Gå til innhold

Schæfer eller hvit gjeterhund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer disse rasene men er schæfer og hvit gjeterhund veldig sterke om de trekker? Jeg er dame og det hadde vært veldig dumt om jeg ikke hadde klart å holde den igjen.

Anonymkode: 09378...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vurderer disse rasene men er schæfer og hvit gjeterhund veldig sterke om de trekker? Jeg er dame og det hadde vært veldig dumt om jeg ikke hadde klart å holde den igjen.

Anonymkode: 09378...66e

Har ingen erfaring med gjeterhund, men schæferen er sterk ja. En ting er det fysiske, men du skal også takle det mentale og gi riktig stimulering og trening. 
 

Har du hatt hund før? 

Anonymkode: 53a48...b6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er store og sterke men de er også veldig, veldig lettlærte og trenbare så  om DU gjør jobben din og er bevisst på rasenes egenskap og behov får du aller tiders hund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære hunden å ikke trekke/dra. Begge rasene er både store og sterke, og trenger trening😉 Sjekk mentalitet og helse hos foreldre, så du ikke ender opp med en nervøs hund👍🏼

Anonymkode: ee706...494

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er schæfere og sterke. Og selv om de må trene på å ikke trekke og mm. så kan jo det være noe som plutselig trigger dem. NB: Velg seriøse oppdrettere som har fokus på mental helse - og den må ha stamtavle. Skal du ha den sorte/brune versjonen så ikke velg den med bøyd rygg, da de desverre er ødelagt av utstillingsmafiaen og utsatt for mange plager/sykdommer i hofter, knær mm!

Anonymkode: 376e2...753

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vurderer disse rasene men er schæfer og hvit gjeterhund veldig sterke om de trekker? Jeg er dame og det hadde vært veldig dumt om jeg ikke hadde klart å holde den igjen.

Anonymkode: 09378...66e

Om du vurderer schæferhund, så vær så snill å gjør skikkelig research og kjøp fra en som avler på friske hunder. Det er mye grums på schæferhund- avlen (og dårlig gemytt deretter) med karperygg og mye annet. Jeg har nærmere 30 års erfaring med hunder og har aldri vurdert å kjøpe meg schæferhund. Men det er hovedsakelig fordi jeg ikke liker utseende eller gemyttet på dem 🤔 Eller hvor mye dårlig avl det er på dem. 

Om du vet med deg selv at du ikke klarer å holde igjen en såpass stor hund eller klarer å gi den et liv den fortjener, kjøp en annen rase. Tenk litt på hvilke "begrensninger" du evt. har. 

Jeg har som sagt lang erfaring med hunder, men det er visse raser jeg holder meg unna fordi jeg kjenner mine egne begrensninger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For referanse: Jeg er 174 cm høy, veier ca 63-66kg og mye muskler, tar min egen vekt i knebøy og driver med boksing.

Jeg har likevel slitt med å gå tur med shæfere som trekker, og har på det verste måtte bruke lyktestolper til hjelp.

Hvis du vil ha en stor hund, så må du legge ned tid og egeninnsats på å unngå slike problemer! Mye lettere å forebygge enn å trene det bort. Det samme gjelder alt av dårlige uvaner hos hunder. Fokuser fullt på hundretrening det første året, og prioriter det over det meste andre i livet, og ta det seriøst. Da vil du kunne få en helt herlig hund for resten av livet.

Anonymkode: 01f4b...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er letttrente hunder, men det er ikke en førstegangshund. De krever en god leder som vet hva hun/han driver med og er konsekvent i alt:) Brukslinjen er mest grå i pelsen og ikke ødelagt (jfr bananschæferen - bøyd rygg) (Hold deg unna den!) Brukslinjen har rett rygg. Det har også Hvit gjeterhund som har seriøse oppdrettere som er svært nøye på det mentale. De avler ikke videre på aggressive individer og er veldig fine hunder. 

Anonymkode: 376e2...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere hunder før men kun mellomstore hunder. Ser mest etter hvit gjeterhund bare pga. ryggen. 

Anonymkode: 09378...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For referanse: Jeg er 174 cm høy, veier ca 63-66kg og mye muskler, tar min egen vekt i knebøy og driver med boksing.

Jeg har likevel slitt med å gå tur med shæfere som trekker, og har på det verste måtte bruke lyktestolper til hjelp.

Hvis du vil ha en stor hund, så må du legge ned tid og egeninnsats på å unngå slike problemer! Mye lettere å forebygge enn å trene det bort. Det samme gjelder alt av dårlige uvaner hos hunder. Fokuser fullt på hundretrening det første året, og prioriter det over det meste andre i livet, og ta det seriøst. Da vil du kunne få en helt herlig hund for resten av livet.

Anonymkode: 01f4b...55e

Det jeg er redd for også da jeg ikke har så mye muskler og er dame. Men veier mere enn deg så det meste er fett her.

Anonymkode: 09378...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hvor sterke de er som hadde bekymret meg, men derimot det forbanna møkkagemyttet på dem. Har til gode å møte en schæfer jeg liker - og jeg har møtt MANGE, både bruks og show linjer.

Anonymkode: fc6e2...831

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke hvor sterke de er som hadde bekymret meg, men derimot det forbanna møkkagemyttet på dem. Har til gode å møte en schæfer jeg liker - og jeg har møtt MANGE, både bruks og show linjer.

Anonymkode: fc6e2...831

Samme her. I tillegg til et par ubehagelige opplevelser i barndommen med en schæfer i nabolaget, som var mannevond og med en eier som ikke brydde seg om sine naboer eller hva hunden hans gjorde.... 

Jeg har mange års erfaring med hunder og liker de fleste hunderaser. Men schæfer er faktisk en av de hunderasene som jeg holder meg langt unna 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden schäferen har vært/er såpass populær så har du nok større sjans for å finne en frisk hvit gjeterhund. De hadde ellers vært ganske like i teorien.

Jeg har selv vært borti en del schäfere. Noen ble syke og avlivet ved 6-7 års alderen, andre forble en håndfull ganske lenge. Samtidig var schäferen jeg møtte nylig på et lokalt hundetreff veldig rolig og fin i oppførselen. Jeg vil tro det tar myee arbeid for å få en grei hund, og sjansen for at man får en hund med dårlig gemytt virker fortsatt til å være stor. 

Det ligger mange schäfere ute til omplassering, noe som får meg til å tro at de fleste er altfor krevende for den gjennomsnittlige person/familie.

Mtp trekking og styrke, så kan du skaffe snutegrime (ikke til bruk når det er valp da såklart) for å ha bedre kontroll. Jeg har sett veldresserte hunder ha på slike "i tilfelle", spesielt i by eller trange gater. Heldigvis er schäfere veldig smarte hunder!

 

 

Anonymkode: 6577b...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De schæferne jeg har møtt/kjent har, som de fleste andre raser, blitt formet etter eierens oppdragelse. Alle har vært vennlige mot mennesker, og alle har hatt et behov for å holde «flokken» samlet. Det er for så vidt en veldig sjarmerende egenskap. Dessverre er dette en av grunnene til at mange ikke liker rasen - de bruker ofte munnen til å hente inn igjen rømlingene. 
Den schæferen jeg selv har hatt, veide nesten 60 kg. Han var stor og tung, og jeg var liten og nett. Gikk fortsatt veldig bra på tur, til tross for at han hatet andre hannhunder og katter. Alt handler om teknikk og dressur (og selvfølgelig eiers stress- og fryktnivå). 
schæfere har forresten også en ganske lang ungdomstid, der det er mye tull og fjas. Fra de er ca. 9 måneder til de er rundt 2 år. Først da virker det som at de begynner å få med seg noe av de du prøver å lære dem. 

Anonymkode: f31c2...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar for at du må ha en aktiv livsstil om du skal ha noen av disse du nevner. Får de ikke tilstrekkelig mosjon og hjernetrim kan de bli destruktive. Men det gjelder de fleste raser. Det er svært viktig med sosialisering! Spessielt med andre hunder. Hvis ikke mister de språket, blir frustrert og aggressive. (gjelder også flere andre raser) - Møter dessverre endel eiere som beskytter sine "små" fra andre hunder. 

Anonymkode: 376e2...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min har alltid hatt Schäfere, så jeg har vokst opp med den type hunder.

Selv om du har god kontroll, så MÅ du ha fysisk mulighet til å holde igjen hunden. Den kan bli trigget av noe der den brått fyker opp, og en kan da ikke basere seg på nærmeste lyktestolpe... Selv om min far trente hundene til flotte brukshunder, så opplevde min mor en gang at hun falt med den ene, hun var uforberedt og ble rett og slett dratt overende. Det gikk bra, men hun ble mer på vakt når hun gikk turer senere. Hundene er veldig sterke.

Om du bestemmer deg for den type hund, så vit at du må være glad i tur og aktivisering. Det trenger de. Det er oppvakte, flotte hunder. Jeg synes du burde prøve å avlaste/passe for noen som har den type hund, eller bli med på tur der du kan ha hunden i bånd, for å prøve ut litt.

Mange er redde for disse hundene, og det kan være slitsomt. Selv godt trente og sosialt avbalanserte hunder kan ha problem med feks andre hanhunder.

Anonymkode: 06c76...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 11.13):

Er ikke hvor sterke de er som hadde bekymret meg, men derimot det forbanna møkkagemyttet på dem. Har til gode å møte en schæfer jeg liker - og jeg har møtt MANGE, både bruks og show linjer.

Anonymkode: fc6e2...831

 

Mardina skrev (På 10.7.2024 den 13.26):

Samme her. I tillegg til et par ubehagelige opplevelser i barndommen med en schæfer i nabolaget, som var mannevond og med en eier som ikke brydde seg om sine naboer eller hva hunden hans gjorde.... 

Jeg har mange års erfaring med hunder og liker de fleste hunderaser. Men schæfer er faktisk en av de hunderasene som jeg holder meg langt unna 🤔

 

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 13.58):

Siden schäferen har vært/er såpass populær så har du nok større sjans for å finne en frisk hvit gjeterhund. De hadde ellers vært ganske like i teorien.

Jeg har selv vært borti en del schäfere. Noen ble syke og avlivet ved 6-7 års alderen, andre forble en håndfull ganske lenge. Samtidig var schäferen jeg møtte nylig på et lokalt hundetreff veldig rolig og fin i oppførselen. Jeg vil tro det tar myee arbeid for å få en grei hund, og sjansen for at man får en hund med dårlig gemytt virker fortsatt til å være stor. 

Det ligger mange schäfere ute til omplassering, noe som får meg til å tro at de fleste er altfor krevende for den gjennomsnittlige person/familie.

Mtp trekking og styrke, så kan du skaffe snutegrime (ikke til bruk når det er valp da såklart) for å ha bedre kontroll. Jeg har sett veldresserte hunder ha på slike "i tilfelle", spesielt i by eller trange gater. Heldigvis er schäfere veldig smarte hunder!

 

 

Anonymkode: 6577b...453

Bare av nysgjerrighet - hva er det ved gemyttet til schæferen dere ikke liker? Og hva slags hunder foretrekker dere?

De schæferne jeg kjenner er vennlige, tullete, snille, smarte, gjør det de får beskjed om, "omsorgsfulle" (ikke at man skal tillegge hunder menneskelige egenskaper, men vet ikke hvilket annet ord jeg skulle brukt), rolige, kosete, aktive og arbeidsvillige. De bjeffer ikke på alt og alle sånn som feks mindre raser kan ha en tendens til, men det er likevel mye lyd i de (misfornøyd grynt over at leken faller ned fra sofaen, gledeshyl over at favorittpersonen kommer hjem, småboffing når de ser noe ukjent som de er nysgjerrige på, osv).

De er utrolig lette å trene - også når det kommer til det vi I dagens samfunn ser på som problemadferd men som ligger i instinktet deres (gjeting, vokting, osv).

Jeg digger schæfere fordi de er så milde, uttrykksfulle, forstår hva du vil nesten før du rekker å tenke det selv, kosete og hjemmekjære men at de også kan bære turutstyret på fjelltur eller bli med på løpetur. Synes man får en helt fantastisk connection og at de lever opp til "menneskets beste venn"×100. Det krever selvfølgelig en eier som er klar over hva rasen krever. Både fysisk og mental stimuli - mer enn noen raser, mindre enn andre. Tror de har det bra og er harmoniske når de kan få utløp for ting som ligger til rasens egenart, sånn som feks sporsøk, kløv/trekk, lydighet ol. Denne typen hunder har det bra når de får "jobbe".

Anonymkode: bcda9...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

 

 

Bare av nysgjerrighet - hva er det ved gemyttet til schæferen dere ikke liker? Og hva slags hunder foretrekker dere?

De schæferne jeg kjenner er vennlige, tullete, snille, smarte, gjør det de får beskjed om, "omsorgsfulle" (ikke at man skal tillegge hunder menneskelige egenskaper, men vet ikke hvilket annet ord jeg skulle brukt), rolige, kosete, aktive og arbeidsvillige. De bjeffer ikke på alt og alle sånn som feks mindre raser kan ha en tendens til, men det er likevel mye lyd i de (misfornøyd grynt over at leken faller ned fra sofaen, gledeshyl over at favorittpersonen kommer hjem, småboffing når de ser noe ukjent som de er nysgjerrige på, osv).

De er utrolig lette å trene - også når det kommer til det vi I dagens samfunn ser på som problemadferd men som ligger i instinktet deres (gjeting, vokting, osv).

Jeg digger schæfere fordi de er så milde, uttrykksfulle, forstår hva du vil nesten før du rekker å tenke det selv, kosete og hjemmekjære men at de også kan bære turutstyret på fjelltur eller bli med på løpetur. Synes man får en helt fantastisk connection og at de lever opp til "menneskets beste venn"×100. Det krever selvfølgelig en eier som er klar over hva rasen krever. Både fysisk og mental stimuli - mer enn noen raser, mindre enn andre. Tror de har det bra og er harmoniske når de kan få utløp for ting som ligger til rasens egenart, sånn som feks sporsøk, kløv/trekk, lydighet ol. Denne typen hunder har det bra når de får "jobbe".

Anonymkode: bcda9...474

Du må ha misforstått hva folk har ment når de viser til gemyttet. Den gode, gamle schæferen har blitt vanskeligere å finne i dagens avl.

Pga avlen har en god del schæfere blitt nervevrak, stresser og "klikker" på de minste ting. Noe av det kan dempes med målrettet trening, men psyken har definitivt blitt verre. Forhåpentligvis vil det fikses/"avles ut", da schæfere er ganske fine hunder. Men såklart, ikke alle individer er slike.

Flere raser sliter med det samme, så det er ikke kun et schæfer-problem. Rett og slett dårlig avl...

 

Sannsynligheten er mye større for å få en friskere (fysisk og psykisk) hvit gjeterhund enn schæfer per nå.

Anonymkode: 6577b...453

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

 

Bare av nysgjerrighet - hva er det ved gemyttet til schæferen dere ikke liker? Og hva slags hunder foretrekker dere?

De schæferne jeg kjenner er vennlige, tullete, snille, smarte, gjør det de får beskjed om, "omsorgsfulle" (ikke at man skal tillegge hunder menneskelige egenskaper, men vet ikke hvilket annet ord jeg skulle brukt), rolige, kosete, aktive og arbeidsvillige. De bjeffer ikke på alt og alle sånn som feks mindre raser kan ha en tendens til, men det er likevel mye lyd i de (misfornøyd grynt over at leken faller ned fra sofaen, gledeshyl over at favorittpersonen kommer hjem, småboffing når de ser noe ukjent som de er nysgjerrige på, osv).

De er utrolig lette å trene - også når det kommer til det vi I dagens samfunn ser på som problemadferd men som ligger i instinktet deres (gjeting, vokting, osv).

Jeg digger schæfere fordi de er så milde, uttrykksfulle, forstår hva du vil nesten før du rekker å tenke det selv, kosete og hjemmekjære men at de også kan bære turutstyret på fjelltur eller bli med på løpetur. Synes man får en helt fantastisk connection og at de lever opp til "menneskets beste venn"×100. Det krever selvfølgelig en eier som er klar over hva rasen krever. Både fysisk og mental stimuli - mer enn noen raser, mindre enn andre. Tror de har det bra og er harmoniske når de kan få utløp for ting som ligger til rasens egenart, sånn som feks sporsøk, kløv/trekk, lydighet ol. Denne typen hunder har det bra når de får "jobbe".

Anonymkode: bcda9...474

👆+

Du har tydeligvis ikke fulgt så mye med på avlen på schæferen de siste årene. Jeg har inntrykk av at det er langt mellom de gode individene nå. Ta en titt på siste sesong av "Fra bølle på bestevenn", så ser du et eksempel på en dårlig avlet schæfer. 

Personlig har jeg jo den dårlige erfaringen i barndommen og de scæfer'ene jeg har møtt de siste årene har heller ikke gjort særlig godt inntrykk. Det er ikke mange hunderaser jeg er redd og IKKE vil ha i hus, men schæfer er en av dem. Jeg hadde ikke klart å stole på schæfer og jeg synes rett og slett de er litt skumle... Jeg synes utviklingen går i feil retning. I tillegg liker jeg IKKE utseende på dem og i hvert fall ikke med karperyggen som mange av dem har. 

Selv om du er glad i rasen, så må du også respektere at ikke har den sammen smaken som deg. Jeg kommer ALDRI til å kjøpe meg schæfer, mye p.g.a den dårlige avlen på dem. Jeg har godt over 20 år erfaring med hund og det har aldri fristet å skaffe meg schæfer. Det er mange raser jeg liker, så det er vanskelig å velge kun en jeg liker spesielt godt. 

Endret av Mardina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere chodsky pes.

Anonymkode: e98de...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...