Gå til innhold

Hus++ i bryllupsgave..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg vet de ønsker seg dette huset, for de har vært på visning der og snakker om det hele tiden. Men de mangler penger til å realisere drømmen.

Anonymkode: ca69a...6c6

Og hvordan skal de Hovdebygda vedlikeholde det? Skal du finansiere det og?

Du virker litt... kontrollfrik for å si det mildt.. skal du ha egen nøkkel også? 

Anonymkode: 50145...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fru Alving skrev (13 timer siden):

Jeg synes ikke dette er gunstig for svigerdatteren. Det som det kommer til å føre til er at hun ikke sparer masse hver måned, men derimot bruker mer. Skulle forholdet ta slutt sitter hun der uten å eie egen bolig. 

Nettopp. Når de bor i nedbetalt hus vil det bli vanskelig for henne å skulle "snu på krona", være "gjerrig" med hva hun skal bære med å betale på fordi hun sparer til en eventuell skilsmisse. Det vil sannsynligvis også bære forventninger fra sønnen om en viss livsstil, siden de har råd til det nå. Kanskje vil han også kreve henne for husleie, har sett i tidligere debatter her inne at mange i dag mener ektefelle/samboer skal betale husleie om den andre part eier boligen alene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Antar at du ikke har flere barn? Det har jo litt å si for hvilke svar du bør få på spørsmålet ditt.

Anonymkode: 37ba2...adb

Jeg har en sønn til, men han er singel. Han skal selvfølgelig ikke komme dårligere ut av det enn sin storebror. 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rette skrivefeil

 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg vet de ønsker seg dette huset, for de har vært på visning der og snakker om det hele tiden. Men de mangler penger til å realisere drømmen.

Anonymkode: ca69a...6c6

Og hvordan skal de Holde og  vedlikeholde det? Skal du finansiere det og?

Du virker litt... kontrollfrik for å si det mildt.. skal du ha egen nøkkel også? 

Anonymkode: 50145...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

.

Og hvordan skal de Hovdebygda vedlikeholde det? Skal du finansiere det og?

Du virker litt... kontrollfrik for å si det mildt.. skal du ha egen nøkkel også? 

Anonymkode: 50145...d23

Vedlikehold, kommunale avgifter osv skal de selvfølgelig sørge for selv. 
Jeg skal ikke ha egen nøkkel nei, og kontrollfrik er jeg heller ikke. 

Anonymkode: ca69a...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Når de bor i nedbetalt hus vil det bli vanskelig for henne å skulle "snu på krona", være "gjerrig" med hva hun skal bære med å betale på fordi hun sparer til en eventuell skilsmisse. Det vil sannsynligvis også bære forventninger fra sønnen om en viss livsstil, siden de har råd til det nå. Kanskje vil han også kreve henne for husleie, har sett i tidligere debatter her inne at mange i dag mener ektefelle/samboer skal betale husleie om den andre part eier boligen alene...

Min svigerdatter skal selvfølgelig ikke betale husleie! 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det vil være mindre gunstig for svigerdatter uansett siden hun er uførertrygdet og sønnen i full jobb. 

Anonymkode: 2ad40...769

Om de er gift med felleseie deler de, selv om han tjener mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til den økonomiske skjevheten, tenker du at sønnen din også skal ha siste ordet i alt som berører hus, innredning osv? Ha større rett til å invitere gjester, bestemme hvem som er velkommen i hans hus?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en sønn til, men han er singel. Han skal selvfølgelig ikke komme dårligere ut av det enn sin storebror. 

Anonymkode: ca69a...6c6

Jeg regner da med du slenger med bil og førerkort i startpakken til lillebror også? I tillegg til huset med tre soverom altså. Ja og det gavekortet på møbler. Husk nå på å diskutere dette i møtet med din advokat på mandag.

Hva er egentlig greien med lage slike trolleinnlegg? Kjedsomhet i sommerferien?

Anonymkode: a2976...cbc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vedlikehold, kommunale avgifter osv skal de selvfølgelig sørge for selv. 
Jeg skal ikke ha egen nøkkel nei, og kontrollfrik er jeg heller ikke. 

Anonymkode: ca69a...6c6

Du vil bare bestemme hvor de skal bo?

Anonymkode: 50145...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal du bestemme hvilket hus de unge skal bo i? Kanskje de har en helt annen smak enn deg, kanskje de vil ha leilighet i stedet for enebolig? Kanskje de vil flytte til en helt annen plass? 
Hvorfor har du ikke sponset sønnen med førerkort og bil  tidligere? Han er jo tydeligvis eldre enn 18 år.

Dette er virkelig grobunn til en krangel og skilsmisse lenge før de har giftet seg.

 

Anonymkode: 2a991...b5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (17 minutter siden):

I tillegg til den økonomiske skjevheten, tenker du at sønnen din også skal ha siste ordet i alt som berører hus, innredning osv? Ha større rett til å invitere gjester, bestemme hvem som er velkommen i hans hus?

Selvfølgelig ikke! 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vedlikehold, kommunale avgifter osv skal de selvfølgelig sørge for selv. 
Jeg skal ikke ha egen nøkkel nei, og kontrollfrik er jeg heller ikke. 

Anonymkode: ca69a...6c6

Hvorfor skal svigerdatter betale vedlikehold og kommunale avgifter på et hus hun ikke eier? Du skaper splid i forholdet selv om det ikke er det du vil. Gi sønnen din en gave som gjør at de sammen kan kjøpe hus der han har en større eierandel pga egenkapital, men hvor de begge eier og nedbetaler felles lån. Det finnes masse info på nettet om hvordan håndtere forhold med ulik økonomi. 

Du ønsker å sikre sønnen din, men tenker bare økonomisk. Det å kunne bidra til at han får et godt ekteskap med en likestilt partner er også viktig. Du risikerer å gjøre det motsatte. 

Endret av Westieerbest
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du vil bare bestemme hvor de skal bo?

Anonymkode: 50145...d23

Nei, dette er et hus de selv ønsker seg. 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal du bestemme hvilket hus de unge skal bo i? Kanskje de har en helt annen smak enn deg, kanskje de vil ha leilighet i stedet for enebolig? Kanskje de vil flytte til en helt annen plass? 
Hvorfor har du ikke sponset sønnen med førerkort og bil  tidligere? Han er jo tydeligvis eldre enn 18 år.

Dette er virkelig grobunn til en krangel og skilsmisse lenge før de har giftet seg.

 

Anonymkode: 2a991...b5d

Jeg har ikke sponset med dette tidligere fordi jeg ikke har hatt mulighet tidligere. Nå har jeg det! 
og huset det er snakk om her er et hus de selv ønsker seg! 
Hva med å lese hva jeg har skrevet tidligere i tråden?

Anonymkode: ca69a...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok heller gitt en bryllupsgave til begge, har aldri hørt om foreldre som gir bryllupsgave forbeholdt den ene. Hva med å gi egenkapitalen til huset? Så får de en mer jevn start.

Resten av midlene du vil gi sønnen, hadde jeg nok lagt utenom bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bestemt meg for at dette ikke skal være bryllupsgave. De får bilen i bryllupsgave, og min sønn får førerkort i bursdagsgave. Han har bursdag denne måneden. 
Hvordan jeg gjør det med huset vet jeg ikke enda, men det blir i alle fall ikke hus i bryllupsgave 🙌🏻

ts

Anonymkode: ca69a...6c6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja jeg tenkte denne tanken jeg også, men så tenker jeg også at dette blir litt rart ettersom det skal være bryllupsgave? 
Jeg håper jo selvsagt ikke at de noengang skiller seg, men man vet jo aldri, og som mor ønsker jeg jo først og fremst å sikre mitt eget barn.

 

Jeg ser det er flere her som tror dette er tull, men det er det altså ikke. Jeg arvet en god slump med penger etter min far, og det er derfor jeg nå har mulighet til dette. 

Anonymkode: ca69a...6c6

En skattemessig gave kan ikke ha noen bindninger på mottaker. Det vil si at mottaker må kunne gjøre hva den ønsker med gaven fordi at det skal være en gave.

Kan for øvrig ikke se at det skulle være hensiktsmessig av deg å legge føringer på hvordan det kommende ekteparet skal velge å gjennomføre et skifte ved en eventuell skilsmisse. Så syns det var en usedvanlig dum ide fra deg. 

Syns også det er en dårlig ide å kjøpe et hus til dem, du bør istedenfor faktisk gi en pengegave som paret kan velge å forvalte som passer dem best. Tenk om din kommende svigerdatter ikke liker eller trives med huset du kjøper til dem? Uff, kan se mye unødvendige problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke kall det bryllupsgave til begge. Gi det til sønnen din og krev særeie.

Til dere som svarer at det er tull. Fetteren min fikk et hus i gave av sine foreldre og 25år senere skilte han seg fra kona si. Med særeie fikk hun bare ta med seg noen møbler. Hun levde godt de årene, men tenkte aldri på å spare. 
 

Vi har tenkt å gjøre det samme når barna våre blir store. 

Anonymkode: 2ad40...769

Da er det jo gave til eget barn og ikke til paret. Helt greit det, men kall en spade for en spade 

Anonymkode: 4653d...593

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har en sønn som gifter seg nå i høst, og jeg ønsker å gi de nygifte en "startspakke" i bryllupsgave. 
Jeg har funnet et hus jeg har veldig lyst til å kjøpe til dem. Huset er fra 2017, har 3 soverom, god hage, og ligger meget sentralt med gangavstand til skole/barnehage, butikker og alt man trenger. Jeg vet min sønn har hatt lyst til å ta førerkort i mange år nå også, og tenkte å slenge inn førerkort og en bil i startpakken også, samt et "gavekort" på møbler de måtte trenge. (De leier en liten leilighet nå, og vil trenge mye mer møbler for å fylle et helt hus) 

Min sønn er i full og fast jobb, og min svigerdatter er i påvente av behandling av sin uføresøknad.

Og her kommer spørsmålet mitt: Hvordan gjør jeg dette for at dette skal bli en gave til begge to, men at ved en eventuell skilsmisse min sønn ikke skal stå i fare for å miste huset til henne? 
 

Anonymkode: ca69a...6c6

Har du så god råd så gir du det til begge. Da har du en svigerdatter som virkelig setter pris på deg. Og blir det slutt, så har du sikkert råd å hjelpe med nytt hus eller å kjøpe henne ut.

Anonymkode: 2fed9...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...