AnonymBruker Skrevet 10. juli #1 Del Skrevet 10. juli Jeg har en pomeranian på snart 15 år som dessverre har fått påvist pusterørskollaps. Han får ikke disse anfallene som mange får, men han har hostet noe voldsomt de siste ukene. Jeg har selvsagt vært hos veterinær med han, flere ganger, og nå sist i helgen pga at han ble verre. . Da fikk han påvist Trakealkollsps.. Han går nå på Prednisolon på litt høyere dose en god stund, for 3 uker siden gikk han på lavere dose og trappet ned uten at det ble noe bedring. Fikk også beskjed at vi kan kjøpe sånn astmapumpe på apoteket men vi har ikke sjangs til å klare det, han vil ikke ha noe rundt snuten i et sekund en gang. Og vi har fått beskjed om at vi må slanke han, han veier 3,3 og de vil ha han ned på 3 kg. Men den intense hosten avtar ikke, og vi er på 3 uke med intens hoste, både natt og dag. Jeg merker at han er veldig sliten av det. Han hviler mye, for ved aller minste anstrengelse starter hosteanfallene.Han har også adskillig dårligere kondisjon. Men matlysten er fortsatt på topp, han har ingen feber. Det eneste er den intense hosten. Jeg føler at jeg gir han medisin, altså Prednisolon men den hjelper ingenting. Hosteanfallene kommer ofte og varer lenge. Det er så vanvittig vondt å høre på, det gjør meg også veldig nervøs, fordi jeg må høre på det og at jeg ikke kan gjøre noe for å hjelpe han. Siden jeg jo selvsagt elsker hunden min over alt på jord, og vil gjøre alt i min makt for å hjelpe ham, har jeg jeg googlet mye i tillegg til å ha snakket mye med veterinær. Og mine spørsmål her inne er om noen av dere har erfaring med luftrørskollaps,, og hva hjalp på deres hund? Har noen av dere erfaring med å operere inn stent for å utvide luftrøret? Hva skal jeg gjøre? Skal jeg ringe klinikken og si at det ikke er bedring? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er veldig takknemlig for all tilbakemelding ❤️ Anonymkode: fae99...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 10. juli #2 Del Skrevet 10. juli 15 år er en veldig høy alder på en hund. Jeg ville nok ha avsluttet til hundens beste. 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #3 Del Skrevet 10. juli Linazer skrev (6 minutter siden): 15 år er en veldig høy alder på en hund. Jeg ville nok ha avsluttet til hundens beste. Dette var ikke svaret jeg ville ha.😞💔 Ts Anonymkode: fae99...39b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 10. juli #4 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette var ikke svaret jeg ville ha.😞💔 Ts Anonymkode: fae99...39b Jeg ville aldri ha gått i gang med store operasjoner på en så gammel hund. Og hunden din høres ut til å plages veldig. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg ville ha tenkt at nå er det på tide å si farvel. Det er den vonde prisen vi betaler for å være hundeeier. Jeg mente ikke å svare kort og virke kynisk eller stygg. Hundens velbefinnende er det viktigste. En operasjon på en så gammel hund hadde vært uaktuelt for meg. Det er ikke riktig å la den gå gjennom noe så inngripende mener jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #5 Del Skrevet 10. juli Dette er dessverre den triste delen av å være hundeeier, at livene deres er så mye kortere enn våre ❤️ 15 år er mye for en hund, jeg tror ikke jeg ville gitt den påkjenningen av en stor operasjon som man ikke vet om blir vellykket. Da er det hundens beste å la den slippe, selv om det er vanskelig ❤️ Anonymkode: 7b4b6...b0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #6 Del Skrevet 10. juli Det eneste rådet jeg har er at en liten hund jeg hadde gikk veldig fort ned i vekt med det vanlige hundeforet til Hills for små hunder. Anonymkode: 74579...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #7 Del Skrevet 10. juli På en såpass gammel hund så ville det ikke ha hjulpet å operere inn en stent. Jeg vet at dette ikke svaret du ønsker å få her inne, men det beste for hunden er å la den få slippe nå 🧡 Anonymkode: 98061...f29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #8 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var ikke svaret jeg ville ha.😞💔 Ts Anonymkode: fae99...39b Men skylder du ikke han å ta den tunge avgjørelsen når tiden er inne? Det har vært min tanke når jeg har hatt eldre dyr som plages veldig med helsen. De har gitt meg så mye glede, og det minste jeg kan gjøre i gjengjeld er å ta den tunge avgjørelsen, og ikke tyne det til aller siste slutt... Har veterinæren anbefalt operasjonen? Mener de det er trygt legge han i narkose og operere? Og for en operasjon som ikke nødvendigvis fjerner plagene? Hva sier veterinærene om hundens livskvalitet etter en slik operasjon, i den alderen? Det er tungt, men hunden er veldig gammel for rasen, og den vil ikke leve evig uansett. På ett tidspunkt må du ta avgjørelsen om å la han få slippe, eller så må du la naturen gå sin gang. Luftrørskollaps hos hund – Sandviken Dyreklinikk Her står det tydelig at en slik operasjon ikke har noen garanti, og ikke er sikkert at den bedrer livskvaliteten. Er du villig til å ta sjansen, og mulig la en mislykket operasjon og recovery være hans siste tid? For å kanskje forlenge livet med noen måneder eller ett år? Jeg vet at det er skikkelig skikkelig kjipe spørsmål jeg stiller deg. Men jeg mener det er noe du virkelig må tenke over, om du vil utsette hunden for en så usikker operasjon, i den alderen. Jeg ville aldri ha utført en usikker operasjon på ett av mine dyr etter de har oppnådd forventet levetid for rase/art. Anonymkode: 7010c...26e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 10. juli #9 Del Skrevet 10. juli Min sheltie hadde tracheakollaps de siste årene sine, og vi prøvde det meste. For min hund var det allergibasert, og hun var værre i sommerperioden. Faktisk var det som om noen skrudde på en bryter mindt i juni måned, og da startet hostingen. Hun hadde god effekt av allergimedisin samt astmamedisin. Brukte også en blanding av manukahonning og cocosa kokosolje med litt varmt vann, som hun fikk når hun hostet mye. Vekt var helt avgjørende og hun var verre i perioder når hun veide for mye. Operasjon på en så gammel hund bør du slå fra deg, spesielt med tanke på at denne operasjonen ofte ikke gir ønsket resultat og heller forkorter hundens liv. Men for meg høres det ut som om hunden er veldig plaget og hvis ikke kortison samt testing av allergi/astmamedisin fører frem, høres det ut som den bør få slippe. Det er enormt tungt å ikke få puste, og det er ikke noe du ønsker for hunden din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #10 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var ikke svaret jeg ville ha.😞💔 Nei men du må ikke være egoist og tenke på deg selv. Syntes du at du har en hund med god livskvalitet? Det syntes ikke jeg. Når den får hosteanfall så fort den rører seg. Sorry men tror den over her er på riktig avgjørelse Anonymkode: 4299d...337 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #11 Del Skrevet 10. juli Det du må gjøre nå er å legge følelsene til side og kun bruke logikk. Still deg selv spørsmålene: Har min hund god livskvalitet nå? Føler han ubehag eller smerter? Vil behandlingen faktisk gjøre han bedre? Hvis han har dårligere livskvalitet, føler ubehag og behandlingen ikke gjør han bedre så må du vurdere avlivning. Dette er den kjipe delen med å ha hund. Det er en sorg å miste en nær venn, men han fortjener at du setter hans beste først. Ta kontakt med dyrlegen å be om hennes ærlige mening om hva som er best for hunden sin del. Dyrleger gruer seg ofte til å ta opp avlivning som tema, men spør du så får du ett ærlig svar. Anonymkode: eec16...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå