Gå til innhold

Hvordan få slutt på uønskede kattunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dyrebeskyttelsen må bli litt kyniske og begynne med avlivning. Å fange villkatter og bruke masse tid og ressurser på å temme dem er bortkastet, mange av dem blir aldri helt tamme heller. Redd de som faktisk er egnet som kjæledyr, avliv resten. 

Anonymkode: 74dda...3ea

Mange katter blir fort tamme bare de kommer inn i et hus og eksponeres for snille mennesker

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja,selvfølgelig er dette katteeiers ansvar, 100% enig i det! Men nå vet vi at det finnes fryktelig mange katteeiere der ute som ikke tar dette ansvaret....  Kanskje noen fler av dem hadde gjort det hvis det var billigere? Og nei,dyrlegen skal ikke jobbe gratis, men om akkurat dette hadde gått ned i pris,og det hadde gjort at flere valgte kastrering/sterilisering, ville ikke det vært i en dyrleges interesse? De fleste dyrleger jeg vet om har til salt i maten,og vel så det,så tror ikke de hadde gått konkurs av å gjøre akkurat dette billigere... 

Anonymkode: d5062...85f

Vet ikke hvilke dyrleger du kjenner, men de dyrlegene jeg kjenner har råd til et normalt liv, men de har veldig høye studielån feks i forhold til mange andre. 
 

Hvis de skal gå ned i pris på kastrering/sterilisering betyr det at noen må ta kostnaden. Det blir enten dyrlegene personlig, staten eller alle som trenger andre behandliger ved klinikken (fordi da må de bli dyrere). 
 

Jeg ønsker en holdningsendring og lovpålagt kastrering og chipping for alle utekatter. Alle oppdrettere (det vil si alle som lar katten sin få kattunger) må pålegges å ta kattungene til dyrlege og få de chippet før de kommer til nye eiere. 

Anonymkode: ce08d...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kastrering/sterilisering er hovedløsningen. Noen veterinærer har en totalpris på kastaksjon/sterilisering og id-merking. Undersøk prisene først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

Det er fortsatt lov å avlive katter bak låven hvis det gjøres humant.

Hagleammo er mye billigere enn et dyrlegebesøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (3 timer siden):

Bruker man fremdeles øremerking? Jeg trodde det kun var chipping som gjaldt. 

Jeg snakket om å innføre et eget merke for å tydelig vise hvilke katter som lovlig fikk vandre ute, det hadde jo vært det beste om dette ble innført mtp dyrevelferd for katter i sin helhet og det ville dyrelivet.

Anonymkode: 6ac00...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal alle andre ta ansvar for ditt kjæledyr? 

Hundeeier har en hel haug med lover og regler vi må følge - på tide at katte eiere også får noen.

PS, ser ofte annonser på kastrering til rundt 1000 kr... det bør du ha råd til dersom du skaffer deg dyr. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener folk bør kastrere hannkatten sin så den ikke pisser ned andres eiendom. Også at folk steriliserer Hun katten. 
Vi kastrerte vår så snart vi kunne. Ja Jan blir feit og lat, men han går hvertfall ikke inn på andres terrasse å pisser ned. Kattepiss er vanskelig å få bort. 
som eier må man ta ansvar å sterilisere, fremfor p piller som gir de kreft 

Anonymkode: 7ba9d...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dyrebeskyttelsen må bli litt kyniske og begynne med avlivning. Å fange villkatter og bruke masse tid og ressurser på å temme dem er bortkastet, mange av dem blir aldri helt tamme heller. Redd de som faktisk er egnet som kjæledyr, avliv resten. 

Anonymkode: 74dda...3ea

Det er jo akkurat det de gjør

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xinnia skrev (37 minutter siden):

Hvorfor skal alle andre ta ansvar for ditt kjæledyr? 

Hundeeier har en hel haug med lover og regler vi må følge - på tide at katte eiere også får noen.

PS, ser ofte annonser på kastrering til rundt 1000 kr... det bør du ha råd til dersom du skaffer deg dyr. 

Problemet er jo st folk gir faen og hvem går det utover? Jo dyrene....

Folk tar ikke ansvar! Og katteproblemet er kjempe stort. Jeg har reddet 4 katter siste 12 mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, billigere kastrering er nok ikke løsningen.

Påbudt chip og registrering av alle katter derimot, ville løst mye. Og en saftig bot for uregistrerte katter.

Anonymkode: 80c3f...7df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xinnia skrev (1 time siden):

Hvorfor skal alle andre ta ansvar for ditt kjæledyr? 

Hundeeier har en hel haug med lover og regler vi må følge - på tide at katte eiere også får noen.

PS, ser ofte annonser på kastrering til rundt 1000 kr... det bør du ha råd til dersom du skaffer deg dyr. 

Og her koster det 3900 for sterilisering. 

Anonymkode: d5062...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, billigere kastrering er nok ikke løsningen.

Påbudt chip og registrering av alle katter derimot, ville løst mye. Og en saftig bot for uregistrerte katter.

Anonymkode: 80c3f...7df

Men hvordan håndheve dette tenker du? Selvsagt kan det sjekkes dersom katten må til dyrlegen,men utover det vil jeg tro det blir vanskelig å få kontroll på om alle katter er chippet og registrert. 

Anonymkode: d5062...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være et forbud mot at ukastrerte katter får gå fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er vegetarianer….

Anonymkode: 3b44e...9da

Det er ikke kattene dine, så selv om du ikke spiser kjøtt, synes du det er helt ok at dyr slaktes til mat. 

Her bekreftet du at du synes katter har større rett til å leve enn en ku. 

Anonymkode: 74dda...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lovpålagt sterilisering og ID-merking. Da vil mye være løst. Det sitter tydeligvis langt inne for politikerne å bry seg om katter.

Anonymkode: 81442...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

Burde bli påbudt med id-merking ala chiptag på alle husdyr + 1 veterinærbesøk pr år typ EU kontroll man innkalles til. På denne måten kan eier ansvarliggjøres og dyreholdet får et minimum av en viss type kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvordan håndheve dette tenker du? Selvsagt kan det sjekkes dersom katten må til dyrlegen,men utover det vil jeg tro det blir vanskelig å få kontroll på om alle katter er chippet og registrert. 

Anonymkode: d5062...85f

Ikke vanskelig å sjekke om katter er chippet, er nok ganske mange av oss som ønsker det påbudet som gjerne tar katter til dyrlegen for å sjekke etter chip. Privatpersoner kan også ha chiplesere, mange i dyreorganisasjonene har det feks

Anonymkode: ce08d...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fighter83 skrev (5 timer siden):

Burde bli påbudt med id-merking ala chiptag på alle husdyr + 1 veterinærbesøk pr år typ EU kontroll man innkalles til. På denne måten kan eier ansvarliggjøres og dyreholdet får et minimum av en viss type kontroll. 

Dette er neppe nok når det gjelder katter som flyr gatelangs.
Kun chipping og jevnlig veterinærkontroll sponser bare veterinærene, men løser ingen problemer med antallet.
Sterilisering er et must og dette ansvaret ligger hos eier. 
Hvis ikke eier forstår at dyrehold også inkluderer kostnader og ansvar, blir avliving neste steg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 16.48):

Overalt, bare på finn er det 300 annonser for katter/kattunger som gis bort. Jeg har som regel alltid en nabo eller noen på facebook som prøver å få gitt vekk kattunger også. Når jeg vokste opp på landet husker jeg naboene rundt måtte avlive flere kull, fordi villkatter fant veien inn på låven/fjøset.

Anonymkode: 529db...2dd

De fleste av kattene som gis bort på Finn er voksne katter som må omplasseres. Det er en uting det også, selvfølgelig, men dette med masse uønskede kattunger er faktisk et mye mindre problem enn det var før. Nå begrenser det seg stort sett til enkeltpersoner som har en hel kattekoloni boende hjemme til plage for  både naboene og kattene selv . 

Anonymkode: 7ef31...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ts her. 

Takk for engasjement! Vi er vel alle enige om at noe bør gjøres? Og ja,vi er vel også alle enige om at det er dyreeiers ansvar å unngå uønskede kattunger/villkatter. Men,vi vet alle at det ansvaret ikke alltid blir tatt. Vi vet at det finnes gårdskatter som har som jobb å ta mus og rotter på gården. De har det sikkert helt fint,men det er ingen som bryr seg om de får en drøss med kattunger her og der. Vi vet at det er noen som setter ut kattunger i pappesker i skogen istedenfor å kastrere katten. De av disse som overlever får jo også en haug med unger,og så har vi det gående. Vi vet at det er noen som ikke kastrerer/steriliserer fordi det er dyrt. Vi vet at det er noen som ikke gjør det fordi de har innekatter,som plutselig stikker ut en tur allikevel. Merking/registrering/chip osv er fint det,men ikke alle gjør det. Om det blir påbudt,hvordan håndheve dette? Og som en annen her sa,merking hindrer jo ikke at katten får unger. Flere katter må kastreres,det er etter min mening det eneste som hjelper. Og dere som sier at dyrlegen ikke kan jobbe gratis? Hva med Dyrebeskyttelsen? Hvorfor er det greit at de jobber gratis,med en mye verre jobb? Jeg vil tro at kjærligheten til dyr var det som fikk dyrlegen til å bli nettopp det,og vil da tro at de heller ikke ønsker å se ville katter ute om vinteren, med skader og sår,underernærte og kalde? Ønsker ikke dyrleger at dette skal ta slutt? Som jeg skrev over her,dette kunne de ha prøvd en stund,for å se om det faktisk fungerte. Jeg er ganske sikker på at bransjen uansett hadde overlevd. Og det hadde selvsagt ikke gjort noe om staten hadde spyttet i litt heller... Taperne her er uansett dyrene,dessverre. 

Anonymkode: d5062...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 13.19):

Hvorfor skal alle ha katter ? Altfor mange av dem 

Anonymkode: e976b...ace

Alt for mye mus her til ikke å ha katt. Så har hatt to. Ene er nylig død. Men prøvde å ikke ha katt. Da var brød skuffen full av mus. Så katten er nyttedyr.

Anonymkode: 102c0...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...