AnonymBruker Skrevet 9. juli #1 Del Skrevet 9. juli Hei. Har en hund på 10 år som sliter med rygg og hofte. Får smertestillende injeksjon en gang i mnd og tabl. ved behov. Hunden har det topp på sommeren men på vinteren så sliter han. Blir stiv og vil ikke gå særlig tur når det er kaldt. Samboeren min sier at det går fint og at han kan være hjemme, mens jeg mener at når en hund ikke ønsker å gå tur så er det ikke særlig god livskvalitet for en hund. Han elsker kos, lek og mat. Hva mener dere? Ønsker ordentlige svar.. Anonymkode: e4bed...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #2 Del Skrevet 9. juli Har dere prøvd kiropraktor? Back on Track dekken og liggematter? Er hunden ellers våken og opplagt? Anonymkode: d0489...e1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #3 Del Skrevet 9. juli Her er jeg delt. Mener at en hund som har tydelige smerter bør få slippe, men samtidig så kan en hund som ikke vil gå tur ha det bra likevel. Vår 13 år gamle frøken vil for eksempel ikke gå tur lenger, men hun elsker løpe etter ball. Hun slipper selvfølgelig turgåing, og så blir det mer ballkasting, siden det er det hun finner gleden i, og har lyst til å gjøre. Du ser at da er hun lykkelig og øynene skinner, ørene står opp, og halen logrer. Med turgåing er det tvert imot, det synes hun bare er kjedelig og slitsomt Hvis en hund ikke har glede i NOE, og alt bare er vondt, er det på tide å slippe. Anonymkode: 2f004...59a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #4 Del Skrevet 9. juli Hvor gammel kan hunden din bli? I følge rase? Hvis han har mye smerter og ikke orker å gå ville jeg diskutert det med dyrlegen. Kanskje ha et varmeteppe til han? Anonymkode: 21e3b...c6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #5 Del Skrevet 9. juli Min gamle kar får smertestillende ved behov og har artrose, var dønn halt to år tilbake og kunne nesten ikke gå på bakbeina. Fikk behandling og omega3 i maten og er veldig fin nå var faltisk med på tre timers tur idag men det tilhører sjeldenhetene. Er nesten helt døv nå også. Snart 14 år. så lenge hunden har god livskvalitet , at jeg ser han har det bra og logrer med hale og er med familien så mener jeg det er fint. Anonymkode: 277e2...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli #6 Del Skrevet 9. juli Jeg tenker at for en gammel hund, så er det helt legitimt at den ikke vil gå så mye tur. Så lenge den ellers har det mest bra, så er det lov å kose seg mest inne, hvis den har det bra der. Særlig om vinteren. Eldre hunder kan fint leve med litt «knirk». Man må bare tilpasse seg litt- samtidig som det er en balansegang. Hvis hunden hvis tegn på mistrivsel, endrer atferd eller at de fysiske utfordringene gjør det smertefullt å bevege seg og å gjøre fra seg - da bør man begynne å vurdere om nok er nok. Anonymkode: 782b6...166 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 10. juli #7 Del Skrevet 10. juli Skaffet min eldre hund en ortopedisk hundeseng (Pawz and Pepper) og lot han ha på varmedekken utendørs når det var kaldt. Inne så hevet vi mat- og vannskål slik at han ikke trengte helt ned på gulvet, og utendørs så hadde vi rampe ved trappa. Han sluttet å "gå tur" de siste to årene, men kunne tutle ved siden av oss rundt huset, opp i skogen og ellers der vi var. Han gikk på leddfôr og fikk smertestillende. Greide å holde han sånn någenlunde smertefri med medisiner, så han lekte, koste seg og hadde god appetitt. Han fikk slippe da han ikke lengre greide å leke, bevege seg eller hvile seg uten smerter. Han ble rastløs ved hvile da han ikke greide å finne en komfortabel hvilestilling, han ble nedfor og begynte å miste appetitten. Han ble avlivet på sommeren for å slippe en kald høst. men da han var 12 år. 🐕❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #8 Del Skrevet 10. juli Jeg tenker det er helt greit at en gammel hund ikke vil gå noe særlig tur. Så fremt de har generelt gode dager, lite smerter og en varm, myk sengeplass inne så kan de få være med litt lenger! Anonymkode: 80117...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #9 Del Skrevet 10. juli Om hunden ikke lever med smerter og fortsatt leker, koser og spiser godt, og gjerne blir med på tur i godt vær, så ser jeg ikke problemet. Mine hunder er unge og spreke, og de vil helst ikke gå tur når det er kaldt eller når det regner de heller. Det er en kamp å få de med ut, og da er de bare ute lenge nok til at de får gått på do før de haster inn igjen. Når det er dårlig vær, ordner jeg med litt ekstra mental stimuli inne istedenfor. Når de blir gamle, vil de nok ha enda lavere toleranse for dårlig vær 😅 Så lenge hunden din spiser, leker og sover godt, så er det ingen grunn til å tenke på avlivning enda fordi han ikke vil gå tur når det er kaldt. Men om han begynner å plages og livskvaliteten går ned, så er det bedre å ta ham før hverdagen blir dårlig Anonymkode: 4db0d...7e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå