Gå til innhold

Lei av høye fellesutgifter. Vurderer å kjøpe enebolig. Men er det noe bedre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Måtte også kjøpe inn alt utstyr som man trenger for å gjøre litt grunnleggende vedlikehold på et hus av normal standard: plenklipper, hageutstyr, snøfreser, snømåke, drill, sag, spiker, maling, rake, spade, grus, litt plank, olje til terrassen, ooooosv.

Spiker? Har bodd i hus i 10 år og aldri brukt en eneste spiker. Skrur alt. Alt kan festes med skrue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så at med selveier er ofte lånet høyere og derav må man jo betale mer på det. Så tror det går litt opp i opp egentlig. 

Anonymkode: 02cda...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Fellesutgiftene er doblet bare siden Covid. Og det er ingen spesiell grunn, bare generell prisøkning og løpende vedlikehold.

Nå vurderer jeg å kjøpe noe annet. Er andre boformer billigere over tid? Eller er det hipp som happ?

Anonymkode: 57eab...d9b

Doblet seg fra hva til hva? Jeg gikk fra 2100 til 4000. Merker ikke så mye til det 😅🤷🏻‍♀️

Utifra hva jeg har lest så har kommunale avgifter løpt løpsk de siste årene, som også er hovedgrunnen til økningene i fellesutgiftene her. :) Så om jeg hadde flyttet til enebolig så måtte jeg jo uansett betale de! 

Liker å bo her. Har ikke betalt tv og Internett de siste ti årene 🙈

Anonymkode: 53ff0...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selveier leiligheter har ofte lavere fellesutgifter, men da må man betale kommunal avgifter hver 4 mnd. I borettslag sine fellesutgifter er dette inkludert

Anonymkode: 4ee06...8e1

Vi bodde i selveier leilighet i et sameie. Der ble det ikke satt av penger til ekstraordinært vedlikehold, men fasaden måtte tas, og da var det bare å hoste opp 120.000,- på forholdsvis kort tid på hver enkelt leilighet.🥵

Anonymkode: 908a1...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi bodde i selveier leilighet i et sameie. Der ble det ikke satt av penger til ekstraordinært vedlikehold, men fasaden måtte tas, og da var det bare å hoste opp 120.000,- på forholdsvis kort tid på hver enkelt leilighet.🥵

Anonymkode: 908a1...a72

Ja og da er det ikke alltid man kan gjøre mye selv. Vi byttet ytterkledning og vindsperre på 2 vegger over 2 etasjer og det ble ikke nær halvparten av den summen. 

Anonymkode: 9488c...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Spiker? Har bodd i hus i 10 år og aldri brukt en eneste spiker. Skrur alt. Alt kan festes med skrue. 

Skruer koster mye mindre enn spikre? 

Anonymkode: d188b...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umulig å si hva som vil lønne seg i ditt tilfellet.

Det beste du kan gjøre er å ta opp et regneark, og sammenstille alle utgiftene der du bor i dag. Finne en bolig du kunne tenke deg og sammenstille alle utgiftene der. Så får du vurdere ut fra det.

Hadde for en del år siden et gammelt, billig hus, som krevde en hel del oppussing, både påkrevd og ønsket fra vår side. Vi kjøpte et hus som kostet det dobbelte av hva vi solgte for, kom allikevel billigere ut i måneden når alt av kostnader og inntekter var medberegnet. Det nye huset har utleie, det gamle hadde ikke.

Vi ønsker nå å kjøpe mindre hus, uten utleie, men økonomisk finner vi ikke noe som lønner seg i forhold til det vi har i dag. Her er det svært lite kostnader som går til vedlikehold, da vi har tatt det forløpende og vi tar alt selv. I tillegg får det ikke bli noen følgeskader, som dermed gjør at kostnadene ikke blir veldig store. Mange av de eldre, billigere husene vi har sett på krever en hel del kostnader til manglende vedlikehold over år.

Anonymkode: ff27f...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fellesutgifter er ofte mye dyrere enn hvis du har et hus og  bestemmer selv hvor mye du vil vedlikeholde eller gjøre billig selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fellesutgiftene er doblet bare siden Covid. Og det er ingen spesiell grunn, bare generell prisøkning og løpende vedlikehold.

Nå vurderer jeg å kjøpe noe annet. Er andre boformer billigere over tid? Eller er det hipp som happ?

Anonymkode: 57eab...d9b

Det kommer an på.

1) Hva dekker fellesutgiftene dine?

2) Hvor mye kan du evt fikse selv i en bolig

Bla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (6 minutter siden):

Ja, fellesutgifter er ofte mye dyrere enn hvis du har et hus og  bestemmer selv hvor mye du vil vedlikeholde eller gjøre billig selv.

Det stemmer ofte ikke. Borettslag har ofte langt lavere kommunale avgifter. I vårt tilfelle er de kommunale avgiftene for en enebolig høyere enn vi betaler i fellesutgifter i borettslaget.

Anonymkode: ae84e...ebb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 5370 i fellesutgifter på min andelsleilighet. Det dekker

Snømåking ,gressklipping,feie området,blomster, strøm til fellesområdene, trappevask, nettleie, grunnpakke tv, forsikring på bygg, felles lån (er  lavt), vask av fasade, malig av fasade hvert 4 år. 

Flyttet inn for under 2 år siden da betalte jeg 4400 så den har merkbart økt, som alt annet i samfunnet. 

Men, det dekker mye.

 

Anonymkode: 6368c...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enebolig, og JEG kan velge når og om vi pusser opp og ikke et eller annet styre.

Anonymkode: 904a0...65c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva slags type bolig du har. Har du en innskuddsleilighet med høy fellesgjeld, så kjennes det mye mer enn med en bolig med lavere fellesgjeld. 

På sikt så er enebolig dyrest. Som andre nevner, så er det kostbart med kommunale avgifter/renovasjon. Ofte er tv/internet inkludert i fellesutgifter, noen ganger også a konto strøm/varmtvann. For enebolig kommer dette også i tillegg. Vedlikeholdet for et hus må du stå 100% for selv. Elektrisk anlegg, rør, isolasjon, drenering, tak, bad som plutselig må renoveres. Kledning som skal vedlikeholdes, uteområde. Snømåking. 

Du kommer billigere ut av det med leilighet. Med mindre du bor i en leilighet til 5 millioner i Oslo, og gjør et geografisk skifte og får deg enebolig til under 2 millioner. 

Mye mer arbeid med hus, så du vil ikke komme billigere ut med det. I tillegg vil fritida bli spist opp av stadige ting som må gjøres over tid. 

Anonymkode: 29a83...8f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg ble det billigere med enebolig enn blokkleilighet. Men jeg har et nøkternt hus hvor alt dyrt utvendig er byttet de siste 5 årene, og innvendig pusses det opp litt etter litt. I en kommune med lave kommunale avgifter og egen brønn.

Så, det kommer an på hvor i landet og hvor stort og moderne hus du vil ha.

Anonymkode: dacb5...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 I finnmark er det mange leiligheter med lave fellesutgifter og til og med eneboliger til knappe 1 million eller mindre

https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?location=0.20020

Anonymkode: 4ee06...8e1

Det er en grunn til at det er billig i Finnmark - ingen vil flytte dit..

Anonymkode: 78eac...ac7

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har enebolig, og JEG kan velge når og om vi pusser opp og ikke et eller annet styre.

Anonymkode: 904a0...65c

Et styre setter ikke i gang unødvendig renovering. Styret har ansvar for forsvarlig vedlikehold av bygget, og dette vil da innimellom innebære rørfornying, renovering av bad, m.m. Bad fordi dette er et rom med for mye risiko i forhold til lekkasje til naboer, og når man vet at alle badene i bygget er 40 år gamle, og det er flere naboer som plages med lekkasje, så tar borettslaget seg av det.

Det er fint å velge selv når man ønsker å renovere, så lenge man faktisk vedlikeholder boligen på en forsvarlig måte. Å unngå å drenere eller skifte tak når det bør taes, er aldri lurt. Utett bad og skjulte lekkasjer til tilstøtende rom og nedover konstruksjonen. Så det er ikke bare å vedlikeholde "når man vil", men når man MÅ. 

Anonymkode: 29a83...8f2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker også det samme.Fellesutgifter er høye.Og jeg er ikke enig i hvordan pengene brukes.Surrete boretslag.

 

Anonymkode: 63258...2d3

Flytt, det vil sannsynligvis ikke bli bedre. 
Vårt borettslag ble kuppet av en ukyndig gjeng. Administrasjonskostnadene til styret har skutt i været (er nå nesten dobbelt så høye som gjennomsnittet) og de greier verken administrere kontrakter eller utføre vanlig vedlikehold.

Anonymkode: 9f9f7...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har enebolig, og JEG kan velge når og om vi pusser opp og ikke et eller annet styre.

Anonymkode: 904a0...65c

Selvfølgelig kan du utsette å bytte tak til du har råd. 

Men det kan bli ekstremt dyrt i det skaden skjer, og forsikringen ikke tar det på grunn av tilstand eller alder til tak. 

Anonymkode: d188b...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kommer jo an på hva slags type bolig du har. Har du en innskuddsleilighet med høy fellesgjeld, så kjennes det mye mer enn med en bolig med lavere fellesgjeld. 

På sikt så er enebolig dyrest. Som andre nevner, så er det kostbart med kommunale avgifter/renovasjon. Ofte er tv/internet inkludert i fellesutgifter, noen ganger også a konto strøm/varmtvann. For enebolig kommer dette også i tillegg. Vedlikeholdet for et hus må du stå 100% for selv. Elektrisk anlegg, rør, isolasjon, drenering, tak, bad som plutselig må renoveres. Kledning som skal vedlikeholdes, uteområde. Snømåking. 

Du kommer billigere ut av det med leilighet. Med mindre du bor i en leilighet til 5 millioner i Oslo, og gjør et geografisk skifte og får deg enebolig til under 2 millioner. 

Mye mer arbeid med hus, så du vil ikke komme billigere ut med det. I tillegg vil fritida bli spist opp av stadige ting som må gjøres over tid. 

Anonymkode: 29a83...8f2

Men i noen borettslag så betaler du internett og strøm i tillegg til fellesutgifter. Og skal jeg ha et hus til under to millioner her,må jeg flytte på bygda.

Anonymkode: 81ac7...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer jo an på hva slags type bolig du har. Har du en innskuddsleilighet med høy fellesgjeld, så kjennes det mye mer enn med en bolig med lavere fellesgjeld. 

På sikt så er enebolig dyrest. Som andre nevner, så er det kostbart med kommunale avgifter/renovasjon. Ofte er tv/internet inkludert i fellesutgifter, noen ganger også a konto strøm/varmtvann. For enebolig kommer dette også i tillegg. Vedlikeholdet for et hus må du stå 100% for selv. Elektrisk anlegg, rør, isolasjon, drenering, tak, bad som plutselig må renoveres. Kledning som skal vedlikeholdes, uteområde. Snømåking. 

Du kommer billigere ut av det med leilighet. Med mindre du bor i en leilighet til 5 millioner i Oslo, og gjør et geografisk skifte og får deg enebolig til under 2 millioner. 

Mye mer arbeid med hus, så du vil ikke komme billigere ut med det. I tillegg vil fritida bli spist opp av stadige ting som må gjøres over tid. 

Anonymkode: 29a83...8f2

Nuvel

Vi har utleiedel + hjemmekontor så vi går i +2,5k i mnd (da legger vi 15% av leieinntekter inn på egen vedlikeholdskonto) Skal utvide med hybelleilighet og da vil vi gå enda mer i +. 

Anonymkode: 854ee...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...