AnonymBruker Skrevet 10. juli #41 Del Skrevet 10. juli 4 hours ago, AnonymBruker said: TS her! Hei, og takk. Som sagt er en del tiltak alt forsøkt, og det er derfor det er så fortvilende. Nå tenker jeg at alle barna i klassen trenger veiledning, da de dras med og det eskalerer selvfølgelig på grunn av det. Og læreren kan følge etter enkeltelever ute jo? Det er det mange som gjør. Hvertfall alle steder jeg har jobbet, både i barnehage, barneskole og ungdomsskole. Det er ikke alle barn som har en til en ute, som har diagnoser. De har atferdsvansker. Det er jo også forskjell på å gå tett oppi et barn, og tydelig gjøre det og ha et øye til barnet hele tiden på avstand. Det er heller ikke sånn at det er begrensning på hvor mye tilsyn en lærer kan ha, det står det ingenting om i kontraktene. De har betalte pauser. Så behovet for inspeksjon på skolen, dikterer hvor mye det blir totalt og derfor hvor mye hver enkelt har. Men nå har jeg litt å jobbe med, så håper jeg at kanskje sommeren vil være med å modne hele gjengen litt. Er lov å håpe at det da blir bedre for alle! Anonymkode: cd596...cd5 Jeg tror du misforstår det med tilsyn. F.eks på min jobb, så har jeg tilsyn ved huskene på mandager og tilsyn ved inngangen til 4.trinn på tirsdager osv. Ja, jeg kan følge med på en enkeltelev på mandager hvis eleven er ved huskene da, men om eleven går til fotballbanen kan ikke jeg forlate mitt tilsynsområde. Skal en enkeltelev ha tilsyn, er dette et eget, fast tilsyn som ledelsen bestemmer. Men som du selv sier og som jeg mistenker så gjelder dette klassemiljøet generelt. Skolen må jobbe for at de andre elevene ikke reagerer pg henger seg på slik oppførsel, samtidig som de jekker ned denne eleven. Det kan hende læreren er helt ubrukelig, det vet ikke jeg. Men det kan også hende at hun ikke får den hjelp og støtten hun trenger. Sånt er umulig å løse på egenhånd. Send en mail til ledelsen før skolestart og spør om det kan opprettes 9a-sak. Du kan også ta opp dette på foreldremøte til høsten. Du trenger ikke nevne navn, men snakke om klassemiljøet generelt og hva du ser. Hvis du ikke tør å snakke selv, så skriv et kortfattet brev til klassekontakt eller lærer. Anonymkode: 8dda9...5ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #42 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror du misforstår det med tilsyn. F.eks på min jobb, så har jeg tilsyn ved huskene på mandager og tilsyn ved inngangen til 4.trinn på tirsdager osv. Ja, jeg kan følge med på en enkeltelev på mandager hvis eleven er ved huskene da, men om eleven går til fotballbanen kan ikke jeg forlate mitt tilsynsområde. Skal en enkeltelev ha tilsyn, er dette et eget, fast tilsyn som ledelsen bestemmer. Men som du selv sier og som jeg mistenker så gjelder dette klassemiljøet generelt. Skolen må jobbe for at de andre elevene ikke reagerer pg henger seg på slik oppførsel, samtidig som de jekker ned denne eleven. Det kan hende læreren er helt ubrukelig, det vet ikke jeg. Men det kan også hende at hun ikke får den hjelp og støtten hun trenger. Sånt er umulig å løse på egenhånd. Send en mail til ledelsen før skolestart og spør om det kan opprettes 9a-sak. Du kan også ta opp dette på foreldremøte til høsten. Du trenger ikke nevne navn, men snakke om klassemiljøet generelt og hva du ser. Hvis du ikke tør å snakke selv, så skriv et kortfattet brev til klassekontakt eller lærer. Anonymkode: 8dda9...5ed Jeg har jobbet på skole, så vet hvordan det fungerer her vi bor. Kan hende det er ulikt! Men vi har satt inn tiltak i løpet av skoleåret når elever må ha en voksen på seg av ulike årsaker, så da bør det være mulig i en langvarig sak hvor klassemiljø og mobbing/utestenging er et problem. Som sagt så er det opprettet en 9a sak, men ting bedrer seg ikke. I en 9a sak er ledelsen inne, så det har tydelig ikke hjulpet. Møte på møte, med «tiltak» de gjør som ikke er annet enn normal skolehverdag og har vært sånn siden start imponerer meg ikke stort! Foreldremøter, samtaler