Gå til innhold

Utslitt av å passe 4 åringen i sommerferien! Orker ikke mer!


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Ta lettvint løsninger. Lag enkel mat, gjør enkle ting. Min 4 åring kan leke lenge ute og for eksempel på stranda eller om jeg ordner sånn lite basseng utenfor, masse andre ting han underholder seg selv med ei stund der jeg bare må sitte å følge med egentlig, litt kjedelig men greit når formen ikke er på topp. 

Anonymkode: 19258...d97

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

 

 

Mannen kan ikke ta ut ferien nå, det er ikke bare å ombestemme seg på dagen. Fristen for å levere inn ferieønsker på mannens jobb er februar. Og i sommerferien er det en del sommervikarer og få faste på jobb. Sjefen til mannen er selv på ferie. 
 

Når det gjelder å bruke sykt barn dager er det kjempedumt fordi barnet vårt kan bli dårlig i høst/vinter og det er dumt å ha brukt opp alle dagene nå. Vi har allerede brukt en del dager i vinter da barnet var mye syk og borte fra barnehagen.

Anonymkode: 33939...17d

Ja men da så. Du har jo virkelig ingen andre muligheter! Forstår ikke hvilke svar du ser etter her. For enten må din mann være hjemme eller så må du få noen besteforeldre til å hjelpe

Anonymkode: 419b1...85a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kan ikke ta pause som mamma, uansett hva som feiler deg.

Jeg hadde omgangsyken forrige uke. Ungene ville fortsatt ha mat, lek og kos. De måtte fortsatt legges og stelles om morgenen. Mannen var i nordsjøen. 

Anonymkode: d6e11...704

Jo, man kan være nødt til det. Om man har et høyrisikosvangerskap kan det gå ut over barnet i magen. Far er like mye forelder og har rett til å være hjemme, det heter omsorgsdager. Det gjelder for alle arbeidstakere. Han kunne også reist hjem fra Nordsjøen, man er oftast forelder om man er der.

Du kan ikke seriøst sammenligne et høyrisikosvangerskap med omgangssyke, er du ikke vel bevart??

Anonymkode: 4faec...cf4

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo, man kan være nødt til det. Om man har et høyrisikosvangerskap kan det gå ut over barnet i magen. Far er like mye forelder og har rett til å være hjemme, det heter omsorgsdager. Det gjelder for alle arbeidstakere. Han kunne også reist hjem fra Nordsjøen, man er oftast forelder om man er der.

Du kan ikke seriøst sammenligne et høyrisikosvangerskap med omgangssyke, er du ikke vel bevart??

Anonymkode: 4faec...cf4

Ts skriver at far ikke kan ta fri, da de hadde planlagt for et problemfritt svangerskap. 

Er du vel bevart???

Anonymkode: d6e11...704

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen kan ikke ta ut ferien nå, det er ikke bare å ombestemme seg på dagen. Fristen for å levere inn ferieønsker på mannens jobb er februar. Og i sommerferien er det en del sommervikarer og få faste på jobb. Sjefen til mannen er selv på ferie. 
 

Når det gjelder å bruke sykt barn dager er det kjempedumt fordi barnet vårt kan bli dårlig i høst/vinter og det er dumt å ha brukt opp alle dagene nå. Vi har allerede brukt en del dager i vinter da barnet var mye syk og borte fra barnehagen.

Anonymkode: 33939...17d

Sykt barn dager følger kalenderåret, så det er kun å krysse fingre for at det blir lite sykdom frem til nyttår. Dessuten får dere begge økt antall sykt barn dager når dere går fra ett til to eller flere barn. I tillegg skal jo dere jo ha barselpermisjon denne høsten, slik at det kanskje er lettere dersom eldstebarnet blir sykt? 

Noen nevner også omsorgspermisjon, som kan være et annet alternativ. 

Jeg synes du har fått ganske mange krasse svar av enkelte her. Det er trist at det skal være så lite medfølelse å få når du tross alt gjennomgår et risikosvangerskap og sliter med bekkenløsning i tillegg. Din oppgave nå er å ta vare på deg selv og barnet i magen, og selvsagt sørge for at eldstemann får så god omsorg som mulig! 

Anonymkode: 79b7c...589

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts skriver at far ikke kan ta fri, da de hadde planlagt for et problemfritt svangerskap. 

Er du vel bevart???

Anonymkode: d6e11...704

Han skal ikke ta fri, han skal ta omsorgsdager fordi mor er for dårlig til å passe på barnet hans. Dette kunne skjedd når som helst på året der far måtte passet på 4-åringen.

Når man i første svangerskap er sprek som fy er det vel ikke noe rart å vente med å bruke ferie til barnet er født? Hadde tatt seg ut om far hadde tatt tre uker fri før fødsel og måttet tilbake på jobb ti uker etter at ungen var ute? Hadde nok blitt slakt her på KG hvertfall.

Anonymkode: 4faec...cf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 
 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

 Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

 

 

Anonymkode: 33939...17d

Da må mannen din jobbe mindre nesten.. 

Tv, ipad, vannpistoler, enkel lek og underholdning. Finn en "rutine" som dere har hver dag. Forutsigbarhet. 

 

Anonymkode: f88ff...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sykt barn dager følger kalenderåret, så det er kun å krysse fingre for at det blir lite sykdom frem til nyttår. Dessuten får dere begge økt antall sykt barn dager når dere går fra ett til to eller flere barn. I tillegg skal jo dere jo ha barselpermisjon denne høsten, slik at det kanskje er lettere dersom eldstebarnet blir sykt? 

Noen nevner også omsorgspermisjon, som kan være et annet alternativ. 

Jeg synes du har fått ganske mange krasse svar av enkelte her. Det er trist at det skal være så lite medfølelse å få når du tross alt gjennomgår et risikosvangerskap og sliter med bekkenløsning i tillegg. Din oppgave nå er å ta vare på deg selv og barnet i magen, og selvsagt sørge for at eldstemann får så god omsorg som mulig! 

Anonymkode: 79b7c...589

Det er 10 dager per voksen med 1-2 barn. 15 med 3+. 

Anonymkode: 4faec...cf4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du er sykmeldt så kan din mann være hjemme fra jobb. Det går under syk barnepasser og er av kvoten sykt barn dager. Det finnes sannsynligvis også andre ordninger.

Anonymkode: 1f918...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han skal ikke ta fri, han skal ta omsorgsdager fordi mor er for dårlig til å passe på barnet hans. Dette kunne skjedd når som helst på året der far måtte passet på 4-åringen.

Når man i første svangerskap er sprek som fy er det vel ikke noe rart å vente med å bruke ferie til barnet er født? Hadde tatt seg ut om far hadde tatt tre uker fri før fødsel og måttet tilbake på jobb ti uker etter at ungen var ute? Hadde nok blitt slakt her på KG hvertfall.

Anonymkode: 4faec...cf4

Er ikke de fleste fedre på jobb rett etter fødselen? Også 10 uker etter at barnet er født? Er det noe jeg har gått glipp av?

Anonymkode: d6e11...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med foreldrene til de andre barna i barnehagen? Jeg gjorde det da jeg venter nr 2 og mannen jobbet. Hørte med de foreldrene jeg kjente og som jeg visste at barnet vårt ville leke med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være enkelt å løse for 2 - 3 uker.

Mannen din tar en feriedag i uka.

Bestefar tar et par timer to ganger i uka.

Er garantert en tenåringsjente i nabolaget som vil ha litt sommerjobb. To timer, to dager i uka.

Da får du slappet godt av et par timer hver dag, og barnet får den aktiviteten du ikke kan tilby.

Anonymkode: b21f3...8cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også bekkenløsning i mitt andre svangerskap. Hadde termin i september og hadde flere uker sammen med 5 åring hjemme på sommeren. Husker jeg lå på gulvet og spilte Memory,  Ludo, og Den forsvunnede diamant.  Heldigvis var det mye fint vær den sommeren og vi var mye i hagen. Hun hadde venninner som kom på besøk, og de lekte med dukker og "kaffebesøk" i hagen.  Til gjengjeld tok foreldrene til venninnene hennes med vårt barn hvis de dro på stranda o.l.  Det var slitsomt, men det gikk på et vis.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde TS bare planlagt litt bedre. Et høyrisikosvangerskap kan man i stor grad forutse. Så hun kan streng talt takke seg selv for at hun står i den situasjonen hun er i nå, uten noen som kan stille opp.

Anonymkode: 2cd1d...213

KG i et nøtteskall! 

Håper for all del ikke TS tar kommentarer som denne personlig! 

Sånne innlegg er kun med på å lage kvalme. Det er overhodet ikke til hjelp for noen å høre hva man BURDE ha gjort når man spør om råd på et konkret problem.

Anonymkode: 4fc95...901

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er 10 dager per voksen med 1-2 barn. 15 med 3+. 

Anonymkode: 4faec...cf4

Det har du helt rett i....jeg leste regelverket litt for fort. Har selv barn med kronisk tilstand, så har ekstra dager pga det og har nok aldri reflektert over hvor lite 10 dager faktisk er når barna er små. 

Anonymkode: 79b7c...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert løse seg ganske greit!

Hør med helsestasjon om det finnes noen frivillighetssentral eller noe i nærheten som kan bidra. Vet om feks tvillingmamma med kolikkbarn som fikk hjelp på dagtid en periode av en frivillig pensjonist. Det fungerte kjempefint.

Vet også om en alenemor uten nettverk som fikk hjelp av en menighet som drev frivillig arbeid. Man trengte ikke være religiøs eller noe for å benytte seg av det. Kom en eldre dame og trillet ungen på tur to ganger i uken. 

Evt heng opp lapp på butikken at du trenger barnepass noen ganger i uken 🙂

Anonymkode: 4fc95...901

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drøyt av dere som foreslår at vilt fremmede skal passe en 4 åring i det som tross alt er barnets sommerferie!

 

Anonymkode: 43d3f...766

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak de som sier "hør med foreldrene i barnehagen". Jeg har aldri vært i akkurat din situasjon TS - men jeg har vært den forelderen med enebarn, som har hatt med ekstra barn på både det ene og det andre, når andre har trengt hjelp. Jeg har kunnet hjelpe - og barnet mitt har fått en lekekompis. Vinn-vinn. Noen er garantert hjemme og har kapasitet. 

Anonymkode: 73d15...05e

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke en facebookside for nabolaget/borettslaget der du kan spørre om noen har mulighet og lyst til å passe fireåringen noen timer noen dager? De trenger jo ikke å gå lengre enn ut i hagen før du kjenner og stoler på vedkommende. Det kan jo hende at du får napp. 

Anonymkode: 74a26...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan sikkert løse seg ganske greit!

Hør med helsestasjon om det finnes noen frivillighetssentral eller noe i nærheten som kan bidra. Vet om feks tvillingmamma med kolikkbarn som fikk hjelp på dagtid en periode av en frivillig pensjonist. Det fungerte kjempefint.

Vet også om en alenemor uten nettverk som fikk hjelp av en menighet som drev frivillig arbeid. Man trengte ikke være religiøs eller noe for å benytte seg av det. Kom en eldre dame og trillet ungen på tur to ganger i uken. 

Evt heng opp lapp på butikken at du trenger barnepass noen ganger i uken 🙂

Anonymkode: 4fc95...901

Kan nesten garantere at Frivillighetssentralen i kommunen har sommerferie nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...