Gå til innhold

Hus++ i bryllupsgave..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først av alt; er det der de ønsker å bosette seg? Ønsker de hus? Jeg ville selv valgt hvor jeg skulle bo. Jeg ville heller ikke likt at svigermor ga føringer på vår framtid, og langt fra hatt felles bolig som var min manns særeie.

Hvis du vil gi penger til bolig, så gi gjerne han hele beløpet alene, men la dem velge hvordan de vil ordne bolig praktisk/juridisk/økonomisk.

Hvis du vil gi sønnen oenger til førerkort, hold det unna bryllupsgave. Julegave, bursdagsgave eller bare en gave er langt bedre.

Anonymkode: 513d3...29b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gi det som bryllupsgave. Gi de et fint service i bryllupet, og så snakker du med sønnen din etter bryllupet er ferdig der du spør om han kunne vært intr i at du kjøper hus for ham og fruen. Sier han nei kan du hjelpe med pengegave senere heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Eller flexing. Gratulerer.

Hvordan flexer man som anonym?

Anonymkode: ca69a...6c6

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skaper splid i dette ekteskapet fra dag en. Du vil antagelig være årsaken til at dette ikke varer. Hold på pengene dine. La de unge etablere seg selv, så kan de heller arve deg den dagen du er borte. 

Jeg ville aldri ha etablert meg med en mann som har særeie på huset. Jeg vil være likestilt i et forhold og den muligheten mister man, når den ene eier alt. 

Anonymkode: 0b3db...24b

Hvorfor skulle det skape splid? Svigerdatteren kommer til å bo gratis og utifra hi, aldri vil ha noen høy inntekt. 
 

Hun burde vel se mulighetene til hvordan hun kan investere det lille hun får av penger. 
 

I starten er det vanlig for unge par å ha dårlig økonomi og må spare til EK. Det vil de slippe nå. 

Anonymkode: 2ad40...769

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at han har husets kjøpesum som særeie, og så deler de på prisveksten. Om sønnen din kan jobbe 100% bør han ikke ha noe problemer med å spare nok til å kunne kjøpe henne ut på hvilket som helst tidspunkt. Da får også svigerdatter noe ut av gaven om de skulle bli skilt.

Anonymkode: 3a059...a9e

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg foreslår at han har husets kjøpesum som særeie, og så deler de på prisveksten. Om sønnen din kan jobbe 100% bør han ikke ha noe problemer med å spare nok til å kunne kjøpe henne ut på hvilket som helst tidspunkt. Da får også svigerdatter noe ut av gaven om de skulle bli skilt.

Anonymkode: 3a059...a9e

Ja, som jeg skrev i en annen kommentar her så ønsker jeg jo at dette skal være en gave til dem begge to! De begge får jo bedre råd ved å ikke ha husleie/huslån, de får det enklere med tanke på å komme seg rundt omkring pga førerkort og bil, så sånn sett er jo gaven til begge tenker jeg uansett. Men jeg føler veldig strekt for å sikre min sønn mest her selvfølgelig. 

Anonymkode: ca69a...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært sønnen din hadde jeg sagt takk, men neitakk. Jeg hadde sagt til moren min at jeg ikke ønsket at kona mi ikke skulle eie like mye som meg i huset jeg bor i. Jeg ville ikke at kona mi skulle "bo på nåde" hos meg.

Hadde jeg vært svigerdatteren hadde jeg sagt i fra at jeg ikke ville bo i dette huset som bare han eier. Jeg hadde sagt nei til å gifte meg om det var sånn at mannen hadde fått huset og jeg bare skulle bo der. Og hvis det blir skilsmisse en gang i tiden framover så har jeg vært med på å betale i huset hans uten å få noe igjen for det. 

Jeg syns dette er en dårlig idé. Hvis TS skal gi hus - og bil - og enda mer oppå det igjen... så bør det være til begge. Uten noe klausul om at det egentlig bare er han sitt. 

Anonymkode: aacd8...737

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har en sønn som gifter seg nå i høst, og jeg ønsker å gi de nygifte en "startspakke" i bryllupsgave. 
Jeg har funnet et hus jeg har veldig lyst til å kjøpe til dem. Huset er fra 2017, har 3 soverom, god hage, og ligger meget sentralt med gangavstand til skole/barnehage, butikker og alt man trenger. Jeg vet min sønn har hatt lyst til å ta førerkort i mange år nå også, og tenkte å slenge inn førerkort og en bil i startpakken også, samt et "gavekort" på møbler de måtte trenge. (De leier en liten leilighet nå, og vil trenge mye mer møbler for å fylle et helt hus) 

Min sønn er i full og fast jobb, og min svigerdatter er i påvente av behandling av sin uføresøknad.

