Gå til innhold

Blir så oppgitt over en del sykmeldte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier virkeligheten. Hvis alle blir uføre i stedet for å jobbe, hvor skal pengene komme fra? Hallo. Det er jo ren logikk. Tenk litt over det. 

Anonymkode: 66f96...2f0

#whataboutism

Ja, det er det, men mange med helt jævlig migrene jobber, meg inkludert.

Ufør pga.migrene? Helt utrolig at legen / NAV gikk med på det. 

Og så?

Drit lei sykmeldte selv

Fjern sykelønnsordninga så skal man se folk møter på jobb 

Anonymkode: 6d448...c43

Du mener sånn som alle de som bor på gata i land uten de samme trygdeordningene som vi har her?

Anonymkode: 1ae95...bfd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en syk så er en syk, men  mange utnytter systemet. 

Anonymkode: eb1ff...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg forstår at sykdom ikke alltid synes på utsiden, at det er legen som sykmelder og at man ikke ser alt i sosiale medier osv. Allikevel, jeg er helt sikker på at en del mennesker som er fullt sykmeldte kunne ha jobbet noe . Jeg har tre uker ferie i sommer, og opplever mas fra ei venninne om vi skal finne på noe hele tiden. Jeg tenker at hvis hun kjeder seg så fælt, så får hun prøve å komme seg på jobb er par dager i stedet. Jeg vet det handler om psykisk helse, og jeg kan ikke skjønne at hun blir friskere av å ikke være noe i jobb. Kjenner jeg blir lei maset hennes, og av at hun fester hver helg, og sender snap av at hun koser seg i sola. 

Anonymkode: fac87...2a2

Skjerp deg! Det er tydeligvis mye du ikke vet om å gå sykemeldt😡 Svært få velger det selv. Jeg er selv deltidsufør, og prøver så godt jeg kan å balansere kreftene mellom den lille jobben jeg klarer, og livet generelt. Jeg som er deltidsufør har også lyst å skape opplevelser i livet mitt, selv om det krever enormt mye! Vær forsiktig med å dømme andre! Også venninnen din da.. hun har det bedre uten deg hvis du skal dømme henne på denne måten!

Anonymkode: edae4...8fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er en syk så er en syk, men  mange utnytter systemet

Uføre nekter jo for det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er en syk så er en syk, men  mange utnytter systemet. 

Ja det er nettopp derfor man må gjennom masse arbeidsutprøving og behandling før man kan få uføretrygd.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår at sykdom ikke alltid synes på utsiden, at det er legen som sykmelder og at man ikke ser alt i sosiale medier osv. Allikevel, jeg er helt sikker på at en del mennesker som er fullt sykmeldte kunne ha jobbet noe . Jeg har tre uker ferie i sommer, og opplever mas fra ei venninne om vi skal finne på noe hele tiden. Jeg tenker at hvis hun kjeder seg så fælt, så får hun prøve å komme seg på jobb er par dager i stedet. Jeg vet det handler om psykisk helse, og jeg kan ikke skjønne at hun blir friskere av å ikke være noe i jobb. Kjenner jeg blir lei maset hennes, og av at hun fester hver helg, og sender snap av at hun koser seg i sola. 

Anonymkode: fac87...2a2

Å jobbe er ikke er krav, uten jobb er du ingenting så folk presses og sykmelde seg isteden for å si opp og gjøre annet. Så please stop all the work talk and instead talk avout how people can be healthy and actuallt work with what they love! 

Anonymkode: 0e885...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, CrazyCatLady2500 said:

La oss si at man strikker eller leser fire timer daglig - fordelt utover 16 timer. Hvilken jobb kan det sidestilles med, tenker du? 

Fire timer om dagen fordelt litt utover er en 50% stilling med fleksibel arbeidstid og hjemmekontor. Sånne jobber finnes, men de krever ofte en viss kompetanse som man kanskje ikke har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er selv ufør pga store fysiske skader, og blir likevel frustrert over det samme. 
skulle så gjerne vært i normal jobb, og kjenner på en irritasjon på sånne du beskriver her. 
Har stor forståelse for de som er utbrente osv, men ofte har jeg vanskelig for å se hvordan psykiske utfordringer gjør folk uføre… 

har selv kompleks ptsd også, men har aldri vært sykemeldt pga det… 🤷‍♀️

Anonymkode: 5e879...c1e

du kunne jo forsatt jobbe med å brke munnen- snakke fex telefonforselger. Så ? ufør og sykmeldte burde da vel kun være for folk som er nest intil døende.

Anonymkode: 0e885...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så du påstår at mange leger har sagt til deg at mange mennesker ligger i grenseland og de vet ikke om dem skal sykemelde eller pushe dem ut i jobb?

Det er vel bare sunn fornuft at det å tolke Folketrygdloven kan være utfordrende og at det vil befinne seg en del pasienter i grenseområdet her i Norge hvor tilgangen på disse ytelsene er så gode? Hvordan skal man helt presis definere sykdom/skade/lyte, skille dette fra vanlig motgang i livet, og ikke minst uttale seg helt presis om arbeidsevne? Hvordan skal fastlegene (som i all hovedsak sykemelder) vite eksakt hvor mye energitilgjengelighet den sykemeldte har, all den tid de ikke tilbringer 24/7 med pasienten? Det er klart det er utfordrende å være forvalter av folketrygden og at det ikke er svart/hvitt, derav en del feilvurderinger i begge retninger.

Åpenbart har ikke TS samlet inn data fra norske sykemeldere, på lik linje med at de fleste påstandene i denne tråden er anekdotiske og basert på egen oppfatning/sunn fornuft.

Jeg synes det er helt legitimt å stille spørsmål om vi er for slepphendte med trygdeytelsene våre i dette landet. Det er ikke rimelig å kreve stadig mer av den arbeidende delen av befolkningen uten å kunne stille dette spørsmålet.

Anonymkode: 8747a...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (2 timer siden):

Jada, det finnes folk som har klart å filme og ta bilder av dårlige dager for å opplyse. Søk det opp og bli opplyst. Det er likevel mange som ikke klarer det, og hvorfor skal alle presse seg til det når de sliter med å dekke egne primærbehov? 

Ikke spesielt mye pressing. Som sagt er det det samme for meg, det hadde kanskje ført til litt mindte stigma for dem det gjelder. Men best å opprettholde dette, da.

Anonymkode: bf59c...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (2 timer siden):

For alle som er for syke til å ha en jobb, er selvsagt i stand til å starte egen bedrift 🫠

Ja, om de mener seg i stand til å jobbe, er de nok det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler vi gode dager så er det galt, men deler vi dårlig dager så er det også galt

Når ble det galt å dele dårlige dager? Det er jo det jeg oppfordrer til. En stigmaknuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ts godt. Det blir stadig færre som bærer det såkalte fellesskapet på ryggen. Systemet har skylden. 

Anonymkode: fa582...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange. Det heter deltidsjobb. 

På en deltidsjobb så jobber man et bestemt antall timer på fastsatte tider i uka. Er man sykemeldt så kan man ikke beregne når man greier å jobbe og hvor lenge. Så det finns ingen slik deltidsjobb. 

Anonymkode: ef9f0...29b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier virkeligheten. Hvis alle blir uføre i stedet for å jobbe, hvor skal pengene komme fra? Hallo. Det er jo ren logikk. Tenk litt over det. 

Og når er dette sannsynlig?

Aldri. Hva har det da med virkeligheten å gjøre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan undres hva som skjedde med de som er født fra slutten av 1980 årene og frem til begynnelsen av 2000 tallet. 

De skal i prinsippet være unge og spreke.. Statistikkene viser noe helt annet. 

Ei svigerinne, en svoger, en niese og to nevøer er en del av dette kullet. Hver og en har hver vært mer enn 3 ganger så mye sykemeldt de siste ti årene som jeg har vært 25 år i arbeidslivet.. 

Generasjon orker og tåler ingenting. 

Anonymkode: 02252...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når ble det galt å dele dårlige dager? Det er jo det jeg oppfordrer til. En stigmaknuser.

Virkelig? 

Hvor mange dårlige dager skal man dele? Hvor mye info skal man legge ved i disse oppdateringene? Skal vi dokumentere med bilder? Sikkert interessant for nære og fjerne å se resultatet av det som kommer ut i doskålen (blod, slim og oppkast). Skal vi føre dagbok med innhold fra morgen til kveld? Notater med alle medisinene vi har tatt , hvor på smerteskalaen vi ligger i dag? Sende liveshow fra sykehuset når vi er neddopet på medisiner? Dokumentere alle anfall og sammenbrudd når vi først er i gang? Hvem skal disse sendes til, venner, familie? Kollegaer og sjefen også kanskje, sånn at de tror på at vi er syke og ikke bare later som… sikkert veldig interessant for både den syke å skulle utlevere seg, og den som måtte motta disse oppdateringene setter nok veldig pris på det. 

Anonymkode: 61e19...5bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier at det er det samme å sitte på cafe et par timer som å jobbe så lurer jeg virkelig på din innsats på jobb! Da kan du ikke gjøre mye produktivt! 

Anonymkode: ef9f0...29b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Uføre nekter jo for det 

På samme måte som de "friske" sier at det også snyltes, blånekter de uføre på de samme.

Rart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bare si det som det er: det er ALT for lett å bli sykemeldt i Norge. Innfør karensdager og vesentlig reduksjon i sykemeldingsordningen, så vil nok plutselig en masse folk ikke lenger hatt så vondt i arbeidsviljen. 

Anonymkode: c4174...573

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...