig gikk hundre år eller mer tilbake i tid?! 
Vet om flere gifte og samboere som innledet med sex på første treff. Det er like fifty-fifty sjanse for en varig forhold som hvilken som helst annen måte starte forholdet. Hva har gjort at folk, spesielt menn, i dag er blitt så trangsynte, religiøse, konservative og hårsåre? 

Anonymkode: f9888...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

For femten år og bakover var det helt vanlig å «teste» daten tidlig i datingfasen, og nå er det plutselig snudd til noe promiskuøst og skammelig som om vi plutselig gikk hundre år eller mer tilbake i tid?! 
Vet om flere gifte og samboere som innledet med sex på første treff. Det er like fifty-fifty sjanse for en varig forhold som hvilken som helst annen måte starte forholdet. Hva har gjort at folk, spesielt menn, i dag er blitt så trangsynte, religiøse, konservative og hårsåre? 

Anonymkode: f9888...352

Poenget mitt er at om noen "tester daten", så får de en "+1" på sin liste selv, og kan ikke da bortforklare sitt antall med at de bare skulle teste om de kom i mål på første date. Sånn om de selv syns antallet i seg selv er viktig i en partner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

knooters skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt er at om noen "tester daten", så får de en "+1" på sin liste selv, og kan ikke da bortforklare sitt antall med at de bare skulle teste om de kom i mål på første date. Sånn om de selv syns antallet i seg selv er viktig i en partner.

Hvorfor ta opp antall i det hele tatt? Sånn som regime er nå vil jo ingen oppgi et sant antall. Jeg ville ikke ha oppgitt tall uansett. Er det viktig får han finne jomfru-eksemplaret i en fiktiv gaming-verden da. 
En utfordring er jo hva som er intensjonen med å «teste», er det bare for å få seg noe, eller er det oppriktig interesse i personen? Jeg tror det blir helt ulike tall hvis man forholder seg til enten det ene eller det andre. Men vanlige folk flest har vel intensjoner som varierer mellom disse. 

Anonymkode: f9888...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ta opp antall i det hele tatt? Sånn som regime er nå vil jo ingen oppgi et sant antall. Jeg ville ikke ha oppgitt tall uansett. Er det viktig får han finne jomfru-eksemplaret i en fiktiv gaming-verden da. 
En utfordring er jo hva som er intensjonen med å «teste», er det bare for å få seg noe, eller er det oppriktig interesse i personen? Jeg tror det blir helt ulike tall hvis man forholder seg til enten det ene eller det andre. Men vanlige folk flest har vel intensjoner som varierer mellom disse. 

Anonymkode: f9888...352

Jeg tar ikke opp temaet, det er andre som har gjort det aktuelt.

Nå mener jeg "teste" som i "sjekke om hen vil ligge på første date", og liksom bruke at man "bare testet om personen ville" som en unnskyldning for at sitt eget antall ikke er det samme som om noen bare ligger rundt uten det perspektivet.

Jeg snakker ikke om "prøveligging" for å sjekke om man er seksuelt kompatible (personlig mener jeg det er en merkelig tilnærming, uansett, men whatever)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 0.04):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener (single) kvinner skal gjøre. Gode, snille og empatiske livspartnere vokser ikke akkurat på trær. Du sier menn har makten i forholdsmarkedet, så da er det ikke så mye annet å gjøre enn å akseptere singeltilværelsen om man er kvinne som ikke når opp? Heldigvis klarer de fleste kvinner seg helt fint alene.

Anonymkode: 44884...a60

De vokser faktisk på "trær". De er ofte bare ikke spennende og kjekke nok for dere ved første øyekast.

Dersom flere single kvinner fokuserer på å bli virkelig kjent med en bra mann, i det virkelige liv, istede for å sveipe dem bort på Tinder, vil dere kunne finne disse alrighte mannfolka uten problemer. Men når du vet du kan få opmerksomhet fra han superkjekke høye mørke Cassanova'n på Tinder, er jo det mye mye enklere enn å investere litt i å bruke tid på å bli kjent med en bra gjennomsnittlig fyr i det virkelige liv?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2024 at 11:42 PM, AnonymBruker said:

Jeg er i forhold, men blir nok singel om en stund. Er på ferie med mine barn, men savner ikke samboer. Ikke vil han gifte seg, selv om han vet at det er viktig for meg. Ikke vil han ta tunge bør sammen med meg - jeg er overlatt til å ta dem alene. Sexen er god, mannen er snill og rolig, men har altså tatt til takke med meg. På samme måte som eksene mine gjorde. Det er mye bedre å være alene enn å være i et forhold med noen som har "valgt" deg fordi de ikke hadde noen flere alternativer. 

Anonymkode: 26a05...bd2

Det er dette incels ikke forstår når de jamrer om at menn tar til takke med kvinner og derfor burde kvinner gjøre det samme. Men her ser du resultatet, den som blir tatt til takke med forblir mer ulykkelig enn om de bare var single, for det er verre å leve med en som ikke elsker, beundrer og respekterer deg enn å leve alene. 

Anonymkode: c19c7...12e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...