Gå til innhold

Er så ferdig med helsevesenet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sommer i kommune Norge og som alltid så er det et helvete. Arbeidsbelastningen er høy, mengden ufaglærte og sykepleiere er lav. Man har bortimot ikke lov å være borte uten å få huden full av kjeft for at det er sommerturnus og at man ikke kan være borte.  Jeg er møkk lei. Hva kan jeg gjøre for å få meg bort fra dette helvetet hvert år? Er sykepleier.

 

Sykehusene der jeg bor er for langt unna til at det går opp med hverdagen med barn å pendle dit (ikke sikkert det er noe bedre der heller). Har lenge vurdert bofelleskap. Føler arbeidspresset er lavere der. Men vil de ansette sykepleiere? Andre ideer tas også imot 

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bofellesskap ansetter sykepleiere. På sett og vis lavere arbeidspress, men ofte psykisk krevende, og veldig merkelige kollegaer i den bransjen. Veldig mange ufaglærte og vikarer der også.

Anonymkode: a17ac...a5c

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg jobber på legevakt og det er 100 ganger bedre enn sykehus iallefall. Men her har en sykepleier startet garnbutikk, og en overlege startet interiørbutikk, så det er muligheter til å bytte helt beite, men man må ha mot og økonomien til det da.

Anonymkode: 6539c...ef8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er sommer i kommune Norge og som alltid så er det et helvete. Arbeidsbelastningen er høy, mengden ufaglærte og sykepleiere er lav. Man har bortimot ikke lov å være borte uten å få huden full av kjeft for at det er sommerturnus og at man ikke kan være borte.  Jeg er møkk lei. Hva kan jeg gjøre for å få meg bort fra dette helvetet hvert år? Er sykepleier.

 

Sykehusene der jeg bor er for langt unna til at det går opp med hverdagen med barn å pendle dit (ikke sikkert det er noe bedre der heller). Har lenge vurdert bofelleskap. Føler arbeidspresset er lavere der. Men vil de ansette sykepleiere? Andre ideer tas også imot 

Anonymkode: 5427b...636

Har ikke annet å si enn at som pasient føler jeg meg ferdig også 😏.. Går ut over oss når ting blir kutta ned så mye. 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet frem til at jeg skal bytte beite. Mitt 8.år som sykepleier nå og jeg orker snart ikke mer. 

På sykehus synes jeg arbeidsmengden var ALT for heftig. Synes kommunen ikke er særlig bedre. Hovedproblemet er at så lenge du har følbar puls og to bein å gå på, så blir du ansatt. På sykehus er det iallefall strengere krav til utdanning.. Virker ikke som noen forstår at vi faktisk håndterer alvorlig syke mennesker i kommunesektoren også. Så lenge det er ett faglært menneske på jobb så er det greit, liksom. Null undervisning og minimalt med opplæring for de stakkars assistentene som blir ansatt. 

Jeg har egentlig alltid hatt et elsk/hat forhold til jobben min, men det blir mer og mer hat. 
Mitt problem er bare at jeg ikke veit hva jeg vil begynne med… kan gjerne fortsette i helsesektoren, men med noe uten mye pasientkontakt, kronisk høy puls og daglig mangel på spisepause (for jeg kan faktisk ikke huske sist jeg satt meg ned i 30 minutter for å spise, uten å gjøre arbeid i tillegg…)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lett jobb i et bofellesskap. Kan være like stress der også, men det varierer. Ofte har man 1:1 bemanning. Ville prøvd.

Anonymkode: b683c...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi helsearbeidere må bli flinkere til å skrive avvik på sånt som å ikke få matpause! Med mer.

Og ja, jeg vet hvordan det er, har jobbet på sykehus i mange år.

Anonymkode: 8d971...66c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vecky skrev (7 minutter siden):

Jeg har kommet frem til at jeg skal bytte beite. Mitt 8.år som sykepleier nå og jeg orker snart ikke mer. 

På sykehus synes jeg arbeidsmengden var ALT for heftig. Synes kommunen ikke er særlig bedre. Hovedproblemet er at så lenge du har følbar puls og to bein å gå på, så blir du ansatt. På sykehus er det iallefall strengere krav til utdanning.. Virker ikke som noen forstår at vi faktisk håndterer alvorlig syke mennesker i kommunesektoren også. Så lenge det er ett faglært menneske på jobb så er det greit, liksom. Null undervisning og minimalt med opplæring for de stakkars assistentene som blir ansatt. 

Jeg har egentlig alltid hatt et elsk/hat forhold til jobben min, men det blir mer og mer hat. 
Mitt problem er bare at jeg ikke veit hva jeg vil begynne med… kan gjerne fortsette i helsesektoren, men med noe uten mye pasientkontakt, kronisk høy puls og daglig mangel på spisepause (for jeg kan faktisk ikke huske sist jeg satt meg ned i 30 minutter for å spise, uten å gjøre arbeid i tillegg…)

Huff ja det du sier stemmer nok. Vanlig sengepost har ganske hardt arbeidspress. Husker jeg hadde praksis på en psykiatrisk avdeling, det var mer rolig. 

Jeg er i utgangspunktet glad i jobben men hver sommer er det et helvete uten like. Jeg gråter på og etter jobb. Er helt mentalt utkjørt. Og er jeg selv syk eller det er noe med barna så føler jeg at jeg kan ikke være borte uten at hele korthuset med minimum sykepleiebemanning faller totalt sammen.  

Pause er et nærmest ikke eksisterende, likevel trekkes man for spisepause man aldri får tatt. 

Man må passe på at alle ufaglærte og nye personer gjør jobben sin, hjelpe de med hjelpemidler de ikke er opplært i, dele medisiner, kontrollere multidoser, få kjeft bør det er avvik på medisinfeil når det er kjempehøyt arbeidspress. Møkk lei 

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi helsearbeidere må bli flinkere til å skrive avvik på sånt som å ikke få matpause! Med mer.

Og ja, jeg vet hvordan det er, har jobbet på sykehus i mange år.

Anonymkode: 8d971...66c

Det er overhodet ikke problemer. Vi skriver avvik som bare det men det avfeies med at man skal følge pausepuljer.

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er overhodet ikke problemer. Vi skriver avvik som bare det men det avfeies med at man skal følge pausepuljer.

Anonymkode: 5427b...636

Problemet* skille det stå.

Anonymkode: 5427b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi helsearbeidere må bli flinkere til å skrive avvik på sånt som å ikke få matpause! Med mer.

Og ja, jeg vet hvordan det er, har jobbet på sykehus i mange år.

Anonymkode: 8d971...66c

Jo, vi burde det. Samtidig er det ingenting som skjer med den type avvik. 
 

Er det alvorlige avvik som feil administrering av medisiner e.l er sjefene raske med å ha samtale med dem det gjelder. 
 

Avvik som går på at vi ikke rekker jobben vår ,eller ikke rekker å ta matpause, fordi det er sykefravær (og vi ikke skal leie inn) får vi bare beskjed om å “planlegge bedre” og at jobben må gjøres uansett om vi er ett menneske mindre. 
 

Som at vi sitter og tvinner tommeltotter når vi er “riktig” antall bemanning?! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vecky skrev (31 minutter siden):

Jo, vi burde det. Samtidig er det ingenting som skjer med den type avvik. 
 

Er det alvorlige avvik som feil administrering av medisiner e.l er sjefene raske med å ha samtale med dem det gjelder. 
 

Avvik som går på at vi ikke rekker jobben vår ,eller ikke rekker å ta matpause, fordi det er sykefravær (og vi ikke skal leie inn) får vi bare beskjed om å “planlegge bedre” og at jobben må gjøres uansett om vi er ett menneske mindre. 
 

Som at vi sitter og tvinner tommeltotter når vi er “riktig” antall bemanning?! 

Ja og de skjønner sjelden sammenhengen mellom tidspress og medisinfeil heller 

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vecky skrev (57 minutter siden):

Jo, vi burde det. Samtidig er det ingenting som skjer med den type avvik. 
 

Er det alvorlige avvik som feil administrering av medisiner e.l er sjefene raske med å ha samtale med dem det gjelder. 
 

Avvik som går på at vi ikke rekker jobben vår ,eller ikke rekker å ta matpause, fordi det er sykefravær (og vi ikke skal leie inn) får vi bare beskjed om å “planlegge bedre” og at jobben må gjøres uansett om vi er ett menneske mindre. 
 

Som at vi sitter og tvinner tommeltotter når vi er “riktig” antall bemanning?! 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er overhodet ikke problemer. Vi skriver avvik som bare det men det avfeies med at man skal følge pausepuljer.