Og her kommer spørsmålet mitt: Hvordan gjør jeg dette for at dette skal bli en gave til begge to, men at ved en eventuell skilsmisse min sønn ikke skal stå i fare for å miste huset til henne? 
 

Anonymkode: ca69a...6c6

Har du et pengetre i hagen? Kan du ikke dele litt penger med meg også? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg vært sønnen din hadde jeg sagt takk, men neitakk. Jeg hadde sagt til moren min at jeg ikke ønsket at kona mi ikke skulle eie like mye som meg i huset jeg bor i. Jeg ville ikke at kona mi skulle "bo på nåde" hos meg.

Hadde jeg vært svigerdatteren hadde jeg sagt i fra at jeg ikke ville bo i dette huset som bare han eier. Jeg hadde sagt nei til å gifte meg om det var sånn at mannen hadde fått huset og jeg bare skulle bo der. Og hvis det blir skilsmisse en gang i tiden framover så har jeg vært med på å betale i huset hans uten å få noe igjen for det. 

Jeg syns dette er en dårlig idé. Hvis TS skal gi hus - og bil - og enda mer oppå det igjen... så bør det være til begge. Uten noe klausul om at det egentlig bare er han sitt. 

Anonymkode: aacd8...737

Det hun ville vært med på å betale ville vært langt mindre enn ved å leie et annet sted.

Jeg stemmer for særeie på huset. Gi eventuelt bil til begge.

Anonymkode: 9bdaf...977

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Først av alt; er det der de ønsker å bosette seg? Ønsker de hus? Jeg ville selv valgt hvor jeg skulle bo. Jeg ville heller ikke likt at svigermor ga føringer på vår framtid, og langt fra hatt felles bolig som var min manns særeie.

Hvis du vil gi penger til bolig, så gi gjerne han hele beløpet alene, men la dem velge hvordan de vil ordne bolig praktisk/juridisk/økonomisk.

Hvis du vil gi sønnen oenger til førerkort, hold det unna bryllupsgave. Julegave, bursdagsgave eller bare en gave er langt bedre.

Anonymkode: 513d3...29b

Jeg ønsker så absolutt IKKE å bestemme noe som helst over dems liv hverken på den ene eller den andre måten. 
Jeg vet de ønsker seg akkurat dette huset fordi de har fortalt meg det, de har bare ikke råd til det. 
Jeg er veldig glad i min svigerdatter, og jeg håper de blir å bli gamle sammen, men jeg ønsker også å sikre min sønn dersom noe skulle skje i fremtiden som gjør at de ikke lengre ønsker å være gift. 

Anonymkode: ca69a...6c6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (2 minutter siden):

Har du et pengetre i hagen? Kan du ikke dele litt penger med meg også? 😄

Hehe 😃 Nei, men jeg arvet en god slump penger etter min far, og har derfor mulighet og et stort ønske om å hjelpe sønnen min inn i boligmarkedet. 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får du gi gaven til begge, eller ikke i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde jeg vært sønnen din hadde jeg sagt takk, men neitakk. Jeg hadde sagt til moren min at jeg ikke ønsket at kona mi ikke skulle eie like mye som meg i huset jeg bor i. Jeg ville ikke at kona mi skulle "bo på nåde" hos meg.

Hadde jeg vært svigerdatteren hadde jeg sagt i fra at jeg ikke ville bo i dette huset som bare han eier. Jeg hadde sagt nei til å gifte meg om det var sånn at mannen hadde fått huset og jeg bare skulle bo der. Og hvis det blir skilsmisse en gang i tiden framover så har jeg vært med på å betale i huset hans uten å få noe igjen for det. 

Jeg syns dette er en dårlig idé. Hvis TS skal gi hus - og bil - og enda mer oppå det igjen... så bør det være til begge. Uten noe klausul om at det egentlig bare er han sitt. 

Anonymkode: aacd8...737

Hvordan kan svigerdatteren bli med på å betale et hus hun bor gratis i? 
 

Hun burde heller tenke langsiktig og investere pengene hun skulle betalt på husleie/lån. 

Anonymkode: 2ad40...769

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg arvet en grei sum etter min far, og har derfor ønske og mulighet til å sikre min sønn på denne måten. 
Ja han kan jo ha særeie og jeg har vært inne på tanken, men da blir jo på en måte dette ikke en bryllupsgave til dem begge to. Uff jeg syns dette er vanskelig…! 

Anonymkode: ca69a...6c6

Det er flott at du ønsker å gi en så generøs gave. Men dette er ikke en passende bryllupsgave, siden den er forbeholdt din sønn. Ved å kreve at huset skal være særeie, setter du din svigerdatter i en vanskelig økonomisk situasjon. Hvis du ikke hadde kjøpt huset til dem, ville de etter hvert ha spart til egen bolig, som hun også ville vært medeier i. De kunne ha oppgradert og nedbetalt boligen sammen. Ved en eventuell skilsmisse ville moren til dine fremtidige barnebarn ikke stått uten noe. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan svigerdatteren bli med på å betale et hus hun bor gratis i? 
 

