Gå til innhold

Utslitt av å passe 4 åringen i sommerferien! Orker ikke mer!


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det er vel noe som heter rett til å være hjemme når barnepasser er syk. Så han kan ta ut noen dager sykt barn dager når du er syk i hvert fall. 
 

Det er det første jeg ville gjort. God bedring:) Høres tøft ut 

Anonymkode: a5157...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er du som må sette deg inn i hvordan sykmelding foregår, tydeligvis. Man sykmeldes på bakgrunn av EGEN sykdom, ikke andres sykdom.

Anonymkode: f14c4...953

Barnet har rettigheter på ferie. Mor kan ikke ta seg av barnet pga komplikasjoner som høygravid. Da sykemeldes far på vegne av mor. Jeg har jo GJORT nettopp dette sommeren 2022 pga jeg nesten ikke sov og hadde sånn bekkenløsning at jeg slet med å gå. 🙄

Anonymkode: d7020...202

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Snyte på velferdsstaten er ikke et godt råd….

Anonymkode: 8e39c...16a

Så kan ingen kvinner føde flere barn sånn at vi slipper mer snylting i samme slengen. Si meg, når du blir for gammel til å ta vare på deg selv og ligger der i din egen avføring hvem skal tørke ræva di? Staten trenger alle barn vi kvinner orker å trykke ut av oss så et sånt utsagn vitner bare om dumhet

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva skal jeg være bitter på? Ja jeg skjønner hun er sliten, men man passer fortsatt ikke sitt eget barn. 

Som jeg sa, må hun kjøpe seg fri da. 

Anonymkode: 2e1f5...0a3

Stakkar deg hvis utrykket å passe plager deg så.

Anonymkode: 8aa4f...ebe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor velger mennesker å få flere barn når de synes det første er så krevende???

Flere burde gå for å ha bare ett barn.

Anonymkode: 1748a...ec0

Hvis en ikke har forstått hva det dreier seg om så bør en ikke uttale seg.  
Det blir bare flaut ! 

Anonymkode: 4e6e5...441

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må gjøre om på planene , og far må ta ut ferie . 
En kan ikke alltid vite på forhånd hvordan en graviditet blir. 

Anonymkode: 4e6e5...441

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner at det er tungt, men du passer vel ikke din egen fireåring. Dere tilbringer tid sammen, og dette er vel også den aller siste tiden dere får sammen bare dere. Det er noe verdt å ta vare på. 
 

Når det er sagt, en fireåring klarer som regel å aktivisere seg selv. En lekeplass i nærheten, en strand, lego, oppdagelses ferd utenfor, gulvet er lava, you name it. Det er mange aktiviteter dere kan gjøre, uten at du må bevege deg mye. Hva med baking (og ikke bry deg om rotet, det får mannen ta når han kommer hjem). La hus og hjem ta støyten, prøv å ikke tenke på å holde ut. Det er viktig for fireåringen og også føle at mor liker å tilbringe tiden sammen. Kan også mannen jobbe kortere dager? 
 

 

Anonymkode: c9c55...3fd

Uansett man kaller det å passe eller tilbringe tid sammen, så trenger en fireåring fysisk aktivisering, og noen fireåringer mer enn andre.

At du regner lekeplass, oppdagelsesferd og strand som aktiviteter med lav belastning for TS, sier meg at du ikke har hatt bekkenløsning med gangvansker. Det er langt fra gitt at TS har «nok skritt» i løpet av dagen til å følge fireåringen på lekeplass eller holde ham trygg nær vann, og det kan mye mulig være en stor utfordring bare å komme seg inn og ut av bil for å dra på stranda i det hele tatt.

Helsa til TS tåler sannsynligvis ikke stort mer enn rolige aktiviteter hjemme, og det jo individuelt hvor lang tid en fireåring klarer å fokusere på det. Bekkenløsningsmerter er ikke noe man bør presse seg gjennom mer enn nødvendig. Man kan fort ende opp med langvarige bekkenproblemer om man ikke tar det med ro, og i tillegg har TS helsa til barnet i magen å ta hensyn til.

Det er lov å føle at dette er slitsomt, og ikke en nytelse å ha eneansvar for et aktivt barn mange timer i strekk. Man elsker barnet da barnet sitt like høyt som friske gravide gjør likevel. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Mannen må sykemeldes og være hjemme. Eneste løsningen. 

Anonymkode: d7020...202

Mannen er ikke syk og skal derfor heller ikke sykmeldes.  Ærlig talt.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hage, TS? Er fireåring glad i taktil lek / type montessori? Det er enkere å få til i hagen. Og da sliper du å gå langt. 

en slik plaskebassegn fra Intex - https://lekeakademiet.no/badebasseng-122-x-122-cm-1211-0775252.html med en vannmølle + diverse kopper og båter og andre leker. Det reddet meg sommeren da jeg var gravid med nummer to, men min eldste var da 2,5. Anbefaler spesielt denne bassegn fordi den ikke må blåses opp, det er så mye enklere at den bare settes ut.
Samme med sandkasse, og maling, fingermaling.  

jeg har også laget sånn bakebrett med diverse bønner som var farget litt med konditorfarge, slik som denne her - https://myboredtoddler.com/magic-bean-soup-sensory-bin/ Denne var også veldig populær, og selv om det er litt rydding etterpå (hvis dere leker inne) så synes jeg det er absolutt verdt det. 

 

Anonymkode: 573a5...3bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (1 minutt siden):

Uansett man kaller det å passe eller tilbringe tid sammen, så trenger en fireåring fysisk aktivisering, og noen fireåringer mer enn andre.

At du regner lekeplass, oppdagelsesferd og strand som aktiviteter med lav belastning for TS, sier meg at du ikke har hatt bekkenløsning med gangvansker. Det er langt fra gitt at TS har «nok skritt» i løpet av dagen til å følge fireåringen på lekeplass eller holde ham trygg nær vann, og det kan mye mulig være en stor utfordring bare å komme seg inn og ut av bil for å dra på stranda i det hele tatt.

Helsa til TS tåler sannsynligvis ikke stort mer enn rolige aktiviteter hjemme, og det jo individuelt hvor lang tid en fireåring klarer å fokusere på det. Bekkenløsningsmerter er ikke noe man bør presse seg gjennom mer enn nødvendig. Man kan fort ende opp med langvarige bekkenproblemer om man ikke tar det med ro, og i tillegg har TS helsa til barnet i magen å ta hensyn til.

Det er lov å føle at dette er slitsomt, og ikke en nytelse å ha eneansvar for et aktivt barn mange timer i strekk. Man elsker barnet da barnet sitt like høyt som friske gravide gjør likevel. 

Vel, du vet lite om situasjonen min. Med to ganske aktive gutter og fremdeles sykemelding to år etter sist svangerskap pga bekkenet så forstår jeg ganske godt hva det går i. Mange synes innlegget mitt virker ganske nedlatende, men det var ikke ment slik, beklager det. Aktivitetene jeg nevner er aktiviteter som di aller fleste voksne kan stå og se på at barnet gjør selv. Og strand var ikke ett godt eksempel, det var ikke gjennomtenkt som forslag.

Mine gutter har lært å leke selv til den grad at jeg ikke trenger å være med mer enn å følge med. Ja, di trenger en plan, men det er nok å kjøre til en lekeplass og se dem leke selv mens jeg setter meg ned. Slik er det for di aller fleste fireåringer. Jeg kan sitte på gulvet og bygge lego, eller bare finne den fram og di starter selv, etc. Min erfaring er at min eldste sønn som er fire, blir veldig mye vanskeligere å håndtere om jeg er i «humør» der jeg tydelig viser at livet er tungt. Barn føler og kjenner på dette, og i mitt tilfelle blir di utrolig urolige og «vanskelige». Som oss voksne kjenner di også på stemningen. Det samme gjelder om det er for mye skjerm inne i bildet da di rett og slett blir overstimulert. 

Men som jeg også skrev er det viktig å bare la hus og rot stå og ikke fokusere på dette nett nå, og prøve å se om mannen kan ordne noe som gjør st belastningen blir mindre. 
 

 

Anonymkode: c9c55...3fd

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde TS bare planlagt litt bedre. Et høyrisikosvangerskap kan man i stor grad forutse. Så hun kan streng talt takke seg selv for at hun står i den situasjonen hun er i nå, uten noen som kan stille opp.

Anonymkode: 2cd1d...213

Hahaha! Planlegge et risikosvangerskap du liksom 😂 så vanvittig kunnskapsløs og nedlatende. Er du sånn mot mennesker du kjenner også? 

Anonymkode: be281...e2f

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor velger mennesker å få flere barn når de synes det første er så krevende???

Flere burde gå for å ha bare ett barn.

Anonymkode: 1748a...ec0

Leste du hovedinnlegget eller? Skjerp deg 

Anonymkode: acff9...42a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne avlastet litt for deg! Bor du i nærheten av Drammen får du skrike ut😃

Stod i lik situasjon selv for noen måneder siden, bare med en 3åring istedet for 4åring. Risikosvangerskap, var i elendig form og 3åringen var mye hjemme pga masse sykdom🤯 holdt på å ta knekken på meg, så føler med deg💖 masse god bedring!

Anonymkode: acff9...42a

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Barnet har rettigheter på ferie. Mor kan ikke ta seg av barnet pga komplikasjoner som høygravid. Da sykemeldes far på vegne av mor. Jeg har jo GJORT nettopp dette sommeren 2022 pga jeg nesten ikke sov og hadde sånn bekkenløsning at jeg slet med å gå. 🙄

Anonymkode: d7020...202

At noen leger gjør det, og slipper unna med det, betyr ikke at det er lov. 

Anonymkode: f14c4...953

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din må ta ferien sin nå. 

Anonymkode: 9c5ce...8a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (34 minutter siden):

Uansett man kaller det å passe eller tilbringe tid sammen, så trenger en fireåring fysisk aktivisering, og noen fireåringer mer enn andre.

At du regner lekeplass, oppdagelsesferd og strand som aktiviteter med lav belastning for TS, sier meg at du ikke har hatt bekkenløsning med gangvansker. Det er langt fra gitt at TS har «nok skritt» i løpet av dagen til å følge fireåringen på lekeplass eller holde ham trygg nær vann, og det kan mye mulig være en stor utfordring bare å komme seg inn og ut av bil for å dra på stranda i det hele tatt.

Helsa til TS tåler sannsynligvis ikke stort mer enn rolige aktiviteter hjemme, og det jo individuelt hvor lang tid en fireåring klarer å fokusere på det. Bekkenløsningsmerter er ikke noe man bør presse seg gjennom mer enn nødvendig. Man kan fort ende opp med langvarige bekkenproblemer om man ikke tar det med ro, og i tillegg har TS helsa til barnet i magen å ta hensyn til.

Det er lov å føle at dette er slitsomt, og ikke en nytelse å ha eneansvar for et aktivt barn mange timer i strekk. Man elsker barnet da barnet sitt like høyt som friske gravide gjør likevel. 

Far tar seg av fysiske aktiviteter etter jobb, mor aktiviserer med tegnesaker, lego, skjerm og andre inneaktiviteter mens far er på arbeid. Når det er snakk om et barn på fire, kan dette i stor grad gjøres fra sofaen om nødvendig. Det hadde vært mye verre hvis barnet var to år. Og TS må få hjelp og avlastning fra familie i den grad det er mulig. Far tar seg av ALT husarbeid og alt som har med barnet å gjøre når han har fri. 

Anonymkode: f14c4...953

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 
 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

 Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

 

 

Anonymkode: 33939...17d

Finn en barnepike eller spør venner om barnet kan være med dem et par timer nå og da

Anonymkode: 9abd5...92b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 
 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

 Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

 

 

Anonymkode: 33939...17d

Bruk faren din. Kan han komme til dere og ta med 4 åring ut eller på tur slik at du får slappet av.  Hva med kjøpe årskort til de to til nærmeste lekeland slik at bestefar med 4 åring kan ta en tur dit så ofte som mulig uten at faren din sliter seg helt ut og 4 åringen får løpt seg. Så kan du jo bruke tv resten av dagen f eks

Anonymkode: 03007...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 
 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

 Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

 

 

Anonymkode: 33939...17d

Har ikke samboeren din rett på å være hjemme om barnepasser er syk? Noen dager innimellom iallfall..? 

Evt betale ungdommer for å passe barnet. Ellers kan jo sikkert mannen prøve å få ferie nå. Kanskje svigerforeldrene dine kan bo hos dere noen uker for å hjelpe deg?

Du må iallfall finne en måte å få avlasting så du kan ta vare på deg selv nå! Det høres ikke ut som noen god situasjon for deg :( 

Anonymkode: b84c2...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 
 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

 Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

 

 

Anonymkode: 33939...17d

Din sykdom kvalifiserer nok til at mannen din kan ta ut velferdspermisjon for å passe sykt familiemedlem eller han kan benytte barnepasser syk de ukene det her er snakk om, innen barnehagen starter opp igjen. 

Alternativt: 

- Få svigers til å passe. Er det mulig å la 4-åringen besøke de? Eller kan de komme til dere?

- Få din far til å avlaste noen timer daglig, deretter forsøke å få 4-åringen til å leke litt selvstendig. Ofte kan man lage avtaler med barn i den alderen. 

- Kan din mor ta ut noe velferdspermisjon under begrunnelsen sykdom i nær familie? 

-Din mann forklarer situasjonen til leder og ber om å få tatt ut ferien nå. 

 

Anonymkode: 6f442...d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...