Gå til innhold

Hadde du fått fler barn hvis menn kunde gifte seg med flere kvinner?


Fremmed fugl

Anbefalte innlegg

"I argue that permitting polygamy could be the most effective 
means at our disposal for countering a too rapid decline in fertility" 

En meget aktiv fyr fra UiO kom med dette i en artikkel som vi alle har finansiert i felleskap. 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/101727/An%2bEvolutionary%2bCase%2bfor%2bPolygyny%2bto%2bCounter%2bDemographic%2bCollapse.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Er det mange av oss menn og kvinner som tenker at vi hadde fått mange fler barn hvis det hadde blitt lov for oss menn å gifte oss med flere kvinner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Kvinne.

Anonymkode: 2c66b...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forutsetning for å få barn er at far deltar aktivt i omsorgen. Jeg har lite tro på at polygami øker fars deltakelse, så nei.

Anonymkode: 8e44c...f20

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whats in it for me? 

Nei slikt hadde på ingen måte inspirert meg til å gå flere ganger gravid, og skjønner ikke engang hvorfor det skulle det. 

Om folk som er polygame får flere barn har vel noe med eventuell religion bak det å leve polygamt å gjøre. Vet ikke om noen ikke- religiøse polygame som har fått flere barn enn normalt. Jeg har på mine reiser i verden truffet menn med flere koner og mange barn, men de tok også imot de barna Gud bestemte at skulle bli til. Altså religion som lå bak dette. Hvilket antagelig ligger bak de fleste polygame ekteskap. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (31 minutter siden):

"I argue that permitting polygamy could be the most effective 
means at our disposal for countering a too rapid decline in fertility" 

En meget aktiv fyr fra UiO kom med dette i en artikkel som vi alle har finansiert i felleskap. 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/101727/An%2bEvolutionary%2bCase%2bfor%2bPolygyny%2bto%2bCounter%2bDemographic%2bCollapse.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Er det mange av oss menn og kvinner som tenker at vi hadde fått mange fler barn hvis det hadde blitt lov for oss menn å gifte oss med flere kvinner? 

Tja. Han argumenterer at siden mange vil være nye kona til rike menn, kan vi like gjerne tillate polygyni - at menn kan gifte seg med flere kvinner - framfor skilsmisse. Men han argumenterer ikke hvorfor det skal bli flere barn av polygyni enn av seriemonogami, og heller ikke hvorfor det at noen rike menn har flere koner skal være statistisk signifikant. Kanskje han mener ikke bare rike menn, men alle menn som tjener ok. At vi skal bli et samfunnn der i hovedsak menn som tjener over snittet har koner, og gjerne 2+.

Og han sier at fattige menn ville blitt lei seg, men at de uansett er single. Litt hjerteløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar i betraktning alle tråder om menn som ikke hjelper til (nok) hjemme, så er det vel ingen grunn til å tro at kvinner ville ønske seg flere barn med en mann som hadde flere familier gående permanent. 

Fra tv-serier om polygami blant enkelte mormonere, så kan man kanskje ledes til å tro at polygami gir en drøss unger. Men da må man også ta med i betraktning at mormonere gjerne tar imot alle barna gud deler ut, så det store antallet barn der beror nok på tro og ikke antall koner. 

For min egen del ville jeg aldri vurdert å få barn med en mann som hadde flere koner. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virrevirrevapp skrev (4 minutter siden):

Tja. Han argumenterer at siden mange vil være nye kona til rike menn, kan vi like gjerne tillate polygyni - at menn kan gifte seg med flere kvinner - framfor skilsmisse. Men han argumenterer ikke hvorfor det skal bli flere barn av polygyni enn av seriemonogami, og heller ikke hvorfor det at noen rike menn har flere koner skal være statistisk signifikant. Kanskje han mener ikke bare rike menn, men alle menn som tjener ok. At vi skal bli et samfunnn der i hovedsak menn som tjener over snittet har koner, og gjerne 2+.

Og han sier at fattige menn ville blitt lei seg, men at de uansett er single. Litt hjerteløst.

Dem som har simulert dette, konkluderer vel med at slik manggifte kan være hensiktsmessig i samfunn med store forskjeller i formue og lite behov for samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trolltunge said:

Whats in it for me? 

 

Det lurer jeg også på. Utro mann og en haug unger, ikke mye der som frister 😅

Anonymkode: 903bb...182

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det frister bare enda mindre enn det allerede gjør

Anonymkode: dce60...28c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man tror jeg at flere koner hadde gitt meg lavere antall barn per kone enn med en kone. Av den enkle grunn at jeg ønsker å være delaktig i livene til mine barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Dem som har simulert dette, konkluderer vel med at slik manggifte kan være hensiktsmessig i samfunn med store forskjeller i formue og lite behov for samarbeid.

Tja, hvis man ser et samfunnsfenomen isolert og at kun antall barn teller. Men selv på det overbeviser han lite. Ca. 90 % av norske kvinner får barn;problemet er ikke om kvinner får barn, men antallet. Han forklarer ikke hvorfor rike menn og være kone2 skulle få kvinner til å få 2+ barn når de først får. 

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel egentlig at en må få opp statusen på å få barn i tjue årene. Gjerne også som eneforelder. 

Så bør en kunne velge den velsituerte og attraktive om det skulle falle i smak.

Så da må en gjøre noe med lovverket uten at en må gifte seg for å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (11 minutter siden):

Tror vel egentlig at en må få opp statusen på å få barn i tjue årene. Gjerne også som eneforelder. 

Så bør en kunne velge den velsituerte og attraktive om det skulle falle i smak.

Så da må en gjøre noe med lovverket uten at en må gifte seg for å få barn.

Er det egentligen ikke rart at man ikke får bonuspoeng til studieopptak hvis man har barn? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Er det egentligen ikke rart at man ikke får bonuspoeng til studieopptak hvis man har barn? 

Siden man får alderspoeng, tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (18 minutter siden):

Tror vel egentlig at en må få opp statusen på å få barn i tjue årene. Gjerne også som eneforelder. 

Så bør en kunne velge den velsituerte og attraktive om det skulle falle i smak.

Så da må en gjøre noe med lovverket uten at en må gifte seg for å få barn.

Å finne sin livspartner og få barn blir jo nå nærmest hauset opp som slutten på livet, så ikke rart det ikke frister da. "Må leve før du slår deg til ro" hevdes det. Hvilket indirekte sier at får man partner og barn er det slutt på å leve.

Skjønner derfor godt at situasjonen er som den er. Hvorfor skulle folk ønske å få partner og barn tidligere når dette holdes frem som at da er det jammen slutt på å leve, kose seg og oppleve? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (1 minutt siden):

Siden man får alderspoeng, tenker du?

Tenkte man kunde få poeng for det uansett alder. 

Men ellers så tror jeg at det bør på plass bedre økonomiske ordninger, og ikke minst det med bedre muligheter å følge opp mange barn som foreldre.

Det å tro at noen få rike menn med harem skal løse det.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trolltunge skrev (1 time siden):

Å finne sin livspartner og få barn blir jo nå nærmest hauset opp som slutten på livet, så ikke rart det ikke frister da. "Må leve før du slår deg til ro" hevdes det. Hvilket indirekte sier at får man partner og barn er det slutt på å leve.

Skjønner derfor godt at situasjonen er som den er. Hvorfor skulle folk ønske å få partner og barn tidligere når dette holdes frem som at da er det jammen slutt på å leve, kose seg og oppleve? 

Det er vel noe økonomisk som ligger bak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier bare ikke ta noe den fyren kommer med seriøst.

Tror ikke han har et poeng her heller. Leste ganske mye i linken, men måten det er skrevet på gjorde det søvndyssende.

Nei, hadde ikke fått flere barn om han også hadde parallellforhold/-familier. Å forsørge slike familier kan by på for mange utfordringer.

 

 

Anonymkode: 71bc0...4d4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ønsker en mann som bidrar likt med hjem og barn. Det vil ikke skje hvis han har flere parallelle familier. 
Vil også nevne at jeg gjerne hadde fått enda et barn men det var mannen som sa stopp. Det er ikke uvanlig. 

Anonymkode: 01113...290

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt teit og ulogisk ut. Det blir færre voksne per barn i de familiene.

Det er bare så vidt kabalen går opp når man er to voksne som passer barna til én kvinne.

Han ser vel for seg at han skulle vært den med mange damer, men tipper dama hans umiddelbart ville stukket av med en riking. Det holder ikke med forskerlønn.

Anonymkode: c0517...a6d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...