Gå til innhold

Hus++ i bryllupsgave..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som gifter seg nå i høst, og jeg ønsker å gi de nygifte en "startspakke" i bryllupsgave. 
Jeg har funnet et hus jeg har veldig lyst til å kjøpe til dem. Huset er fra 2017, har 3 soverom, god hage, og ligger meget sentralt med gangavstand til skole/barnehage, butikker og alt man trenger. Jeg vet min sønn har hatt lyst til å ta førerkort i mange år nå også, og tenkte å slenge inn førerkort og en bil i startpakken også, samt et "gavekort" på møbler de måtte trenge. (De leier en liten leilighet nå, og vil trenge mye mer møbler for å fylle et helt hus) 

Min sønn er i full og fast jobb, og min svigerdatter er i påvente av behandling av sin uføresøknad.

Og her kommer spørsmålet mitt: Hvordan gjør jeg dette for at dette skal bli en gave til begge to, men at ved en eventuell skilsmisse min sønn ikke skal stå i fare for å miste huset til henne? 
 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mhm, sikkert. 

Anonymkode: 94fc1...3a9

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tingsomikkeskjer*

Anonymkode: 4fdda...375

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de til å skrive en kontrakt på at han beholder det han går inn med hvis de skulle skille lag.

Anonymkode: 5a2d8...128

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sånn 8 millioner kroner bare stående du altså. Snilt av deg å gi det i gave da :)

Sønnen din må ha avtale med sin kone om særeie av det han får i bryllupsgaven da.

Anonymkode: dd2fd...bb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du får begynne med å ta det opp med de. Det er ikke sikkert de liker huset. Og det er ikke sikkert de liker at en så stor gave egentlig kun er til sønnen din, og at du vil gi han en gave til millioner i bryllupsgave, men henne ingenting annet enn tillatelse til å bo der enn så lenge de er sammen. 

Anonymkode: 557a6...763

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får de til å skrive en kontrakt på at han beholder det han går inn med hvis de skulle skille lag.

Anonymkode: 5a2d8...128

Ja jeg tenkte denne tanken jeg også, men så tenker jeg også at dette blir litt rart ettersom det skal være bryllupsgave? 
Jeg håper jo selvsagt ikke at de noengang skiller seg, men man vet jo aldri, og som mor ønsker jeg jo først og fremst å sikre mitt eget barn.

 

Jeg ser det er flere her som tror dette er tull, men det er det altså ikke. Jeg arvet en god slump med penger etter min far, og det er derfor jeg nå har mulighet til dette. 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har sånn 8 millioner kroner bare stående du altså. Snilt av deg å gi det i gave da :)

Sønnen din må ha avtale med sin kone om særeie av det han får i bryllupsgaven da.

Anonymkode: dd2fd...bb0

Hvor står det at huset koster åtte millioner? Jeg har nedbetalt bolig og kunne kjøpt et hus til sønnen min selv uten å bli fattig av den grunn.

Anonymkode: 648b5...e0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skaper splid i dette ekteskapet fra dag en. Du vil antagelig være årsaken til at dette ikke varer. Hold på pengene dine. La de unge etablere seg selv, så kan de heller arve deg den dagen du er borte. 

Jeg ville aldri ha etablert meg med en mann som har særeie på huset. Jeg vil være likestilt i et forhold og den muligheten mister man, når den ene eier alt. 

Anonymkode: 0b3db...24b

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor står det at huset koster åtte millioner? Jeg har nedbetalt bolig og kunne kjøpt et hus til sønnen min selv uten å bli fattig av den grunn.

Anonymkode: 648b5...e0e

Et hus sentralt fra 2017? Det er nok en ganske stiv pris på det ja, med mindre det er sentralt på toten eller noe sånt 😅

Anonymkode: dd2fd...bb0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har sånn 8 millioner kroner bare stående du altså. Snilt av deg å gi det i gave da :)

Sønnen din må ha avtale med sin kone om særeie av det han får i bryllupsgaven da.

Anonymkode: dd2fd...bb0

Jeg arvet en grei sum etter min far, og har derfor ønske og mulighet til å sikre min sønn på denne måten. 
Ja han kan jo ha særeie og jeg har vært inne på tanken, men da blir jo på en måte dette ikke en bryllupsgave til dem begge to. Uff jeg syns dette er vanskelig…! 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du spør på KG i stede for en advokat fordi…?

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skaper splid i dette ekteskapet fra dag en. Du vil antagelig være årsaken til at dette ikke varer. Hold på pengene dine. La de unge etablere seg selv, så kan de heller arve deg den dagen du er borte. 

Jeg ville aldri ha etablert meg med en mann som har særeie på huset. Jeg vil være likestilt i et forhold og den muligheten mister man, når den ene eier alt. 

Anonymkode: 0b3db...24b

Derfor skrev jeg dette til en annen kommentar nettopp: "Jeg arvet en grei sum etter min far, og har derfor ønske og mulighet til å sikre min sønn på denne måten. 
Ja han kan jo ha særeie og jeg har vært inne på tanken, men da blir jo på en måte dette ikke en bryllupsgave til dem begge to. Uff jeg syns dette er vanskelig…! "

 

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kall det bryllupsgave til begge. Gi det til sønnen din og krev særeie.

Til dere som svarer at det er tull. Fetteren min fikk et hus i gave av sine foreldre og 25år senere skilte han seg fra kona si. Med særeie fikk hun bare ta med seg noen møbler. Hun levde godt de årene, men tenkte aldri på å spare. 
 

Vi har tenkt å gjøre det samme når barna våre blir store. 

Anonymkode: 2ad40...769

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi en gave og spesifisere at dette skal være særeie (skriftlig). Om de bytter hus eller investerer i noe annet så er det viktig at det din sønn har som særeie blir videreført der. 

Men håper ikke du bare kjøper et hus som du synes er bra, de må jo få velge det selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Og du spør på KG i stede for en advokat fordi…?

Jeg skal i møte med min advokat på mandag, så jeg binder meg ikke til noe her inne på KG ved å stille spørsmål her. 😃 Jeg er bare ute etter litt tips og råd. 

Anonymkode: ca69a...6c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal i møte med min advokat på mandag, så jeg binder meg ikke til noe her inne på KG ved å stille spørsmål her. 😃 Jeg er bare ute etter litt tips og råd. 

Anonymkode: ca69a...6c6

Eller flexing. Gratulerer.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het blir litt feil å gi en bryllupsgave som i praksis kun er til den ene parten og til lån for den andre.

Hvis du virkrlig har så mye penger til overs hadde jeg heller gitt en reise i bryllupsgave og denne gavepakka i bursdagsgave til sønnen din. Samtidig oppfordret dem til å bruke penger de nå sparer til å sikre henne. Enten ved å spare litt hver mnd, eller kjøpe en enkel utleieleleilighet som settes som hennes særeie.

Anonymkode: 397be...f3a

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har en sønn som gifter seg nå i høst, og jeg ønsker å gi de nygifte en "startspakke" i bryllupsgave. 
Jeg har funnet et hus jeg har veldig lyst til å kjøpe til dem. Huset er fra 2017, har 3 soverom, god hage, og ligger meget sentralt med gangavstand til skole/barnehage, butikker og alt man trenger. Jeg vet min sønn har hatt lyst til å ta førerkort i mange år nå også, og tenkte å slenge inn førerkort og en bil i startpakken også, samt et "gavekort" på møbler de måtte trenge. (De leier en liten leilighet nå, og vil trenge mye mer møbler for å fylle et helt hus) 

Min sønn er i full og fast jobb, og min svigerdatter er i påvente av behandling av sin uføresøknad.

Og her kommer spørsmålet mitt: Hvordan gjør jeg dette for at dette skal bli en gave til begge to, men at ved en eventuell skilsmisse min sønn ikke skal stå i fare for å miste huset til henne? 
 

Anonymkode: ca69a...6c6

Dette er åpenbart tull, om en har kapital til å kjøpe hus i brllupsgave så er det ikke mulig å være så dum at en ikke vet om noe som heter "særeie".Det er jo eneste måte å gjøre det på om det ikke skal tinglyses på begge.

Anonymkode: 7b882...8ed

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Du kan gi en gave og spesifisere at dette skal være særeie (skriftlig). Om de bytter hus eller investerer i noe annet så er det viktig at det din sønn har som særeie blir videreført der. 

Men håper ikke du bare kjøper et hus som du synes er bra, de må jo få velge det selv. 

Jeg vet de ønsker seg dette huset, for de har vært på visning der og snakker om det hele tiden. Men de mangler penger til å realisere drømmen.

Anonymkode: ca69a...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...