Gå til innhold

Mye klaging på svigermødre på dette forumet, og som regel er det kun bagateller. 


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigerforeldre kan være ulik våre egne foreldre. Men det er tross alt foreldrene til mannen vi har valgt å dele livet med. 
Mine svigerforeldre er fine folk. Men jeg er mer nær mine egne foreldre. Men drar også å besøker de, og de er her. Har et godt forhold. 
De er jo også min familie. 
La de få være på sin måte, om de gir råd vi ikke trenger eller legger seg oppi ting er det kun for å ta del i og være en del av. 
Jeg kommer også til å få svigerdøtre en gang, og jeg ønsker å ha et godt forhold til de. Min største skrekk er at guttene finner seg damer som ikke vil ha med oss å gjøre, og guttene mine blir tøffel. Det ønsker jeg ikke 

Anonymkode: f4a1a...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også det er vondt å lese hvor vanskelig folk har for å slippe andre nær. At man som svigerdatter har lov til å se på svigerforeldrene som "de andre". At man ikke ser de som en forlenget del av mannen. At de ikke prøver å akseptere at mannen har vokst opp med andre regler, rutiner, personligheter. Man får ikke kommentere noe som helst om barnebarnet sitt for da tråkker man over svigerdatters grenser og tråkker på henne.

Kommer selv bare til å være farmor og når man leser hvor mange vrange svigerdøtre som finnes, så skjønner jeg at det ikke skal bli så lett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er trist at så mange mødre har en så dårlig relasjon til sønnene sine. Dere kan ikke skylde det på svigerdøtre.

Min mann har et fantastisk forhold til sin mor. Han hadde aldri akseptert at hun kom i andre rekke. Han tar ansvar for at våre barn har et godt og nært forhold til sin farmor. Jeg tar ansvar for relasjonen til mine foreldre. Vi treffer farmor/bestefar og mormor/morfar minst en gang i uken.

Dere har sønner som ikke tar ansvar og initiativ til å være med dere. Ikke svigerdøtre sin feil.

Jeg elsker svigers.

Anonymkode: 77afe...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye problemer med svigermoren min i starten av forholdet til meg og mannen min. Jeg har alltid prøvd å være hyggelig mot henne og vil ikke påstå at jeg "fortjente" at hun sa "jeg kjenner sønnen min, han kommer til å gå lei av deg om noen uker og dumpe deg for en ny dame". Eller alle gangene hun kritiserte meg helt ut av det blå for alle mulige ting. Hun mente jeg ikke ga hunden min nok mat (liten hund på 3kg som får mat 2-3 x per dag 🙃), hun mente også at jeg "ikke kunne å kjøre bil" selv om hun hadde bulker og riper langsmed siden av bilen sin selv fordi hun kjørte borti ting. Fikk også høre at maten jeg lagde ikke var god, julegavene jeg kjøpte var for små, osv. 

Ønsker ikke å gå inn på nøyaktig hva hun sa, men en gang var hun så stygg til meg over tlf at jeg begynte å gråte og bare måtte avslutte samtalen. Jeg ble så lei meg og gråt så hardt at jeg spydde. Samboer var der og hørte samtalen og så hvor lei meg jeg ble. Husker jeg sa til samboeren min at jeg følte virkelig at moren hans hatet meg. Neste gang han så henne dro han på besøk til henne uten meg og han kjeftet henne faktisk opp for at hun var så stygg til meg over tlf tidligere. 

Jeg vet ikke hvorfor men etter jeg og mannen min gjorde det offisielt at vi var forlovet så ble hun en helt annen person i måten hun behandlet meg på... Da var det plutselig "vi vil at dere skal komme på besøk oftere, jeg vil at du skal føle deg som en del av familien, jeg vil bli kjent med svigerdatteren min" og så skulle hun plutselig begynne å gi meg bilder av mannen min fra han var liten og spurte om vi planla å få noe barn snart, osv. Jeg skjønte ingenting. Det var en så brå forandring. Men er bare glad hun ikke er direkte stygg mot meg lengre...

Anonymkode: 2ee45...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 10.58):

Men dere svigerdøtre er helt perfekte uten feil (ironi) På tide å gå litt inn i dere selv?

Anonymkode: 2836b...d36

Ja jeg vet jo at det er jeg som er problemet i forholdet mellom meg og svigermor.

Jeg er:

- feil nasjonalitet

- snakker språket hennes med stygg uttale/aksent

- altfor tykk og ikke pen nok for sønnen hennes

- ikke dannet nok, har studert yrkesfag

- oppdrar ungene helt feil, alt fra å vaksinere dem til å la dem spise ikke-økologiske matvarer til å bruke klær fra billigmerker som H&M

- har foreldre med arbeiderklassebakgrunn også, så det er ikke bare meg det er feil med, det er hele avstamningen min også

- har høyere inntekt enn sønnen hennes, så han "er nødt til å føle seg lite mandig", dessuten tvinger jeg ham til å delta i husarbeid og barneoppdragelse (jeg burde jo gjort alt dette selv)

- elendig smak når det gjelder hus og interiør har jeg også, så mye at hun skammer seg over å besøke oss

- og hadde jeg ikke kommet og forført/forvrengt hodet til sønnen hennes, så hadde han sikkert før eller siden gått tilbake til exen sin som svigermor likte veldig godt, så jeg skulle virkelig holdt fingrene av fatet.

 

Anonymkode: bbc01...a13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mye klaging, det er jo det dette forumet brukes for.

Det ville vært teit å opprette innlegg som.

«Jeg elsker min svigermor, hun er så snill 🤭🤪»

Når det er sagt; jeg elsker min svigermor. Hun er mere tilstede enn min egen mor, og har fulgt opp både meg og barna på en fantastisk måte.

Hun er en av mine favoritt personer i verden 

Anonymkode: 4413b...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min svigermor var aldri min beste venn, og jeg tror ikke vi noen gang kunne blitt gode venner. (Hun døde) 

Likevel klaga jeg ALDRI på henne, fordi dette var dama som hadde oppdratt mannen jeg elsket til å bli den han er.  Vi respekterte hverandre og kunne omgås hverandre, men tror vi begge tenkte vårt om den andre. 😅 Like fullt, hun hadde gjort en god jobb med sønnen sin, så til tross for våre ulikheter var jeg glad for at hun var i mitt liv, siden det betydde at min mann var det.

Anonymkode: 549a2...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 10.58):

Men dere svigerdøtre er helt perfekte uten feil (ironi) På tide å gå litt inn i dere selv?

Anonymkode: 2836b...d36

Da kan jeg komme med en positiv kommentar om svigermora mi, hu er rå!! Morsomste og snilleste mora jeg vet om! Hu er som en mamma, og jeg er evig takknemlig fordi jeg har hatt en svigermor tidligere som var helt grusom mot meg.

Tenker det er svært individuelt hva man opplever, er vel ikke alle som sier dem er feil fri men tror det bare ikke er kjemi der og da er det lov å fortelle hva man har opplevd. Men så klart er jo alltids to sider av en sak.

Anonymkode: 5bb8d...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mitt aller første møte med svigermor ga hun meg beskjed om at jeg ikke var velkommen der. Eneste forbrytelsen jeg hadde gjort  var å bli glad i sønnen hennes.

Senere så har hun aldri sagt «si ifra om dere trenger barnevakt», eller tilbudt å passe de. Så de få gangene hun har passet våre to barn er når sønnen hennes har sagt at hun må.

Man bygger ikke relasjoner med barnebarna på den måten. Så da kan dere tenke dere forholdet.

Anonymkode: ac16d...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min svigermor var aldri min beste venn, og jeg tror ikke vi noen gang kunne blitt gode venner. (Hun døde) 

Likevel klaga jeg ALDRI på henne, fordi dette var dama som hadde oppdratt mannen jeg elsket til å bli den han er.  Vi respekterte hverandre og kunne omgås hverandre, men tror vi begge tenkte vårt om den andre. 😅 Like fullt, hun hadde gjort en god jobb med sønnen sin, så til tross for våre ulikheter var jeg glad for at hun var i mitt liv, siden det betydde at min mann var det.

Anonymkode: 549a2...347

Denne var litt fiffig… for vår del er det helt motsatt. For i vårt tilfelle så har mannen i sitt voksne liv vært preget av en vanskelig oppvekst. Noe som gjorde at han tok enkelte gale valg som ung voksen. 

Anonymkode: ac16d...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (23 timer siden):

Jeg synes også det er vondt å lese hvor vanskelig folk har for å slippe andre nær. At man som svigerdatter har lov til å se på svigerforeldrene som "de andre". At man ikke ser de som en forlenget del av mannen. At de ikke prøver å akseptere at mannen har vokst opp med andre regler, rutiner, personligheter. Man får ikke kommentere noe som helst om barnebarnet sitt for da tråkker man over svigerdatters grenser og tråkker på henne.

Kommer selv bare til å være farmor og når man leser hvor mange vrange svigerdøtre som finnes, så skjønner jeg at det ikke skal bli så lett!

Å hjelp! Som en forlenget del av mannen??? 

Jeg kommer aldri til å se på svigerforeldre som en forlenget del av mannen min, og ønsker definitivt ikke at mine foreldre skal ses på som en forlenget del av meg! Både jeg, mannen, mine foreldre og hans foreldre er egne individer, og vi forholder oss til hverandre som uavhengige av hverandre. 

 

Jeg har et godt forhold til mine svigerforeldre, de har, på lik linje med meg, gått inn for at vi skulle bygge en relasjon. Når begge parter er interessert i å bygge relasjon, da kan man gi og ta, man blir kjent med hverandre, og lærer hvordan man kan ta hensyn til hverandre. 

Ingen relasjoner kommer av seg selv. Dersom jeg hadde svigerforeldre som tenkte at jeg var nødt til å like dem fordi de var en forlengelse av mannen, hadde det jo vært umulig å bygge en individuell relasjon til dem, dermed klarer ikke jeg å forstå hvordan det skulle være mulig å ha et godt forhold.

Anonymkode: b4046...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (På 12.7.2024 den 9.44):

Jeg synes også det er vondt å lese hvor vanskelig folk har for å slippe andre nær. At man som svigerdatter har lov til å se på svigerforeldrene som "de andre". At man ikke ser de som en forlenget del av mannen. At de ikke prøver å akseptere at mannen har vokst opp med andre regler, rutiner, personligheter. Man får ikke kommentere noe som helst om barnebarnet sitt for da tråkker man over svigerdatters grenser og tråkker på henne.

Kommer selv bare til å være farmor og når man leser hvor mange vrange svigerdøtre som finnes, så skjønner jeg at det ikke skal bli så lett!

Sønnen din sine grenser, mener du. Foreldre setter grenser sammen. Eller oppdrar du sønner som ikke gidder å ta del i oppdragelsen til barna sine?

Anonymkode: 77afe...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man hører om alle de fæle mennene her inne, så er det jo naturlig at en del av dem også vil ha hatt fæle foreldre.

Jeg ser det dessverre selv med min eks og far til mitt barn, og hans mor. De er begge hyggelige og sympatiske nok når livet er lett, men da vi fikk en krevende baby ble de grusomme begge to. Jeg fikk null avlastning av barnefar (selv om barnet var planlagt og han på forhånd ønsket å ta likt ansvar) og svigermor støttet han fullt og helt i at babyen var mitt ansvar siden jeg var i permisjon. Alt i huset var også mitt ansvar og jeg skulle aldri ha fri, mens han skulle ha fri alle timene han ikke var på jobb. Hun argumterte hardt for dette. Da det var hans tur til å ha permisjon tok han selvfølgelig langt fra like mye ansvar som meg. Han "passet" barnet mens jeg var på jobb, ellers måtte jeg gjøre alt, selv nattevåk. Da var også svigermor tydelig på at det var slik det skulle være, fordi det var vanskeligere for menn osv. Jeg tjente for øvrig mest, så jeg ble heller aldri kompensert i form av penger. Godt å ha dumpet dem begge. 

Anonymkode: 77457...240

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typisk kvinne greie ...                    Svigermor - Svigedatter = ofte konflikt                                                                                                                                                                Stemor - Biomor =  ofte knflikt                                                                                                                                                                               

                                                          Svigerfar - Svigesønn = sjelden konflikt                                                                                                                                                                Stefar - Biofar  =  sjelden konflikt

Vi menn klarer å rydde opp, selv om vi er uenige.  Damer ser ikke ut til å ha den evnen  (sjelden hvertfall)

Anonymkode: 9672c...9d6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Typisk kvinne greie ...                    Svigermor - Svigedatter = ofte konflikt                                                                                                                                                                Stemor - Biomor =  ofte knflikt                                                                                                                                                                               

                                                          Svigerfar - Svigesønn = sjelden konflikt                                                                                                                                                                Stefar - Biofar  =  sjelden konflikt

Vi menn klarer å rydde opp, selv om vi er uenige.  Damer ser ikke ut til å ha den evnen  (sjelden hvertfall)

Anonymkode: 9672c...9d6

Dere menn snakker ikke sammen. Dere tar heller ikke ansvar for familierelasjoner. Klart det blir mindre konflikter, når dere ikke involverer dere i noe av planleggingen. Det er lett å bare ta på seg klærne å dukke opp.

Anonymkode: 77afe...b19

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 9.23):

Å hjelp! Som en forlenget del av mannen??? 

Jeg kommer aldri til å se på svigerforeldre som en forlenget del av mannen min, og ønsker definitivt ikke at mine foreldre skal ses på som en forlenget del av meg! Både jeg, mannen, mine foreldre og hans foreldre er egne individer, og vi forholder oss til hverandre som uavhengige av hverandre. 

 

Jeg har et godt forhold til mine svigerforeldre, de har, på lik linje med meg, gått inn for at vi skulle bygge en relasjon. Når begge parter er interessert i å bygge relasjon, da kan man gi og ta, man blir kjent med hverandre, og lærer hvordan man kan ta hensyn til hverandre. 

Ingen relasjoner kommer av seg selv. Dersom jeg hadde svigerforeldre som tenkte at jeg var nødt til å like dem fordi de var en forlengelse av mannen, hadde det jo vært umulig å bygge en individuell relasjon til dem, dermed klarer ikke jeg å forstå hvordan det skulle være mulig å ha et godt forhold.

Anonymkode: b4046...008

En mann og alle mennesker som man vil skape en familie med er en pakkedeal. Du får med familien hans på kjøpet. Er veldig mange som ikke aksepterer dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 14.20):

Sønnen din sine grenser, mener du. Foreldre setter grenser sammen. Eller oppdrar du sønner som ikke gidder å ta del i oppdragelsen til barna sine?

Anonymkode: 77afe...b19

Det er svigerdatter som blir krenket av kommentarer som "oi, har ikke barnet lue på seg", ikke sønnen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i min svigermor, men det er jo ikke noe jeg lager innlegg om? Hun er topp, mannen hun har oppdratt er topp, hun er fantastisk med barnebarna 😍

Anonymkode: 545bb...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (11 timer siden):

Det er svigerdatter som blir krenket av kommentarer som "oi, har ikke barnet lue på seg", ikke sønnen.

Det er såpass ja. Kan jo stille det spm på en annen måte, eller helst ikke si noe..?😅

Anonymkode: c2b98...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...