med barna og samarbeid med foreldre når det trengs er vel helt naturlig og bør være en selvfølge for en som er kontaktlærer? Det er pålagt timemessig også her. Jeg vet at lærere er mye alene, men vet også at de gjør en god innsats og prøver så godt de kan! Jeg har vært med å løse opp slike saker flere ganger på jobb, men opplever ikke at dette blir tatt så alvorlig som jeg og andre jeg har jobbet med ville tatt det. Hvis jeg har alvorlige saker i MITT klasserom, ville jeg gjort alt jeg kunne for å fikse opp i det. Og hadde jeg prøvd alle mulige ting jeg hadde i verktøykassa, og det ikke hjalp. Ja da ville jeg gått til ledelsen og krevd hjelp, enten alene eller sammen med foreldrene… Syns det er rimelig voldsomt å klage på lærer, melde inn til statsforvalteren osv. Det er jo noe man ikke ønsker å gjøre! Denne læreren har de hatt mer enn et år, og jeg har ikke vært misfornøyd før dette begynte og eskalere og virker som «merarbeid» for læreren om man prøver å gi beskjed om at ting må følges bedre med på osv. Fordi jeg jobber med barn selv, er jeg absolutt ikke den som ringer skolen titt og ofte eller ikke forstår hva slags hverdag de har. Men jeg forstår absolutt ikke håndtering av denne saken, det kan jeg innrømme! Så det betyr med andre ord at mer eller mindre alle råd jeg har fått her, har jeg eller flere foreldre forsøkt. Den eleven som blir ofte nevnt, må kanskje ha hjelp. Men jeg tenker også at den eleven burde fått hjelp av skolen, og at det er fortvilende for foreldrene og dette barnet også. Det blir satt i en sårbar posisjon, plutselig vil ingen være sammen med barnet lenger🙈 Jeg setter i gang 9a på mitt barn, og får andre til å gjøre det samme om vi ikke har annet valg. Men hva hjelper vel det, om skolen ikke gjør det de skal i en allerede opprettet sak? Da er det vel bare å være hu «hysteriske» som melder til høyere hold da. Er jo ekstremt trist, men må kanskje til. Takk for råd alle sammen, det er faktisk en del tips her som gjør at jeg føler meg trygg på hvordan jeg har taklet ting frem til nå. Eneste er vel at jeg burde tatt i bruk tøffere midler litt tidligere! TS Anonymkode: cd596...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #43 Del Skrevet 10. juli 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har jobbet på skole, så vet hvordan det fungerer her vi bor. Kan hende det er ulikt! Men vi har satt inn tiltak i løpet av skoleåret når elever må ha en voksen på seg av ulike årsaker, så da bør det være mulig i en langvarig sak hvor klassemiljø og mobbing/utestenging er et problem. Som sagt så er det opprettet en 9a sak, men ting bedrer seg ikke. I en 9a sak er ledelsen inne, så det har tydelig ikke hjulpet. Møte på møte, med «tiltak» de gjør som ikke er annet enn normal skolehverdag og har vært sånn siden start imponerer meg ikke stort! Foreldremøter, samtaler med barna og samarbeid med foreldre når det trengs er vel helt naturlig og bør være en selvfølge for en som er kontaktlærer? Det er pålagt timemessig også her. Jeg vet at lærere er mye alene, men vet også at de gjør en god innsats og prøver så godt de kan! Jeg har vært med å løse opp slike saker flere ganger på jobb, men opplever ikke at dette blir tatt så alvorlig som jeg og andre jeg har jobbet med ville tatt det. Hvis jeg har alvorlige saker i MITT klasserom, ville jeg gjort alt jeg kunne for å fikse opp i det. Og hadde jeg prøvd alle mulige ting jeg hadde i verktøykassa, og det ikke hjalp. Ja da ville jeg gått til ledelsen og krevd hjelp, enten alene eller sammen med foreldrene… Syns det er rimelig voldsomt å klage på lærer, melde inn til statsforvalteren osv. Det er jo noe man ikke ønsker å gjøre! Denne læreren har de hatt mer enn et år, og jeg har ikke vært misfornøyd før dette begynte og eskalere og virker som «merarbeid» for læreren om man prøver å gi beskjed om at ting må følges bedre med på osv. Fordi jeg jobber med barn selv, er jeg absolutt ikke den som ringer skolen titt og ofte eller ikke forstår hva slags hverdag