Gå til innhold

Hvorfor er ikke særboerskap mer populært?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skreppamedleppa skrev (53 minutter siden):

Og en MÅ heller ikke være samboere i 2024😉 Til å være liberal er du svært konservativ. Det får være ditt problem ikke mitt. Mannen min har sett like mye av mine dårlige sider og mine dårlige dager som mine gode sider og gode dager, samme har jeg med mannen min. Du får gjøre akkurat hva poker du ønsker med ditt eget kjærlighetsliv men du viser en totalt kunnskapsløshet og respektløshet når det gjelder mitt. Forøvrig viss det er noe du lurer på må du gjerne spørre, ikke anta og komme med konklusjoner basert på ditt eget virrvar av ideer.

 

Og han har funnet ut at han ikke ønsker dine dårlige sider på daglig basis. Han ønsker solskinnsforhold. Jeg mener fortsatt at det er hyklersk å gifte seg i 2024 når man ikke ønsker å velge hverandre på daglig basis.

Anonymkode: 03100...5e3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke mange som er gift som er særboere, så det er å ta hardt i. Har man ikke felles bostedsadresse er man også «separert» på papiret, så skulle du ønske å skille deg kan du slippe separasjonsfasen.

Men det er selvsagt mange som er sammen og særboere.

Anonymkode: 97af6...e17

Kan et ektepar med felles barn ha særbo?

Publisert: 05.01.2022

Kan et ektepar med felles barn ha særbo? Vi er usikre på hvilke konsekvenser det kan få, siden vi ønsker at barna skal ha det akkurat slik som de har det i dag. Særbo gjennomføres i hovedsak for å oppfylle boplikt etter lov om folkeregistering og vil sannsynligvis opphøre etter cirka 5+år (da vil hele familien flytte inn i det huset, som i dag har boplikt).

Svar:

 

Det er ikke noe i veien for at dere har særbo og er folkeregistrert på to ulike adresser. Det er ikke noe krav i lovgivning om at ektefeller må bo sammen, heller ikke om de har felles barn. En ordning med to ulike folkeregistrerte adresser vil i utgangspunktet ikke påvirke forholdene rundt barna, så lenge dere formelt fortsatt er gift og deler omsorgen for barna i hverdagen.

Det eneste problemet jeg kan se er at barna må være folkeregistrert på den adressen hvor de går på skole, om de er i skolepliktig alder. Dette skyldes at barnets rett til skoleplass følger barnets folkeregistrerte adresse.

Med vennlig hilsen, advokat Cathrine Rieber-Mohn

 

 
Det er vanlig at personer i ekteskap bor sammen, men dette er ikke noe krav fra lovens side. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (7 minutter siden):

Nei. Kjærester forplikter seg til hverandre.

Nope. Det er ingen forpliktelse i det å treffes i ny og ne og ha sex.

Anonymkode: 03100...5e3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og han har funnet ut at han ikke ønsker dine dårlige sider på daglig basis. Han ønsker solskinnsforhold. Jeg mener fortsatt at det er hyklersk å gifte seg i 2024 når man ikke ønsker å velge hverandre på daglig basis.

Anonymkode: 03100...5e3

😅

Ok, du kjenner mannen min personlig du da?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er mest på grunn av økonomi, pluss at folk absolutt skal drive og ha barn :D Og for noen kanskje pga fordommer hos folk, mange som tydeligvis ikke mener man er ordentlig sammen om man ikke bor sammen. Og så har du de sjalu typene, som aldri hadde klart å stole på en partner om man bor hver for seg. Når man leser en del innlegg på dette forumet er det jo så man lurer på hvordan enkelte tør å la parteren dra på jobb. 

Anonymkode: f50b0...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 minutter siden):

Det forenkler arv blant annet. Uten barn så er det juridisk gunstig å være gift.

Uten barn kan man testamentere alt man eier til hvem man vil, så nei.

Anonymkode: 03100...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kan aldri bli « din kjære « hvis du er redd for å bo sammen

Anonymkode: 45e38...b2b

Å jo, absolutt synes jeg at det er "min kjære" selv om vi bor hver for oss. Det fungerer kjempe fint for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (Akkurat nå):

😅

Ok, du kjenner mannen min personlig du da?

 

Jeg kjenner flere slike forhold. Gifte mennesker som krangler og irriterer seg over snorking, daglige vaner osv, og flytter fra hverandre for å ikke splitte opp. Slik at man kan velge å se kun partnerens gode sider.

Anonymkode: 03100...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (3 minutter siden):

Det er vanlig at personer i ekteskap bor sammen, men dette er ikke noe krav fra lovens side. 

Jeg har ikke sagt at det er et krav fra lovens side. Jeg har heller ingen formeninger om at dere har det slik.

Jeg bare poengterer at det er misvisende å si at det er «mange gifte som ikke bor sammen». De fleste ektefeller deler samme bolig, så det er et atypisk valg å ikke gjøre det.

Anonymkode: 97af6...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at det er et krav fra lovens side. Jeg har heller ingen formeninger om at dere har det slik.

Jeg bare poengterer at det er misvisende å si at det er «mange gifte som ikke bor sammen». De fleste ektefeller deler samme bolig, så det er et atypisk valg å ikke gjøre det.

Anonymkode: 97af6...e17

Jeg har ikke skrevet at flesteparten velger å være gift men særboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trives veldig godt med det. For oss er det flere fordeler enn ulemper med det 

Anonymkode: 049ac...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner flere slike forhold. Gifte mennesker som krangler og irriterer seg over snorking, daglige vaner osv, og flytter fra hverandre for å ikke splitte opp. Slik at man kan velge å se kun partnerens gode sider.

Anonymkode: 03100...5e3

Vi har ikke irriterer oss over slikt så det gjelder ikle mitt forhold. Hva meg og mannen har gjort og vært igjennom i de 18 årene vi har vært sammen antar jeg er likt som for andre par som har vært sammen i 18 år. Og slett ikke noe jeg skylder noen en forklaring på.

Anonymkode: 8e35d...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har ikke irriterer oss over slikt så det gjelder ikle mitt forhold. Hva meg og mannen har gjort og vært igjennom i de 18 årene vi har vært sammen antar jeg er likt som for andre par som har vært sammen i 18 år. Og slett ikke noe jeg skylder noen en forklaring på.

Anonymkode: 8e35d...12f

Ble vist ab der det var ikke meningen 

Jeg kan også legge til at det er uhorvelig frekke å anta noe basert på andres forhold!

Jeg kjenner til flere samboerpar som har vært utro, basert på dette skulle jeg da få rundt å tro at alle som er samboere er utro? Frekkere enn flatlusa selv er det å gå rundt å tro noe basert på ens egne fordommer som en del har her i denne tråden!

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nope. Det er ingen forpliktelse i det å treffes i ny og ne og ha sex.

Anonymkode: 03100...5e3

Så snever du er! Så når og hvor oppstår forpliktelsen! Dagen man flytter sammen? Så frem til det kan man ha sex med andre og kjøre løpet man vil? 
Fordi kjæreste=dating= fri som en singel?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjærester er folk som dater. Samboere er kjærester som bor sammen.

Anonymkode: 03100...5e3

Nei, du tar feil. Man er kjærester når man har deita en stund og fram til man gifter seg, da blir man ektefeller. Om man har vært sammen en stund blir man enten samboere eller særboere. 

Anonymkode: 36d6f...c58

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og han har funnet ut at han ikke ønsker dine dårlige sider på daglig basis. Han ønsker solskinnsforhold. Jeg mener fortsatt at det er hyklersk å gifte seg i 2024 når man ikke ønsker å velge hverandre på daglig basis.

Anonymkode: 03100...5e3

Hva er det som er så galt med å ha det bra sammen da? Det er så dumt å si, fatter ikke hver det kommer fra. Er det bedre å være singel og ensom enn å gud forby være særboer og lykkelig? Latterlige fordommer som bunner kun i misunnelse og uvitenhet. 

Anonymkode: 36d6f...c58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten barn kan man testamentere alt man eier til hvem man vil, så nei.

Anonymkode: 03100...5e3

«Blant annet»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fordi de fleste vil bo med kjæresten sin? Det er også billigere. Dessuten er sunne forhold uten drama

Anonymkode: cc1a0...492

Billigere?

Det er helt til samlivsbruddet er et faktum og boliger må kjøpes og selges.

Anonymkode: 4c154...0f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Billigere?

Det er helt til samlivsbruddet er et faktum og boliger må kjøpes og selges.

Anonymkode: 4c154...0f8

Du er ikke nødt, selv om vi vil. Jeg vil heller leve et rikt og koslig liv enn et trust å kjedelig et på grunn av hva som kanskje kommer. 

Det er mulig å leie om.det blir virkelig kritisk. Ikke så morsomt, men livet går i bølger og daler. Så kommer kanskje en ny kjæreste, så blir det et nytt samboerskap.

Anonymkode: 645c0...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har ikke irriterer oss over slikt så det gjelder ikle mitt forhold. Hva meg og mannen har gjort og vært igjennom i de 18 årene vi har vært sammen antar jeg er likt som for andre par som har vært sammen i 18 år. Og slett ikke noe jeg skylder noen en forklaring på.

Anonymkode: 8e35d...12f

Så dere velger en dyrere og mer tungvint løsning fordi dere trives med å være mye sammen? Yep 😄

Anonymkode: 03100...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...