Gå til innhold

Forfall?!?


ida

Anbefalte innlegg

En kommentar til "å la seg selv forfalle"...

Helledussen, dah!

Synes det er LITT slitsomt med dette overflatiske, kroppsfikserte, skjønnhetselskende samfunnet, jeg.

Skjønner ikke hvorfor alle skal gjøre seg til slaver for å leve opp til dårlige idealer?

Dessuten er det vel fremdeles det som finnes på innsiden som teller. Eller?

Bruk hodet da jenter!

*oppgitt*12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett. Det er det som er på innsiden som teller i lengden.

Men det kan jo ikke stikkes under en stol at å være overvektig er farlig, farligere enn røyk sto det på aftenpostens internettsider en dag. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å jeg er så enig. Er så drit lei alt maset om ei rynke for mye, en kilo feil plassert.

Det er nå bare slik at vi er skapt forskjellige, og vi utvikler oss forskjellig. Det må jo være MYE VIKTIGE hvordan vi er som person!

Og visst vi lever "vettugt" daglig, så kan vi unne oss de store utskeielsene en gang i blant.

Dette er nå min mening da. icon_cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke helsa som var utgangspunkt for den tråden!

Dessuten tviler jeg på at noen hadde starta en "Giiid,-venninna-mi-har-begynt-å-røyke!"-tråd.

Eller "Hjelp,-venninna-mi-har-begynt-å-kjøre-bil!-Kjæresten-hennes-liker-det-heller-ikke!"-tråd.

Det er faktisk også ganske risky!

La oss slutte å hykle i allefall?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt enig med dere jenter.

Selvsagt skal vi ikke overfokusere på det ytre. Likevel, det betyr en del å faktisk bry seg om seg selv.

Om vi legger på oss noen kilo, så er sikkert ikke det så farlig. Men dersom kiloene blir sånn at det grenser til det overvektige, da kan vi faktisk tillate oss å reagere.

Kroppen er faktisk huset vi bor i. Det skal vi stelle pent med, ellers forringes kvaliteten. Er vi flink til å stelle med huset vårt, trives vi sikkert mye bedre i det, enn om vi lot det forfalle.

Stell pent med både kropp og sjel. Det kreves litt innsats, men det er innsatsen verdt. Forfall vitner om mangel på ryggrad og styrke. Det er sånn at når vi har passert de 25, så må vi gjøre noe aktivt for å holde huset vårt vedlike. Det har neppe noe med hysteri og gjøre, eller overfokusering. Det har med respekt for seg selv å gjøre.

Nemlig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ville bare si at jeg brukte bevisst orden "forfalle" for å sette det hele litt på kanten icon_smile.gif

Og jeg vet at det er maange ting som er mye viktigere i livet enn,om du har noen kilo for mye.

Men jeg er selv opptatt av å holde meg i form, og passe vekta litt. Det er tross alt mer helseskadelig å være sykelig overvektig enn, å røyke! icon_eek.gif (og nei, jeg røyker ikke!)

Og jeg er KJEMPE gla i venninna mi, uansett hvor mange kilo hun er! SÅ det SÅ icon_lol.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Å bli tjukk vitner om mangel på ryggrad og styrke... Sier ganske mye om et samfunn når moral nesten har blitt et skjellsord mens slankhet vitner om ryggrad og styrke, jah...!

Man skal jo tross alt bli ganske overvektig før det er helseskadelig. Det er minst like farlig å være undervektig.

Dersom man er oppriktig bekymra burde vel tråden begynne med: "Jeg er så bekymra for venninna mi! Det er mye som tyder på at hun ikke har det bra, bl.a osv..."!

Tenker folk bare en centimeter om gangen, eller?

_________________

Ida1212[ Dette Innlegg er endret av: ida den 2002-03-19 07:09 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Riktig nok;Vi har blitt litt vel mye "fasadefikserte" men d er trist å se folk som ikke bryr seg i d hele tatt om sitt utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst skal man ta vare på seg selv. Men at vekta sier noe om en persons styrke og ryggrad, er jeg totalt uenig i.

I Norge lider 90.000 jenter av spiseforstyrrelser. Stadig flere knytter sin identitet til kroppen. En slank og veldreid kropp assosieres med kontroll, vellykkethet, høy moral og viljestyrke.

Å ta vare på kroppen sin er én ting. Men overfladiske mennesker som dømmer folk ut i fra hvor mye de veier - vel, de må ha misforstått ett eller annet.

Heldigvis for meg er jeg fortsatt "ung og vakker" - slik at folk kan bli kjent med meg før de anklager meg for min til tider manglende ryggrad...1212[ Dette Innlegg er endret av: SuperNova den 2002-03-19 11:10 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE overfladisk. Men jeg står sannelig for det jeg skrev.

Folk som legger på seg, sutrer og peser over vekten sin. Hvorfor i huleste slanker de seg ikke da?? Nei, fordi de ikke har guts nok til å bevege kroppen sin. De forstår IKKE at det er trening som gjør kroppen bevegelig og i harmoni. Om de forstår det, så orker de ikke å gjøre noe med det. Latskap som igjen føler til selvforakt og ytterligere sutring.

Bare se dere rundt, se på kroppsholdningen til folk som ikke trener eller kjenner muskulaturen sin. Akk og ve!!!

Jeg har venninner som befinner seg på det stadiet med sutring. Dessverre, de får ingen støtte av meg. Kom dere ut og rør på kroppen deres, er svaret de får. Kanskje blir dere attpåtil full av positiv energi. Unnskyldningen er tiden, den strekker ikke til!! Det merkverdige er at de har tid til alt mulig annet, som f.eks. å sitte foran TV'n og stappe ansiktet fullt av snop og junkfood.

Noen timer i uken til trening, har de aller fleste mulighet til.

De forsøker i desperasjon pulverkurer i en uke eller to, uten å tenke på at kroppen trenger å brukes. Nutrilett eller Cambrigde eller annet som jeg betegner som fullstendig meningsløs kost. Fullstendig i svime går de der noen dager eller uker, vekten minker, i tillegg til at huden blir slaskete og skranten. Så er det på'n igjen.

Jeg mener aldeles ikke at alle skal være sylslanke. Jeg mener kun at hele menneske har godt av bevissthet i forhold til kropp og sjel, samt å se sammenhengen mellom fysikken og psyken.

Dersom folk er fornøyd med kroppen sin OG har noen ekstra kilo, så er det såre vel. Da klager de heller ikke.

Nei, forfall er selvforskyldt. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Det som er så magisk med innsiden er at den viser på utsiden!

Mennesker som er fornøyde, har det godt med seg selv og trives med kroppen sin - se de er vakre!

Det er min hellige overbevisning.

Sade sa en gang for lenge siden at lykke gjorde henne vakker. Damen må være VELDIG lykkelig...

Forfall er egenforskyldt sier du, Rita. Veldig enig. Men hva en selv anser som forfall og hva skjønnhetsidealene presser på oss om forfall er ikke alltid det samme. Problemet oppstår jo når man LAR SEG styre fullstendig av en grunnleggende misnøye med sitt "jeg" i kropp og sinn. Da skjønner jeg oppgittheten over kilojaget og silkeglatthudpeset. Hvor fødes misnøyen?

Hjernens forfall ble nevnt; på tide vi gransker innsiden og hva vi lar oss styre av også, jenter.

Nå skal jeg bort på gym'en, folkens. Sånn gym kun for damer (genialt!). Det er etter en runde i solariumet og voksing av ben + bikinilinje. Jeg gjør det fordi jeg trives på gym'en og synes det er godt med sol på kroppen.

Hadde en lang diskusjon med venninnegjengen i går om stress, hårvekst, trim og alt vi skal passe inn i (buksen fra i fjor sommer og våre firkantete rammer om hva som er pent). Sunne, friske, oppegående damer hele hurven. Vakre inni og utenpå. Noen langt forbi de magiske 25 hvor tyngdevekten begynner kreve sitt og forbrenningen ikke lengre går på på høygir sånn helt av seg selv. Vi har alle sett verdien av og gleden i en svømmetur og å spasere i solskinnet en tirsdags ettermiddag. Og vi har lært oss å være glad i den stumpen vi har...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klart det er det inni en person som teller men det skader ikke å holde seg i god form og være fornøyd med seg selv heller icon_smile.gificon_smile.gif

sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rita, du kan godt vise folk respet selv om de ikke tenker likt som deg. "...de har tid til alt mulig annet, som f.eks. å sitte foran TV'n og stappe ansiktet fullt av snop og junkfood." Her kommer din forakt klart til syne.

Herregud - selvfølgelig skal man ta vare på kroppen sin. Jeg er helt enig i det. Men det er et personlig ansvar.

Det som er sykt er at så mye av identiteten legges til hvorvidt du er feit eller ikke.

Det er heller ikke sunt å røyke - eller å ta solarium. Men det er ingen som sier: "Herregud, hun tar solarium hele vinteren, hun forfaller, for et svakt menneske uten ryggrad!"

Dette leste jeg i en artikkel: - Sammenhengen mellom solariumsbruk og fare for ondartet hudkreft er helt klar. Risikoen varierer med hudtype, men det er påvist at personer som bruker solarium mer enn 10 ganger per år har økt risiko for slik hudkreft, sier forsker Lill Tove Nilsen.

Å frivillig øke sannsynligheten for hudkreft kun på grunn av forfengelighet, vitner også om forfall i mine øyne. Men det teller vel ikke, siden det ser "pent" ut?

Personlig er jeg mer bekymret for det intellektuelle forfallet!

En sunn sjel i et sunt legeme - et godt og variert kosthold og allsidig fysisk aktivitet, i tillegg til å være samfunnsengasjert - det er mine leveregler. Men å forakte andre mennesker fordi de er feite - det er virkelig under min verdighet.

(Og hva med de som har stoffskifteproblemer, for eksempel? Som rett og slett ikke kan noe for at de legger på seg? Hva tenker du om dem når du ser dem på gata? Og hva med jentene som sliter med tvangsspising, som er en psykisk lidelse? De sitter mye foran TV-en og stapper ansiktet fullt av snop og junkfood, det kan jeg love deg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita.

Jeg synes ikke det er trist å se mennesker som gir f i utseendet sitt, jeg. Synes det er befriende!

Vi lever i en verdensdel som i den moderne tids rasjonalitet har mistet mye av sin åndelighet. Livene våre har i all komfort blitt nesten blottet for eksistensiell mening.

I grunn ikke rart at bl.a slankhet har fått en overført betydning. Vi har jo tross alt ikke så mye å strekke oss mot.

Men vi må likevel prøve å være litt kritiske i.f.t det normsettet vi får presset på oss.

Og HALLO! Rasjonelt sett er det jo fryktelig mye som er helsemessig like farlig eller farligere enn overvekt. Og som liksom er greit likevel.

Selvsagt bør man ta vare på helsa si. Når man av en eller annen grunn ikke gjør det, og for eksempel blir veldig overvektig, vil jeg heller si at overvekten er et symptom enn enn selve problemet.

Og: for the record:

Synes det er en del ting som vitner mer om ryggrad og styrke enn badevekta!

mvh

_________________

Ida1212[ Dette Innlegg er endret av: ida den 2002-03-20 14:05 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min venninne veier 40 kilo for mye (ifølge henne selv). Hun slanker seg nå (igjen). Hun har forsøkt før. Ned 25 kilo på 8 måneder, opp igjen på 2 måneder. Det er ikke enkelt.

Men at hun mangler ryggrad? Nå nei, den går jeg ikke på.

Dersom det å ha penger nok til og lyst nok til å legge silikon i puppene og gjennomføre full bukplastikk er det som utstråler ryggrad, er jeg i en annen verden enn dere.

Min venninne klarer alt hun vil. Unntatt altså å gå ned i vekt, vekten har hun slitt med siden hun var liten pike. Og det med å komme seg ut og holde seg i form er heller ikke så enkelt når man er så tung at leddene belastes mer enn for snupper som har lagt på seg 5 kilo.

Mennesker fortjener respekt for hva de gjør og hva de er, ikke hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA til diskusjon om forfall av hjernen!

Åhh!

Tenk å dømme folk ut ifra vekt? icon_eek.gif Jeg trodde det ikke går an idag. Det er jo ikke rart at de som har 5 og 10 kilo for mye (ut ifra vektjegerne) maser og syter om at de burde slanke seg, når de er omgitt av mennesker som sier de ikke har ryggrad fordi i deres øyne er de overvektige!! icon_razz.gif

Å heldigvis finnes det folk som ikke bryr seg om utseende i det hele tatt! Skulle alle sett ut akkurat som alle andre, så hadde jeg blitt sinnsyk i alle fall icon_smile.gif Jeg forstår heller ikke hvordan folk kan påstå at folk som ikke bryr seg om utseende ikke har det godt med seg selv.. Det er jo helt ...ehh.. ja.

Jeg vil heller ha venner som er 20 kilo "for tung" som knuser i seg junkfood, enn venner som trener som besatt, bruker all sin tid på å pleie hud, hår, negler, pupper, tenner, osv og som sier at alle andre som ikke ser ut som meg har det ikke bra!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen jenter.

Det var svært så temperaturfylt dette ble for noen.

Bare for å klare opp i enkelte misforståelser. Forfall er ikke synonymt med å ikke være slank. Forfall er når du faktisk slutter å bry deg om deg selv.

Faktum er også at jeg kjenner en del aldeles herlige mennesker, med former som IKKE er identisk med det noen tror er et krav. Når jeg mener de er aldeles herlige, så bruker de det de har på en positiv måte, hvor både kropp og sjel er i harmoni. Faktum er også at man kan være rimelig i kroppslig balanse i form av trening, OG være x-antall kilo for mye i forhold til "idealet."

Jeg vil bare påpeke at jeg IKKE snakker om det tydeligvis noen av dere måtte tro er idealet. Det er faktisk en del av dere som tillegger forfallet vekten og utelukkende vekten.

Det jeg mener er at når folk klager på seg selv og sin misnøye med egen kropp, så får de til helsike gjøre noe med det. Da er det fåfengt å få sympati, dersom de akker seg samtidig som de pinadø ikke får ut fingeren og gjør noe med det DE mener er et problem.

Problemet er faktisk ikke mitt. For meg er andres eventuelle misnøye IKKE mitt problem.

Det å være offer for eget forfall, gjør sannsynligvis noe med en person. Det virker sannsynligvis også inn på hjernens forfall.

Her snakker vi aldeles ikke om folk som lider av sykdommer som gjør at ytre faktorer spiller inn.

JA, jeg er foraktelig til mennesker som klager uten å yte noe. Det ER faktisk mennesker uten ryggrad. For ikke å snakke om latskap!!Usj a meg!!

Vibeke, det der hørtes helt SPA ut!! icon_wink.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfall kan være så mye:

Kroppslig (mye omtalt ovenfor)

Sosialt; tilbaketrekking, egosentrisitet,

Åndelig; materialismen tar overhånd, profitt blir styrende verdi

Om jeg skal legge mye arbeid i mitt eget ytre med trening, soling, egenpleie på alle vis, vil jeg bruke mye av tiden min på det. Kanskje 3-4 kvelder i uken.(som mange av mine venninner gjør) Jeg ønsker ikke å bruke min dyrebare tid slik. Jeg ønsker å bruke tid på barna mine og mannen min, bygge gode sosiale fellesskap, bidra til fellesskapet med dugnad på ulike arenaer, jobbe på kveldstid slik at barna kan ha litt fri fra barnehagen, gå på besøk osv.

Jeg mener det er "forfall" at så mange bruker så mye tid i ulike studioer, at de ikke har tid til å besøke venner og familie, være sammen med kjernefamilien, bidra til samfunnet med dugnader av ulike slag, være tilgjengelig for andre. Det er et sykdomstegn!! Et samfunn der egoisme, materialisme, og individualime råder, det er et samfunn i forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...