AnonymBruker Skrevet 29. september #21 Del Skrevet 29. september Har en schæferblanding, to gjeterraser, med rett rygg. Helt fantastisk lettlært og en pleaser. Fullt fokus på eier, ønsker å jobbe og gjøre alt korrekt. Kan stoppes med kommando til enhver tid. Men du skaffer ikke noe sånt hvis du bare skal gå noen turer i nabolaget. Lange turer, svømming, løping, hodearbeid, utfordringer. Gjeterraser ønsker å være med flokken hele tiden og liker ikke at de splittes opp. Fin veksling på av og på ute og inne hvis de får nok riktig aktivitet. Men så er det store individuelle ulikheter og det har vært mye dårlig avl på renraset, showlinjer. Kan være mye vokterinstinkt som må håndteres riktig. Mange er redd schæfere, og misforstår også gjeter kroppspråk, med smyging mor objekter, andre hunder osv. De er helt fantastiske å trene lydighet. Familiehunder. Men ikke for uerfarne folk og ikke for de som ikke legger opp livet sitt etter hva de krever. Anonymkode: 5d588...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #22 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bare av nysgjerrighet - hva er det ved gemyttet til schæferen dere ikke liker? Og hva slags hunder foretrekker dere? De schæferne jeg kjenner er vennlige, tullete, snille, smarte, gjør det de får beskjed om, "omsorgsfulle" (ikke at man skal tillegge hunder menneskelige egenskaper, men vet ikke hvilket annet ord jeg skulle brukt), rolige, kosete, aktive og arbeidsvillige. De bjeffer ikke på alt og alle sånn som feks mindre raser kan ha en tendens til, men det er likevel mye lyd i de (misfornøyd grynt over at leken faller ned fra sofaen, gledeshyl over at favorittpersonen kommer hjem, småboffing når de ser noe ukjent som de er nysgjerrige på, osv). De er utrolig lette å trene - også når det kommer til det vi I dagens samfunn ser på som problemadferd men som ligger i instinktet deres (gjeting, vokting, osv). Jeg digger schæfere fordi de er så milde, uttrykksfulle, forstår hva du vil nesten før du rekker å tenke det selv, kosete og hjemmekjære men at de også kan bære turutstyret på fjelltur eller bli med på løpetur. Synes man får en helt fantastisk connection og at de lever opp til "menneskets beste venn"×100. Det krever selvfølgelig en eier som er klar over hva rasen krever. Både fysisk og mental stimuli - mer enn noen raser, mindre enn andre. Tror de har det bra og er harmoniske når de kan få utløp for ting som ligger til rasens egenart, sånn som feks sporsøk, kløv/trekk, lydighet ol. Denne typen hunder har det bra når de får "jobbe". Anonymkode: bcda9...474 Stress, fryktaggresjon, utagering. De aller, aller fleste schæferne jeg møter har høyt stress nivå med mye lyd, er usikre på andre hunder rundt seg, gjør utfall mot både mennesker og hunder så fort det er noe ukjent. For å si det mildt: jeg kan høre når naboene lufter schæferne sine (3 stk i dette nabolaget), for de gauler alltid over noe. Og jo, de jeg har truffet (ganske mange i og med at jeg både er aktiv i hundemiljøet, og jobber i dyrebutikk) bjeffer på "alt og alle" veldig lett. Anonymkode: fc6e2...831 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #23 Del Skrevet 30. september Dobbeltposting, ser du spurte hva slags hunder jeg foretrekker; Jeg foretrekker selvstendige hunderaser med et kaldt hode og varmt hjerte. Disse er ikke nødvendigvis de mest lettlærte hundene på grunn av deres stae natur, men de er ofte bombesikre når det kommer til nye situasjoner, andre hunder og folk. Anonymkode: fc6e2...831 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #24 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dobbeltposting, ser du spurte hva slags hunder jeg foretrekker; Jeg foretrekker selvstendige hunderaser med et kaldt hode og varmt hjerte. Disse er ikke nødvendigvis de mest lettlærte hundene på grunn av deres stae natur, men de er ofte bombesikre når det kommer til nye situasjoner, andre hunder og folk. Anonymkode: fc6e2...831 Jeg tror akkurat det siste vil man si om politi- og militærhunder og det er en grunn til at schæfere brukes der. Men de er ikke fra showlinjer og gjerne kjøpt utenfor Norge. Anonymkode: 5d588...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 30. september #25 Del Skrevet 30. september Jeg har hatt flere schæfere og elsker den rasen av hele mitt hjerte. Jeg er ingen sterk person og har aldri hatt problemer med å holde de igjen. Jeg anbefaler Schæfer på det sterkeste. De er lojale, lettlærte og mine har elsket barn. De er en del av flokken og mine tok beskjeder fra både voksne og barn. Siste schæferen var en som lekte med alle barna der vi bodde. Om det så var å leke sisten , sparke fotball eller hoppe på trampoline så var hunden der. Vår gikk helt løs uten bånd, den visste hvor tomtegrensen var. Gikk bare utenfor der når den fikk lov. Vi gikk oss ikke ihjel på turer heller, men aktiviserte den på andre måter som feks masse lek i hagen. Kjenner ett snev av misunnelse hver gang jeg ser en schæfervalp, voksne også. De er bare sååå herlige. Lykke til og kos deg med hunden 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #26 Del Skrevet 30. september Eva-Lena skrev (2 minutter siden): Jeg har hatt flere schæfere og elsker den rasen av hele mitt hjerte. Jeg er ingen sterk person og har aldri hatt problemer med å holde de igjen. Jeg anbefaler Schæfer på det sterkeste. De er lojale, lettlærte og mine har elsket barn. De er en del av flokken og mine tok beskjeder fra både voksne og barn. Siste schæferen var en som lekte med alle barna der vi bodde. Om det så var å leke sisten , sparke fotball eller hoppe på trampoline så var hunden der. Vår gikk helt løs uten bånd, den visste hvor tomtegrensen var. Gikk bare utenfor der når den fikk lov. Vi gikk oss ikke ihjel på turer heller, men aktiviserte den på andre måter som feks masse lek i hagen. Kjenner ett snev av misunnelse hver gang jeg ser en schæfervalp, voksne også. De er bare sååå herlige. Lykke til og kos deg med hunden 😊 Er det bruksschæfer eller bananschæfer du snakker om nå? For å støtte avl på sistnevnte er jo direkte dyreplageri. Anonymkode: 7b688...fe9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 30. september #27 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Stress, fryktaggresjon, utagering. De aller, aller fleste schæferne jeg møter har høyt stress nivå med mye lyd, er usikre på andre hunder rundt seg, gjør utfall mot både mennesker og hunder så fort det er noe ukjent. For å si det mildt: jeg kan høre når naboene lufter schæferne sine (3 stk i dette nabolaget), for de gauler alltid over noe. Og jo, de jeg har truffet (ganske mange i og med at jeg både er aktiv i hundemiljøet, og jobber i dyrebutikk) bjeffer på "alt og alle" veldig lett. Anonymkode: fc6e2...831 Det du beskriver her kjenner jeg overhodet ikke igjen. Jeg har hatt 5 Schæfere og ingen av de var som du beskriver her. Ikke ett eneste punkt stemmer med mine. Da tenker jeg heller det er feil dressur og det er eiers feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 30. september #28 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det bruksschæfer eller bananschæfer du snakker om nå? For å støtte avl på sistnevnte er jo direkte dyreplageri. Anonymkode: 7b688...fe9 Nå vet ikke jeg hva banaschæfer er, men vi hadde de som kjæledyr. Jeg kan ikke fordra utstillinger og Gud vet hva de dras med på. De var like mye familiemedlem som barna mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #29 Del Skrevet 30. september Jeg har hatt hvit gjeterhund, og den var sterk om den ville ja. Men den var svært lydig, og styrte den mest med stemmen, men var en og annen situasjon hvor den dro til i båndet, og dro meg med😅 Jeg veier vel rundt 65-70 kilo og er 165 høy. Hunden var også stor for rasen, rundt 40-43 kilo. Men hadde aldri problemer i hverdagen med hunden, men den var som sakt lydig. Men er du vant med hunder? En ting er fysisk styrke, en annen er psykisk styrke. Det er ikke førstegangshunder, og de krever en fast oppdragelse. Anonymkode: 5640c...dbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 30. september #30 Del Skrevet 30. september Om du skal ha en hund som er god til å trekke, og som er sterk så er jo Jamthunden et alternativ 👌. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jämthund Schaefere er kjent for lett å få hofteproblemer. Vet ikke hvor god en gjeterhund er til å trekke.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #31 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det bruksschæfer eller bananschæfer du snakker om nå? For å støtte avl på sistnevnte er jo direkte dyreplageri. Anonymkode: 7b688...fe9 HD og allergi er ikke akkurat fremmed på brukslinjene heller... Anonymkode: fc6e2...831 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 30. september #32 Del Skrevet 30. september Eva-Lena skrev (13 timer siden): Det du beskriver her kjenner jeg overhodet ikke igjen. Jeg har hatt 5 Schæfere og ingen av de var som du beskriver her. Ikke ett eneste punkt stemmer med mine. Da tenker jeg heller det er feil dressur og det er eiers feil. Når hadde du den siste schæferen din da? Avlen på rasen har nemlig gått mange steg i FEIL retning de siste årene 🤔 Selv om du har vært "heldig" med de individene du har hatt, så er det ingen tvil om rasen har mye dårlig avl. Jeg har enda til gode å møte en schæfer som jeg har likt. Det er mye grums på rasen. Et godt eksempel på det kan du se på siste sesong av "Fra bølle til bestevenn". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 1. oktober #33 Del Skrevet 1. oktober Mardina skrev (7 timer siden): Når hadde du den siste schæferen din da? Avlen på rasen har nemlig gått mange steg i FEIL retning de siste årene 🤔 Selv om du har vært "heldig" med de individene du har hatt, så er det ingen tvil om rasen har mye dårlig avl. Jeg har enda til gode å møte en schæfer som jeg har likt. Det er mye grums på rasen. Et godt eksempel på det kan du se på siste sesong av "Fra bølle til bestevenn". Det er mange år siden jeg hadde hund nå. Det har vært snakk om dårlig avl av Schæfer i mange år, også på 90 tallet. Siste hunden min ble født på slutten av 90 tallet og var frisk som en fisk, ble 11.5 år og ble avlivet pga normal stivhet og alderdom. Ei venninne av meg har en Schæfer på 1 år nå og den er bare snill og god dagen lang. Lynnet er helt herlig. Koseklump som liker å kose i fanget i sofaen, gjerne på gjester også. Hun har den også bare som ett kjæledyr, ingen konkurranser o.l. Du kan finne feil og mangler ved alle raser. Jeg for min del har bare dårlige opplevelser med dobbermann, chihuahua og rottweiler, så de rasene kommer aldri inn i mitt hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 1. oktober #34 Del Skrevet 1. oktober Eva-Lena skrev (1 time siden): Det er mange år siden jeg hadde hund nå. Det har vært snakk om dårlig avl av Schæfer i mange år, også på 90 tallet. Siste hunden min ble født på slutten av 90 tallet og var frisk som en fisk, ble 11.5 år og ble avlivet pga normal stivhet og alderdom. Ei venninne av meg har en Schæfer på 1 år nå og den er bare snill og god dagen lang. Lynnet er helt herlig. Koseklump som liker å kose i fanget i sofaen, gjerne på gjester også. Hun har den også bare som ett kjæledyr, ingen konkurranser o.l. Du kan finne feil og mangler ved alle raser. Jeg for min del har bare dårlige opplevelser med dobbermann, chihuahua og rottweiler, så de rasene kommer aldri inn i mitt hus. Hvis du ikke har hatt schæfer på mange år, så har du nok heller ikke fulgt veldig godt med på avlen på rasen. Hvis avlen har vært dårlig i så mange år, hvorfor blir det ikke en bedring på det da? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 1. oktober #35 Del Skrevet 1. oktober Mardina skrev (16 minutter siden): Hvis du ikke har hatt schæfer på mange år, så har du nok heller ikke fulgt veldig godt med på avlen på rasen. Hvis avlen har vært dårlig i så mange år, hvorfor blir det ikke en bedring på det da? 🤔 Når man først har fått dårlig gemytt inn i en rase er det kjempevanskelig å få det ut igjen. Kanskje til og med umulig uten å krysse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 1. oktober #36 Del Skrevet 1. oktober Gliffy skrev (1 time siden): Når man først har fått dårlig gemytt inn i en rase er det kjempevanskelig å få det ut igjen. Kanskje til og med umulig uten å krysse. Ja, det er dessverre en realitet på mange raser 😥 Og mange oppdrettere som ser seg blind på det 😥 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 1. oktober #37 Del Skrevet 1. oktober Mardina skrev (2 timer siden): Hvis du ikke har hatt schæfer på mange år, så har du nok heller ikke fulgt veldig godt med på avlen på rasen. Hvis avlen har vært dårlig i så mange år, hvorfor blir det ikke en bedring på det da? 🤔 Det med bedring av avl får dessverre ikke jeg styrt. Ikke skal jeg ha noen ny hund igjen heller, så følger ikke med på det. Det er en skam at oppdrettere ikke tar hensyn til sykdommer, men bare tenker profitt. Jeg ville bare få frem at de Schæferne jeg har hatt har vært helt supre som familiehunder og spesielt sammen med barn. Min venninnes Schæfer er også helt frisk og veldig snill, den er bare 1 år. Så det virker som den oppdretteren ikke tenker profitt, men også tar hensyn til evt sykdommer. Bra er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå