Gå til innhold

Hvordan få slutt på uønskede kattunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke katten sin skyld at den er eierløs. Hvorfor skal den avlives hvis den er frisk og har en mulighet til å få et bedre liv?

Jeg leste en artikkel, mener det var et forsøk i regi av Noah. Der hadde de laget en slags "katteby" i et område der mange katter holdt til. Alle kattene ble fanget inn, kastrert/sterilisert, fikk helsesjekk og evnt behandling, og så ble de fleste satt ut igjen i denne "kattebyen". Tilsyn og mating ble utført på en organisert måte, og resultatet var at langt flere katter fikk hjelp og kunne bo ute uten at dette var en lidelse for dem ( det kan f eks lages hus av isopor slik at de kan varme seg om vinteren).

Grunne til at de valte denne løsningen, var todelt: 1. Mange av kattene hadde levd i samme område i mange år. Dette var deres hjem, de levde godt sammen med de andre kattene. 2. Det gjorde det mulig å hjelpe langt flere katter.

Noen få katter ble ikke satt ut igjen, enten fordi de i utgangspunktet ikke fungerte godt i kolonien eller deres alder og helse tilsa at de trengte annen form for oppfølging.

Poenget er at det finnes mange veier til løsning. I og med at det alltid vil være mennesker som ikke tar ansvar for dyret de velger å anskaffe seg, og dyrevernorganisasjonene ikke har kapasitet til å hjelpe alle som trenger det, må man se på andre løsninger. Men å avlive, bare fordi en stakkars katt er blitt overlatt til seg selv pga uansvarlige mennesker, det synes jeg ikke er riktig.

 

Anonymkode: 85eb6...89b

Mange av disse kattene er ikke overlatt til seg selv av mennesker, men født av andre eierløse katter. Hos oss begynte det med ÉN løs katt (vet ikke om den var eierløs eller ikke, hadde hvertfall ikke en ansvarlig eier ) og etterhvert var det 22... Det var ingen som noensinne hadde eid disse 22 kattene. 

De har ikke et godt liv, og så lenge dyrebeskyttelsen ikke har sjans til å hjelpe de har de ingen utsikter til å få et bedre liv. Problemet eskalerer ekstremt raskt, og det er bedre å avlive 3 løskatter enn å vente til de har blitt 50 som er syke og sultne (er de syke kan man nemlig få de avlivet). 

Det er jo helt sykt at det er lov å avlive friske katter MED eiere, men eierløse katter som slåss og fryser og er sultne, de skal bare få lov til å formere seg fritt. 

For hver katt Dyrebeskyttelsen tar inn er det et titalls andre som ikke får hjelp fordi de ikke har kapasitet. 

Det finnes jo ikke mange veier til løsning. DET FINNES IKKE! Dette er et gammelt problem, katter hører ikke til i norsk fauna og MÅ VEKK. 

Anonymkode: 62f78...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyrebeskyttelsen har jo gått ut flere ganger og fortalt at det enkelte steder er en gammeldags holdning om at man ikke skal bruke penger på kastrering og sterilisering av kattunger, fordi det er unødvendig osv. Så har du de som ikke vil frata hannkatten manndommen osv.

Så lenge det eksisterer sånne holdninger, nytter det ikke hvor billig kastrering/sterilisering er, eierne tror uansett at de vet best og driter i hva sløvheten og dumskapen deres fører til.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik eg ser det er problemet med avliving at det er å «rydde opp rotet» til useriøse katteeiere. Obligatorisk ID-merking, med regelrett «kidnapping» og tvangssterilisering av umerka/ukastrerte katter er tingen. Sikkert heilt sjukt upopulært og dyreetisk gråsone, men om ein ikkje steriliserer og ID-merker katta burde ein ikkje ha katt. Dei fortener å få ein heim som bryr seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (7 minutter siden):

Alle katter burde kastreres

Jepp, og det burde vært påbudt (selv om jeg ikke helt ser hvordan kontroller skal kunne gjennomføres). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/9/2024 at 12:48 PM, AnonymBruker said:

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

Jeg mener at katteeier har et ansvar her. Det er jo de som velger å skaffe seg katt. DET er jo ikke veterinærenes feil.

Anonymkode: 3ded2...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...