Gå til innhold

Hvor får man tak i god ris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes den risen de har på butikken er så tam og kjedelig på smak. På butikkene her har de kun uncle ben, eldorado, og butikkenes egne merkevarer. Vil ha sånn skikkelig god ris som de har på Kinarestaurant. Hvor finner jeg det?

Anonymkode: 1da73...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp vanlig ris og lag den i en riskoker f.eks  👍🏼 og husk å vaske risen først

Anonymkode: 44e90...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler min ris i den tyrkiske butikken. Der handler jeg frukt og grønt og.
Har mengder av ulike ristyper og størrelser. Bare velge og vrake. 👌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.61e8116530c68d02ab3d740b78250744.png

Jeg kjøper denne på internasjonal matbutikk, syns den er veldig god. 

Anonymkode: 4bcbc...d7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper jasminris enten på matbutikken eller en butikk med mye asiatisk utvalg. Det er vel Jasmin de bruker mest i kinesisk mat om jeg ikke tar helt feil. Mange liker godt basmatiris også, som også fås både på matbutikk og ulike etniske butikker.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøper jasminris enten på matbutikken eller en butikk med mye asiatisk utvalg. Det er vel Jasmin de bruker mest i kinesisk mat om jeg ikke tar helt feil. Mange liker godt basmatiris også, som også fås både på matbutikk og ulike etniske butikker.  

Jamisinris er btw klebrig, mens basmatiris er ikke. Jeg liker best Jasmin selv 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

image.png.61e8116530c68d02ab3d740b78250744.png

Jeg kjøper denne på internasjonal matbutikk, syns den er veldig god. 

Anonymkode: 4bcbc...d7f

Det er en av mine favoritter også, og så liker jeg "extra long grain" basmatisris når jeg finner det. Jeg handler som regel ris på internasjonale butikker.

Daisy-love skrev (7 timer siden):

Jamisinris er btw klebrig, mens basmatiris er ikke. Jeg liker best Jasmin selv 😋

Jasminris er klebrig, ja, og jeg syns den kan være god til kinesisk mat, men i det store og det hele foretrekker jeg basmati- eller helt vanlig middagsris fra butikken. Jeg foretrekker risen luftig.

Og, som andre har nevnt, å vaske risen gjør den bedre.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Asiamat" har alltid et godt utvalg av god ris. Selv foretrekker jeg Double Diamond. Har og lært at den eldste risen er den med mest smak i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (11 minutter siden):

Det er en av mine favoritter også, og så liker jeg "extra long grain" basmatisris når jeg finner det. Jeg handler som regel ris på internasjonale butikker.

Jasminris er klebrig, ja, og jeg syns den kan være god til kinesisk mat, men i det store og det hele foretrekker jeg basmati- eller helt vanlig middagsris fra butikken. Jeg foretrekker risen luftig.

Og, som andre har nevnt, å vaske risen gjør den bedre.

Jeg elsker Jasmin, og vil mye heller ha det enn basmatiris, men vet mange heller foretrekker sistnevnte. Godt det finnes ris for en hver smak 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper jasminris fra matbutikker. Skyller ikke. 1 del ris, 1,5 deler vann. Koker i riskoker, slår av varmen og lar den stå og «godgjøre» seg ca en halvtime. Perfekt ris hver gang, og ofte mye bedre enn på restaurant 😉 

Koker du ris i kjele må du koke den langsomt i minst 20 min på laveste varme, deretter ta av plata og stå med lokk i minst en halvtime.
 

Ikke rør underveis uansett om du bruker kjele eller riskoker, og ikke skyll den, da får du for mye vann i forhold til ris. Sørg for å kjøpe 100% basmatiris eller jasminris, ikke stol på hva som stør foran på pakken, se i innholdslista. «Jasminris» fra et billigmerke viste seg en gang å bestå av kun ca 60% jasminris, resten var «vanlig» langkornet ris. Jasmin- og basmatiris har særegne smaker som kun kommer til sin rett om det er 100% av den i gryta. Ikke bruk «middagsris», det smaker ofte ikke godt. 
 

Aldri bruk boil in bag- ris. 

Anonymkode: 3d973...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

... 😉

Ikke rør underveis uansett om du bruker kjele eller riskoker, og ikke skyll den, da får du for mye vann i forhold til ris.

... 

Anonymkode: 3d973...e35

Nei, du får ikke for mye vann hvis du veier. 

Jeg bruker 120 gr vann til 60 gr ris. Da veier jeg opp 60 gr ris som jeg vasker, setter gryta på vekta, heller i den vaskede risen og tilsetter vann til vekta viser 180 gr. Veldig enkelt og risen blir veldig mye bedre. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (2 timer siden):

Nei, du får ikke for mye vann hvis du veier. 

Jeg bruker 120 gr vann til 60 gr ris. Da veier jeg opp 60 gr ris som jeg vasker, setter gryta på vekta, heller i den vaskede risen og tilsetter vann til vekta viser 180 gr. Veldig enkelt og risen blir veldig mye bedre. 😉

Med dobbel mengde vann vil du jo få vassen ris. 

Anonymkode: 3d973...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med dobbel mengde vann vil du jo få vassen ris. 

Anonymkode: 3d973...e35

Vassen ris? Et begrep jeg aldri har hørt, men nei, risen blir helt perfekt, luftig og god. Men, som nevnt før, jeg bruker som regel basmatiris av god kvalitet. Kanskje det er derfor den alltid blir vellykket? Jasminris er jeg ikke spesielt begeistret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skyller ris for å fjerne stivelse, slik at risen blir mer luftig. Med basmatiris er det også vanlig å bløtlegge risen først - det vil forkorte koketiden, og visstnok også fjerne arsenikk, som ris kan inneholde.

https://www.marthastewart.com/8161974/why-wash-rice-before-cooking

Så nei - når man vasker risen blir den ikke vassen, men lettere og luftigere. 

Anonymkode: 45d22...6e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Koker i riskoker, slår av varmen og lar den stå og «godgjøre» seg ca en halvtime.

Det hadde jeg aldri turt.
Er du ikke redd for bakterieveksten? Håper ikke du serverer dette til andre mennesker. 

Anonymkode: d7915...185

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det hadde jeg aldri turt.
Er du ikke redd for bakterieveksten? Håper ikke du serverer dette til andre mennesker. 

Anonymkode: d7915...185

Risen står under lokk. Når risen kommer på bordet holder den 80-90 grader, og er fortsatt rykende varm, så nei, tror ikke det rekker å utvikles bakterier da. 

Anonymkode: 3d973...e35

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunhilde skrev (34 minutter siden):

Vassen ris? Et begrep jeg aldri har hørt, men nei, risen blir helt perfekt, luftig og god. Men, som nevnt før, jeg bruker som regel basmatiris av god kvalitet. Kanskje det er derfor den alltid blir vellykket? Jasminris er jeg ikke spesielt begeistret for.

Merkelig, for når jeg koker basmati med en del ris og 1,5 deler vann så blir den også luftig og god. Ser for meg at den nok vil oppleves vassen for de av oss som liker at risen er tørr. Men hver sin smak.

Anonymkode: 3d973...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på asiatisk butikk, kjøp 5 star ris, veldig god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne som er thai driver take-away og de bruker flere typer, forskjellig ris til forskjellige retter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring og brukerangrep og svar til det.

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...