Gå til innhold

Hvorfor er det ikke en eneste influencer som snakker med britisk aksent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har merket meg at de aller fleste influensere og kjendiser prøver å snakke/snakker med amerikansk aksent, og gjerne litt knirkestemme ala Kardashians.

Er det fordi de ser mye søppel-tv fra USA?

Hvorfor er amerikansk aksent mer populært å snakke enn med britisk aksent?

Anonymkode: 32702...0d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De fleste land har enda skam rundt aksenter, spesielt Storbritania. Norge generelt tar vare på språktradisjoner bedre.

Anonymkode: e0238...5b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Amerikansk er mer rølpete og sensuelt, ikke akademisk og korrekt som engelsk. Influencere er ikke intellektuelle, og appellerer til de som er enda mindre smarte enn dem selv, og trenger å ledes, da må det være amerikansk. Et forsøk i hvertfall, helst så bra at de dummeste tror at hun har bodd i USA.

Anonymkode: 2f956...513

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nordmenn som prøver å snakke britisk er kleint å høre på. Amerikansk er mye mer naturlig.

Anonymkode: 3e1f7...389

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi man hører mer amerikansk overalt enn britisk engelsk. Jeg skulle gjerne snakket engelsk med britisk aksent, men da høres jeg enda mer teit ut. Nå er jeg ikke influenser da.

Anonymkode: 03ed5...686

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nordmenn som prøver å snakke britisk er kleint å høre på. Amerikansk er mye mer naturlig.

Tror du skrev det motsatte av hva du tenkte😊 

Anonymkode: 2fa81...78c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

:skratte: 

Anonymkode: 6dbc0...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel pga tv at det er blitt mer amerikansk. Vi ble ihvertfall grillet i britisk aksent på skolen😄 Angående knirkete stemme så er det noe av det jæ…. som finnest! Caroline Nitter og Sophie Elise er to tullinger som bruker slik halvkvalt stemme, fy fader så grusomt!!😱

Anonymkode: a9ee2...d84

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir vel for avansert for dem. 

Anonymkode: 38a39...fd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo norske, så hvorfor forventer du britisk aksent? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tror du skrev det motsatte av hva du tenkte😊 

Anonymkode: 2fa81...78c

Faktisk ikke. Det er vanskeligere for nordmenn å snakke med britisk aksent enn med amerikansk, da amerikansk intonasjon er enklere og litt mer monoton. Mht britisk aksent er det lettere å bomme på hvor du skal opp og ned.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (43 minutter siden):

Faktisk ikke. Det er vanskeligere for nordmenn å snakke med britisk aksent enn med amerikansk, da amerikansk intonasjon er enklere og litt mer monoton. Mht britisk aksent er det lettere å bomme på hvor du skal opp og ned.

Pluss at det er en del ord som er ulike på amerikansk-engelsk og britisk-engelsk, og det blir fort litt rart å snakke med britisk aksent når man bruker typiske amerikanske ord. F.eks. ordet "pants", som betyr bukse på amerikansk og truse på britisk-engelsk. Britiske kaller ofte bukser for trousers.

Anonymkode: 03ed5...686

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 16.09):

Jeg har merket meg at de aller fleste influensere og kjendiser prøver å snakke/snakker med amerikansk aksent, og gjerne litt knirkestemme ala Kardashians.

Er det fordi de ser mye søppel-tv fra USA?

Hvorfor er amerikansk aksent mer populært å snakke enn med britisk aksent?

Fordi det aller meste nordmenn ser på, er amerikansk. Det er ikke mye britisk på tv/ media

Har du virkelig ikke skjønt det?

Anonymkode: cba11...910

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Amerikansk er egentlig en eldre form for engelsk som ble litt gebrokken når andre innvandrere i Amerika skulle snakke det, vi ser også mest amerikansk på TV, mange hører på amerikansk musikk og veldig mange har slekt i USA.

Anonymkode: 2b87f...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (3 timer siden):

De er jo norske, så hvorfor forventer du britisk aksent? 

Hvorfor skal jeg forvente amerikansk aksent?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det aller meste nordmenn ser på, er amerikansk. Det er ikke mye britisk på tv/ media

Har du virkelig ikke skjønt det?

Anonymkode: cba11...910

Jeg tror at mange unge som vokser opp i dag tenker at amerikansk er kulere pga influencere

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De snakker vel California-amerikansk både fordi det er lettere og fordi det er det de hører mest.

Hvilken britiske aksent mener du at de skal bruke? RP?

Personlig syns jeg alle nordmenn bør legge om til en skikkelig sterk Glasgow-aksent når vi snakker engelsk. Skottland er nærmere oss kulturelt og geografisk. It's only right.

Anonymkode: 41d59...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du norske influencere? De snakker engelsk med norsk aksent selvfølgelig, den norske aksenten vil alltid være tydelig selv om de uttaler can't som "kænt" og ikke "kaant". Har også lagt merke til når nordmenn prater engelsk så velger de britiske ord og amerikanske ord om hverandre selv om vokalene er "amerikanske". 

Anonymkode: ca0b8...8f4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg over: engelsk er mitt morsmål, jeg er opprinnelig canadisk, men har bodd her siden jeg var 13. Og ja, nordmenn prater generelt utrolig bra engelsk! Men de har alltid en sterk norsk aksent i bunn uansett om de legger seg mer på den britiske eller amerikanske uttalelsen. Jeg slet i starten på å skille nordmenn og svensker som prater engelsk (dansker er lette å identifisere). Men noen ord og lyder gjør det lettere: den svenske "i-en" og måten dere uttaler "love" på:

Norsk: "låvv". Svensk "læv"

Jeg har også en liten nordamerikansk aksent som jeg aldri blir helt kvitt selv om jeg er helt fluent på norsk. 

Anonymkode: ca0b8...8f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor skal jeg forvente amerikansk aksent?

Ts

Det er lettere for en nordmann å snakke med amerikansk enn britisk aksent, dessuten blir vi mer eksponert for amerikansk populærkultur, og hører amerikansk oftere. Så det er mer naturlig enn britisk aksent for nordmenn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...