Gå til innhold

Mobbing i barnets klasse - trenger råd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har barn i barneskolealder og trenger råd. 

I klassen har det vært problemer. Derfor er jeg spent med tanke på oppstart! 

I klassen er det spesielt en elev jeg lurer på hvordan jeg kan bli klokere på. Følgende ting har skjedd og skjer gjentakende uten at skolen «ser» det eller har satt en voksen for å følge tett på. Så nå eskalerer det og blir verre og verre, og ganske fortvilende for oss foreldre…

1. Barnet leker «politi» og forteller andre barn hvordan de skal oppføre seg, hva de skal gjøre og hva som ikke er lov etc. Dette gjelder i situasjoner der barnet i utgangspunktet ikke er sammen med barnet det irettesetter, men kommer forbi f.eks. Barnet som blir irettesatt gjør ikke noe galt. Kan f.eks. be de andre gå av husker, bli med å leke og forlate andre alene, rydde opp på tur mens de spiser eller lignende. Dette starter da krangler fordi andre barn ikke finner seg i å bli herset med, og dette barnet som vil bestemme fortsetter og fortsetter. 

2. Snakker stygt om andre og drar flere med.
Eks: Spør hvem noen liker, og når barnet ikke vil svare spør barnet igjen og igjen til det får et svar. Går deretter til en annen og sier at barnet som svarer ikke liker deg, når det ikke er den som ble sagt. 

3. Vil leke med en spesiell, og «stjeler» denne andre fra andre som leker med den spesielle. Drar derfor med seg andre inn i ubehag. Hvem som er spesiell, varierer. Men det er spesielt to av samme kjønn, dette barnet veksler på å holde utenfor og gjøre disse tingene mot.


4. Vil bare leke med en og en, eller når det er flere stenger ute en fra gruppa. 

5. Gråter åpenlyst (uekte) og prøver å få andre barn til å få kjeft. Har sett dette selv, ved flere tilfeller. 

6. Sier at det ikke er lov å kommentere andres kropp, men gjør det selv på en negativ måte mens andre hører. 


7. Lyver om hva andre har gjort, for å få sympati selv. 

8. Har gjort en del ting som er seksualiserte. Dro av buksa på en eldre elev, så alle så underlivet hans. Skulle tørke en jevnaldrende elev på do. 

9. Sier hemmeligheter til andre og truer med å fortelle flaue ting om det kommer ut. F.eks. at de har tisset på seg, bæsjer i buksa osv. 

10. På besøk hjemme, er ikke barnet snilt med dyr (selv når voksne ser på). Følger ikke regler i huset, tar seg inn på rom og roter, ødelegger med sminke/tegnesaker, går inn uten å være bedt, forsyner seg med mat, stjeler leker eller annet. 

11. Er venn med noen en dag, og uvenner neste dag så det andre barnet ikke forstår noen ting. 
12. Er veldig høylydt og sint! Skriker, hyler, kan blikke,  være fysisk i form av å holde igjen, jage etter når barna prøver å komme ut av situasjonen osv. 

13. Nekter å si unnskyld i krangler, da selv om det er barnet selv som startet problemet og den andre som ble angrepet sier unnskyld om den har gjort noe. 

14. Fortsatter krangler og nekter å bli ferdig. Kan holde på i dagevis, ukevis og dra opp gamle ting. Kan sende blikk, eller si at det ikke er over på vei hjem, selv etter læreren mener det er ordnet opp og det andre barnet også trodde det.
 

Mange av disse tingene er ting jeg har sett, eller flere barn har fortalt samme historie om dette barnet hjemme. Historien til barnet, avviker fra andre barns fortelling som er like! Derfor stoler jeg på det flere forteller, selv om jeg naturligvis ikke stoler blindt på eget barn. 
 

Hvordan kan jeg få skolen til å forstå problemet og gjøre noe?? Det har blitt prøvd mye fra foreldrenes side, men skolen gjør ikke en god nok jobb og dette eskalerer. 

Foreldrene har samarbeidet, også foreldrene til dette barnet har forsøkt! 

Og er dette normalt? Er det ikke ekstremt manipulerende for et så lite barn? Det har foregått siden barnehagen og inn i skolealder, de har gått noen år alt😅

Tar i mot alt av gode råd og tips! 

Anonymkode: cd596...cd5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke enkelt. Du har også veldig mye informasjon om dette barnets oppførsel synes jeg.. Man ønsker gjerne en quick-fix av skolen, og sier at de gjør for lite. Men hva mener du med at foreldrene til barnet  har "prøvd mye" og "forsøkt" og at foreldrene "har samarbeidet"? Hvorfor har ikke foreldrene gjort noe, siden de ser problemet? De fleste eksemplene du nevner gjelder nok vel så mye fritid og krever dermed håndtering hjemme? På skolen er det veldig mange andre barn også - mange av dem med egne utfordringer. Hva forventer du av skolen her?

Anonymkode: 6b975...556

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel streng talt ikke et problem som skolen har ansvar for, men derimot kanskje burde ha vært utredet hos BUP hvis det er snakk om atferdsvansker.

Anonymkode: 37965...b30

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye skolen kan gjøre i denne sammenhengen, med mindre det blir innført tiltak om tettere oppfølging av barnet og da må vel andre instanser på banen først.

Heldigvis virker det jo som om barnet har oppegående foreldre som ser problemet her. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en adferd som foresatte må jobbe med, få hjelp til barnet og få hjelp til seg selv slik at de kna klare å oppdra barnet på en god og adekvat måte. Dette er ikke et skole-problem, men at adferds- og oppdragelsesproblem. Og det må primær jobbes med i heimen

Anonymkode: 5a018...315

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er ikke enkelt. Du har også veldig mye informasjon om dette barnets oppførsel synes jeg.. Man ønsker gjerne en quick-fix av skolen, og sier at de gjør for lite. Men hva mener du med at foreldrene til barnet  har "prøvd mye" og "forsøkt" og at foreldrene "har samarbeidet"? Hvorfor har ikke foreldrene gjort noe, siden de ser problemet? De fleste eksemplene du nevner gjelder nok vel så mye fritid og krever dermed håndtering hjemme? På skolen er det veldig mange andre barn også - mange av dem med egne utfordringer. Hva forventer du av skolen her?

Anonymkode: 6b975...556

Ja, vi foreldre har samarbeidet. I det ligger samtaler med skolen og hverandre, ta ting på fritid på fritid, hatt møter med foreldrene samlet hvor vi prøver å finne løsninger, gi beskjed til hverandre når noe skjer, fremme vennskap mellom barna ved å be hjem og bytte på hvem som bes med, be all i bursdager osv. Hjemme har vi jobbet mest med å fremme positive relasjoner mellom barna, og sørge for at alle har mer enn en de leker med jevnlig. 

Det barnet som ofte er i konflikt og oftest blir nevnt av de andre barna, har også foreldre som har tatt kontakt med skolen og ønsker bedre hjelp til barnet. Så foreldrene har vært en del av samarbeidet og tatt kontakt med skolen de også. 

Eneste jeg ønsker av skolen er at de skal være tett på de ungene det gjelder og veilede dem i skoletiden. Ting skjer i friminutt og på tur, i klasserom er det stort sett greit ut fra jeg forstår. Alle har sine ting å jobbe med naturligvis, så det ville jo gjelde alle i den gruppa. Men det virker som en elev får oppføre seg litt fritt sånn som den ønsker, og at siden det ikke blir ordnet opp i så tar de andre barna etter og det setter seg et usunt klassemiljø😅

På fritida er det vi foreldre som gjør jobben! Jeg mener bare i skoletiden, og bare ting som skjer der når de har ansvaret. 

