Gå til innhold

Blir så oppgitt over en del sykmeldte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sam Jones skrev (9 minutter siden):

Problemet er at vi ikke har råd til å ha så mange på trygd og sykepenger i lengden.

Ser at dette gjentas ofte, helt uten kontekst.

Nå er jeg for at alle som kan jobbe skal få muligheten til å jobbe, men ser også at Norge bruker  50 milliarder på bistand bare i år og planlegger hundrevis av milliarder på vindkraft. 

Og så må befolkningen jobbe til vi er 70+, fordi "vi ikke har råd til pensjon"? 

Eller er det politikerne som prioriterer prestisjeprosjekter med press fra EU, fremfor å sikre egen befolkning når vi blir syke og gamle?

På tide å våkne opp.

Anonymkode: 6349e...65b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sam Jones skrev (15 minutter siden):

Problemet er at vi ikke har råd til å ha så mange på trygd og sykepenger i lengden. Noe må gjøres og vi må tåle å ta saklige diskusjoner om dette. 
 

DOBBELT så høyt sykefravær som andre sammenlignbare land er enormt. Og europeiske land peker på dette som et varsko for norsk økonomi. 
 

Det hjelper ikke med vonde følelser og krenkethet, vi må kunne snakke om dette på samfunnsnivå uten å komme med anekdotiske bevis A la: «men JEG er et bevis for at ingen kan røre sykelønnsordningen, for jeg har verdens høyeste arbeidsmoral og er veldig syk!» 

De aller fleste mennesker kan jobbe noen timer i uka. I allefall i resten av verden. Så skal vi selvsagt sette pris på at vi har et sikkerhetsnett her, men det er ikke bærekraftig at det er så stort som nå. 
 

«Men ingen vil ansette noen som kan jobbe noen timer her og der»  Vel, kanskje man kan se på ulike løsninger. For det finnes. Kan man ikke jobbe i privat firma kan man kanskje ha arbeidsplasser/ stillinger som er ment for dette. Altså at man må bidra feks 5 timer i uka til samfunnsnyttig arbeid. 

Sier hvem? Tenk litt over det. 

Anonymkode: 95999...f9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sier hvem? Tenk litt over det. 

Anonymkode: 95999...f9e

Sier virkeligheten. Hvis alle blir uføre i stedet for å jobbe, hvor skal pengene komme fra? Hallo. Det er jo ren logikk. Tenk litt over det. 

Anonymkode: 66f96...2f0

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en del sykmeldte?  pga at venninnen din maser? Da er du vel irritert på henne? 

Anonymkode: 975e4...49c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier virkeligheten. Hvis alle blir uføre i stedet for å jobbe, hvor skal pengene komme fra? Hallo. Det er jo ren logikk. Tenk litt over det. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Nja, her er mange nyanser mange i vårt samfunn ikke kjenner til. Jeg anbefaler å lese litt om EU, kapitalisme, nasjonal og internasjonal politikk. Se sykefravær i en større kontekst.
 

I tillegg har Norge et meget lite inkluderende arbeidsliv, noe som naturlig nok presser opp antall syke og uføre. 

Anonymkode: 95999...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt rundt dette temaet. På den ene siden er jeg glad jeg bor i Norge med de støtteordninger vi har dersom vi blir syke. Det er viktig å bevare de, men samtidig ser jeg at det misbrukes. 

Jobber administrativt på en mellomstor bedrift og mottar stadig egenmeldinger på fravær som jeg anser som surk. Ikke halshugg meg, men det er utrolig hva ansatte faktisk forteller ift sitt fravær. I mange tilfeller er det bagateller som gjør ar folk tar seg noen dager hjemme. 

Jeg er så heldig at jeg «aldri» er syk, har faktisk ikke brukt egenmelding på over 10 år, men jeg har i tillegg høy arbeidsmoral slik at det skal mye til før jeg legger meg nedpå. Har et par venninner som blir hjemme av grunner som jeg ikke fatter de faktisk forteller; sliten (gått lang tur dagen før), litt hodepine (ikke migrene), vondt i en fot (har kontorjobb med minimalt behov for å bevege seg rundt) osv. For å bevare vennskapet sier jeg ikke så mye, men mister litt respekt.

I Norge har vi mye mer sykefravær enn våre nordiske naboer, jeg anser det svært usannsynlig at vi skal være mer syk en svensker og dansker. Jeg mener set skyldes de gode ordningene vi har med full lønn fra første dag.

Det som mest sannsynlig kommer til å skje  er at systemet strammes inn og vi mister rettigheter. 

 

Anonymkode: 99cc6...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drit lei sykmeldte selv

Fjern sykelønnsordninga så skal man se folk møter på jobb 

Anonymkode: 6d448...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Drit lei sykmeldte selv

Fjern sykelønnsordninga så skal man se folk møter på jobb 

Anonymkode: 6d448...c43

Det samme med uføretrygd. Synes det bør kontrolleres mer og oftere. Ser NAV at noen orker hobbyer og turer, bør de kreve at vedkommende jobber deltid. 

Anonymkode: 66f96...2f0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er selv ufør pga store fysiske skader, og blir likevel frustrert over det samme. 
skulle så gjerne vært i normal jobb, og kjenner på en irritasjon på sånne du beskriver her. 
Har stor forståelse for de som er utbrente osv, men ofte har jeg vanskelig for å se hvordan psykiske utfordringer gjør folk uføre… 

har selv kompleks ptsd også, men har aldri vært sykemeldt pga det… 🤷‍♀️

Anonymkode: 5e879...c1e

Ja du har vanskelig for å forstå hvordan folk blir uføre av psykisk sykdom fordi du aldri har opplevd alvorlig psykisk sykdom selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Munig en ide å sende noen snapper om dårlige dager også da. Slik at ikke folk bare ser solskinnsdager og begynner å lure.

Hvilket kan også sies til alle disse som messer om "du ser meg ikke på en dårlig dag". Neivel, så sørg for at de gjør det da.

Anonymkode: bf59c...970

Er det derfor man har snap, for å overbevise nære og fjerne om at man faktisk sliter med det man sliter med? Jeg betviler ikke at mine venninner har det vanskelig av og til selv om livene deres stort sett alltid ser veldig så bra basert på bare snapper. Det hadde vært litt spesielt, og slitsomt å forholde seg til, dersom folk drev å sende snap om depressive tanker, konflikt med partner, utmattelse, sorgstunder og alt annet. Og jeg vet de fleste har mindre energi for sånt innhold enn meg. Kronisk syke blir fort oppfattet som selvopptatte, oppmerksomhetssyke, energitappende og som å ha offer mentalitet om de driver å sender meldinger om sykedager. 

Jeg lytter gjerne og gir støtte om folk trenger å lufte tanker, men da helst i litt mer naturlige settinger enn kjipe snapper sendt fra noen som skal avlevere bevis på at de sliter. Snap er stort sett et litt lettsindig sted for koslige bilder, humor og generelle oppdateringer. Det liker jeg godt. Jeg tror ikke noen tenker at mitt liv består utelukkende av tur, fin natur, reiser og livet mitt utenfor hjemmet selv om jeg ikke gidder å sende snap av at jeg daffer i sofaen foran skjermen flere dager i uken. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble delvis sykmeldt som gravid. Ønsket virkelig å jobbe lengst mulig, men trengte en del tilrettelegging for å få det til. Arbeidsgiver var veldig motvillig på det, og jeg slet meg skikkelig ut. Var også så sliten at jeg orket ikke å ta kampene med leder flere ganger. 

Måtte til slutt sykmeldes 100 % en god stund før permisjonen, da insisterte legen. Var mye bedre etter et noen uker, men jeg turte ikke å jobbe igjen fordi jeg visste tilretteleggingen ville være fraværende og jeg følte jeg allerede hadde strukket meg langt.

Anonymkode: 1a47d...d1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å være frisk og i jobb, men undrer meg etter å ha lest i denne tråden hvor mye hat det er mot sykmeldte og uføre. Hvor kommer dette hatet fra? Jeg er sjeleglad for at jeg er frisk, tviler sterkt på at noen ønsker å være syke/uføre. Og ja, det er nok noen som misbruker systemet, men vil tro det er er fåtall.

Anonymkode: b0ab5...bcc

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nabo er ufør. Han kan ikke jobbe, sier han. Men å drikke hver dag og ha fest hver eneste helg kan han...

Anonymkode: 66f96...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Jeg er en av de som har vært sykemeldt ett år og nå har søkt om aap. Jeg vet det er viktig å holde meg i jobb. Har for det meste vært sykemeldt 50%, men har da jobbet mellom 50 og 70%. Alt i håp om å komme meg tilbake til full jobb.

Vel, jeg ser nå i etterkant at jeg burde ikke ha strukket meg så langt. Jeg skulle ha holdt meg til kun 50% jobb. Tipper jeg nå vil bruke lenger tid på å bli helt frisk og takken for at jeg prøvde er en redusert økonomi. Om jeg får avslag på 50% aap så har jeg et stort problem. 

Anonymkode: 6b2c3...df2

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er så heldig å være frisk og i jobb, men undrer meg etter å ha lest i denne tråden hvor mye hat det er mot sykmeldte og uføre. Hvor kommer dette hatet fra? Jeg er sjeleglad for at jeg er frisk, tviler sterkt på at noen ønsker å være syke/uføre. Og ja, det er nok noen som misbruker systemet, men vil tro det er er fåtall.

Anonymkode: b0ab5...bcc

Grunnen til det er mangel på empati og kunnskap. De tenker ut ifra seg selv som frisk, da blir det rart å se en person som kanskje ser helt fin ut påstå at han har en sykdom som man kanskje ikke kan se. Da tror man automatisk at han er lat fordi man ikke vet nok om sykdommen, hva denne personen har opplevd. Noe må man bare oppleve selv for å forstå.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da kunne nok mange mestret å møte opp en time eller 3 på arbeidsplassen iløpet av en arbeidsuke og gjort NOE. Om så bare laget kaffe og gjort forefallende et par timer i uka, spise lunsj med kollegene, istedet for sine ordinære arbeidsoppgaver. Det er alltid mulig å møte opp på arbeidsplassen. Arbeid er for de aller fleste veien til bedre helse. For hver dag man er borte i et langtidsfravær, øker sannsynligheten for å aldri komme tilbake. Det skulle vært strengere regler for å være borte. 100% sykemeldt? Helt ok, men du skal møte opp på arbeidsplassen x antall timer iløpet av uka og gjøre oppgaver som du kan mestre, uavhengig av stillingsbeskrivelsen. Møter du ikke opp, så mister du sykepenger, med mindre legen kan dokumentere at å forflytte seg til jobb er umulig.  Jobber du med saksbehandling kan du koke kaffe og rydde kontorer, tørke støv, hente post, annet lett forefallende. Jobber du på en pleieavdeling kan du sitte å snakke med pasientene uten å fysisk jobbe. And so on. De aller fleste er såpass velfungerende at de kan møte på jobben noen timer. Om arbeidsgiver uansett har fått inn vikar/omdisponert oppgaver, er det ingenting som tilsier at den sykmeldte må holde seg hjemme alle de 37,5 arbeidstimene i uka. 

Anonymkode: a7af1...c7a

Ikke alle som har kontorjobb og kan kose seg med kaffe og måltid på en behagelig stol. Jeg jobber i en varehus der man skal løpe fram og tilbake samt løfte mange tunge produkter. 

Ikke kan jobben tilrettelegge for fysiske skader så da er man sykmeldt. 

Anonymkode: f9eae...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er så heldig å være frisk og i jobb, men undrer meg etter å ha lest i denne tråden hvor mye hat det er mot sykmeldte og uføre. Hvor kommer dette hatet fra? Jeg er sjeleglad for at jeg er frisk, tviler sterkt på at noen ønsker å være syke/uføre. Og ja, det er nok noen som misbruker systemet, men vil tro det er er fåtall.

Anonymkode: b0ab5...bcc

Tror det er mye misunnelse. Blant de kollegaene jeg har hatt opp gjennom årene, er det ofte de lateste som klager over at andre er sykemeldte eller trygdede. Typen personer som mener at hvis man kan gå på en kafe, kan man også jobbe. Og jo mindre intelligente de er, jo sterkere og mer bastante meninger har de.  De stemmer ofte Frp.

Anonymkode: 32926...fb0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror det er mye misunnelse. Blant de kollegaene jeg har hatt opp gjennom årene, er det ofte de lateste som klager over at andre er sykemeldte eller trygdede. Typen personer som mener at hvis man kan gå på en kafe, kan man også jobbe. Og jo mindre intelligente de er, jo sterkere og mer bastante meninger har de.  De stemmer ofte Frp.

Anonymkode: 32926...fb0

Så de som er skeptiske til uføre er "misunnelige" og "mindre intelligente"? Det må være ønsketenkning blant uføre. 

Anonymkode: 66f96...2f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så de som er skeptiske til uføre er "misunnelige" og "mindre intelligente"? Det må være ønsketenkning blant uføre. 

Anonymkode: 66f96...2f0

Ja det handler mye om misunnelse. De tenker ut i fra seg selv som frisk og skjønner ikke at den personen har en sykdom.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest tråden, kun første side. Og er jo preget av min egen tilstand og ikke objekt sånn sett. Men sykemelding er jo midlertidig fravær (forhåpentligvis) grunnet sykdom hos en ellers funksjonsfrisk arbeidstaker. Jeg er for tiden selv sykemeldt fordi jeg er ute av stand til å gjøre mitt arbeid, men det betyr ikke at jeg ikke har noen restarbeidsevne for annet arbeid. Altså vil jeg ikke bli ufør om tilstanden vedvarer, for det finnes annen type jobb jeg kan ta. Men det er ikke normalt at man «omskolerer» seg eller bytter arbeid for midlertidig sykdom.

Anonymkode: 044fb...c9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...