Gå til innhold

Er så ferdig med helsevesenet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men kort oppsummert, hvorfor skal folk gidde å jobbe i helse når alle andre får mer og mer rettigheter i arbeidslivet men vi får bare mer og mer brudd på arbeidsmiljøloven.

For eksempel:

- manglende paueavvikling 

- man får ikke så lett fri til ting som begravelser, ta vare på egne barn (forventes at partner tar alt alene). Kommer litt ann på arbeidsgiver men syns man settes lite pris på i helse 

- man får 3 uker sammenhengende ferie der mange andre får 4. 

- man må jobbe store deler av juli uten at samfunnet tilrettelegger noe for det i form av sommeråpne barnehager 

- lite hviletid mellom vakter (arbeidsmiljøloven gjelder nesten ikke oss)

- ingen reell streikerett

 

Alt dette for gjennomsnittlig (men ikke dårlig) lønn. Men enten så må man gjøre noe med arbeidsforhold eller så bør man kraftig kompenseres for alt slitet. 

 

 

 

 

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vurdert nattevakt på sykehjem? Jeg jobbet som det i noen måneder og trivdes godt med det. MYE mindre psykisk stress og belastning for muskler og ledd. Veldig sjeldent stell, mest bare toalettbesøk, litt bleieskift, litt snuinger av pasienter, og noen vandrere som trengte påminnelse om at det var natten.  Vi hadde ofte tid til å sitte sammen og se på TV, prate, strikke og bare chille. En periode var det veldig hektiske netter, hvor den ene måtte reise seg så fort den andre satt seg, men dette gikk over, og som regel på nettene er det lite stress og pes.

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (4 minutter siden):

Har du vurdert nattevakt på sykehjem? Jeg jobbet som det i noen måneder og trivdes godt med det. MYE mindre psykisk stress og belastning for muskler og ledd. Veldig sjeldent stell, mest bare toalettbesøk, litt bleieskift, litt snuinger av pasienter, og noen vandrere som trengte påminnelse om at det var natten.  Vi hadde ofte tid til å sitte sammen og se på TV, prate, strikke og bare chille. En periode var det veldig hektiske netter, hvor den ene måtte reise seg så fort den andre satt seg, men dette gikk over, og som regel på nettene er det lite stress og pes.

Fungerer ikke med nattevakt mtp søvn for min del. For vanskelig å sove med barna hjemme. Hadde jeg hatt et annet sted å sove så kanskje 

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten reality check; det er ikke bedre i andre sektorer. Mye trynefaktor og konkurranse. Hvis dere tenker å bytte beite, bytt til noe som gir jobb. En 40 år gammel nyutdannet økonom havner feks bakerst i køen i jobbmarkedet. Og lønnen er deretter. 

Anonymkode: 2b361...c4c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Liten reality check; det er ikke bedre i andre sektorer. Mye trynefaktor og konkurranse. Hvis dere tenker å bytte beite, bytt til noe som gir jobb. En 40 år gammel nyutdannet økonom havner feks bakerst i køen i jobbmarkedet. Og lønnen er deretter. 

Anonymkode: 2b361...c4c

Økonomi blir det ikke. Vurderer som sagt helsesykepleie eller noe lignende. Men må finne et studie på deltid for går ikke med heltid og jobb og barn. Men jobben er jo generelt sett kranglete på permisjoner og så ikke sikkert studie er så sykt realistisk. Men jeg vurderer jobb inne psykiatri. Trivdes i de praksisene. Men er jo såklart psykisk belastende, men føler jeg taklet det bedre enn det endeløse rotteracet der man forventes å gjøre jobben til 4 personer og smile mens man gjør den. Man har liksom ikke lov å klage heller for det går utover arbeidsmiljøet sier de...

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Men til hva da? Du forstår vel at ikke alle jobber i Norge er mulig å få uten utdanning, særlig ikke om man skal ha en jobb for å ha råd til å brødfø en familie? Så må finne en jobb innen helse som ikke er pyton. Eller noe annet med grei lønn. Er derfor jeg spør om input ... 

Anonymkode: 5427b...636

Ja, jeg skjønner det utmerket godt, spesielt siden jeg begynte på en ny utdannelse som 32-åring.

Ta tak i livet ditt. Det er ikke verre for helsearbeidere enn for alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (3 timer siden):

Ja, jeg skjønner det utmerket godt, spesielt siden jeg begynte på en ny utdannelse som 32-åring.

Ta tak i livet ditt. Det er ikke verre for helsearbeidere enn for alle andre.

Utrolig vagt og unyttig råd. Hvilke utdanninger går ann å ta mens man jobber? Jobber i helse gir en ofte ikke permisjon for utdanning heller. Så må være noe fleksibelt. Derfor jeg håper på å finne en jobb som er mindre pyton med samme utfa ning 

Og jo det er vel verre for helsearbeidere enn andre når man gråter og får sammenbrudd på jobb hver eneste sommer? Dette skjer med opptil flere jeg kjenner. Mens andre har ferie og skal kose seg med familien. 

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 100% turnus i helsevesenet samtidig som jeg tok bachelor. Jobber nå 100% i en mer stressende saksbehandlerstilling, og tar master 100% på fritiden. Alt går. Finn et studie som er fleksibelt (og som gir jobb). 
 

Anonymkode: 2b361...c4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utrolig vagt og unyttig råd. Hvilke utdanninger går ann å ta mens man jobber? Jobber i helse gir en ofte ikke permisjon for utdanning heller. Så må være noe fleksibelt. Derfor jeg håper på å finne en jobb som er mindre pyton med samme utfa ning 

Og jo det er vel verre for helsearbeidere enn andre når man gråter og får sammenbrudd på jobb hver eneste sommer? Dette skjer med opptil flere jeg kjenner. Mens andre har ferie og skal kose seg med familien. 

Anonymkode: 5427b...636

Knirke har et poeng.

Det finnes mange utdanninger man kan ta, selv om man jobber! Bare å begynne og gjøre research. Både fulltidsstudier, samlingsbaserte studier og nettbaserte studier. Kjenner til flere som både jobber og studerer. Noen jobber på dagtid, og studerer på kveldstid og i helger. Andre studerer på dagtid, og jobber kveld, helg og natt. Det blir litt som du gjør det til selv, men det kreves planlegging og at du må ofre noe i hverdagen din for de årene du studerer. Selvsagt er det tøft, men det vil være verdt det i lengden! Samtidig så handler det også litt om innstilling, vilje og motivasjon til å gjennomføre. Man får det til, hvis man virkelig vil det. 

Nå er vel sykepleie en av mange etterspurte yrker i arbeidslivet. Ikke bare i helsesektoren, men også i andre bransjer. Man oppfyller også opptakskravenne til mange tverrfaglige mastere og videreutdanninger, og kan jobbe med noe helt annet enn pleie og omsorg. F.eks velferdsteknologi, helseinformatikk, administrasjon etc.

Lite tiltrekkende med folk som bare klager, istedenfor å gjøre noe med sin situasjon for å få det bedre. Systemet kan ikke du gjøre noe med, men du kan endre din egen arbeidshverdag. Så ta ansvar.

Anonymkode: 9e014...3fd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Økonomi blir det ikke. Vurderer som sagt helsesykepleie eller noe lignende. Men må finne et studie på deltid for går ikke med heltid og jobb og barn. Men jobben er jo generelt sett kranglete på permisjoner og så ikke sikkert studie er så sykt realistisk. Men jeg vurderer jobb inne psykiatri. Trivdes i de praksisene. Men er jo såklart psykisk belastende, men føler jeg taklet det bedre enn det endeløse rotteracet der man forventes å gjøre jobben til 4 personer og smile mens man gjør den. Man har liksom ikke lov å klage heller for det går utover arbeidsmiljøet sier de...

Anonymkode: 5427b...636

Gå for videreutdanning innen psykiatri. Anbefales virkelig! 😃 

Anonymkode: 9690f...196

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå for videreutdanning innen psykiatri. Anbefales virkelig! 😃 

Anonymkode: 9690f...196

Jeg hadde det som ts, helt forferdelig. Aldri det var så grusomt som på sommeren. Tok videreutdanning i psykisk helsearbeid på deltid. Fikk det betalt av arb.giver mot binding til kommunen. Da jeg var ferdig fikk jeg tilbud om ny jobb innad i kommunen, det er altså hundre ganger bedre.

Jeg tror ts trenger videreutdanning for å komme seg videre. Undersøk om du kan gå i dialog med arb.giver. Helsespl får du ikke dekt hvis du jobber i eldreomsorg, men psykisk helsearbeid er absolutt nyttig der. En lur arb giver sier ja til det. Jeg fikk fri med lønn for alle forelesninger, eksamener og lededager, men måtte jobbe alt som kom utenom dette. Hardt, men jeg anbefaler det veldig. Som en bonus fikk jeg to jobbtilbud på rappen da jeg var ferdig. 

Anonymkode: 59c91...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Knirke har et poeng.

D

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Knirke har et poeng.

Det finnes mange utdanninger man kan ta, selv om man jobber! Bare å begynne og gjøre research. Både fulltidsstudier, samlingsbaserte studier og nettbaserte studier. Kjenner til flere som både jobber og studerer. Noen jobber på dagtid, og studerer på kveldstid og i helger. Andre studerer på dagtid, og jobber kveld, helg og natt. Det blir litt som du gjør det til selv, men det kreves planlegging og at du må ofre noe i hverdagen din for de årene du studerer. Selvsagt er det tøft, men det vil være verdt det i lengden! Samtidig så handler det også litt om innstilling, vilje og motivasjon til å gjennomføre. Man får det til, hvis man virkelig vil det. 

Nå er vel sykepleie en av mange etterspurte yrker i arbeidslivet. Ikke bare i helsesektoren, men også i andre bransjer. Man oppfyller også opptakskravenne til mange tverrfaglige mastere og videreutdanninger, og kan jobbe med noe helt annet enn pleie og omsorg. F.eks velferdsteknologi, helseinformatikk, administrasjon etc.

Lite tiltrekkende med folk som bare klager, istedenfor å gjøre noe med sin situasjon for å få det bedre. Systemet kan ikke du gjøre noe med, men du kan endre din egen arbeidshverdag. Så ta ansvar.

Anonymkode: 9e014...3fd

Det finnes mange utdanninger man kan ta, selv om man jobber! Bare å begynne og gjøre research. Både fulltidsstudier, samlingsbaserte studier og nettbaserte studier. Kjenner til flere som både jobber og studerer. Noen jobber på dagtid, og studerer på kveldstid og i helger. Andre studerer på dagtid, og jobber kveld, helg og natt. Det blir litt som du gjør det til selv, men det kreves planlegging og at du må ofre noe i hverdagen din for de årene du studerer. Selvsagt er det tøft, men det vil være verdt det i lengden! Samtidig så handler det også litt om innstilling, vilje og motivasjon til å gjennomføre. Man får det til, hvis man virkelig vil det. 

Nå er vel sykepleie en av mange etterspurte yrker i arbeidslivet. Ikke bare i helsesektoren, men også i andre bransjer. Man oppfyller også opptakskravenne til mange tverrfaglige mastere og videreutdanninger, og kan jobbe med noe helt annet enn pleie og omsorg. F.eks velferdsteknologi, helseinformatikk, administrasjon etc.

Lite tiltrekkende med folk som bare klager, istedenfor å gjøre noe med sin situasjon for å få det bedre. Systemet kan ikke du gjøre noe med, men du kan endre din egen arbeidshverdag. Så ta ansvar.

Anonymkode: 9e014...3fd

Jeg klager ikke bare jeg leter etter muligheter. Du har ikke lest det jeg har skrevet. Men typisk kg med litt sånn snerpete svar. Jeg har vurdert bofelleskap, psykiatri, helsesykepleie (men sistnevnte er nok den vanskeligste mtp permisjon). Selv om kommunen og mangler helsesykepleiere men ingen tilrettelegger for å ta studiet. Men er vel enda mer krise med folk innen pleien, men der blir jeg ikke værende på sikt uansett med mindre det skjer drastiske forandringer. Vi skal gjøre mer og mer med mindre og mindre.

 

Anonymkode: 5427b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klager ikke bare jeg leter etter muligheter. Du har ikke lest det jeg har skrevet. Men typisk kg med litt sånn snerpete svar. Jeg har vurdert bofelleskap, psykiatri, helsesykepleie (men sistnevnte er nok den vanskeligste mtp permisjon). Selv om kommunen og mangler helsesykepleiere men ingen tilrettelegger for å ta studiet. Men er vel enda mer krise med folk innen pleien, men der blir jeg ikke værende på sikt uansett med mindre det skjer drastiske forandringer. Vi skal gjøre mer og mer med mindre og mindre.

 

Anonymkode: 5427b...636

Tilrettelegging meg her og der...  Du kan ikke forvente at andre skal rydde opp for deg fordi du har tatt feil karrierevalg. Har du rett til studielån, så tar du studielån og jobber deltid på lik linje med alle andre.

At det er mangel på folk i bransjen gir deg ikke fast track til ny tittel og bedre jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (18 minutter siden):

Tilrettelegging meg her og der...  Du kan ikke forvente at andre skal rydde opp for deg fordi du har tatt feil karrierevalg. Har du rett til studielån, så tar du studielån og jobber deltid på lik linje med alle andre.

At det er mangel på folk i bransjen gir deg ikke fast track til ny tittel og bedre jobb. 

Jeg har ikke forventet at andre skal rydde opp hvor har jeg sagt det? Jeg påpeker bare fakta og det andre retninger kan være enklere. Herregud for noen snerpe svar det er her inne 

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (19 minutter siden):

Tilrettelegging meg her og der...  Du kan ikke forvente at andre skal rydde opp for deg fordi du har tatt feil karrierevalg. Har du rett til studielån, så tar du studielån og jobber deltid på lik linje med alle andre.

At det er mangel på folk i bransjen gir deg ikke fast track til ny tittel og bedre jobb. 

Og litt av poenget var at man får ikke redusert stillingen sin til deltid det nekter arbeidsgiver... Så nei er ikke så enkelt du fru blom 

Anonymkode: 5427b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Og litt av poenget var at man får ikke redusert stillingen sin til deltid det nekter arbeidsgiver... Så nei er ikke så enkelt du fru blom 

Anonymkode: 5427b...636

Nei, du må selvfølgelig si opp din nåværende jobb og skaffe deg en deltidsjobb som kan kombineres med studier/videreutdanning. 

Ingen har sagt det skal være enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...