Gå til innhold

Utslitt av å passe 4 åringen i sommerferien! Orker ikke mer!


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er snart høygravid og sliter veldig med bekkenløsningsmerter. Dette er ett såkalt høyrisiko svangerskap, der jeg har kontroller ukentlig på sykehus eller hos jordmor/fastlege. Jeg har også vært sykemeldt en del i andre trimester av dette svangerskapet. 

Nå har 4 åringen 3 uker ferie fra barnehagen og jeg er utslitt og orker snart ikke mer, barnet har bare vært hjemme denne uken. Det er enda 2,5 uker igjen til barnehagen åpner. Mannen jobber hele sommeren for å spare opp ferien til å avlaste meg i barseltiden. Dette var ett valg vi tok sammen i februar, da formen min var mye bedre enn nå og jeg var i full jobb. Tenkte på det tidspunktet at 3 uker hjemme med 4 åringen ville vært koselig. 
 

Svigerfamilien min er bosatt på den andre siden av landet og mine foreldre bor 30 min unna med bil. Min mor er i full jobb enda og pappa som er pensjonist passer gjerne barnet vårt i noen 1-2  timer, men greier ikke mer enn det pga egen helse. 

 Har dere noen råd til meg? Formen er såpass dårlig at det er vanskelig å gå mer enn 200-300 meter om gangen. Går sakte og har ordentlig vondt gange. Sover lite om nettene pga ryggsmerter. 

 

 

Anonymkode: 33939...17d

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må mannen din jobbe mindre eller svigers må komme for å avlaste. Ser ikke ut som du har andre valg.

  • Liker 41
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din må rett og slett ta ut ferien sin nå. Dette får han jo ikke innvilget sånn uten videre på kort varsel, men hvis du får sykemelding/legeerklæring, så vil det sannsynligvis ordne seg. Dersom du fortsatt er dårlig i barseltiden er det jo såpass "enkelt" og greit som at du kan sykemeldes og han kan overta din permisjon. 

Anonymkode: 03892...8aa

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en fireåring kan jo leke fint selv. Har dere byggesett, Lego osv? Kjør på med det. Inviter en venn som han leker fint med. Dra på biblioteket og lån bøker.

Fireåringer er som svamper. Det er en fin alder å lære nye ting på, enten det er å lese eller svømme eller lage mat.

La foreldrene dine ta noen dager innimellom (selv om moren din er i full jobb så har hun vel ferie?),

Anonymkode: 0d912...d69

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninner? Jeg hadde med glede tatt med +1 om noen jeg var glad i trengte noen timer her og der. 

Hadde mulig flyttet hjem 2-3 dager, vet foreldre hadde stilt opp. Eller søsken du kan besøke? 

Eller sende han på lek til andre hyppig. De fleste har jo god forståelse for at besøk må være litt ensidig i en slik situasjon. 

Anonymkode: cd2b0...059

  • Liker 18
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at svigers kan komme på besøk for å avlaste deg? Mannen må nesten høre om mulighet for å ta ut ferien nå. Det er sikkert ganske vanskelig, med tanke på at feriekabalen allerede er lagt, men han bør i det minste høre med sjefen. 

Anonymkode: 85772...959

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen din kan vel ta noen syk barnepasser dager?

Anonymkode: 6fca9...b88

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen ungdommer i nærheten som trenger sommerjobb og kan hjelpe deg mot betaling?

Anonymkode: 8aa4f...ebe

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg tatt en skikkelig sats og tatt kontakt med andre foreldre fra barnehagen. Send en fellesmelding der du forklarer situasjonen og hører om noen har mulighet til å møtes for lek på dagtid. Kanskje har dere en facebook gruppe?

Dere trenger å utvide nettverket uansett og da er andre barnefamilier akkurat det dere trenger. 

Anonymkode: 6d491...2c5

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er at pappan bruker sykt barn dager og krysser av boksen som sier barnepasser er syk. Det har dere lov å gjøre

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt investere i en Lee som holder barnet dit opptatt en god stund. 

Briobane feks. 

Anonymkode: 8aa4f...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger mennesker å få flere barn når de synes det første er så krevende???

Flere burde gå for å ha bare ett barn.

Anonymkode: 1748a...ec0

  • Liker 15
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også spille lotto og memory. Det er roligere. 

Anonymkode: 8aa4f...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor velger mennesker å få flere barn når de synes det første er så krevende???

Flere burde gå for å ha bare ett barn.

Anonymkode: 1748a...ec0

Nå er det vel ikke barnet til TS som er for krevende her, men formen hennes med høyrisikosvangerskap 🙃

Anonymkode: a565f...abf

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor velger mennesker å få flere barn når de synes det første er så krevende???

Flere burde gå for å ha bare ett barn.

Anonymkode: 1748a...ec0

Hilsen en som ikke har lest hovedinnlegget..

  • Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tv og iPad! 👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼

Anonymkode: 2b247...f3a

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kjøp en haug billige leker og underholdningsgreier. Da jeg var høygravid med en 5-åring hjemme under covid, kjøpte vi en bærepose full av play-doh, glitterlim, malesaker, magnetleker og sånt. Pluss fiskespill, terninger og andre småting. Ting barnet kunne gjøre ved stuebordet mens jeg lå på sofaen. Så la vi voksduk over og lot barnet holde på som det ville (tok frem en aktivitet og lot barnet holde på med den til det var lei, ryddet bort og frem med neste aktivitet), og så fikk faren vaske over alt etter leggetid.

 

- Gi poden fri tilgang til TV. Ingen barn dør av å se for mye TV i noen uker. Prøv med pedagogiske programmer. Barnet mitt elsker Tallkuber, Gjør Det Sjøl og denslags.

- Inngjerdet hage? Kjøp vannpistoler og andre vannleker, legg deg på en strandseng og la barnet søle vann overalt ute. Vanne blomster med vannpistol er underholdning i timesvis. Skyte på fluer med vannpistolen også. 

- Og så får pappaen ta med barnet på en gåtur før eller etter jobb, så barnet får litt fysisk aktivitet også. 

Anonymkode: bdb89...0dc

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du passer ikke ditt eget barn. 

Betal en tenåring som kan passe barnet ditt. 

Anonymkode: 2e1f5...0a3

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du passer ikke ditt eget barn. 

Betal en tenåring som kan passe barnet ditt. 

Anonymkode: 2e1f5...0a3

Du skjønner st ts er sliten og at det bare var sånn det kom ut?

Eller er du bare bitter.

Anonymkode: 8aa4f...ebe

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...