Hun burde heller tenke langsiktig og investere pengene hun skulle betalt på husleie/lån. 

Anonymkode: 2ad40...769

Jeg tenker at dette er en fantastisk gave til de begge uansett om sønnen skriver særeie! De kommer jo begge til å bo gratis i dette huset, og har begge mulighet til å spare veldig mye mer enn de villa hatt mulighet til dersom de skulle betalt husleie/huslån! 
Selvfølgelig skal svigermor sikre sitt eget barn først og mest! Dette er uansett en flott gave!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først. Om du har så mye penger så synes jeg du først kan gi førerkortet og bilen til din sønn. Ang huset så er det en god tanke, men tror du ikke de unge selv ønsker å bestemme hvor de skal bo? Hva med å gi disse pengene som en videreføring fra arven din din far til din sønn og så bestemmer han sammen med konen hvordan de gjør det med økonomisk fordeling. En møbelpakke/gavekort kan gis som bryllupsgave til de begge uten noe tanke om brudd.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan svigerdatteren bli med på å betale et hus hun bor gratis i? 
 

Hun burde heller tenke langsiktig og investere pengene hun skulle betalt på husleie/lån. 

Anonymkode: 2ad40...769

Selv om selve huset er betalt så er det andre utgifter i huset. Vedlikehold osv.

Hvis de skal få hus i gave så må det være til begge to. Om det blir skilsmisse etterhvert så er vel mannen voksen nok til å finne ut av ting selv, om det blir deling eller ikke.

Jeg hadde ikke giftet meg med en mann som hadde hus og flyttet inn hos han, jeg ville bodd i noe som var vårt sammen. 

Da jeg møtte mannen min flyttet jeg inn til han og bodde der et års tid og jeg følte meg aldri hjemme, jeg følte at jeg var på besøk hos han. Han gikk heldigvis med på å selge og kjøpe noe sammen så det kunne bli hjemmet vårt og ikke hjemmet hans. 

Jeg ser alle andre er helt uenig med meg og det kan jo hende sønnen og svigerdatteren din blir glad for å få et hus i gave, det kan hende jeg ser på dette på feil måte fordi jeg har opplevd hvordan det er å bo i et hus som ikke er mitt, der jeg føler meg som gjest fordi det var han sitt hus. 

Anonymkode: aacd8...737

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nei... Du kan ikke gi det i bryllupsgave til begge - men det egentlig bare skal gagne ene parten HVIS de går fra hverandre eller noe skjer. Bare nei. Snakk om å skape konflikt og misforhold fra starten av. Skal kun din sønn eie huset så skal ikke kona måtte betale noe for oppgradering, oppussing etc av utgifter på huset. Det blir helt feil. 

Enten så gir du en gave til dem som de bestemmer fullt og helt over - eller så gir du sønnen din en gave - som ikke er knyttet til ekteskap og bryllup. 

Jeg som kvinne ville ikke giftet meg og flyttet inn i et hjem som ikke var mitt/ble mitt noen gang. Ekteskap er 50/50. Jeg ville aldri plassert meg selv i den kvinnefellen at jeg ville stått på bar bakke om noe gikk galt. Aldri. 

Dette er en utrolig lite gjennomtenkt gave og tanke. 

Anonymkode: 62dbc...934

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mangler de på å få lån til å kjøpe huset? Kunne det vært slik at du ga den delen som forskudd på arv slik at de kan sitte med forskjellig eierdel?

Da har hun også eierskap i eget hjem, det blir lettere for de å fordele de daglige utgiftene. Eller ser du for deg at sønnen din skal betale alt av vedlikehold og oppgraderinger etterhvert?  Det kan fort føre til uenigheter ved hva som er nødvendig, ønskelig, hvordan hennes inntekt skal brukes.

Får hun uføretrygd (og en lav en) så kunne hun som enslig trolig fått lån i husbanken og skapt seg sinn egen sikkerhet over tid. Skal hun kunne spare seg opp samtidig som hun bor i hans hus, så bør de få på plass at det er hennes særeie.

Selv synes jeg planen din høres ut som noe som kan skape et usunt maktfohold i et ekteskap, kanskje spesielt fordi det skjer "ut av det blå" og de ikke har hatt tid til å tenke over hvordan de skal løse forskjellene på en måte begge føler blir rettferdig/ok.

Anonymkode: 2dfe9...5a7

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de ta opp lån på huset og spytt i resten?

Anonymkode: 845db...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...