Anonymkode: 5427b...636

Men da må det jobbes med det virkelige problemet at avvik blir stoppet. Må involvere tillitsvalgte, verneombud, forbund. Få det ut at viktige avvik blir stoppet. 

Jobbet selv i helsevesenet og skrev masse avvik, rapporterte videre at avvikene ble stoppet. Ble fryst ut tilslutt. Men de andre ansatte bare sto passive og turte ikke å rapportere noe. Men klage på etter at ledelsen hadde dratt hjem, det gjorde dem. 

Er veldig glad for å være ferdig. Oppfordrer ingen til å utdanne seg innen helsevesenet. 

Anonymkode: c5d26...d6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er sommer i kommune Norge og som alltid så er det et helvete. Arbeidsbelastningen er høy, mengden ufaglærte og sykepleiere er lav. Man har bortimot ikke lov å være borte uten å få huden full av kjeft for at det er sommerturnus og at man ikke kan være borte.  Jeg er møkk lei. Hva kan jeg gjøre for å få meg bort fra dette helvetet hvert år? Er sykepleier.

 

Sykehusene der jeg bor er for langt unna til at det går opp med hverdagen med barn å pendle dit (ikke sikkert det er noe bedre der heller). Har lenge vurdert bofelleskap. Føler arbeidspresset er lavere der. Men vil de ansette sykepleiere? Andre ideer tas også imot 

Anonymkode: 5427b...636

Ufaglærte er høy og sykepleiere lav skulle det såklart være. Helt tydelig at hodet ikke henger med etter hektiske vakter uke etter uke 😅😂😂

Anonymkode: 5427b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt opp nå etter 17 (!) år som sykepleier 😃 har tenkt på dette i minst 10 år, men aldri fått ut fingeren (huslån, barn osv), men NÅ var det nok! Skal studere til høsten til noe helt annet. Skal sies at jeg skal jobbe ekstravakter i helsevesenet de neste årene, så helt ute er jeg ikke før om noen år. 

Anonymkode: 3a5f7...bc8

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har sagt opp nå etter 17 (!) år som sykepleier 😃 har tenkt på dette i minst 10 år, men aldri fått ut fingeren (huslån, barn osv), men NÅ var det nok! Skal studere til høsten til noe helt annet. Skal sies at jeg skal jobbe ekstravakter i helsevesenet de neste årene, så helt ute er jeg ikke før om noen år. 

Anonymkode: 3a5f7...bc8

Jeg er og helt ferdig. Vurderer helsesykepleier eventuelt men studiet er fulltid. Så vanskelig å kombinere med alt 

Anonymkode: 5427b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bytt jobb? 🤷‍♀️ Altså, du sier det jo selv… Hvor mye mer input trenger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (4 minutter siden):

Bytt jobb? 🤷‍♀️ Altså, du sier det jo selv… Hvor mye mer input trenger du?

Men til hva da? Du forstår vel at ikke alle jobber i Norge er mulig å få uten utdanning, særlig ikke om man skal ha en jobb for å ha råd til å brødfø en familie? Så må finne en jobb innen helse som ikke er pyton. Eller noe annet med grei lønn. Er derfor jeg spør om input ... 

Anonymkode: 5427b...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Men da må det jobbes med det virkelige problemet at avvik blir stoppet. Må involvere tillitsvalgte, verneombud, forbund. Få det ut at viktige avvik blir stoppet. 

Jobbet selv i helsevesenet og skrev masse avvik, rapporterte videre at avvikene ble stoppet. Ble fryst ut tilslutt. Men de andre ansatte bare sto passive og turte ikke å rapportere noe. Men klage på etter at ledelsen hadde dratt hjem, det gjorde dem. 

Er veldig glad for å være ferdig. Oppfordrer ingen til å utdanne seg innen helsevesenet. 

Anonymkode: c5d26...d6e

Det er vel en litt bastant uttalelse, når det er så mye forskjellig en kan jobbe med! 😳 Jeg jobber i poliklinikk og stortrives. Har 30 min lunsj hver dag, morgenkaffe med kollegaer og spennende arbeidsoppgaver. Jeg har aldri angret en dag på yrkesvalget. Lønna har også gått opp til 682.000 og det er ikke så galt. 👍🏼

Anonymkode: 9690f...196

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på sykehuset, men har bare 70% der (fast, jobber jo mye mer). I den andre jobben min er jeg i et hjemmetiltak med et barn som trenger tilsyn på natt pga pustestøtte, det er fint det! 

Anonymkode: 0870f...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...