Gå til innhold

Hus++ i bryllupsgave..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en dårlig ide på så mange måter, du legger så fryktelig bånd på livet deres med å gjøre det slik. Men jeg har faktisk et vennepar som fikk hus i bryllupsgave av brudens mor, mor har vært enslig hele voksenlivet og sitter meget godt i det, venninnen min er enebarn. De fikk hus på en av Oslos beste adresser for der hadde jo venninnen min alltid ønsket å bo, men de solgte etter få år fordi det ikke føltes som deres når de ikke hadde valgt hus, ordet prosessen og bestemt selv. De flyttet for øvrig til en mindre fornem adresse, og trives uendelig mye bedre, fordi det ikke kjennes ut som svigermor eier "alt". Skjønnera t du mener det godt, men ikke bestem for dem, si heller at du ønsker å gi forskudd på arv, og la dem bestemme ting selv. 

Anonymkode: b42d3...d08

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde vært helt uaktuelt for meg. Du gir dem jo en skeiv start, i stedet for at de kan bygge seg opp i lag. Og hus ønsker vel de fleste å være likestilte eiere av.

Bryllupsgaven bør være til begge. Her kan du:

- Gi en betydelig egenkapital til begge, så velger de selv om de vil kjøpe huset.

- Gavekort på bryllupsreise.

- Kjøpe noe annet de ønsker seg. Du kjenner dem jo, og her er hennes ønsker like sentrale som hans.

Så kan du heller gi sønnen din en større gave ved en annen anledning. Førerkort, hus eller rene penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tilby dem et rentefritt lån som gave?

Da kan de eie huset 50-50, de får begge del i verdiøkningen, men du sikrer pengene til din sønn. Og etter hvert som de betaler tilbake, kan du investere pengene for framtiden, sette av til barnebarn eller lignende. 

Om de skulle bli skilt, har du penger til å hjelpe ham å betale henne ut om ønskelig. 

Anonymkode: 14d36...d3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin gave, elendig bryllupsgave. Gi de heller en fin ting til begge i bryllupsgave, og så kan du gi din sønn huset i forskudd på arv. 

Anonymkode: ffbaa...850

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fin gave, elendig bryllupsgave. Gi de heller en fin ting til begge i bryllupsgave, og så kan du gi din sønn huset i forskudd på arv. 

Anonymkode: ffbaa...850

Ja det heller mer og mer dit ja! 
Jeg skal i møte med min advokat på mandag, så vi lander nok på ditt råd her. 🌻 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det er ikke sikkert de vil ønske akkurat det huset 

2) Gi en vanlig bryllupsgave - som faktisk er til begge to. Det er det jo ikke hvis sønnen din skal få huset ved skilsmisse. 
3) Gi sønnen din forskudd på arv heller

Anonymkode: c6e32...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du vil sikre din sønn Ts, men det å gi dem et hus som er hans er ikke den rette måten.

For et ungt par som starter på livest sammen er det viktig at dette er et felleskap som begge skal være likeverdig del av. Da kan ikke den ene eie huset og den andre bo "gratis". Det betyr jo at din svigerdatter ikke opparbeider seg egen formue og at hun har lite insentiv til å vedlikeholde, legge penger i huset, pusse opp osv.

Det blir en skjevhet som aldri rettes opp i og som hun som uføretrygdet aldri kommer seg ut av.

Hvis du virkelig ønsker dette paret alt godt så må du legge til rette for at de eier huset 50/50.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tilbydd det som de trenger til egenkapital for å kunne kjøpe huset selv til din sønn, så kan hun også få mulighet til å kjøpe seg inn. Din sønn arver jo deg uansett og du kan heller ha pengene i bakhånd om det skulle gå galt senere. Ikke gjør dette som bryllupsgave da. Gi heller en reise eller noe annet da. Eventuelt gavekort på møbler som er til begge.

Anonymkode: 39893...3de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg arvet en grei sum etter min far, og har derfor ønske og mulighet til å sikre min sønn på denne måten. 
Ja han kan jo ha særeie og jeg har vært inne på tanken, men da blir jo på en måte dette ikke en bryllupsgave til dem begge to. Uff jeg syns dette er vanskelig…! 

Anonymkode: ca69a...6c6

Du kan for eksempel gi de huset med 60/40 eierskap da. Da vil din sønn trolig ha råd til å kjøpe ut henne, du sikrer ham mest, men samtidig ønsker henne velkommen inn i familien. 

Anonymkode: 2c7b9...691

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke på deg. Til og med vi som har penger kjøper ikke slike dyre ting til våre barn.

Anonymkode: 8e51a...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Et hus sentralt fra 2017? Det er nok en ganske stiv pris på det ja, med mindre det er sentralt på toten eller noe sånt 😅

Anonymkode: dd2fd...bb0

Men nå finnes det mellomting mellom storbyene og sentrale Toten også da. I fylket mitt er det fullt mulig å få fine og forholdsvis nye hus mellom 3-4,5 mill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror ikke på deg. Til og med vi som har penger kjøper ikke slike dyre ting til våre barn.

Anonymkode: 8e51a...96c

Vel, dere om det, Det har ingenting med meg å gjøre!
Jeg har levd hele mitt voksne liv under fattigdomsgrensen helt til jeg arvet pengene etter min far. Nå har jeg endelig ting på stell, jeg har kjøpt meg hus, bil, nedbetalt gammel gjeld, satt av penger til meg selv til min pensjonstilværelse, og ønsker å gi noe til sønnen min som varer. 

Anonymkode: ca69a...6c6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp huset i ditt navn og gi de gratis bruksrett?

Anonymkode: 770d4...009

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du komfortabel med å gi de en mindre sum? For eksempel at du betaler halve huset, og de tar opp lån på resten, uten at huset blir særeie. 

Hvis du skal gi de hele mot særeie må du i alle fall snakke med dem først. Kanskje de synes det er greit om hun får en eierandel, selv om den ikke er halvparten? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi han dette i gave, og da er det hans særeie. Men gir du det i bryllupsgave er dette en gave til begge to med felles rettigheter 

Anonymkode: a65f2...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dette som kalles en bjørnetjeneste? 

Anonymkode: 8b819...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du, jeg synes du skal holde dette unna bryllupet. Ta en prat med sønnen din, og sørg for at det blir særeie for ham. Det er jo et fint tidspunkt for forskudd på arv om du har pengene til det?

I bryllupsgave kan de få en vanlig gave tenker jeg. 

Din svigerdatter får jo masse av nytte av dette. Din sønn tar seg av vedlikehold og kostnader med huset - hun har ikke så mye penger og slipper å betale annet enn mat og strøm. Hun sparer jo 10000 på dette sammenlignet med å hun skulle hatt lån og eid bolig med din sønn? Fondsparing på 10000 i mnd for hennes del i 20 år med 10 % avkastning i året er over 7 millioner kroner.

Anonymkode: 86e25...b35

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du, jeg synes du skal holde dette unna bryllupet. Ta en prat med sønnen din, og sørg for at det blir særeie for ham. Det er jo et fint tidspunkt for forskudd på arv om du har pengene til det?

I bryllupsgave kan de få en vanlig gave tenker jeg. 

Din svigerdatter får jo masse av nytte av dette. Din sønn tar seg av vedlikehold og kostnader med huset - hun har ikke så mye penger og slipper å betale annet enn mat og strøm. Hun sparer jo 10000 på dette sammenlignet med å hun skulle hatt lån og eid bolig med din sønn? Fondsparing på 10000 i mnd for hennes del i 20 år med 10 % avkastning i året er over 7 millioner kroner.

Anonymkode: 86e25...b35

Jeg synes ikke dette er gunstig for svigerdatteren. Det som det kommer til å føre til er at hun ikke sparer masse hver måned, men derimot bruker mer. Skulle forholdet ta slutt sitter hun der uten å eie egen bolig. 

jeg hadde aldri gått inn i dette og hadde frarådet mine barn å bo permant over tid i annen sitt hus. 

Ekteskapet skal være noe man går inn i for å bygge opp noe i lag, ikke noe hvor man sikrer seg fordi det "kan ta slutt". 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ikke dette er gunstig for svigerdatteren. Det som det kommer til å føre til er at hun ikke sparer masse hver måned, men derimot bruker mer. Skulle forholdet ta slutt sitter hun der uten å eie egen bolig. 

jeg hadde aldri gått inn i dette og hadde frarådet mine barn å bo permant over tid i annen sitt hus. 

Ekteskapet skal være noe man går inn i for å bygge opp noe i lag, ikke noe hvor man sikrer seg fordi det "kan ta slutt". 

Helt enig med deg. 

Anonymkode: 2c7b9...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på at vi ikke vet noenting om deg i det hele tatt, TS. For alt vi vet har ikke du og kommende svigerdatter noe godt forhold og hun vil ikke da bo i et hus som er en gave fra deg. Hun kommer til å føle at du kontrollerer det. En så stor gave følger det ofte forpliktelser til og kanskje hun tenker at du vil legge seg opp i hva de gjør eller ikke gjør med huset.

Og hva om de velger en gang om noen år å flytte til et annet hus? Hva da? Er det greit for deg at de da kjøper noe eget uten innblanding fra deg og at de velger selv at de eier halvparten hver? Kan være sønnen din er mer inkluderende enn du er. 

Anonymkode: aacd8...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...