Gå til innhold

Hvorfor er ikke særboerskap mer populært?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husholdningsfelleskap uten felles bolig. 

Såg det som en definisjon på særbo. 

Ordet ble vel i starten mest brukt om ektefeller i Sverige som disponerte to separate boliger, som kunde være i samme blokk. 

Ser i denne tråden at moderne betydning av ordet er omtrent alt og ingenting, istedenfor en faktisk måte å innrette en familie. Er man kun kjærester og ikke er samboer, så kan man da ikke bare si at man er kjærester? Fungerte fint tidligere. Nå i tråden når folk skriver at dem er særboer så har i hvert fall jeg ikke peiling på hva dem egentligen er annet en at dem ikke sover i samme bolig hoveddelen av nettene i løpet av et år. Er dere i et forpliktende langsiktig forhold med Husholdningsfelleskap, det vil si en familie, eller er dere kun transaksjonskjærester som er sammen så lenge man trives med det. Eller kanskje dere bor hjemme hos mamma på hver deres kant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (24 minutter siden):

Husholdningsfelleskap uten felles bolig. 

Såg det som en definisjon på særbo. 

Ordet ble vel i starten mest brukt om ektefeller i Sverige som disponerte to separate boliger, som kunde være i samme blokk. 

Ser i denne tråden at moderne betydning av ordet er omtrent alt og ingenting, istedenfor en faktisk måte å innrette en familie. Er man kun kjærester og ikke er samboer, så kan man da ikke bare si at man er kjærester? Fungerte fint tidligere. Nå i tråden når folk skriver at dem er særboer så har i hvert fall jeg ikke peiling på hva dem egentligen er annet en at dem ikke sover i samme bolig hoveddelen av nettene i løpet av et år. Er dere i et forpliktende langsiktig forhold med Husholdningsfelleskap, det vil si en familie, eller er dere kun transaksjonskjærester som er sammen så lenge man trives med det. Eller kanskje dere bor hjemme hos mamma på hver deres kant. 

Men to stykker som aldri har bodd sammen, er jo ikke særboere. De er kjærester. Et fint ord som stammer fra ordene "kjære" og "kjærlighet", mens det kalde, kunstige ordet "særboer" har samme stamme som "sær". Hvorfor finne opp ord på noe som allerede har et ord? Man er kjærester eller samboere. Det er ikke behov for flere ord. 

Anonymkode: 03100...5e3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men to stykker som aldri har bodd sammen, er jo ikke særboere. De er kjærester. Et fint ord som stammer fra ordene "kjære" og "kjærlighet", mens det kalde, kunstige ordet "særboer" har samme stamme som "sær". Hvorfor finne opp ord på noe som allerede har et ord? Man er kjærester eller samboere. Det er ikke behov for flere ord. 

Anonymkode: 03100...5e3

Enig. Om de er gift eller vært samboere lenge før, så er jeg åpen for at det er særboere. 

Men ellers er de bare kjærester. 

Anonymkode: 645c0...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Om de er gift eller vært samboere lenge før, så er jeg åpen for at det er særboere. 

Men ellers er de bare kjærester. 

Anonymkode: 645c0...1b8

Eller ff. Noen er jo ikke kjærester en gang.

Anonymkode: 645c0...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jammen ikke sikker på hvorvidt jeg i fremtiden skal ha en kjæreste (eller særboer som noen kaller det) eller samboer.

Har voksne barn og skal ikke ha noen flere, så for meg er det bare meg å ta hensyn til. En umiddelbar fordel med samboer er at det økonomisk blir romsligere til å gjøre andre ting enn å bo. Selger jeg huset, kan jeg frigjøre 2+ millioner i EK. Og jeg vil jo definitivt si at det å ha noen som man er glad i rundt seg "hele tiden", er noe jeg kan sette pris på.

Men for en som aldri har bodd alene før, så må jeg si at jeg synes det er sykt digg å bo alene nå. Er ingen tøffel og hadde heller ikke noe konfliktfylt ekteskap, men denne friheten er overraskende deilig.

Ikke begynt med noe dating ennå, så foreløpig sitter jeg på gjerdet når det gjelder denne diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men to stykker som aldri har bodd sammen, er jo ikke særboere. De er kjærester. Et fint ord som stammer fra ordene "kjære" og "kjærlighet", mens det kalde, kunstige ordet "særboer" har samme stamme som "sær". Hvorfor finne opp ord på noe som allerede har et ord? Man er kjærester eller samboere. Det er ikke behov for flere ord. 

Anonymkode: 03100...5e3

Kjærest er forholdsdefinering , særbo er boform. 

Anonymkode: 36d6f...c58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har nevnt økonomi, noen bærekraft så da mangler det bare å dra inn likestilling så er galskapen komplett! 

Hva jeg velger som boform er mitt personlige valg og jeg tenker ikke på hverken økonomi eller bærekraft, for om jeg var singel så hadde situasjonen vært helt lik ; jeg hadde forsørget meg selv. 

Mitt nåværende forhold, som er kjærester OG særboere, har snart vart i 20 år. Mitt lengste og beste takket være at vi får litt pusterom hver for oss i hverdagen. Vi krangler aldri og det er alltid like godt å treffes igjen. Det FØLES ikke som at vi bor hver for oss, for vi sees nesten daglig og  driver to hus sammen. Går så fint at!  Og vi sover sammen over halvparten av nettene, det er jammen bedre enn de som bor i samme hus og ikke deler soverom! 

Anonymkode: 36d6f...c58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Husholdningsfelleskap uten felles bolig. 

Såg det som en definisjon på særbo. 

Ordet ble vel i starten mest brukt om ektefeller i Sverige som disponerte to separate boliger, som kunde være i samme blokk. 

Ser i denne tråden at moderne betydning av ordet er omtrent alt og ingenting, istedenfor en faktisk måte å innrette en familie. Er man kun kjærester og ikke er samboer, så kan man da ikke bare si at man er kjærester? Fungerte fint tidligere. Nå i tråden når folk skriver at dem er særboer så har i hvert fall jeg ikke peiling på hva dem egentligen er annet en at dem ikke sover i samme bolig hoveddelen av nettene i løpet av et år. Er dere i et forpliktende langsiktig forhold med Husholdningsfelleskap, det vil si en familie, eller er dere kun transaksjonskjærester som er sammen så lenge man trives med det. Eller kanskje dere bor hjemme hos mamma på hver deres kant. 

Jeg er ilag med mannen min (vi er gift)  men vi bor hver for oss.

Jeg omtaler han som mannen i enkelte situasjoner og som særboer i andre sammenhenger, det kommer an på kontekst hvorvidt det dreier seg om forholdet eller bosituasjon.

Men de aller fleste som er særboer definerer sitt forhold uavhengig om de er gift eller ei som et langvarig seriøst forpliktet forhold, der en har valgt hverandre i livet  og ingen andre men velger av ulike årsaker å bo hver for seg. Jeg personlig skjønner ikke helt hvorfor andre lar seg provosere av at vi som er særboere definerer boforhold sitt slik.

Det å være samboere sier heller ingenting om forholdet. Noen bor ilag og krangler mer enn de snakker fint til hverandre. Noen bor på hver sitt soverom og hver sin etasje, noen bor ilag og er utro, noen bor ilag men har gjort det slutt. Samboerforhold sier heller ingenting om et forhold i seg selv. Det betyr bare at en bor ilag.

Jeg merker meg dog at i enhver tråd om særboer forhold så er det de som ikke er særboere som har flest meninger om mitt forhold jeg overhodet ikle kjenner meg igjen i. Kanskje fordi andre er mer interessert i å dytte sine egne meninger over på mitt langvarige seriøse forhold enn å ta seg tid til å undersøke og lese erfaringer av de som faktisk har erfaringer om hva særboere innbefatter.

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller ff. Noen er jo ikke kjærester en gang.

Anonymkode: 645c0...1b8

De kan heller ikke kalle seg særboere. Så selv om du kjenner noen som bruker feil ord, har ikke det så mye med debatten å gjøre.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (40 minutter siden):

Jeg er ilag med mannen min (vi er gift)  men vi bor hver for oss.

Jeg omtaler han som mannen i enkelte situasjoner og som særboer i andre sammenhenger, det kommer an på kontekst hvorvidt det dreier seg om forholdet eller bosituasjon.

Men de aller fleste som er særboer definerer sitt forhold uavhengig om de er gift eller ei som et langvarig seriøst forpliktet forhold, der en har valgt hverandre i livet  og ingen andre men velger av ulike årsaker å bo hver for seg. Jeg personlig skjønner ikke helt hvorfor andre lar seg provosere av at vi som er særboere definerer boforhold sitt slik.

Det å være samboere sier heller ingenting om forholdet. Noen bor ilag og krangler mer enn de snakker fint til hverandre. Noen bor på hver sitt soverom og hver sin etasje, noen bor ilag og er utro, noen bor ilag men har gjort det slutt. Samboerforhold sier heller ingenting om et forhold i seg selv. Det betyr bare at en bor ilag.

Jeg merker meg dog at i enhver tråd om særboer forhold så er det de som ikke er særboere som har flest meninger om mitt forhold jeg overhodet ikle kjenner meg igjen i. Kanskje fordi andre er mer interessert i å dytte sine egne meninger over på mitt langvarige seriøse forhold enn å ta seg tid til å undersøke og lese erfaringer av de som faktisk har erfaringer om hva særboere innbefatter.

 

Bra innlegg. Støtter alle argumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kjærest er forholdsdefinering , særbo er boform. 

Anonymkode: 36d6f...c58

Kjærester er folk som dater. Samboere er kjærester som bor sammen.

Anonymkode: 03100...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (18 timer siden):

Ser ut til å være mest populært blant godt voksne.
En praktisk tilnærming når man har barn, hus og jobb på hver sin kant, og hverdagskabalen blir for komplisert om man prøver å smelte alt inn i samme bolig.
Skulle jeg gått inn i et nytt forhold så måtte det ha blitt et særboerskap.

Det er nok det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (44 minutter siden):

Jeg er ilag med mannen min (vi er gift)  men vi bor hver for oss.

Jeg omtaler han som mannen i enkelte situasjoner og som særboer i andre sammenhenger, det kommer an på kontekst hvorvidt det dreier seg om forholdet eller bosituasjon.

Men de aller fleste som er særboer definerer sitt forhold uavhengig om de er gift eller ei som et langvarig seriøst forpliktet forhold, der en har valgt hverandre i livet  og ingen andre men velger av ulike årsaker å bo hver for seg. Jeg personlig skjønner ikke helt hvorfor andre lar seg provosere av at vi som er særboere definerer boforhold sitt slik.

Det å være samboere sier heller ingenting om forholdet. Noen bor ilag og krangler mer enn de snakker fint til hverandre. Noen bor på hver sitt soverom og hver sin etasje, noen bor ilag og er utro, noen bor ilag men har gjort det slutt. Samboerforhold sier heller ingenting om et forhold i seg selv. Det betyr bare at en bor ilag.

Jeg merker meg dog at i enhver tråd om særboer forhold så er det de som ikke er særboere som har flest meninger om mitt forhold jeg overhodet ikle kjenner meg igjen i. Kanskje fordi andre er mer interessert i å dytte sine egne meninger over på mitt langvarige seriøse forhold enn å ta seg tid til å undersøke og lese erfaringer av de som faktisk har erfaringer om hva særboere innbefatter.

 

Hvorfor gjøre noe så dumt som å gifte seg når man ikke gidder å bo sammen, ha felles husholdning og felles liv? "Å elske og ære ham/henne i gode og onde dager" er det motsatte av å gjemme seg i sin lille hule og ta ektefellen fram etter eget forgodtbefinnende, når det passer. Man MÅ ikke være gift i 2024.

Anonymkode: 03100...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor gjøre noe så dumt som å gifte seg når man ikke gidder å bo sammen, ha felles husholdning og felles liv? "Å elske og ære ham/henne i gode og onde dager" er det motsatte av å gjemme seg i sin lille hule og ta ektefellen fram etter eget forgodtbefinnende, når det passer. Man MÅ ikke være gift i 2024.

Anonymkode: 03100...5e3

Og en MÅ heller ikke være samboere i 2024😉 Til å være liberal er du svært konservativ. Det får være ditt problem ikke mitt. Mannen min har sett like mye av mine dårlige sider og mine dårlige dager som mine gode sider og gode dager, samme har jeg med mannen min. Du får gjøre akkurat hva poker du ønsker med ditt eget kjærlighetsliv men du viser en totalt kunnskapsløshet og respektløshet når det gjelder mitt. Forøvrig viss det er noe du lurer på må du gjerne spørre, ikke anta og komme med konklusjoner basert på ditt eget virrvar av ideer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, skreppamedleppa said:

Og en MÅ heller ikke være samboere i 2024😉 Til å være liberal er du svært konservativ. Det får være ditt problem ikke mitt. Mannen min har sett like mye av mine dårlige sider og mine dårlige dager som mine gode sider og gode dager, samme har jeg med mannen min. Du får gjøre akkurat hva poker du ønsker med ditt eget kjærlighetsliv men du viser en totalt kunnskapsløshet og respektløshet når det gjelder mitt. Forøvrig viss det er noe du lurer på må du gjerne spørre, ikke anta og komme med konklusjoner basert på ditt eget virrvar av ideer.

 

Jeg skal definitivt ikke konkludere med noe, men det å være gift, men fremdeles særboere er vel rimelig spesielt? For min del kjenner jeg ikke til noen andre som har valgt det samme.

Så jeg spør: Hvorfor har dere valgt denne spesielle formen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (19 timer siden):

Særboer sier ingenting om kjæreste status på akkurat samme måte som samboere ikke sier noenting om kjæreste status. Begge deler handler om boform. Mange er gift og særboere foreksempel 

Det er ikke mange som er gift som er særboere, så det er å ta hardt i. Har man ikke felles bostedsadresse er man også «separert» på papiret, så skulle du ønske å skille deg kan du slippe separasjonsfasen.

Men det er selvsagt mange som er sammen og særboere.

Anonymkode: 97af6...e17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kjærester er folk som dater. Samboere er kjærester som bor sammen.

Anonymkode: 03100...5e3

Nei. Kjærester forplikter seg til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompenisse skrev (5 minutter siden):

Jeg skal definitivt ikke konkludere med noe, men det å være gift, men fremdeles særboere er vel rimelig spesielt? For min del kjenner jeg ikke til noen andre som har valgt det samme.

Så jeg spør: Hvorfor har dere valgt denne spesielle formen?

Jeg vet at f.eks Eli Kari eg godt gift og særboer med sin mann.

Vi har valgt denne boformen pga av at begge liker aleinetid. Vi er barnfrie og trives med et selvstendig liv hver for oss og nyte hverandre når vi er sammen, som vi er ofte.

For å sitere en kjent dikter:

Nærast er du når du er borte.
Noko blir borte når du er nær.
Dette kallar eg kjærleik –
Eg veit ikkje kva det er.

Før var kveldane fylte
av susing frå vind og foss.
No ligg ein bortgøymd tone
og dirrar imellom oss.

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke mange som er gift som er særboere, så det er å ta hardt i. Har man ikke felles bostedsadresse er man også «separert» på papiret, så skulle du ønske å skille deg kan du slippe separasjonsfasen.

Men det er selvsagt mange som er sammen og særboere.

Anonymkode: 97af6...e17

Man er ikke separert på papiret. Dersom man tar ut separasjonsbevilling er man det og er heller ikke å regne som særboere lenger.


Det er flere som er gift og særboende. Det er også flere som bor sammen, men ikke er sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor gjøre noe så dumt som å gifte seg når man ikke gidder å bo sammen, ha felles husholdning og felles liv? "Å elske og ære ham/henne i gode og onde dager" er det motsatte av å gjemme seg i sin lille hule og ta ektefellen fram etter eget forgodtbefinnende, når det passer. Man MÅ ikke være gift i 2024.

Anonymkode: 03100...5e3

Det forenkler arv blant annet. Uten barn så er det juridisk gunstig å være gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...