Grunnen til at jeg har mye informasjon, er mitt barns synspunkt, mine observasjoner, andre foreldres observasjoner og meldinger fra skolen/foreldre. Jeg snakker også med foreldrene til barnet det gjelder, selvfølgelig! Og nei, jeg tar ikke alt mitt barn sier for god fisk i det hele tatt… Men jeg har jo hatt dette barnet hjemme her også, husk det! 

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er vel streng talt ikke et problem som skolen har ansvar for, men derimot kanskje burde ha vært utredet hos BUP hvis det er snakk om atferdsvansker.

Anonymkode: 37965...b30

Men det skjer i skoletida? Fordi de voksne ikke er tilstede? Flere barn har gruet seg til skolen pga. dette i lang tid😅

TS

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (19 minutter siden):

Det er vel ikke så mye skolen kan gjøre i denne sammenhengen, med mindre det blir innført tiltak om tettere oppfølging av barnet og da må vel andre instanser på banen først.

Heldigvis virker det jo som om barnet har oppegående foreldre som ser problemet her. 

Ja, jeg opplever foreldrene som samarbeidsvillige. Til og med de er oppgitte over skolen, og ønsker tettere oppfølging i skoletida👍🏻

TS

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er en adferd som foresatte må jobbe med, få hjelp til barnet og få hjelp til seg selv slik at de kna klare å oppdra barnet på en god og adekvat måte. Dette er ikke et skole-problem, men at adferds- og oppdragelsesproblem. Og det må primær jobbes med i heimen

Anonymkode: 5a018...315

Så mens barnet lærer seg å fungere, skal det bare få lov til å løpe fritt uten tilsyn og mobbe de andre barna? 
Jeg tenker det er skolens ansvar å beskytte de andre barna mot den atferden og barnet selv mot å gjøre seg helt upopulær sosialt med tanke på fremtida?😅 

TS

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er ikke enkelt. Du har også veldig mye informasjon om dette barnets oppførsel synes jeg.. Man ønsker gjerne en quick-fix av skolen, og sier at de gjør for lite. Men hva mener du med at foreldrene til barnet  har "prøvd mye" og "forsøkt" og at foreldrene "har samarbeidet"? Hvorfor har ikke foreldrene gjort noe, siden de ser problemet? De fleste eksemplene du nevner gjelder nok vel så mye fritid og krever dermed håndtering hjemme? På skolen er det veldig mange andre barn også - mange av dem med egne utfordringer. Hva forventer du av skolen her?

Anonymkode: 6b975...556

Og foreldrene har forsøkt å ordne opp i problemet på gruppenivå, først en gang når deres barn hadde en vanskelig dag pga. krangel i gruppa. Selv når barnet starter selv, så er det barnet det er synd på. Vet ikke om foreldrene er enige i at det er så prekært og forstår alvoret 😅

TS

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg opplever foreldrene som samarbeidsvillige. Til og med de er oppgitte over skolen, og ønsker tettere oppfølging i skoletida👍🏻

TS

Anonymkode: cd596...cd5

Da må dere pushe hardere på skolen. Kanskje de bør få barnet utredet. Gå gjerne et hakk over kontaktlærer, hans hender er ofte bundet av knappe ressurser, og av og til trenger kontaktlærer foreldre som presser videre hos ledelsen. Egentlig er vel dette en 9a sak, som etter riktig varsling kan taes til fylkesmannen. Det holder at ett barn ikke har et trygt og godt skolemiljø.

Anonymkode: cd5ed...de2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ditt barn blir mobbet må du melde inn 9a sak til rektor. 
Da har han plikt til å sette iverk en aktivitetsplan som får bukt på mobbingen. 
Er ikke dette tilfredstillende nok melder du skolemiljøsaken over til statsforvalteren. Da er skolen pliktig til å sende inn informasjon om aktivitetsplanen. 
dette legger press på skolen om at noe må gjøres. 
Ikke vent med slike ting. Få det gjort. 
Dette er nok et barn som mulig trenger ekstra ressurser. 

Anonymkode: cac6f...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må dere pushe hardere på skolen. Kanskje de bør få barnet utredet. Gå gjerne et hakk over kontaktlærer, hans hender er ofte bundet av knappe ressurser, og av og til trenger kontaktlærer foreldre som presser videre hos ledelsen. Egentlig er vel dette en 9a sak, som etter riktig varsling kan taes til fylkesmannen. Det holder at ett barn ikke har et trygt og godt skolemiljø.

Anonymkode: cd5ed...de2

Barnet er ikke utredet ut fra hva jeg vet, men tenker vel det kanskje bør gjøres. Er ganske spesielt å manipulere så ung, eller? Jeg har i det minste aldri opplevd liknende!


Det er gjort. Alt det andre du nevner! 
Eneste som mangler er vel klage på lærer, fylkesmann eller avisa…Og at de setter inn noen tiltak da, i praksis. 

TS

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis ditt barn blir mobbet må du melde inn 9a sak til rektor. 
Da har han plikt til å sette iverk en aktivitetsplan som får bukt på mobbingen. 
Er ikke dette tilfredstillende nok melder du skolemiljøsaken over til statsforvalteren. Da er skolen pliktig til å sende inn informasjon om aktivitetsplanen. 
dette legger press på skolen om at noe må gjøres. 
Ikke vent med slike ting. Få det gjort. 
Dette er nok et barn som mulig trenger ekstra ressurser. 

Anonymkode: cac6f...0df

Statsforvalteren er neste! Og det er ikke bare mitt barn som merker denne eleven, men flere. Og er nok verst for spesielt en😅

TS

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er barnet ?

kjønn?

bor dere i by eller bygd?

har barnet søsken?

er foreldrene oppegående?

innvandrer eller etnisk norsk?

Anonymkode: 66e1b...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende mye info om et lite barn som ikke er ditt.

Du må melde 9a sak hvis fitt barn plages. 
Ikke stigmatiser barnet når du ikke en gang er sikker på om det er utredet.

 

Anonymkode: 4eed6...7da

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er barnet ?

kjønn?

bor dere i by eller bygd?

har barnet søsken?

er foreldrene oppegående?

innvandrer eller etnisk norsk?

Anonymkode: 66e1b...713

Småskolen, jente, middels stor by, søsken, etnisk norske og relativt oppegående foreldre. Men det siste er litt vanskelig å få tak på😅

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

Jeg har barn i barneskolealder og trenger råd. 

I klassen har det vært problemer. Derfor er jeg spent med tanke på oppstart! 

I klassen er det spesielt en elev jeg lurer på hvordan jeg kan bli klokere på. Følgende ting har skjedd og skjer gjentakende uten at skolen «ser» det eller har satt en voksen for å følge tett på. Så nå eskalerer det og blir verre og verre, og ganske fortvilende for oss foreldre…

1. Barnet leker «politi» og forteller andre barn hvordan de skal oppføre seg, hva de skal gjøre og hva som ikke er lov etc. Dette gjelder i situasjoner der barnet i utgangspunktet ikke er sammen med barnet det irettesetter, men kommer forbi f.eks. Barnet som blir irettesatt gjør ikke noe galt. Kan f.eks. be de andre gå av husker, bli med å leke og forlate andre alene, rydde opp på tur mens de spiser eller lignende. Dette starter da krangler fordi andre barn ikke finner seg i å bli herset med, og dette barnet som vil bestemme fortsetter og fortsetter. 

2. Snakker stygt om andre og drar flere med.
Eks: Spør hvem noen liker, og når barnet ikke vil svare spør barnet igjen og igjen til det får et svar. Går deretter til en annen og sier at barnet som svarer ikke liker deg, når det ikke er den som ble sagt. 

3. Vil leke med en spesiell, og «stjeler» denne andre fra andre som leker med den spesielle. Drar derfor med seg andre inn i ubehag. Hvem som er spesiell, varierer. Men det er spesielt to av samme kjønn, dette barnet veksler på å holde utenfor og gjøre disse tingene mot.


4. Vil bare leke med en og en, eller når det er flere stenger ute en fra gruppa. 

5. Gråter åpenlyst (uekte) og prøver å få andre barn til å få kjeft. Har sett dette selv, ved flere tilfeller. 

6. Sier at det ikke er lov å kommentere andres kropp, men gjør det selv på en negativ måte mens andre hører. 


7. Lyver om hva andre har gjort, for å få sympati selv. 

8. Har gjort en del ting som er seksualiserte. Dro av buksa på en eldre elev, så alle så underlivet hans. Skulle tørke en jevnaldrende elev på do. 

9. Sier hemmeligheter til andre og truer med å fortelle flaue ting om det kommer ut. F.eks. at de har tisset på seg, bæsjer i buksa osv. 

10. På besøk hjemme, er ikke barnet snilt med dyr (selv når voksne ser på). Følger ikke regler i huset, tar seg inn på rom og roter, ødelegger med sminke/tegnesaker, går inn uten å være bedt, forsyner seg med mat, stjeler leker eller annet. 

11. Er venn med noen en dag, og uvenner neste dag så det andre barnet ikke forstår noen ting. 
12. Er veldig høylydt og sint! Skriker, hyler, kan blikke,  være fysisk i form av å holde igjen, jage etter når barna prøver å komme ut av situasjonen osv. 

13. Nekter å si unnskyld i krangler, da selv om det er barnet selv som startet problemet og den andre som ble angrepet sier unnskyld om den har gjort noe. 

14. Fortsatter krangler og nekter å bli ferdig. Kan holde på i dagevis, ukevis og dra opp gamle ting. Kan sende blikk, eller si at det ikke er over på vei hjem, selv etter læreren mener det er ordnet opp og det andre barnet også trodde det.
 

Mange av disse tingene er ting jeg har sett, eller flere barn har fortalt samme historie om dette barnet hjemme. Historien til barnet, avviker fra andre barns fortelling som er like! Derfor stoler jeg på det flere forteller, selv om jeg naturligvis ikke stoler blindt på eget barn. 
 

Hvordan kan jeg få skolen til å forstå problemet og gjøre noe?? Det har blitt prøvd mye fra foreldrenes side, men skolen gjør ikke en god nok jobb og dette eskalerer. 

Foreldrene har samarbeidet, også foreldrene til dette barnet har forsøkt! 

Og er dette normalt? Er det ikke ekstremt manipulerende for et så lite barn? Det har foregått siden barnehagen og inn i skolealder, de har gått noen år alt😅

Tar i mot alt av gode råd og tips! 

Anonymkode: cd596...cd5

Psykopater er også barn en gang.. seriøst det er bare å holde ungen din unna den her, bytt gjerne skole slikt blir aldri bedre og er så skadelig for de rundt 

Anonymkode: f8f1f...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skremmende mye info om et lite barn som ikke er ditt.

Du må melde 9a sak hvis fitt barn plages. 
Ikke stigmatiser barnet når du ikke en gang er sikker på om det er utredet.

 

Anonymkode: 4eed6...7da

Vært i samme «gruppe» i mange år. Så da blir man jo kjent 😅 Jeg vet ikke om det er utredet eller annet, men tenker at dette også må være vanskelig for barnet? Å krangle og skulle ha kontroll hele tida, kan jo bli krevende mener jeg. 

TS

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykopater er også barn en gang.. seriøst det er bare å holde ungen din unna den her, bytt gjerne skole slikt blir aldri bedre og er så skadelig for de rundt 

Anonymkode: f8f1f...6a3

Kanskje litt voldsomt? 
Men mobbing kan bli rimelig voldsomt om ikke engang læreren forstår problemet. 
Jeg har opplevd dette barnet som veldig manipulerende og forstår ikke hvordan en lærer ikke kan se det😅 Det bekymrer meg! 

Anonymkode: cd596...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...