Gå til innhold

Hvordan få slutt på uønskede kattunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 14.09):

Hvor er det det flommer over av kattunger? Her selges kattunger for en tusenlapp eller mer.

Jeg mistenker at du dikter opp noe nå.

Anonymkode: 6b005...bf2

Ja, her og. Kattunger gis bort fortere enn de blir født og får gode hjem. 

Anonymkode: dd6ba...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sirah skrev (På 9.7.2024 den 15.29):

Kan  jeg spørre om hvor dette er? Overalt ellers er dette et reelt problem. Og supert at katter i ditt område koster penger, da er det litt færre dimlinger som skaffer seg en.

 

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 16.48):

Overalt, bare på finn er det 300 annonser for katter/kattunger som gis bort. Jeg har som regel alltid en nabo eller noen på facebook som prøver å få gitt vekk kattunger også. Når jeg vokste opp på landet husker jeg naboene rundt måtte avlive flere kull, fordi villkatter fant veien inn på låven/fjøset.

Anonymkode: 529db...2dd

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?location=0.20016&q=kattunge

Trøndelag. Jeg er enig med deg som skriver at dette var et problem før, men det er ikke slik nå. Vi anskaffet oss katt for noen år siden, måtte betale.

Jeg lurer fremdeles på hvor det flommer over av katter. Det husker jeg kun fra min barndomsferieturer i fiskevær.

Anonymkode: 6b005...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 16.36):

De fleste jobber som frivillige i disse organisasjonene utenom lederne, ikke sjans at de hadde hatt penger til å sponse noe sånt. 

Anonymkode: 529db...2dd

Der vennina mi driver blir alle katter de får inn sterilisert, vaksinert og chipet. Og når en da ska ha katt derfra må du gi 1500kr for katta hvis en ska ha katt derfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 15.17):

Jeg tenker at dyrevernorganisasjonene bør sponse sterilisering

Anonymkode: cf4dc...26b

Ja, for all del. De har jo en skattekiste av penger.

Kommentaren din viser hvor lite du vet.

Anonymkode: 85eb6...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 13.07):

Nå er det mange dyrleger som har kampanjer og reduserer prisen på kastrering rundt starten av vårmånedene og med tanke på at p-piller til katt en tilnærmet 100 % garanti for at de får kreft så er det veldig bra at dette ikke bare er noe de kaster rundt seg med. Og er det noen som har ansvar så er det de som skaffer seg dyr. Og synes man kastrering er for dyrt så får man slutte å søke rundt på finn etter gratis kattunger og heller adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen. Det beløpet man betaler der innebærer også at man får en katt som er kastrert og har fått de første viktige vaksinene.

Anonymkode: 46ed1...8d3

Stemmer ikke helt, er det en kattunge så er den ikke kastrert, men har fått legesjekk, id-chip og vaksiner. Du må garantere til Dyrebeskyttelsen at du vil kastrere når katten er gammel nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?location=0.20016&q=kattunge

Trøndelag. Jeg er enig med deg som skriver at dette var et problem før, men det er ikke slik nå. Vi anskaffet oss katt for noen år siden, måtte betale.

Jeg lurer fremdeles på hvor det flommer over av katter. Det husker jeg kun fra min barndomsferieturer i fiskevær.

Anonymkode: 6b005...bf2

Så bra! Ingenting er bedre enn at katter også får en verdi!

Her jeg bor jobber organisasjonene som hjelper katter seg halvt ihjel og de har ikke sjangs til å hjelpe alle 😢 Kjenner et par som jobber frivillig for dem og det er helt krise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det ikke er så mye å få gjort med dette. Det er ikke oppegående folk. Folk er idioter. Det er de samme folkene som legger kattungene i plastikkpose for så å slenge de i søpla før de drar på ferie. Her i huset er alle kattene kastrerte / steriliserte. Det er noe alle katte eiere burde gjøre,men tenker at det er lite å få  gjort mot den type mennesker.. Kan hende hvis staten hadde sponset litt av utgiftene hadde  hjulpet,men jeg tror ikke det heller. For det er det første man må sjekke ut før man skaffer seg dyr. Har man virkelig råd til det eller ikke? For det å ha dyr er dyrt.  Slike folk driter i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?location=0.20016&q=kattunge

Trøndelag. Jeg er enig med deg som skriver at dette var et problem før, men det er ikke slik nå. Vi anskaffet oss katt for noen år siden, måtte betale.

Jeg lurer fremdeles på hvor det flommer over av katter. Det husker jeg kun fra min barndomsferieturer i fiskevær.

Anonymkode: 6b005...bf2

Jeg følger Dyrebeskyttelsen på Facebook, og har i tillegg to på vennelista mi som er aktive der. Hvis du ikke tror dette er et problem,anbefaler jeg deg å gå inn på siden til DB og lese litt. 

Anonymkode: d5062...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

 Ts her. 

Takk for engasjement! Vi er vel alle enige om at noe bør gjøres? Og ja,vi er vel også alle enige om at det er dyreeiers ansvar å unngå uønskede kattunger/villkatter. Men,vi vet alle at det ansvaret ikke alltid blir tatt. Vi vet at det finnes gårdskatter som har som jobb å ta mus og rotter på gården. De har det sikkert helt fint,men det er ingen som bryr seg om de får en drøss med kattunger her og der. Vi vet at det er noen som setter ut kattunger i pappesker i skogen istedenfor å kastrere katten. De av disse som overlever får jo også en haug med unger,og så har vi det gående. Vi vet at det er noen som ikke kastrerer/steriliserer fordi det er dyrt. Vi vet at det er noen som ikke gjør det fordi de har innekatter,som plutselig stikker ut en tur allikevel. Merking/registrering/chip osv er fint det,men ikke alle gjør det. Om det blir påbudt,hvordan håndheve dette? Og som en annen her sa,merking hindrer jo ikke at katten får unger. Flere katter må kastreres,det er etter min mening det eneste som hjelper. Og dere som sier at dyrlegen ikke kan jobbe gratis? Hva med Dyrebeskyttelsen? Hvorfor er det greit at de jobber gratis,med en mye verre jobb? Jeg vil tro at kjærligheten til dyr var det som fikk dyrlegen til å bli nettopp det,og vil da tro at de heller ikke ønsker å se ville katter ute om vinteren, med skader og sår,underernærte og kalde? Ønsker ikke dyrleger at dette skal ta slutt? Som jeg skrev over her,dette kunne de ha prøvd en stund,for å se om det faktisk fungerte. Jeg er ganske sikker på at bransjen uansett hadde overlevd. Og det hadde selvsagt ikke gjort noe om staten hadde spyttet i litt heller... Taperne her er uansett dyrene,dessverre. 

Anonymkode: d5062...85f

Dette blir jo samme "logikk" som at lærere bør ta ekstra undervisning gratis for de barna som sliter på skolen, eller at tannleger og leger bør ta imot pasienter med dårlig råd gratis. Det som et bevis på at de bryr seg om elevene og pasientene.

Har man anskaffet seg katt, så må man også ta inn i regnestykket kastrering/sterilisering og ID merking. På lik linje med annen behandling hvis dyret blir sykt eller skadet. 

Utifra ditt verdensbilde skal andre ta ansvar for ditt valg (hvis du anskaffet deg katt og ikke hadde penger til kastrering/sterilisering). Slik fungerer det ikke.

Anonymkode: 85eb6...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?location=0.20016&q=kattunge

Trøndelag. Jeg er enig med deg som skriver at dette var et problem før, men det er ikke slik nå. Vi anskaffet oss katt for noen år siden, måtte betale.

Jeg lurer fremdeles på hvor det flommer over av katter. Det husker jeg kun fra min barndomsferieturer i fiskevær.

Anonymkode: 6b005...bf2

Klikk deg inn på en hvilken som helst dyrebeskyttelse sin facebook, og søk på "kattekoloni". Jeg kan love deg at du uten unntak vil få treff.

Anonymkode: 85eb6...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg følger Dyrebeskyttelsen på Facebook, og har i tillegg to på vennelista mi som er aktive der. Hvis du ikke tror dette er et problem,anbefaler jeg deg å gå inn på siden til DB og lese litt. 

Anonymkode: d5062...85f

TS skriver at det FLOMMER OVER av HJEMLØSE katter. Når det i mitt fylke på finn knapt nok lar seg gjøre å oppdrive katt som gis bort må det selvfølgelig være helt feil. Ei heller har jeg sett en hjemløs katt i voksen alder. Du vet selvfølgelig best fordi du har lest det på Facebook. Kan du vise oss et bilde av denne FLOMMEN av HJEMLØSE katter TS skriver om? I og med at man må godkjennes som medlem i disse gruppene får jeg ikke til å sjekke hvor de har lurt unna Katteflommen i Trøndelag. Ut i fra det jeg kan se er det ikke fryktelig mange poster på gruppa til Trøndelag og Møre og Romsdal. Kanskje holder det ikke å bli medlem men man må godkjennes for å få tilgang til denne svært konfidensielle informasjonen. Da må du i hvert fall hjelpe oss du som er så opplyst.

Anonymkode: 6b005...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 12.48):

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

Der vi bor er det ikke mye løskatter.  Værste var at en nyoppstartet katte gruppe som ska fange inn såkalte vildkatter. Mente det var så mye løskatter ved skolen og fikk lov å sette opp feller. Viste seg alle 25 de fanget inn var chipet og eiere begynte å etterlyse kattene sine. Er ca 35 husstander i omerådet. Så virker desverre som en del tror alt er løskatter

Anonymkode: 18b73...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?location=0.20016&q=kattunge

Trøndelag. Jeg er enig med deg som skriver at dette var et problem før, men det er ikke slik nå. Vi anskaffet oss katt for noen år siden, måtte betale.

Jeg lurer fremdeles på hvor det flommer over av katter. Det husker jeg kun fra min barndomsferieturer i fiskevær.

Anonymkode: 6b005...bf2

Der jeg har hytte (indre østfold) er det en kattekoloni. En person som bor i nærheten gir kattene mat og da kommer de dit, det vrimler av kattunger og katter rundt huset og i området. Personen sier selv at "nå må jeg ta ut noen, det begynner å bli mange. Når jeg spør hvorfor de ikke er kastrert sier hen at det kattene hen eier er kastrerte men at det kommer til katter fra nabolaget som ikke er det, og det er disse som formerer seg. Løsningen er at de skyter en drøss med katter når det blir for mange, antageligvis er det også mange av de som fryser ihel og dør av andre årsaker også. De får ikke akkurat vetrinærhjelp og oppfølging. 
Jeg har så vondt av disse kattene, men aner ikke hva jeg skal gjøre. Mattilsynet er varslet, men de gjør ikke noe heller. Så jo, det er plasser der det flommer over av uønskede kattunger, det er helt sikkert! Og dyrebeskyttelsen og andre lignenede organisasjoner tygler etter folk som kan være fosterhjem, så det er ikke vanskelig å få seg en katt.

44 minutter siden, AnonymBruker said:

 Ts her. 

Takk for engasjement! Vi er vel alle enige om at noe bør gjøres? Og ja,vi er vel også alle enige om at det er dyreeiers ansvar å unngå uønskede kattunger/villkatter. Men,vi vet alle at det ansvaret ikke alltid blir tatt. Vi vet at det finnes gårdskatter som har som jobb å ta mus og rotter på gården. De har det sikkert helt fint,men det er ingen som bryr seg om de får en drøss med kattunger her og der. Vi vet at det er noen som setter ut kattunger i pappesker i skogen istedenfor å kastrere katten. De av disse som overlever får jo også en haug med unger,og så har vi det gående. Vi vet at det er noen som ikke kastrerer/steriliserer fordi det er dyrt. Vi vet at det er noen som ikke gjør det fordi de har innekatter,som plutselig stikker ut en tur allikevel. Merking/registrering/chip osv er fint det,men ikke alle gjør det. Om det blir påbudt,hvordan håndheve dette? Og som en annen her sa,merking hindrer jo ikke at katten får unger. Flere katter må kastreres,det er etter min mening det eneste som hjelper. Og dere som sier at dyrlegen ikke kan jobbe gratis? Hva med Dyrebeskyttelsen? Hvorfor er det greit at de jobber gratis,med en mye verre jobb? Jeg vil tro at kjærligheten til dyr var det som fikk dyrlegen til å bli nettopp det,og vil da tro at de heller ikke ønsker å se ville katter ute om vinteren, med skader og sår,underernærte og kalde? Ønsker ikke dyrleger at dette skal ta slutt? Som jeg skrev over her,dette kunne de ha prøvd en stund,for å se om det faktisk fungerte. Jeg er ganske sikker på at bransjen uansett hadde overlevd. Og det hadde selvsagt ikke gjort noe om staten hadde spyttet i litt heller... Taperne her er uansett dyrene,dessverre. 

Anonymkode: d5062...85f

Jeg tror ikke det er prisen det handler om. Selv kjenner jeg mange med dårlig råd som likevel har kastrert kattene sine. En katt lever i 10 - 20 år, og en engangssum på under 2000 kroner i løpet av den tiden klarer alle som vil (og hvis ikke har de ikke råd til å ha katt uansett). Ofte kjøres det kastrerings-kampanjer hos dyrlegene også og man kan få det billigere om man følger med litt. 

Problemet, som jeg ser det, er holdninger. Og derfor mener jeg det burde komme et påbud. Det er som du sier vanskelig å håndheve, men sånn er det jo med så mangt. Vi har jo lover om hvor fort man kan kjøre selv om sjansen for å bli bøtelagt er mikroskopisk. Det samme med en rekke andre ting, som f. eks forbud mot å dumpe søppel, forbudt å stjele, forbudt å slå barn.... hvis man skulle la "det er vanskelig å håndheve" være et argument mot å innføre en lov, så hadde vi ikke hatt mange lover her til lands! 
Mye av grunnen til at man innfører en lov er at det setter en viktig standard for holdninger. Det er noe helt annet om det oppfordres til å kastrere, versus at det er forbudt å ikke kastrere. Og håndhevingen gjøres ved at et par personer får bot for å ikke følge loven, og så kommer det i avisa. Det har en kraftig preventiv effekt. 

Dersom det hadde vært lovpålagt å ID-merke og kastrere katter hadde også mattilsynet hatt mye mer anledning til å gripe inn ovenfor slike tilstander som det vi har med kattekolonien ved hytta hos oss. Da hadde mattilsynet eller dyrebeskyttelsen lovlig kunne tatt inn de som ikke var ID-merket og kastrert eller omplassert de. Sånn er det ikke nå, kattene (i alle fall noen av de) har en eier i nabolaget en plass som bare ikke gidder å kastrere, og da er det ikke lov for dyrebeskyttelsen å kidnappe de heller. 

Anonymkode: c9142...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.7.2024 den 0.50):

Men hvordan håndheve dette tenker du? Selvsagt kan det sjekkes dersom katten må til dyrlegen,men utover det vil jeg tro det blir vanskelig å få kontroll på om alle katter er chippet og registrert. 

Anonymkode: d5062...85f

Det er ikke en perfekt løsning, vil ikke løse hele problemet, og det er vanskelig å håndheve, i alle fall i starten. Men det ville likevel hjulpet veldig mye. Mange ønsker å være lovlydige, og hadde chippet katten sin om det ble påbudt. Mange hadde tenkt seg bedre om, og tatt mer ansvar for en katt som var registrert på dem. 
Alle katter som forviller seg, blir påkjørt, selges, tas med til veterinær o.l. kan enkelt scannes for chip. I starten holder det kanskje bare med en påminnelse til eier om at de må chippe om det ikke er gjort. Etter noen år kan man innføre bøter, når det har blitt allment kjent og akseptert at katter skal chippes. 

Om 10-20 år vil det kanskje være en så inngrodd vane at alle gjør det, vi må bare gi det tid. 

Anonymkode: 80c3f...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS skriver at det FLOMMER OVER av HJEMLØSE katter. Når det i mitt fylke på finn knapt nok lar seg gjøre å oppdrive katt som gis bort må det selvfølgelig være helt feil. Ei heller har jeg sett en hjemløs katt i voksen alder. Du vet selvfølgelig best fordi du har lest det på Facebook. Kan du vise oss et bilde av denne FLOMMEN av HJEMLØSE katter TS skriver om? I og med at man må godkjennes som medlem i disse gruppene får jeg ikke til å sjekke hvor de har lurt unna Katteflommen i Trøndelag. Ut i fra det jeg kan se er det ikke fryktelig mange poster på gruppa til Trøndelag og Møre og Romsdal. Kanskje holder det ikke å bli medlem men man må godkjennes for å få tilgang til denne svært konfidensielle informasjonen. Da må du i hvert fall hjelpe oss du som er så opplyst.

Anonymkode: 6b005...bf2

https://www.dyrebeskyttelsen.no/hjemlose-dyr/

Anonymkode: d5062...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bli lov å avlive eierløse katter. Det er jo helt håpløst at eneste muligheten er at dyrebeskyttelsen skal fange de og så ta vare på alle disse kattene. 

Vi har hatt MASSE løskatter hos oss. Tok to år før dyrebeskyttelsen hadde kapasitet til å ta de inn, da tok de 22 stk på ett døgn. Mattilsynet kunne ikke hjelpe og ga streng beskjed om at det ikke var lov til å avlive friske katter, kommune og brannvesen henviste bare til dyrebeskyttelsen. 

Hvordan i all verden har vi kommet ditt at en frivillig organisasjon skal stå med belastningen for disse dyrene som lider, dreper småfugl og driter over alt? 

 

Anonymkode: 62f78...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for oppfodring til brudd på norsk lov.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må bli lov å avlive eierløse katter. Det er jo helt håpløst at eneste muligheten er at dyrebeskyttelsen skal fange de og så ta vare på alle disse kattene. 

Vi har hatt MASSE løskatter hos oss. Tok to år før dyrebeskyttelsen hadde kapasitet til å ta de inn, da tok de 22 stk på ett døgn. Mattilsynet kunne ikke hjelpe og ga streng beskjed om at det ikke var lov til å avlive friske katter, kommune og brannvesen henviste bare til dyrebeskyttelsen. 

Hvordan i all verden har vi kommet ditt at en frivillig organisasjon skal stå med belastningen for disse dyrene som lider, dreper småfugl og driter over alt? 

 

Anonymkode: 62f78...365

Det er ikke katten sin skyld at den er eierløs. Hvorfor skal den avlives hvis den er frisk og har en mulighet til å få et bedre liv?

Jeg leste en artikkel, mener det var et forsøk i regi av Noah. Der hadde de laget en slags "katteby" i et område der mange katter holdt til. Alle kattene ble fanget inn, kastrert/sterilisert, fikk helsesjekk og evnt behandling, og så ble de fleste satt ut igjen i denne "kattebyen". Tilsyn og mating ble utført på en organisert måte, og resultatet var at langt flere katter fikk hjelp og kunne bo ute uten at dette var en lidelse for dem ( det kan f eks lages hus av isopor slik at de kan varme seg om vinteren).

Grunne til at de valte denne løsningen, var todelt: 1. Mange av kattene hadde levd i samme område i mange år. Dette var deres hjem, de levde godt sammen med de andre kattene. 2. Det gjorde det mulig å hjelpe langt flere katter.

Noen få katter ble ikke satt ut igjen, enten fordi de i utgangspunktet ikke fungerte godt i kolonien eller deres alder og helse tilsa at de trengte annen form for oppfølging.

Poenget er at det finnes mange veier til løsning. I og med at det alltid vil være mennesker som ikke tar ansvar for dyret de velger å anskaffe seg, og dyrevernorganisasjonene ikke har kapasitet til å hjelpe alle som trenger det, må man se på andre løsninger. Men å avlive, bare fordi en stakkars katt er blitt overlatt til seg selv pga uansvarlige mennesker, det synes jeg ikke er riktig.

 

Anonymkode: 85eb6...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 12.48):

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

Jeg har bare adoptert og da får du steriliseringen med i prisen. 
Det burde være en plikt å sterilisere katter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke katten sin skyld at den er eierløs. Hvorfor skal den avlives hvis den er frisk og har en mulighet til å få et bedre liv?

Jeg leste en artikkel, mener det var et forsøk i regi av Noah. Der hadde de laget en slags "katteby" i et område der mange katter holdt til. Alle kattene ble fanget inn, kastrert/sterilisert, fikk helsesjekk og evnt behandling, og så ble de fleste satt ut igjen i denne "kattebyen". Tilsyn og mating ble utført på en organisert måte, og resultatet var at langt flere katter fikk hjelp og kunne bo ute uten at dette var en lidelse for dem ( det kan f eks lages hus av isopor slik at de kan varme seg om vinteren).

Grunne til at de valte denne løsningen, var todelt: 1. Mange av kattene hadde levd i samme område i mange år. Dette var deres hjem, de levde godt sammen med de andre kattene. 2. Det gjorde det mulig å hjelpe langt flere katter.

Noen få katter ble ikke satt ut igjen, enten fordi de i utgangspunktet ikke fungerte godt i kolonien eller deres alder og helse tilsa at de trengte annen form for oppfølging.

Poenget er at det finnes mange veier til løsning. I og med at det alltid vil være mennesker som ikke tar ansvar for dyret de velger å anskaffe seg, og dyrevernorganisasjonene ikke har kapasitet til å hjelpe alle som trenger det, må man se på andre løsninger. Men å avlive, bare fordi en stakkars katt er blitt overlatt til seg selv pga uansvarlige mennesker, det synes jeg ikke er riktig.

 

Anonymkode: 85eb6...89b

Det som er beskrevet her er en god løsning, og faktisk mer effektivt for å begrense kolonier enn å avlive katter. Når man kastrerer en katt og setter den ut igjen så tar den fortsatt opp plass og ressurser, men den kan ikke formere seg videre. Hadde man avlivet katten ville det blitt en ledig plass på en måte, til en fruktbar katt, som igjen kan lage drøssevis med katteunger. 

Anonymkode: c9142...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...