Gå til innhold

Hvordan få slutt på uønskede kattunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I Australia har de skuddpremie på katt, og det er krav om at alle eide katter skal være innekatter. Jeg er helt for den idèen, katteproblematikken går fullstendig over stokk og stein.

Anonymkode: 58381...ce2

At alle katter skal være innekatter?

Katter har det best med å være ute siden de er dyr med sterke instinkter.

Anonymkode: bd0f0...599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at dyrevernorganisasjonene bør sponse sterilisering

Anonymkode: cf4dc...26b

De fleste jobber som frivillige i disse organisasjonene utenom lederne, ikke sjans at de hadde hatt penger til å sponse noe sånt. 

Anonymkode: 529db...2dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man avliver ikke friske dyr! Fikk samme beskjed av en dyrlege ang mine «villkatter» de kom aldri til å bli tamme. Bare tull, de er ordentlige kosegriser

Anonymkode: 3b44e...9da

Gjør man ikke? Tror du alle dyr i kjøttproduksjon er syke? For å bli slaktet må dyret være friskt. 

Men du synes kanskje at en katt har høyere verdi enn en ku? 

Jeg er for mer avlivning av dyr, villkatter, ustabile hunder osv. Man trenger ikke redde alt, bedre å fokusere på de dyrene som faktisk kan bli gode kjæledyr. 

Anonymkode: 74dda...3ea

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

Noen kan kanskje skru ned prisen. kjeder som empet feks er jo svindyre på alt i forhold til andre små dyreklinikker. Såg jo bare den operasjonen empet tok 60 000 en smådyrklinikk tok 6000

Anonymkode: c381f...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor er det det flommer over av kattunger? Her selges kattunger for en tusenlapp eller mer.

Jeg mistenker at du dikter opp noe nå.

Anonymkode: 6b005...bf2

Overalt, bare på finn er det 300 annonser for katter/kattunger som gis bort. Jeg har som regel alltid en nabo eller noen på facebook som prøver å få gitt vekk kattunger også. Når jeg vokste opp på landet husker jeg naboene rundt måtte avlive flere kull, fordi villkatter fant veien inn på låven/fjøset.

Anonymkode: 529db...2dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg støtter forslaget om at staten bør sponse sterilisering av katt. 

Terskelen bør være så lav som overhodet mulig for å sterilisere. Kanskje skulle man hatt egne "steriliseringsveterinærer" som reiste hjem til folk... Men det er selvfølgelig vanskelig pga ikke sterilt miljø, og ikke minst kostnadene.

Anonymkode: 25199...81d

Jeg blir smågal av andres katter og utgifter som det bare "regnes med" at jeg skal ta på meg. Nei jeg har ikke katt, og ikke skal vi ha heller. Likevel blir mine blomsterbed gravd opp og bæsjet i, samme med lekeplassen over vegen her. Det er en stor kattedo. Møbler blir klort i stykker, husvegg og nåde om jeg har et telt på terrassen: alt blir tisset ned. Folk bare sier at jeg skal kjøpe "katt deg vekk" og antall kjerringråd (flere som er selvmotsigende) for da blir problemet løst. Alt løses fra katteeierens side med et skuldertrekk mens det forventes at jeg skal bruke penger jeg ikke har på å verne mitt fra deres dyr. Det er til å bli gal av..

Burde være lover på plass om  chipping og sterilisering. Gjør du ikke disse tingene vil du sannsynligvis heller ikke ta vare på katten din. Sannsynligvis er du en av dem som reiser i fra katten når du skal avsted "fordi den klarer seg", som tror katten tåler norske vinteren "fordi den har pels" og som ikke tar dyret til veterinær med mindre det  er opplagt at det MÅ.

Anonymkode: 50341...80f

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gjør man ikke? Tror du alle dyr i kjøttproduksjon er syke? For å bli slaktet må dyret være friskt. 

Men du synes kanskje at en katt har høyere verdi enn en ku? 

Jeg er for mer avlivning av dyr, villkatter, ustabile hunder osv. Man trenger ikke redde alt, bedre å fokusere på de dyrene som faktisk kan bli gode kjæledyr. 

Anonymkode: 74dda...3ea

En som er oppriktig glad i dyr ønsker st dyret skal ha et godt liv, ikke bare eksistere og lide frem til det dør. Få ned kattebestanden og innfør lover for dyrehold. Dyreeiere skal og må holdes ansvarlig for dyrevelferden!

Anonymkode: 50341...80f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste vi trenger er å senke kostnadene med å ha katt. Det er allerede så billig at mange har et for uansvarlig forhold til valget om å skaffe seg katt.

Anskaffelse + kastrering/sterilisering er allerede svært billig. Altfor billig. Det vi trenger er definitivt strengere oppfølging av at man i det minste chipper og kastrerer/steriliserer (med unntak av avl). Og boten for å ikke følge opp må svi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teite forslag, man kan ikke bare lempe ansvaret over på hele befolkningen, når dette er et resultat av flere katte-eieres idioti. Kan ikke forvente at dyrleger, dyreorganisasjoner, skattepenger skal støtte sterilisering. Dette er opp til de som velger å skaffe seg katt. Det burde heller være strenge lover som tilsier at du må kastrere/sterilisere katter ved anskaffelse. 

Anonymkode: 529db...2dd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dyrebeskyttelsen må bli litt kyniske og begynne med avlivning. Å fange villkatter og bruke masse tid og ressurser på å temme dem er bortkastet, mange av dem blir aldri helt tamme heller. Redd de som faktisk er egnet som kjæledyr, avliv resten. 

Anonymkode: 74dda...3ea

Det er da for f*** ikke dyrebeskyttelsen som er problemet her! Problemet er uansvarlige dyreeiere, og ansvaret må plasseres der det hører hjemme, hos de!

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at dyrevernorganisasjonene bør sponse sterilisering

Anonymkode: cf4dc...26b

Hvorfor skal ikke de som skaffer seg katt betale for dette selv? Jeg har selv katter, som jeg selvfølgelig har kastrert. Skal det være min jobb (som medlem av dyrebeskyttelsen) å betale for resten av Norge sine katters kastrering også? Hvorfor er det mer riktig enn at de som faktisk har skaffet seg katten betaler for det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen kan kanskje skru ned prisen. kjeder som empet feks er jo svindyre på alt i forhold til andre små dyreklinikker. Såg jo bare den operasjonen empet tok 60 000 en smådyrklinikk tok 6000

Anonymkode: c381f...0e7

Man må jo ikke bruke de dyreste. Her i Oslo er det fullt mulig å få kastrert en hannkatt for 900kr og 1900 for en hunnkatt. Det er ikke mye i en katts livsløp! Hvis man ikke er villig til å betale det bør man ikke ha katt uansett.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det flommer over av hjemløse katter,og dyrebeskyttelsen jobber seg ihjel med å fange inn,levere til dyrlege,finne hjem osv. Hva må til for å få dette til å slutte? 

Jeg mener dyrlegene må skru ned prisen på sterilisering/kastrering. Jo billigere det er,jo flere vil gjøre det. 

Nå vil de ikke gi ut p-piller lenger heller,og da er jeg redd det vil bli mange flere kattunger.... 

Hva mener dere? Har dyrleger et ansvar her? Forstår at det koster å drive en dyreklinikk, men om de hadde prøvd å skru ned prisen på akkurat kastrering noen år for å se om det hadde en effekt? Jeg tenker at det har de råd til,om ikke annet så,som et prøveprosjekt. 

(For ordens skyld, min katt er sterilisert)

Anonymkode: d5062...85f

Nei, dyrleger gjør en jobb, og både dyrlegenes utdannelse, kompetanse og tidsbruk koster penger. I tillegg kommer kursing/oppdatering, husleie på lokalene og alt det utstyret de må ha for å kunne yte best mulig hjelp til dyrene våre.
Det er katteeiernes ansvar å ta vare på katten de har skaffet seg, ikke dyrlegene eller noen andre. Hvis man har så dårlig økonomi at man ikke har råd til å betale for kastrering, så har man for dårlig råd til å ha katt. Katter kan bli syke eller skadet, og da er man forpliktet til å hjelpe dem. Det ironiske i dette er fertil hunnkatt eller en drektig/fødende katt kan ende opp med å koste mye mer enn det koster å kastrere, da det kan oppstå komplikasjoner.

Veldig mange som får kattunger på kattene sine lar være å kastrere fordi de ønsker kull på hunnkatten sin ("det er jo så koooselig og vi vet om maaange som vil ha kattunge!"), eller synes det er så fælt å ta manndommen fra hannkatten sin, så slett ikke alle lar vær fordi de ikke har råd.
Det er ingen hemmelighet hva det koster å kastrere en katt, så om man ønsker å skaffe seg katt kan man spare opp penger til kastrering, så man har pengene klar når katten blir gammel nok. I tillegg bør man chippe og vaksinere katten.

Myndighetene burde innføre obligatorisk ID-chipping. Det blir kanskje ikke færre katter av det, men det er i hvert fall større sjanse for at folk finner igjen katter de mister, og at folk som dumper kattene sine må stå til ansvar for det. Mange "villkatter" har en eier et sted, men har forsvunnet og blitt gående ute i flere år mens eierne tror den er død for lenge siden. Hvis disse kattene i tillegg er ukastrerte, får de desto bedre tid til å pare seg og føde en haug med kattunger som ingen tar vare på.

Staten burde også ha en liten dært i statsbudsjettet til å fange inn katter i kattekolonier, avlive de syke og kastrere de friske. Kattene kan settes ut igjen sånn at kolonien fremdeles er der men ikke formerer seg og opprettholdes eller øker i størrelse. Da vil kolonien dø ut etterhvert.
Og så kan de bøtelegge folk som nekter å chippe kattene sine, ikke tar vare på dem eller lar dem formere seg fritt. Det er mye arbeide, men det finnes nok av "gode naboer" som sikkert mer enn gjerne tyster på dårlige katteeiere ;)

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At alle katter skal være innekatter?

Katter har det best med å være ute siden de er dyr med sterke instinkter.

Anonymkode: bd0f0...599

Hunder har også sterke instinkter og trives best med å få løpe rundt og jakte og jage på byttedyr, så da regner jeg med du også mener man bør slippe løs hundene ute?

Anonymkode: 38688...30b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjør man ikke? Tror du alle dyr i kjøttproduksjon er syke? For å bli slaktet må dyret være friskt. 

Men du synes kanskje at en katt har høyere verdi enn en ku? 

Jeg er for mer avlivning av dyr, villkatter, ustabile hunder osv. Man trenger ikke redde alt, bedre å fokusere på de dyrene som faktisk kan bli gode kjæledyr. 

Anonymkode: 74dda...3ea

Jeg er vegetarianer….

Anonymkode: 3b44e...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man burde ansvarliggjøre katteierne og kreve at de har kontroll på kattene sine. Påbudt chipping og bøter for å ikke ha kattene i bånd eller under kontroll.

Ikke mulig å innføre båndtvang på katt? Det er like mulig som båndtvang på hund. Hunder har nemlig ikke alltid gått i bånd, selv om det virker slik nå. 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovpålagt chipping og at katter ikke skal få lov å vandre fritt som skal gjelde alle katter født etter en viss dato, med pålagt kastrering av katter født innen gitt dato. Katter med tillatelse til å gå ute øremerkes etter kastrering, og alle umerkede katter risikerer å bli tatt hånd og eiere bøtelegges kraftig.

Anonymkode: 6ac00...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lovpålagt chipping og at katter ikke skal få lov å vandre fritt som skal gjelde alle katter født etter en viss dato, med pålagt kastrering av katter født innen gitt dato. Katter med tillatelse til å gå ute øremerkes etter kastrering, og alle umerkede katter risikerer å bli tatt hånd og eiere bøtelegges kraftig.

Anonymkode: 6ac00...714

Bruker man fremdeles øremerking? Jeg trodde det kun var chipping som gjaldt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Violetta skrev (Akkurat nå):

Bruker man fremdeles øremerking? Jeg trodde det kun var chipping som gjaldt. 

Ja de bruker øremerking fortsatt, katten min på 5 har nummer tattovert i øret, når vi fikk katten kastrert så chippet de og tattoverte øret med det samme!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anciol skrev (Akkurat nå):

Ja de bruker øremerking fortsatt, katten min på 5 har nummer tattovert i øret, når vi fikk katten kastrert så chippet de og tattoverte øret med det samme!

 

Takk for svar 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,selvfølgelig er dette katteeiers ansvar, 100% enig i det! Men nå vet vi at det finnes fryktelig mange katteeiere der ute som ikke tar dette ansvaret....  Kanskje noen fler av dem hadde gjort det hvis det var billigere? Og nei,dyrlegen skal ikke jobbe gratis, men om akkurat dette hadde gått ned i pris,og det hadde gjort at flere valgte kastrering/sterilisering, ville ikke det vært i en dyrleges interesse? De fleste dyrleger jeg vet om har til salt i maten,og vel så det,så tror ikke de hadde gått konkurs av å gjøre akkurat dette billigere... 

Anonymkode: d5062...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (34 minutter siden):

Bruker man fremdeles øremerking? Jeg trodde det kun var chipping som gjaldt. 

Noen veterinærer tatoverer øret på katten i tillegg til chipping for å vise at katten har en eier. Dette er såpass ubehagelig/vondt for katten at det bør gjøres i bedøvelse. Derfor er det ofte når katter chippes samtidig med kastrering at de tatoverer øret i samme slengen, mens katten er i narkose.

Anonymkode: 38688...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...