Gå til innhold

Gitt opp av det offentlige etter 2 forsøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fatter bare ikke hva som er galt med meg / oss. Vi har vært på 2 grundige utredninger på Hausken hvor de ikke finner noe galt annet enn at jeg har to tette eggledere. Vi er 32 (meg) + 35 år (mannen).

Har nå hatt lang og kort protokoll offentlig og fått beskjed om at de gir oss opp. Hver gang så har jeg hatt 12-14 follikler men de får bare ut 2-3 egg som ikke overlever til innsett dag 3 eller 5... Noe er jo galt og nå de vi altså gitt opp?! Dette er så vondt... 

Anonymkode: 16fcd...6c6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres merkelig ut. Vi gikk på Ullevål og hadde fått innvilget våre tre forsøk. Første gikk ikke, andre ble avbrutt. Og da fortalte de oss at visst kunne vi prøve en siste gang, men de anbefalte oss å se etter andre løsninger. Adopsjon fx. Men jeg ble faktisk gravid på naturlig vis, så de profesjonelle vet faktisk heller ikke alltid alt, eller hva som er meningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ganske utrolig ut at du ikke får ett forsøk til offentlig. 

Hva tenker du om å gå privat? 

Anonymkode: 4aac5...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bedt om begrunnelse for hvorfor du ikke får et tredje forsøk? Kan jo få helt andre resultater med en annen medisin. 

Anonymkode: 99461...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du bedt om begrunnelse for hvorfor du ikke får et tredje forsøk? Kan jo få helt andre resultater med en annen medisin. 

At det ikke er hensiktsmessig :( Vi har bare brukt gonal-f så jeg argumenterte med at det kan jo hende at jeg får bedre resultater med noe annet, men fikk nei.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At det ikke er hensiktsmessig :( Vi har bare brukt gonal-f så jeg argumenterte med at det kan jo hende at jeg får bedre resultater med noe annet, men fikk nei.

Veldig merkelig.

De kunne prøvd veldig mye, jeg går privat og vi har prøvd mye forskjellig. Og det er ikke jeg som er problemet engang, det er mannen... 

Dobbel eggløsningssprøyte eller en blanding av Ovitrelle og Ganirelix som eggløsningssprøyte kan også forsøkes. Og Rekovelle og Fyremadel som stimulering.

Gonal-f har ikke vært spesielt bra for min del... alle eggene dør jo bare...

Men Rekovelle, Fyremadel, Ovitrelle og Ganirelix har 50% av de befruktede eggene overlevd og blitt fine blastocyster. Alle forsøkene på Gonal-f gikk vi offentlig og de satte bare inn på dag 2, aner ikke om det ville blitt noen blastocyster, men 80% av de befruktede eggene falt fra. Ingen av de dag 2 offentlig festet seg, men alle blastoene privat har gjort det (men har mistet alle tidlig).

Det er fritt sykehusvalg, kanskje du kan søke deg over til en annen klinikk?

Eller bare gå privat og ta kostnaden.

Lykke til!

Anonymkode: 4bbb5...4fd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fatter bare ikke hva som er galt med meg / oss. Vi har vært på 2 grundige utredninger på Hausken hvor de ikke finner noe galt annet enn at jeg har to tette eggledere. Vi er 32 (meg) + 35 år (mannen).

Har nå hatt lang og kort protokoll offentlig og fått beskjed om at de gir oss opp. Hver gang så har jeg hatt 12-14 follikler men de får bare ut 2-3 egg som ikke overlever til innsett dag 3 eller 5... Noe er jo galt og nå de vi altså gitt opp?! Dette er så vondt... 

Men de kan vel ikke gi dere opp? Dere har rett til tre forsøk. 

Samtisig tviler jeg ikke på at de i det offentlige ikke har "tid" til å finne årsaken, og dermed kunne tilpasse behandlingen. 

Anonymkode: 2b92d...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk stopp etter to gjennomførte forsøk, og ett avbrutt. 

Så vi fortsatte privat. Først i Norge, så en veldig anerkjent internasjonal klinikk. Med samme resultat.

Vi var ca 30, friske og sunne, ingen påviste feil. Har nå vært uten prevensjon i 15 år, hvorav tre var med fertilitetsbehandlinger, uten en eneste graviditet. 

Uansett, anbefaler deg å fortsette å prøve til det går, eller dere vet at det ikke går. Selv om klinikken mulig har rett så trenger dere den sikkerheten for egen del. 

Anonymkode: 5a9fa...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men de kan vel ikke gi dere opp? Dere har rett til tre forsøk. 

Samtisig tviler jeg ikke på at de i det offentlige ikke har "tid" til å finne årsaken, og dermed kunne tilpasse behandlingen. 

Anonymkode: 2b92d...6ba

Man har egentlig ikke rett på noen om klinikken vurderer det slik. Det er de som bestemmer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk heller ikke strålende resultater med Gonal-F og Fyremadel. Alle egg unntatt 1 falt fra første døgnet. Ingenting åpenbart galt her heller, samme alder som deg.

Jeg tror jeg faktisk her ville klaget over behandlingen så langt, og at du ønsker et tredje forsøk med en annen behandlingsplan. Det er jo ingen garanti for at det går, men hvis du må over til det private så har du i alle fall flere erfaringer som de kan basere videre behandling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi fikk stopp etter to gjennomførte forsøk, og ett avbrutt. 

Så vi fortsatte privat. Først i Norge, så en veldig anerkjent internasjonal klinikk. Med samme resultat.

Vi var ca 30, friske og sunne, ingen påviste feil. Har nå vært uten prevensjon i 15 år, hvorav tre var med fertilitetsbehandlinger, uten en eneste graviditet. 

Uansett, anbefaler deg å fortsette å prøve til det går, eller dere vet at det ikke går. Selv om klinikken mulig har rett så trenger dere den sikkerheten for egen del. 

Hvilken klinikk i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å prøve et forsøk hos Hausken. Ble gravid på første forsøk der etter uendelig med negative forsøk og aborter i det offentlige.

Anonymkode: b0c6e...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil anbefale deg å prøve et forsøk hos Hausken. Ble gravid på første forsøk der etter uendelig med negative forsøk og aborter i det offentlige.

Hva gjorde Hausken annerledes?

Har selv mange mislykkede forsøk og mange aborter nå. 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva gjorde Hausken annerledes?

Har selv mange mislykkede forsøk og mange aborter nå. 😢

Fikk helt andre medisiner og ikke minst støttemedisiner. Selv etter 6 aborter mente riksen at støttemedisiner var tull. På Hausken fikk jeg blodfortynnende og prednisolon, satt på første forsøk ☺️ når jeg spurte riksen om blodfortynnende og prednisolon så lo de av meg, for det hadde ingen bevist effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fikk helt andre medisiner og ikke minst støttemedisiner. Selv etter 6 aborter mente riksen at støttemedisiner var tull. På Hausken fikk jeg blodfortynnende og prednisolon, satt på første forsøk ☺️ når jeg spurte riksen om blodfortynnende og prednisolon så lo de av meg, for det hadde ingen bevist effekt.

Kan du si noe om hvilke andre medisiner under stimulering også?

Jeg har prøvd Gonal-f og Fyremadel offentlig. Og Rekovelle og Fyremadel privat. Fortsatt ikke gravid. 😢

Jeg fikk samme svar om Prednisolon og blodfortynnende ved Riksen... De var ikke villige til å prøve i det hele tatt. Tror ikke de har lov etter retningslinjene og så må de lyve og si at det ikke har effekt. Leser man om det så kan det absolutt ha effekt. Prednisolon kan spesielt hjelpe kvinner med endometriose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...