Gå til innhold

Utslitt av å passe 4 åringen i sommerferien! Orker ikke mer!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Kan moren din ta ut ferie og du være hos dem en uke?

Anonymkode: 44c45...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg, dette gjør så vondt å lese! Du er tydelig veldig plaget av bekkenløsning, og da må du få lov til å ta hensyn til egen helse! Hvis ikke risikerer du å aldri bli bra igjen… Jeg vet, for jeg lever fortsatt med store bekkenplager 23 år etter fødselen! Jo mer du presser deg nå, jo verre blir bekkenet, og jo lenger tid vil det ta før du blir bra igjen… Anbefaler at far bruker ferien sin nå, hvis dere ikke får annen hjelp. Glem det dere planla i februar, da dere ikke visste bedre. Nå handler det om å overleve resten av svangerskapet, også for babyen. Jeg mener det er aller viktigst! Er også enig med de som skriver at du kan la 4-åringen se tv o.s.v. så mye han/hun vil disse få ukene. Hvor bor du? Kan noen her hjelpe deg? (Jeg bor på Hamar, og hjelper gjerne om du bor i nærheten.)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen andre som kan hjelpe til med avtaste deg? Tante, onkel, søsken, venninner? Spill på nettverket du har rundt deg. hør feks om svigers har mulighet til å komme på besøk noen dager eller ei uke? Tenker at alt hjelper, uansett om det bare er for noen timer, dager eller uker.

det er ikke «bare» å sette en 4 åring foran tv/ipad, de er i den alderen at de fort kan bli rastløse og vil finne på noe annet. Men benytt deg av det så lenge barnet har ro til å sitte å se på skjerm.

Bor på et sted hvor vi har nærmeste familie minst 1,5 time unna hvor vi bor. Det var til tider slitsomt når jeg gikk gravid (også høyrisiko) med nr 2, og mannen var bortreist.

Håper ting løser seg for deg ts❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 11.05):

Å kom deg ned fra din høye hest. Det er et høyrisikosvangerskap.

Anonymkode: 8aa4f...ebe

Da burde du absolutt IKKE blitt gravid.. det du valgte er dårlig omsorg og prioritering  for barnet ditt. Du burde absolutt ventet noen år, til barnet er mer selvgående og ikke er så avhengig av mamsen sin. Har du valgt dette får du stå i det, enkelt og greit. Ta deg sammen og vær mammaen som barnet trenger.  

Anonymkode: 59985...df2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 10.16):

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

Anonymkode: 33939...17d

Du skjønner vel selv at du ikke trenger avlastning i barseltiden, men du trenger faren NÅ?

Anonymkode: 845ce...a72

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forvente/sette krav til besteforeldre. Det er dere som er foreldre, de har ingen krav på seg. Men kanskje dere kan spørre svigerforeldre dine om 4åringen kan komme noen dager på ferie? Så kan far bli med hen ei helg, og hente ei helg?

Her må dere som familie ordne sjøl. Et alternativ er jo at far ber om noen feriedager nå. Går ikke det, så er dette en del av det å få flere barn. Vi må ta fram supermum. En 4åring klarer jo mye sjøl, lag det til en lek å hjelpe mamma f.eks. 4åringer må ikke lekes med av foreldre. Og med veiledning kan de kle på seg sjøl. Er noen venner av 4åringe hjemme, kan de møtes for litt lek? 

Anonymkode: c4fa7...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør noen foreldre i barnehagen om de kunne tenkte seg besøk noen timer om de er hjemme. Be om hjelp av mor i helgene og bruk tiden mannen er hjemme til å slappe maks av. Du kan sjekke om det er noe  ungdommer i nabolaget som kunne tenkt seg litt ekstrajobb på dagtid

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kron-eksempelet på norske foreldre. Når eldste er i barnehagen og du har en nyfødt, hva trenger du avlastning til da? For at du og mannen skal kose dere hjemme? Tenk på ELDSTEMANN! 

Anonymkode: 845ce...a72

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 11.03):

Hvorfor velger mennesker å få flere barn når de synes det første er så krevende???

Flere burde gå for å ha bare ett barn.

Anonymkode: 1748a...ec0

Er jo litt unntakstilstand dette her da...

Ikke lett å forskuttere alt nei....

Hadde jeg kunnet spå framtida så hadde jeg vært styrtrik 😉.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2024 at 11:25 AM, AnonymBruker said:

Hadde TS bare planlagt litt bedre. Et høyrisikosvangerskap kan man i stor grad forutse. Så hun kan streng talt takke seg selv for at hun står i den situasjonen hun er i nå, uten noen som kan stille opp.

Anonymkode: 2cd1d...213

Mennesker som deg. Usj

Anonymkode: 6e362...819

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan ikke mannen din ta ferie nå, eventuelt «syk barnepasser»-dager?

Ellers støtter jeg ideen om rolige aktiviteter med mor på dagtid, eventuelt fysisk aktivitet med far om morgen og ettermiddag.

Anonymkode: 0d912...d69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler inderlig med deg! Hadde hypermesis og kraftig bekkenløsning med andremann og hadde aldri klart meg gjennom sommeren om ikke barnefar hadde kunne ha såpass fleksible arbeidstider.

hva som kan hjelpe bekkenløsning er å binde opp- dette gjorde jeg og det lindrer smertene mye.

mtp at dy har høy risiko kan din mann ta ut omsorgspermisjon. Her kan du risikerer både barnet og din egen helse. Dere må sette din helse og ditt barns liv foran din manns jobb.

er ellers helt enig med dette med å kontakte foreldre i barnehagen! 
send melding, vær ærlig å spør om noen ikke kan passe.

Foreldrene dine er i full jobb men her må man bidra. Eventielt spør svigermor/far om å komme å bo hos dere å avlaste. Man må kunne være rause i slik situasjon ❤️

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 11.54):

Mannen må sykemeldes og være hjemme. Eneste løsningen. 

Anonymkode: d7020...202

Man får ikke sykmelding fordi kona er i dårlig form. 

Anonymkode: 1f156...184

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da burde du absolutt IKKE blitt gravid.. det du valgte er dårlig omsorg og prioritering  for barnet ditt. Du burde absolutt ventet noen år, til barnet er mer selvgående og ikke er så avhengig av mamsen sin. Har du valgt dette får du stå i det, enkelt og greit. Ta deg sammen og vær mammaen som barnet trenger.  

Anonymkode: 59985...df2

Er du helt idiot?

Anonymkode: 1f156...184

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Takk for mange gode svar, og enkelte ikke så gode svar i denne tråden. Jeg har nå «flyttet» til mine foreldre for noen dager. Slik at de kan avlaste meg mer. Moren min er i full jobb, men far er pensjonist og tar med barnet ut til lekeplassen/ut å sykle 1-2 timer hver dag slik at jeg kan hvile og barnet får utløp for litt energi. Ellers så blir det litt skjerm, litt Lego og litt tv-titting. Det kjipe er at jeg må sove hos foreldrene mine, det er litt uvant og de har litt andre senger enn det jeg er vant til. Men her får jeg mye avlastning og hjemmelagd middag hver dag. Vi drar hjem fredag kveld og blir hjemme hele helga, fordi mannen har da fri fra jobb. Så kommer vi igjen på mandag og blir til fredag. Dette har blitt løsningen de neste ukene. Vi har kanskje 2-4 sykt barn dager igjen å gå på, å bruke opp dem nå er dumt med tanke på høsten og vinteren som kommer. Det at mannen plutselig kan få ferie nå er umulig på jobben hans. Så da ble dette den beste løsningen. 

• Liker 4
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh lord, føler med deg. Var hjemme med et barn på 2,5 og ei på nesten 4 i tre uker. Mens jeg var høygravid med bekkenløsning ut av h*lvette. Håper du finner avlastning! ❤️ 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Takk for mange gode svar, og enkelte ikke så gode svar i denne tråden. Jeg har nå «flyttet» til mine foreldre for noen dager. Slik at de kan avlaste meg mer. Moren min er i full jobb, men far er pensjonist og tar med barnet ut til lekeplassen/ut å sykle 1-2 timer hver dag slik at jeg kan hvile og barnet får utløp for litt energi. Ellers så blir det litt skjerm, litt Lego og litt tv-titting. Det kjipe er at jeg må sove hos foreldrene mine, det er litt uvant og de har litt andre senger enn det jeg er vant til. Men her får jeg mye avlastning og hjemmelagd middag hver dag. Vi drar hjem fredag kveld og blir hjemme hele helga, fordi mannen har da fri fra jobb. Så kommer vi igjen på mandag og blir til fredag. Dette har blitt løsningen de neste ukene. Vi har kanskje 2-4 sykt barn dager igjen å gå på, å bruke opp dem nå er dumt med tanke på høsten og vinteren som kommer. Det at mannen plutselig kan få ferie nå er umulig på jobben hans. Så da ble dette den beste løsningen. 

Det var en veldig fin løsning som ikke snylter på velferdsstaten og som sikkert er superhyggelig både for 4-åringen og bestefar ❤️

Anonymkode: 1748a...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Bra det ordnet seg. Kriseløsninger i krisetider, barnet kommer til å elske sommerferie hos besteforeldre og du får hvilt deg. 

Anonymkode: af9d2...1ee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Det høres ut som en god løsning! Og ja, de sykt barn-dagene vil nok trengs i høst - det er ikke lettere å sjonglere nyfødt + sykt storesøsken alene enn det er å håndtere denne sommeren, dessverre. Lykke til med innspurten av svangerskapet, hvil deg så mye som mulig! 

Anonymkode: f14c4...953

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo helt fint bruke opp "sykt barn " - dagene. Du er jo i permisjon til høsten!! Om 4-årignen er syk da så har du ungen bare hjemme med deg og baby. 
Og jeg nekter å tro at du ikke har en eneste venn eller familiemedlem som kan trø til i denne situasjonen. Bare tull. Selv jeg som har veldig lite venner og familie langt unna har noen venner, foreldre av barnas venner, kusiner, tanter, søsken, foreldre, kollegaer og naboer jeg kunne spurt i nøden. Du MÅ bruke nettverket ditt. Eller kast penger på problemet da. Betal en barnevakt. Du må være litt mer løsningsorientert altsa

Anonymkode: f926c...a25

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...