Gå til innhold

Lite hyggelig møte med NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Setter pris på dem som orker å lese dette. Jeg har jobbet hele mitt liv, nesten aldri hatt sykedager. Betaler skatt som pokker. Men nå er jeg i en situasjon der jeg trenger hjelp, men jeg får det ikke. Jeg har gjort uheldige valg med økonomien og betaler for det nå. Det går helt fint og jeg ha en nedbetalingsplan på gjelden min. Jeg gjør ikke noe mer enn det som er nødvendig og prøver virkelig å betale mer enn det som er avtalt. Nå må jeg flytte fordi eksen min flytter til ny kjæreste langt unna. Vi har barn sammen og jeg må da flytte inn i skolekretsen til sønnen våres. Jeg leier nå og har depositum på en konto, men dem får jeg jo ikke før jeg flytter ut. Så jeg må ut med omtrent samme beløp før jeg får de pengene. Jeg har klart å spare sammen ca halvparten og ba nå NAV om et lån på resterende sum. Fikk en tlf, der damen var veldig kort å sa nei, dett er ikke noe vi innvilger. Jeg ber ikke om penger, men et kortsiktig lån, dem ser jo at jeg har penger på et depositumkonto. Jeg forstår ikke hvorfor noen casher inn masse penger fra NAV, mens jeg som ber om et kortsiktig lån blir avfeid med en gang.  

Anonymkode: e5a35...03d

Nav er da ikke bank, og hva har Nav med at du har jobbet hele livet ditt og betalt masse skatt? Skulle tatt seg ut om av skulle låne ut penger  i øst og vest. Det er ikke sånn systemet fungerer. Noen cahser inn masse penger fra Nav, hva mener du med det?  Det er mange som har krav på stønader og pensjoner mm fra Nav, de er fortsatt ikke en bank

Anonymkode: 905a5...669

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke flytte. Det er veldig forståelig at du ønsker å gjøre det for ungens del, men det er et valg du tar på tross av at du strengt tatt ikke har råd til det, og det er ikke navs oppgave å tilrettelegge for deg. 

Anonymkode: 1cac3...a8b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du får avslag på noe du mener at du bør få, men som du ikke har noe krav på å få - er ikke et "lite hyggelig møte med NAV". 

Det er akkurat dette jeg mistenker med mange av de såkalte skrekkhistoriene fra NAV, at man rett og slett ikke har krav på noen stønad, men likevel mener at man har krav på det... 

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nav låner ikke ut penger, nei. De kan gi garanti. Kan du låne av familie? Du vet jo at du får pengene med en gang du flytter ut.

Anonymkode: ef798...d56

Joda, nav kan betale hele depositumet, altså sette penger inn på dep konto og de blir da utbetalt tilbake til dem når leieforholdet opphører.

Anonymkode: cfd67...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo fordi eksen flytter ut av skolekretsen til barnet vårt. Akkurat nå bor jeg av økonomiske grunner like utenfor. Men han har tatt sitt valg og da må jeg bare få til å flytte inn i ett dyrt område.

Anonymkode: e5a35...03d

Hvorfor? Har du søkt om, og fått avslag på, at barnet beholder sin skolekrets?

Anonymkode: 3dc7c...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke NAV som er problemet her, det er at du ikke vet forskjellen på NAV og en ordinær bank. Du må spørre banken din opp depositumslån, evt må du faktisk bli boende der du bor. 

Anonymkode: 8b92f...fab

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Joda, nav kan betale hele depositumet, altså sette penger inn på dep konto og de blir da utbetalt tilbake til dem når leieforholdet opphører.

Anonymkode: cfd67...0ac

Det er ulik praksis fra kontor til kontor

Anonymkode: f298e...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hvilken avtale har dere? Kan hun virkelig bestemme at de skal flytte? Hvor i landet er dette? Det virker som NAV kan være mer medhjelpelig noen steder fremfor andre. 

Anonymkode: 4f7ec...0c6

NAV ??? Behjelpelig?? Den var god.

Anonymkode: f7779...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo fordi eksen flytter ut av skolekretsen til barnet vårt. Akkurat nå bor jeg av økonomiske grunner like utenfor. Men han har tatt sitt valg og da må jeg bare få til å flytte inn i ett dyrt område.

Anonymkode: e5a35...03d

Nei, du må ikke flytte. Du velger å flytte. Du kan bo utenfor skolekretsen. Regner med at eksen har hovedomsorgen, siden barnet må bytte skole, men det betyr ikke at du må flytte etter.

Anonymkode: 0c337...1ec

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du må ikke flytte. Du velger å flytte. Du kan bo utenfor skolekretsen. Regner med at eksen har hovedomsorgen, siden barnet må bytte skole, men det betyr ikke at du må flytte etter.

Anonymkode: 0c337...1ec

Og hvis det er sånn at barnet har gått i en skolekrets før, fordi eksen bodde i det området, men problemet er nå at eksen flytter derfra, så kan dere søke at barnet fremdeles får gå på samme skole.

Anonymkode: 0c337...1ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav er ikke en bank, så det er helt riktig at de ikke innvilger lån. 

Du _må_ ikke flytte. Og hvis du vet du får ut depositumet fra tidligere leieforhold så får du ta opp et annet lån (f.eks kredittkort eller lignende). Det bør jo bli betalt ut rimelig for før renter begynner å løpe. 

Anonymkode: faadc...737

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke om støtte til depositum når du inngår en leiekontrakt hvis du ikke har mulighet til å skaffe dette på andre måter. Du bruker søknadskjema for økonomisk sosialhjelp for å søke om støtten til depositum.

https://www.nav.no/ikke-penger


 

Anonymkode: 09bcf...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du får pengene straks så kan du jo ta forbruks lån/ bruke kredittkort nå og betale inn med en gang igjen . 

Anonymkode: 2ca74...f5f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

«Mulighet» gir veldig stort rom for at hvert kontor har egne rutiner,

Ja er det rart mange opplever urettferdig behandling? Hvordan skal akkurat du få gjennomslag hos NAV? Tryne-tillegg? Den som maser mest? Trusler?

Fint at du som saksbehandler røper dette for oss. Vi har altså et NAV som har et internt regelverk som gir anledning til å forskjellsbehandle klienter. 

Eller det franchise? Hvert kontor er økonomisk selvdrevet og ansvarlig. Er du så uheldig å sokne til en avdeling hvor masse klienter tømmer kassa, da er det bare å glemme det.

NAV og ytelser er en egen enhet som kun lager regnskapet. Kan ikke fatte logikken med at det er der det skal stoppe. Ser NAV og ytelser på kontoen til det lokale kontoret å gjør innvilgelsen evt. vanskeligere ?

 

Anonymkode: 275b0...af6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan søke om støtte til depositum når du inngår en leiekontrakt hvis du ikke har mulighet til å skaffe dette på andre måter. Du bruker søknadskjema for økonomisk sosialhjelp for å søke om støtten til depositum.

https://www.nav.no/ikke-penger


 

Anonymkode: 09bcf...9b2

Det betyr ikke at man får det innvilget. Og det er dette ts har forsøkt 

Anonymkode: f298e...306

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja er det rart mange opplever urettferdig behandling? Hvordan skal akkurat du få gjennomslag hos NAV? Tryne-tillegg? Den som maser mest? Trusler?

Fint at du som saksbehandler røper dette for oss. Vi har altså et NAV som har et internt regelverk som gir anledning til å forskjellsbehandle klienter. 

Eller det franchise? Hvert kontor er økonomisk selvdrevet og ansvarlig. Er du så uheldig å sokne til en avdeling hvor masse klienter tømmer kassa, da er det bare å glemme det.

NAV og ytelser er en egen enhet som kun lager regnskapet. Kan ikke fatte logikken med at det er der det skal stoppe. Ser NAV og ytelser på kontoen til det lokale kontoret å gjør innvilgelsen evt. vanskeligere ?

 

Anonymkode: 275b0...af6

Ikke noen hemmelighet at det er forskjell fra kontor til kontor, det har vært et diskusjonstema flere ganger. Men med så mye utøvelse av skjønn som er i nav, så er det vanskelig å lage et regelverk som gir alle det samme. 

Anonymkode: f298e...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er ikke til for at de skal fungere som bank og hjelpe Gud og hvermann over enhver lille hump i som de møter på livets vei. 

Anonymkode: 63196...2b9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem «casher ut» masse penger fra NAV??

Anonymkode: c7176...31a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvem «casher ut» masse penger fra NAV??

Anonymkode: c7176...31a

Og til hvem?

Anonymkode: 275b0...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...