de har. Men jeg forstår absolutt ikke håndtering av denne saken, det kan jeg innrømme! Så det betyr med andre ord at mer eller mindre alle råd jeg har fått her, har jeg eller flere foreldre forsøkt. Den eleven som blir ofte nevnt, må kanskje ha hjelp. Men jeg tenker også at den eleven burde fått hjelp av skolen, og at det er fortvilende for foreldrene og dette barnet også. Det blir satt i en sårbar posisjon, plutselig vil ingen være sammen med barnet lenger🙈 Jeg setter i gang 9a på mitt barn, og får andre til å gjøre det samme om vi ikke har annet valg. Men hva hjelper vel det, om skolen ikke gjør det de skal i en allerede opprettet sak? Da er det vel bare å være hu «hysteriske» som melder til høyere hold da. Er jo ekstremt trist, men må kanskje til. Takk for råd alle sammen, det er faktisk en del tips her som gjør at jeg føler meg trygg på hvordan jeg har taklet ting frem til nå. Eneste er vel at jeg burde tatt i bruk tøffere midler litt tidligere! TS Anonymkode: cd596...cd5 Bare å melde til statsforvalter. Som lærer syns jeg det er en bra ting. Jeg husker første gangen jeg fikk en 9a-sak i klassen. Jeg ble livredd og teodde jeg hadde gjort noe galt. Dette er noen år siden, og i dag hadde jeg ikke nølt med å melde egen arbeidsplass(skole) til statsforvalter hvis jeg følte at en mobbesak ikke ble tatt på alvor. Da får man en ordentlig undersøkelse av saken og hjelp til å løse den. Det er jo ikke en optimal løsning, men når ingenting annet fungerer så er det det man må gjøre. Ellers kan du kontakte mobbeombundet i kommunen. Dette er også noe som generelt er problemer på skoler rundt om kring. For få ressurser til å få til gode endringer. Det er bare å mase, men ta det med ledelsen. Det er dessverre det man må gjøre. Anonymkode: 8dda9...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #44 Del Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei, Jeg har barn i barneskolealder og trenger råd. I klassen har det vært problemer. Derfor er jeg spent med tanke på oppstart! I klassen er det spesielt en elev jeg lurer på hvordan jeg kan bli klokere på. Følgende ting har skjedd og skjer gjentakende uten at skolen «ser» det eller har satt en voksen for å følge tett på. Så nå eskalerer det og blir verre og verre, og ganske fortvilende for oss foreldre… 1. Barnet leker «politi» og forteller andre barn hvordan de skal oppføre seg, hva de skal gjøre og hva som ikke er lov etc. Dette gjelder i situasjoner der barnet i utgangspunktet ikke er sammen med barnet det irettesetter, men kommer forbi f.eks. Barnet som blir irettesatt gjør ikke noe galt. Kan f.eks. be de andre gå av husker, bli med å leke og forlate andre alene, rydde opp på tur mens de spiser eller lignende. Dette starter da krangler fordi andre barn ikke finner seg i å bli herset med, og dette barnet som vil bestemme fortsetter og fortsetter. 2. Snakker stygt om andre og drar flere med. Eks: Spør hvem noen liker, og når barnet ikke vil svare spør barnet igjen og igjen til det får et svar. Går deretter til en annen og sier at barnet som svarer ikke liker deg, når det ikke er den som ble sagt. 3. Vil leke med en spesiell, og «stjeler» denne andre fra andre som leker med den spesielle. Drar derfor med seg andre inn i ubehag. Hvem som er spesiell, varierer. Men det er spesielt to av samme kjønn, dette barnet veksler på å holde utenfor og gjøre disse tingene mot. 4. Vil bare leke med en og en, eller når det er flere stenger ute en fra gruppa. 5. Gråter åpenlyst (uekte) og prøver å få andre barn til å få kjeft. Har sett dette selv, ved flere tilfeller. 6. Sier at det ikke er lov å kommentere andres kropp, men gjør det selv på en negativ måte mens andre hører. 7. Lyver om hva andre har gjort, for å få sympati selv. 8. Har gjort en del ting som er seksualiserte. Dro av buksa på en eldre elev, så alle så underlivet hans. Skulle tørke en jevnaldrende elev på do. 9. Sier hemmeligheter til andre og truer med å fortelle flaue ting om det kommer ut. F.eks. at de har tisset på seg, bæsjer i buksa osv. 10. På besøk hjemme, er ikke barnet snilt med dyr (selv når voksne ser på). Følger ikke regler i huset, tar seg inn på rom og roter, ødelegger med sminke/tegnesaker, går inn uten å være bedt, forsyner seg med mat, stjeler leker eller annet. 11. Er venn med noen en dag, og uvenner neste dag så det andre barnet ikke forstår noen ting. 12. Er veldig høylydt og sint! Skriker, hyler, kan blikke, være fysisk i form av å holde igjen, jage etter når barna prøver å komme ut av situasjonen osv. 13. Nekter å si unnskyld i krangler, da selv om det er barnet selv som startet problemet og den andre som ble angrepet sier unnskyld om den har gjort noe. 14. Fortsatter krangler og nekter å bli ferdig. Kan holde på i dagevis, ukevis og dra opp gamle ting. Kan sende blikk, eller si at det ikke er over på vei hjem, selv etter læreren mener det er ordnet opp og det andre barnet også trodde det. Mange av disse tingene er ting jeg har sett, eller flere barn har fortalt samme historie om dette barnet hjemme. Historien til barnet, avviker fra andre barns fortelling som er like! Derfor stoler jeg på det flere forteller, selv om jeg naturligvis ikke stoler blindt på eget barn. Hvordan kan jeg få skolen til å forstå problemet og gjøre noe?? Det har blitt prøvd mye fra foreldrenes side, men skolen gjør ikke en god nok jobb og dette eskalerer. Foreldrene har samarbeidet, også foreldrene til dette barnet har forsøkt! Og er dette normalt? Er det ikke ekstremt manipulerende for et så lite barn? Det har foregått siden barnehagen og inn i skolealder, de har gått noen år alt😅 Tar i mot alt av gode råd og tips! Anonymkode: cd596...cd5 Usikker på hvilken rolle du har til barnet. Om du er lærer, anmen forelder eller en slektning. Men sånn oppførsel hat jeg quick fiks på. Klare regler som gjelder felles. Her har vi det sånn og ikke sånn. Peker aldri ut noen skyld. 1. Tar en prat med ungen. ( varierer iht kontakt med barnet) men feks: hvorfor tenker du det er greit å gå inn i den situasjonen og tenke at det er ok å sladre og bestemme. Blir de glade eller sinte på deg. Hvorfor tror du de blir sinte osv. Til ungen forstår at handlingen har en konsekvens. 2.her på skolen har alle en rett til å ha det bra. I plenum. Jeg hr hørt at det er noen som det er blitt snakket stygt om , og det er ikke greit. Hver enkelt bestemmer selv hva de ønsker å svare på. Så blir mam spurt om noe man ikke ønsker å svare på. Så må den som spør respektere det. 3 og 4 Her skal ingen være alene. Og vil du være med noen å leke så bli med på leken. Det er ikke lov å gå inn å ødelegge for de andre. Dere finne på noe annet. Å stenge ute noen er ikke ok. I plenum 5. Ta barnet til siden og spørre om hva som er galt. Avklare mee barnet om det er noe som må ordnes opp i eller ikke. Feks om barnet pleier å reagere slik pga mangel på oppmerksomhet. Så ta det opp med barnet. Jeg skjønner at du føler deg litt oversett akkurat nå. Men jeg tror de ønsker å ha deg med om du bare blir med slik de andre gjør. Nå ble du litt mye, og da trekker de andre seg litt vekk. Oppmuntre med å si at dette klarer du. 6. I plenum. Her er det ikke lov å komentere verandres kropp. Alle har forskjellige kropper. Ingen kropper er feil eller riktig. Hvordan man tar det kommer litt an på. Er det veldig personlig ta det med barnet. Er det generelt iht trivsel så ta det i plenum. Men da i form av jeg har hørt at dette har skjedd med noen elever i klassen. Av andre som har sett. Ikke si noe om hvem som har gjort eller sett. Og gi gjerne utrykk for at det er noen fra en annen klasse som har sett det. Etter hver konfrontasjon om det er en til en eller i plenum. Følg med barnet på avstand og bryt inn og ta en til en prat om ddt blir noe. De som mobber går gjerne på noen og pålegger skyld osv rett etterpå. Spør gjerne de som er utsatt om det går bra. Da ser man om de ser skremt ut eller ikke, om de svarer ja Anonymkode: 61c6e...8eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå