AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Del Skrevet 11. juli hei, etter mange års tenking har jeg omsider bestemt meg for å bytte fornavn. Det er flere årsaker til dette. For eksempelvis ble jeg mobbet for navnet mitt i barndommen. I tillegg har jeg opplevd mye som jeg vil legge bak meg og vil få en ny identitet. Men jeg er redd for hvordan andre vil reagere. Hvis de spør hvorfor burde jeg være ærlig eller bare si at det er personlige årsaker til det? Anonymkode: 88718...5ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (58 minutter siden): hei, etter mange års tenking har jeg omsider bestemt meg for å bytte fornavn. Det er flere årsaker til dette. For eksempelvis ble jeg mobbet for navnet mitt i barndommen. I tillegg har jeg opplevd mye som jeg vil legge bak meg og vil få en ny identitet. Men jeg er redd for hvordan andre vil reagere. Hvis de spør hvorfor burde jeg være ærlig eller bare si at det er personlige årsaker til det? Anonymkode: 88718...5ac Fornavnet ditt er din identitet, og du vil ikke kunne rømme fra deg selv. Anonymkode: d3dc2...810 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Del Skrevet 11. juli Du velger selv hvor detaljert du vil være. Jeg har bytta fornavn (og etternavn), ingen som har spurt meg om hvorfor. Det nye og det gamle fornavnet er veldig forskjellig. Noen kaller meg enda ved det gamle navnet, og det får nu bare så være. Orker ikke å rette på de. Anonymkode: 5749f...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): hei, etter mange års tenking har jeg omsider bestemt meg for å bytte fornavn. Det er flere årsaker til dette. For eksempelvis ble jeg mobbet for navnet mitt i barndommen. I tillegg har jeg opplevd mye som jeg vil legge bak meg og vil få en ny identitet. Men jeg er redd for hvordan andre vil reagere. Hvis de spør hvorfor burde jeg være ærlig eller bare si at det er personlige årsaker til det? Anonymkode: 88718...5ac Det er flere ting du bør tenke på enn «hva sier jeg om noen spør?» For et spørsmål er jo, helt åpenbart, noe man velger om man ønsker svare på i det hele. Man står helt fritt til å la være å svare på spørsmål. Eller lyve, for den del. Så å navigere at folk spør er ikke vanskelig. Det kan oppleves ubehagelig. Men ubehag er ikke vanskelig. Det er rimelig dagligdags. viktige ting du bør ta stilling til er hvor komfortabel du er med å flagge at du har traumer knyttet til eget liv. For jeg spør ikke folk hvorfor når de endrer navn. Jeg er normalt godt oppdratt og det spørsmålet er ufint. Men jeg vet at personen har tunge traumer knyttet til navn/familie/oppvekst/voksenliv til nå. Så om du synes det er ubehagelig at folk som nå ikke vet det får vite at du har en fortid med traumer? Da bør du revurdere å bytte. Jeg anbefaler at du tar en runde konsekvensvurdering, gjerne sammen med lege/behandler. Gå over de 20-50 mest nærliggende negative konsekvensene for eget liv. Og vær ærlig på hvor ukomfortabel du er med dem. Om du da bestemmer deg for å bytte er du i det minste forberedt og blir ikke overrumplet av konsekvenser i øyeblikket. Anonymkode: 5740d...857 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Del Skrevet 11. juli Bytt, og ikke tenk mer på det. Du bestemmer over ditt liv, og du kan ikke leve resten av livet ditt slik som andre vil. Anonymkode: ed169...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #6 Del Skrevet 11. juli Ts her. Jeg har også opplevd å ha en stalker som kom til huset mitt osv og oppsøkte meg, selv om jeg ikke ville møte han. Det er og en årsak til at jeg vil bytte. Jeg vil ha en ny identitet hvor ingen kan finne meg på den måten som før. Planen er også å flytte neste år, og få en hemmelig adresse. Anonymkode: 88718...5ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #7 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Bytt, og ikke tenk mer på det. Du bestemmer over ditt liv, og du kan ikke leve resten av livet ditt slik som andre vil. Anonymkode: ed169...160 Takk❤️ Anonymkode: 88718...5ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucy283 Skrevet 11. juli #8 Del Skrevet 11. juli Jeg tenker at hvis fornavnet ditt nå plager deg såpass mye så bør du bytte. Bli ferdig med det. Og ja du må være forberedt på at folk kommer til å reagere litt i starten men det går over:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #9 Del Skrevet 11. juli Jeg har møtt to stk som har byttet fornavn. Det har gått helt fint. De fikk noen spørsmål i begynnelsen, men etter hvert så mistet det «nyhetens interesse». Bare gjør det og stå i det❤️ Lykke til:-) Anonymkode: 35cf8...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #10 Del Skrevet 11. juli Ikke si det er pga traumer, og ikke «av personlige årsaker» - som man med en gang vil tolke negativt. Si heller noe sånt som - «ja, jeg ble døpt Hege, men har aldri følt at det er helt MEG - egentlig aldri likt navnet mitt så godt! Nå har jeg valgt Anna, etter tippoldemor, og fordi jeg synes det er så nydelig navn/ dette føler jeg bare passer meg bedre osv osv - livet er for kort til å gå rundt med et navn man misliker!» Bare skap en positiv vibe rundt det Anonymkode: 20105...3a0 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #11 Del Skrevet 11. juli Har selv byttet fornavn Folk kan reagere, men blås i det. Jeg skiftet navn pga ekstrem mobbing i mange år. Stortives i dag med mitt nye jeg Kjør på.! Anonymkode: 97290...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli #12 Del Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke si det er pga traumer, og ikke «av personlige årsaker» - som man med en gang vil tolke negativt. Si heller noe sånt som - «ja, jeg ble døpt Hege, men har aldri følt at det er helt MEG - egentlig aldri likt navnet mitt så godt! Nå har jeg valgt Anna, etter tippoldemor, og fordi jeg synes det er så nydelig navn/ dette føler jeg bare passer meg bedre osv osv - livet er for kort til å gå rundt med et navn man misliker!» Bare skap en positiv vibe rundt det Anonymkode: 20105...3a0 Dette! Det tror jeg også er sundt for den som bytter navn, at man selv forteller en positiv spin på det, fremfor å grue seg til å utlevere en sårbar og vanskelig forklaring hver eneste gang. Da blir plutselig det som skulle være noe positivt, noe vanskelig og potensielt negativt. Anonymkode: 9177f...b1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå