Gå til innhold

Utslitt av å passe 4 åringen i sommerferien! Orker ikke mer!


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hva slags råd ønsker du? Mannen kan ikke flytte ferien og heller ikke sykemeldes da han ikke er syk. Dere ønsker heller ikke bruke sykt barn dager da dere ønsker å spare opp. Har han mulighet til fleksibel arbeidstid? I så fall kunne han kanskje jobbet halv dag når barnet sover. Alternativt, har han mulighet til å ha med barnet på jobb? Ser også flere nevner barnevakt. Sjekk ut sitly. Om du ikke er komfortabel med å overlate barnet til andre/fremmede, så kan det være god hjelp i en barnevakt som er tilstede i ditt hjem sammen med deg for å bistå.

Og hvis det faktisk er så ille med helsen at du faktisk ikke kan ta vare på barnet ditt og ikke mannen kan være borte eller andre hjelpe, da bør du jo kontakte barnevernet. Selv om jeg tror barnevernet ville bedt deg om å få mannen, familien eller nettverk i sving 

Anonymkode: 8c9ab...78f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja men da så. Du har jo virkelig ingen andre muligheter! Forstår ikke hvilke svar du ser etter her. For enten må din mann være hjemme eller så må du få noen besteforeldre til å hjelpe

Anonymkode: 419b1...85a

Eller, betale noen for å passe sånn alle andre må.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Drøyt av dere som foreslår at vilt fremmede skal passe en 4 åring i det som tross alt er barnets sommerferie!

 

Anonymkode: 43d3f...766

Mer drøyt å foreslå trygdesvindel så en frisk far skal få sykepenger for å slippe å betale barnevakt. Tenk om alle som ikke fikk barnehageplass tidlig nok bare fikk sykmelding for å være hjemme med sitt eget barn!

Anonymkode: 1748a...ec0

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 3 åringen hjemme nesten hele svangerskapet, med både kvalme og vondt bekken, man gjør bare det man orker, ungen leker selv, i den alderen skal man ikke behøve å underholde ungen, og de har i hvert fall ikke vondt av å kjede seg 😊

Anonymkode: e050b...cf0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 10.16):

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 
 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

 Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

 

 

Anonymkode: 33939...17d

Kan mannen sykemelde seg? Dette går jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (5 minutter siden):

Kan mannen sykemelde seg? Dette går jo ikke. 

Nei mannen kan ikke sm pga det her!

Anonymkode: 85cba...f22

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (30 minutter siden):

Kan mannen sykemelde seg? Dette går jo ikke. 

Det er faktisk ikke lov å oppfordre til lovbrudd. Å foreslå at en frisk mann skal sykmeldes for å slippe å betale for barnevakt er grov trygdesvindel.

Anonymkode: 1748a...ec0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, men da burde du vise litt mere ydmykhet i denne saken. 
Du virker ikke så hjelpsom som du tror i måte du responderer  

Anonymkode: 4e6e5...441

Ts har satt seg selv i en vanskelig situasjon uten å tenke konsekvenser av valget hun tok. Det er sånn andre også havner i vanskelige situasjoner. 

At enkelte ikke tåler at andre er direkte, det kan ikke jeg noe for. 

Hun har ikke så mange valg enn å leie inn en barnepasser eller holde ut. 

Har sakt det flere ganger og det er hjelp det. 

Anonymkode: 2e1f5...0a3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode råd utover de som har blitt gitt, men jeg vil bare ønske deg alt godt og håper det ordner seg for deg veldig snart! Det er heldigvis ikke evig!
Selv hadde jeg ekstrem bekkenløsning og risikosvangerskap, og man skal ikke undervurdere hvor ille det kan være. Å leve i konstant intens smerte påvirker kroppen både fysisk og psykisk. Ser det er flere her som ikke har opplevd den type smerte og sliter veldig med å vise empati 🙃 

Anonymkode: aba8d...009

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et nettbrett og last ned spill. Dette er unntakstilstand.

Anonymkode: bec31...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 10.16):

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 
 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

 Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

 

 

Anonymkode: 33939...17d

2,5 uker må mannen ta fri, spør nav/jobben hvilken ordning som blir rett å bruke hvis han ikke får bruke ferie

Anonymkode: ecaee...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig interessant ordvalg. "Passe 4-åringen" når barnets vanlige oppholdssted  og omsorgspersoner (barnehagen) er stengt?

Anonymkode: 845ce...a72

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 20.34):

Hva slags råd ønsker du? Mannen kan ikke flytte ferien og heller ikke sykemeldes da han ikke er syk. Dere ønsker heller ikke bruke sykt barn dager da dere ønsker å spare opp. Har han mulighet til fleksibel arbeidstid? I så fall kunne han kanskje jobbet halv dag når barnet sover. Alternativt, har han mulighet til å ha med barnet på jobb? Ser også flere nevner barnevakt. Sjekk ut sitly. Om du ikke er komfortabel med å overlate barnet til andre/fremmede, så kan det være god hjelp i en barnevakt som er tilstede i ditt hjem sammen med deg for å bistå.

Og hvis det faktisk er så ille med helsen at du faktisk ikke kan ta vare på barnet ditt og ikke mannen kan være borte eller andre hjelpe, da bør du jo kontakte barnevernet. Selv om jeg tror barnevernet ville bedt deg om å få mannen, familien eller nettverk i sving 

Anonymkode: 8c9ab...78f

Barnvernet er ikke en barnevaktstjeneste

Anonymkode: 845ce...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnvernet er ikke en barnevaktstjeneste

Anonymkode: 845ce...a72

Nei, men hvis mor er så syk at hun ikke kan ta seg av barnet og far ikke er på plass, så er det på høy tid å involvere noen/systemet. Barnevernet vil nok be far ta ferie eller spille på nettverket. Om TS og mannen ikke får til det, så er det kanskje fint om BV involverer seg litt, i alle fall veiledning 

Anonymkode: 8c9ab...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (På 10.7.2024 den 10.19):

Da må mannen din jobbe mindre eller svigers må komme for å avlaste. Ser ikke ut som du har andre valg.

Svigers MÅ komme? De må ingenting.  Finn barnevakt som passer mot betaling. Det er skolefri mange ungdommer rundt omkring. 

Anonymkode: 6bf4d...a94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ts og mannen ønsker å spare ferien hans til senere og ikke ønsker å bruke penger på dagmamma eller barnevakt er ikke sykmeldingsgrunnlag.

Anonymkode: 1748a...ec0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 11.52):

Er det mulig? Hvorfor gjøre seg så dum som viser at du er her??

Dette er jo en situasjon de ikke så for seg..... Og det varer noen uker... Det må være lov å få flere barn, selv om det kommer tøffe perioder innimellom, for DET har vi ingen garantier for - heller ikke du ;) 

Anonymkode: e18ff...54c

Kan ikke du stille opp som barnevakt da? Du som virker å ha forståelse?

Anonymkode: 6bf4d...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kontakte Barnevern og høre og det er noe de kan hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 11.47):

 

Når det er sagt, en fireåring klarer som regel å aktivisere seg selv.
 

 

Anonymkode: c9c55...3fd

Min 4 åring maser om oppmerksomhet og å bli underholdt kontinuerlig... jeg kjenner flere andre på 4 som og gjør det. Kanskje du har noen tips for å trylle fram barn som leker fint selv? 

Ellers til TS: 

- kan far ta ut noe fri nå eller kortere dager?

- kan bestefar ta barnet 1 times tid hver dag?

- kan noen ta med barnet på lekeplass litt? Tenåringer i nabolaget? Andre foreldre fra barnehagen? Venner av deg? Naboer?

- kjør på med stille aktiviteter, kjøp inn nye lego sett, fargeleggingsbøker, perler, klistremerker osv. Putt ungen i badekaret med leker eller basseng på altanen. Kortspill eller brettspill. 

- bruk skjerm når det trengs. Albert appen på nettbrett feks. 

- google lekeinvitasjoner på feks Instagram. Feks frys duplo i en boks med vann som barnet må "redde" med å hakke ut eller helle varmt vann på. 

Anonymkode: 2a041...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min 4 åring maser om oppmerksomhet og å bli underholdt kontinuerlig... jeg kjenner flere andre på 4 som og gjør det. Kanskje du har noen tips for å trylle fram barn som leker fint selv? 

Jepp! Slutt å underholde hele tiden, slutt å kommentere alt, la barnet få øve seg på å være selvstendig uten å være et helikopter, gi barnet ordentlig med egentid på barnets premisser minst to ganger om dagen.

Anonymkode: 845ce...a72

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Utrolig interessant ordvalg. "Passe 4-åringen" når barnets vanlige oppholdssted  og omsorgspersoner (barnehagen) er stengt?

Anonymkode: 845ce...a72

Det viser vel bare at TS er på felgen, prøv å være litt  raus.

Anonymkode: 86c84...6b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...